Nettopalkkani on 3230€/kk, olen tukea saavia köyhempi
Laskin juuri, että pakollisten menojen ja laskujen jälkeen käteen jää 230€! Tiedän, että toimeentulotukea saava saa pakollisten laskujen jälkeen käteensä lähes 500!
Kyllä motivoi!
Kommentit (75)
Minä olen eläkeläinen, eläke 630 €/kk.
Tein töitä freelancherina ja jokaisesta palkkiosta laitoin sivuun tietyn prosentin ja mukavasti pärjään.
Täytyy olla selvillä asioista ja ennakoida tuleva!
No, meidän nelihenkinen lapsiperhe elää pelkällä kotihoidontuella ja asumistuella. Meitä siis 1 aikuinen ja 3 lasta. Meillä on omistusasunto eli emme saa toimeentulotukea. Lapsilisät toki tulee ja kelan minimielarit, onneksi. Itku pääsi kun Helsinki päätti luopua kotihoidontuen kuntalisästä yli 1-vuotiailla. Jos ilmoittautuisin työttömäksi työnhakijaksi, saisimme varmasti paljon enemmän.
Meillä ei kaikki tuet yhteenlaskettunakaan jää sitä summaa mikä muka pakollisten menojen jälkeen pitäisi jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan totta tämä, että toimeentulotuella saa paremmat oltavat kuin täyspäiväisesti työssä käyvät. Voi makoilla päivät pitkät ja tehdä mitä lystää.
Työnteon pitäisi olla kannattavaa!!
Täällä yksi, joka kyllä saa työmarkkinatukea, koska ei töihin pääse, samoin pientä asumistukea ja kai saisi toimeentulotukeakin, mutta ei hae, koska ilmankin pärjää. Kummallinen luulo tuo, että kaikki työttömät ja muut köyhät hakisivat toimeentulotukea. Kun yksin asuu kohtuuhintaisessa asunnossa ilman velkoja, yrittää pärjätä ilman. Eikä todellakaan sää satoja euroja yli, mutta ei elä velaksikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuvittelet, että työmarkkinatuesta, 538 € nettona, jää pakollisten menojen jälkeen? Ei ansiotuloja vertailla sillä perusteella, paljonko rahaa laskujen jälkeen jää, jos et ole tätä aiemmin tiennyt.
Vaikka aloitus oli idioottimainen trollaus mutta niin on sinunkin viestisi. YKSIKÄÄN talous suomessa ei elä VAIN yhden henkilön työmarkkinatuella vaan on myös muita tuloja....
Tarkoitatko että on myös muita tukia kuten asumistuet, sähkö, vesi ja sairauskulut+ lääkkeet saa kelasta ja soossusta voi hakea syrjäytymisen ehkäisyyn jotain tukea lisää. Tiedän että aikuinen ulkoiluvaatteisiin, kenkiin ja vähäisiin harrastusmenoihin on sieltä muutaman satasen vuodessa saanut joskus. Lapsiperheelliset saavat enemmänkin kuten pesukoneen. Allerginen on voinut saada pölynimuriinkin rahaa. Muuttoavustusta saa jota en tajunnut itse hakea silloin kun nuorena muutin omaan asuntoon ja määräaikainen työni oli juuri loppunut. Kukaan ei neuvonut. Menin sossuun mutta eivät ne sossussa kertoneet todellakaan siellä mitä tukia on mahdollista hakea jos ei tiennyt itse niistä yhtään mitään. Siihen aikaan ei ollut nettiä mistä olisi tietoa ammentanut ja nythän netin kautta saa kaiken mahdollisen tarpeellisen tiedon mitä maa päällään kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen eläkeläinen, eläke 630 €/kk.
Tein töitä freelancherina ja jokaisesta palkkiosta laitoin sivuun tietyn prosentin ja mukavasti pärjään.
Täytyy olla selvillä asioista ja ennakoida tuleva!
No miksi sun eläke on sitten vain 630e? Itsekin olen freelancer, ja pakollisten yel-kulujen jälkeen laitan eläkesäästöihin ja sijoitukseen joka kk rahaa, että ois reilumpi eläke.
Vierailija kirjoitti:
No, meidän nelihenkinen lapsiperhe elää pelkällä kotihoidontuella ja asumistuella. Meitä siis 1 aikuinen ja 3 lasta. Meillä on omistusasunto eli emme saa toimeentulotukea. Lapsilisät toki tulee ja kelan minimielarit, onneksi. Itku pääsi kun Helsinki päätti luopua kotihoidontuen kuntalisästä yli 1-vuotiailla. Jos ilmoittautuisin työttömäksi työnhakijaksi, saisimme varmasti paljon enemmän.
Meillä ei kaikki tuet yhteenlaskettunakaan jää sitä summaa mikä muka pakollisten menojen jälkeen pitäisi jäädä.
Omistusasuminen ei estä toimeentulotuen saamista, joten jos olet perheinesi liian tiukoilla, kannattaa tuen mahdollisuus selvittää/lasketuttaa, eikä kannata tyytyä siihen miten itse sen laskee, vaan lasketuttaa Kelassa, niin tulee oikein.
Onko lasten isän taloudellinen tilanne parantunut sen jälkeen kun viimeksi elatusmaksut on laskettu? Pyydä Kelaa ottamaan selvää!
Jos työttömäksi hakeutuminen on taloudellisesti edullisempaa, niin tee se. Voit kenties löytää työtä tai opiskelupaikan ja näin parantaa perheesi asemaa, sillä mitä kauemmin olet poissa työmarkkinoilla, sitä huonommaksi asemasi siellä muuttuu, iästäsi huolimatta. Äläkä pelkää lasten päivähoitoon viemistä, se voi olla heille jopa hyväksi ja ainakin vaihteluksi (ei tarvitse olla kokopäiväistäkään), saat joskus levätäkin ja suunnitella teille (myös taloudelliseti) parempaa tulevaisuutta. Hyvää jatkoa!
Jahah Kokoomuksen vaalitoimistolle hyvää perjantai-iltaa!
Kuohuviinikorkit poksuvat ja on aika viihdyttää itseään usuttamalla köyhät tappelemaan keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla brutto 4400, netto 2700-2800. Joka kuukausi ihan kaikki menee, ja ihan pakollisiin menoihin. Laskuihin, terapiaan, vastikkeeseen, lainanlyhennykseen, bensaan, ruokaan... kiva raataa niskalimassa pikkupalkalla, kun muut saa saman summan sossusta tekemättä mitään 🤬. Tällaista on olla köyhä työläinen Suomessa.
Omistusasunto löytyy, oma auto löytyy, terapiassakin on varaa käydä. Mutta siitä huolimatta valivalivali ja miksi muutkin saavat jotain.
Ai mutta sinä taidatkin kuulua niihin jotka kuvittelevat että sossu maksaa autonkin :D
- Jos olet noin pihalla tosielämän asioista, kannattaa vaihtaa terapia arkielämän valmennukseen.
Mikäs sun ongelma on? Onko vaikea ymmärtää, että Suomessa on oikeasti köyhiä työssäkäyviä?
Siis kuinka paljon niitä Kelan tukia oikeasti voi saada? Siis voiko saada 2000-3000€/kk?
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää että olet tehnyt lapset kaikki veronmaksajien elätettäviksi. 1-vuotias lapsi eikä miestä ole niin kuinka vastuuttomasti vaan lisäännyt ettei tarvitse lapsilla olla isää. Omistus asuntoako rahoitat tehtailemalla isättömiä lapsia ja lypsät veronmaksajia.
Mikä pakko mielle sulla on ilman miestä tehtailla lapsia? Oletko joku sairas narsistinen niin itsekeskeinen ettei tule kenenkään kanssa toimeen niin kuin nykyään tuntuu monet olevan. Lasten kanssa pärjää parhaiten kun lapset eivät kyseenalaista vaan tottelee. Lapsia on helppo ohjailla mutta aikuista ihmistä ei olekkaan. Joku hankala luonteinen ihminen joka ei pärjää aikuisten kanssa eikä pysty parisuhdetta perustamaan niin tekee lapsia itselleen kaveriksi ja tekee niistä puolison korvikkeen itselleen huolehtimaan itsestään loppuelämäksi.
1- vuotias ja mitenkä se ero on noin nopeasti tapahtunut niin että minkälainen lapsi tehtailija oikein olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuvittelet, että työmarkkinatuesta, 538 € nettona, jää pakollisten menojen jälkeen? Ei ansiotuloja vertailla sillä perusteella, paljonko rahaa laskujen jälkeen jää, jos et ole tätä aiemmin tiennyt.
Vaikka aloitus oli idioottimainen trollaus mutta niin on sinunkin viestisi. YKSIKÄÄN talous suomessa ei elä VAIN yhden henkilön työmarkkinatuella vaan on myös muita tuloja....
Tarkoitatko että on myös muita tukia kuten asumistuet, sähkö, vesi ja sairauskulut+ lääkkeet saa kelasta ja soossusta voi hakea syrjäytymisen ehkäisyyn jotain tukea lisää. Tiedän että aikuinen ulkoiluvaatteisiin, kenkiin ja vähäisiin harrastusmenoihin on sieltä muutaman satasen vuodessa saanut joskus. Lapsiperheelliset saavat enemmänkin kuten pesukoneen. Allerginen on voinut saada pölynimuriinkin rahaa. Muuttoavustusta saa jota en tajunnut itse hakea silloin kun nuorena muutin omaan asuntoon ja määräaikainen työni oli juuri loppunut. Kukaan ei neuvonut. Menin sossuun mutta eivät ne sossussa kertoneet todellakaan siellä mitä tukia on mahdollista hakea jos ei tiennyt itse niistä yhtään mitään. Siihen aikaan ei ollut nettiä mistä olisi tietoa ammentanut ja nythän netin kautta saa kaiken mahdollisen tarpeellisen tiedon mitä maa päällään kantaa.
Höpö höpö sieltä mitään vaaterahaa saa ja allergiset pesukoneita 😂😂 onpa urbaanilegendoita. Jouduin tt tukeen tukeutumaan viimeisessä hädässä ja tosiaan vuokran ja sähkön jälkeen jäi 500. Siitä miinus bussikortti, ei kela-korvattavat apteekkiasioinnit, opintolainan lyhennys ( sen siirtäminen olisi tullut kalliimmaksi kuin maksaminen) liittymälaskut ja muut ei pakolliset menot niin käteen jäi 300 koko kuuksi. Vähän alle 10 per päivä. Sain ruuat ostettua ja hygieniatarvikkeet, vaikka tietty juuri tuossa kuussa loppui sampoot, tiskiaineet, veskipaperivarastot ym. Selvisin kyllä. Mutta esim. ainoista talvikengistä hajosi vetoketju niin kuljin sitten tennareilla lumessa pakkaskelillä.
Tt asiakkaiden elämässä ei ole mitään kadehdittavaa. Se on selviytymistä. Ei matkoja, kampaamoita, ravintoloita, shoppailukierroksia. Pelkkää arkea.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka paljon niitä Kelan tukia oikeasti voi saada? Siis voiko saada 2000-3000€/kk?
Vo jos on iso asunto ja 3-5 lasta. Kaikki lapset saavat veronmaksajien elatusmaksut niin ettei niitä kukaan niiden oikea siittäjä elätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö sieltä mitään vaaterahaa saa ja allergiset pesukoneita 😂😂 onpa urbaanilegendoita. Jouduin tt tukeen tukeutumaan viimeisessä hädässä ja tosiaan vuokran ja sähkön jälkeen jäi 500. Siitä miinus bussikortti, ei kela-korvattavat apteekkiasioinnit, opintolainan lyhennys ( sen siirtäminen olisi tullut kalliimmaksi kuin maksaminen) liittymälaskut ja muut ei pakolliset menot niin käteen jäi 300 koko kuuksi. Vähän alle 10 per päivä. Sain ruuat ostettua ja hygieniatarvikkeet, vaikka tietty juuri tuossa kuussa loppui sampoot, tiskiaineet, veskipaperivarastot ym. Selvisin kyllä. Mutta esim. ainoista talvikengistä hajosi vetoketju niin kuljin sitten tennareilla lumessa pakkaskelillä.
Tt asiakkaiden elämässä ei ole mitään kadehdittavaa. Se on selviytymistä. Ei matkoja, kampaamoita, ravintoloita, shoppailukierroksia. Pelkkää arkea.
Kaikki ovat saaneet ja jos et sinä ole saanut niin pärstäkertoimen mukaan niitä jaetaan ja joka osaa vaatia.
Saa olla kyllä tyhmä jos ei osaa laskea millasten lainojen ottaminen on järkevää.
Jos on 1-vuotias lapsi niin pitäähän sen siittäjäkin olla vielä kuvioissa niin ettei suhteen hekuma voi olla ihan lopussa.
Saan ansiosidonnaista! 620 euroa nettona. Pakollisten menojen jälkeen -540 euroa. Yhteiskunta katsoo että puolison pitäisi elättää minut, mutta eipä tuo elätä. Mutta voisin hyvin ap ottaa sen sinun työpaikan niin sinä voit jäädä nauttimaan tuista ko kohdallasi se on yhtä kannattavaa kerta ku työnteko.
Tienaan 2700e brutto ja saan joka kuukausi säästöön 700e. Pakollisten menojen jälkeen minulle jää 1200e josta laitan tuon 700e säästöön. Ei ne isot tulot vaan pienet menot. Ruokaan menee 300e kuussa ja 200e menee kaikennäköseen muuhun mitä nyt sattuu tekemään mieli.
Lasten siittäjä asuu kirjoilla äidillään niin että yksinhuoltaja ottaa kaikki veronmaksajien tuet ja lasten isäksi kirjataan tuntematon. Tai lasten äitikään ei tiedä kenestä on paksuksi tullut kun on niin montaa painajaa ollut baarista.
Olin keskipalkkaisessa työssä ja paljonkin ylitöitä, aina ennen tilipäivää saldo lähes nolla. No tuli kasvatettua neljä lasta jotka nyt kaikki tienaamassa. Nyt olen eläkkeellä ja joka kuukausi jää minimissään 400€ säästöön.
Työ aikaan tuli maksettua talo ja kesämökki joten ei enää paljonkaan pakollisia menoja
Toki työnteon pitää olla kannattavaa, niin että sillä saa kohtuullisen elämän maksettua. Suomessa vaan ansiotulot ovat yleisesti niin vaatimattomat ja kaikki verot ja veroluontoiset maksut niin korkeita, että moni työssäkäyväkin on oikeutettu ainakin satunnaisesti tukiin (tukea ovat lapsilisätkin). Samasta syystä johtuu, että tuet tosiaan joissain tapauksissa lähenevät matalaa ansiotasoa. Tuet (mahdollisten ansiotulojen lisäksi tai sijasta) ovat kuitenkin niin matalia, että EU:sta on tullut siitä noottia, joten ei ihme, että vain vähän parempaa ansiotuloa saavat ovat taloudellisesti tiukoilla.
Siitä makoilusta: olen vain osatyökykyinen. Noin puolet siitä ajasta kun olen matalaa työmarkkina- ja asumistukea saanut olen ollut jos minkälaisella kurssilla ja siihen liittyvässä harjoittelussa, työkokeilussa ja vaikka missa vastaavassa eli töitä on tehty, palkatta, joskin aina välillä onneksi myös palkalla, mutta ei niin paljoa edes että olisin päässyt ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle. Juuri tällä viikolla erikoislääkäriltä kuulin, että eläkkeelle en taida päästä, moni huonompikuntoinenkaan ei pääse, mutta nyt kokeillaan yhtä uutta lääkettä ja mahdollisesti kuntoutustakin. Minuun on siis laitettu aika lailla rahaa, jotta pysyisin työkykyisenä, enkä syrjäytyisikään ja olen aina olen ottanut kaiken ehdotetun ja itse löytämäni avun sekä palkallisen tai palkattoman työn vastaan.