- 21. En haluaisi mennä ulos tänään, mutta on pakko. Muita, joita tällainen pakkanen häiritsee?
Kommentit (31)
Ainoa mikä häiritsee juostessa on naaman suojaaminen kylmältä. Vaikea hengittää huivin takaa, räkää valuu huiviin nenästä ja sitten on märkä rätti naamalla.
Voi hemmetti, ihan tavallinen talvisää. Tuuppa juttelemaan takaisin sitten kun alkaa olla -40 paikkeilla
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä häiritsee juostessa on naaman suojaaminen kylmältä. Vaikea hengittää huivin takaa, räkää valuu huiviin nenästä ja sitten on märkä rätti naamalla.
Onhan niitä "laitteita" joita käyttää kylmällä juostessa. Minua kyllä jännittää juostessa keuhkojen paleltuminen, tuttu koki moisen riemun, eikä nykyään pysty harrastamaan mitään vähääkään puuskuttamaan pistävää, niin en viitsi riskeerata.
Ei tuo kylmä mua haittaa, menisin mielelläni ulos. Olen kumminkin vauvan kanssa kotona ja nyt on vauvalle liian kylmä ulkoiluun. En ole päässyt moneen päivään vaunulenkille ja lasta on vaikea saada nukahtamaan päikkäreille, kun ei voi nukuttaa ulkona. Laskisipa jo nämä pakkaset!
Ei ahdista muu kuin rillien huurtuminen, kun käy kaupassa tai asioilla.
Talvella pakkaskelit yleensä tarkoittavat korkeapainetta ja aurinkoista säätä. Suojakelillä on sitten pilvisempää. Tämä on kyllä ollut monin verroin parempi talvi, kuin viimevuotinen harmaa ja kostea lässähdys. Vielä kun joskus saataisiin eteläänkin jo jouluksi lunta. Mutta en valita, tämä on ollut ihanaa! Täytyy nauttia niin kauan kun vielä pystyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä "laitteita" joita käyttää kylmällä juostessa. Minua kyllä jännittää juostessa keuhkojen paleltuminen, tuttu koki moisen riemun, eikä nykyään pysty harrastamaan mitään vähääkään puuskuttamaan pistävää, niin en viitsi riskeerata.
Eihän se ole mikään salaisuus ettei tosi kylmässä ole terveellistä juosta/hiihtää. Lämmitin tietenkin auttaa mutta toisaalta ei niiden läpi kulje ihan yhtä hyvin happi.
Minä henkilökohtaisesti siedän paremmin pakkasta kuin hellettä, mutta toki äärilämpötilat pakkasissakin aiheuttaa hankaluuksia. Siitä huolimatta olin kyllä onnellinen, kun lämpömittari näytti tänä aamuna vain -10. Oli kyllä ihana ilma heti aamusta, ja varmasti pitää illalla ulkoilla, kun enää ei tarvitse pukeutua Michelin-ukoksi (ulkoiltu on kovemmillakin pakkasilla kyllä).
Koirakin vain käveli lenkkinsä,eikä pissannut kertaakaan. Oli niin kylmä ettei ymmärtänyt pissata vaikka pissoja yritti pakkasesta huolimatta haistella.Teki onneksi takapihalle pissan.
Rakastan pakkasta. Eilen aamulla mittarissa oli -22, mikä harmitti lähinnä sen takia, ettei vauvaa kehdannut viedä niin kylmään ulos. Muuten oli ihana aurinkoinen päivä ja kytistinkin koko aamun mittaria, josko vähän lämpiäisi. Kun pakkasta oli -19, päätin että pakkasraja vauvan kanssa ulkoiluun olkoon jatkossa -20 ja lähdettiin vaunulenkille. Mukavaa oli ulkoilla ja hikihän siinä lopulta tuli vaunuja työnnellessä. Päällä neulepaita (sanottakoon vielä, että 100% akryyliä mikä ei ole se lämpimin materiaali), paksu toppa(laskettelu)takki ja -housut, joiden alla olohousut. Jalassa villasukat ja nahkakengät, käsissä villasisustaiset nahkarukkaset ja päässä 100% merinovillapipo. Kaulassa silkki-villahuivi. Hyvin pärjäsi.
Vauvalla pari kerrosta sisävaatetta, josta päällimmäinen kerros neulosta (materiaalia en tiedä, kun on omat vanhat neulevaatteet, mutta äitini mukaan villaa), jalassa villasukat, käsissä sisälapaset, päällä nallehaalari, merinovillaiset ulkolapaset ja neuletöppöset, kypärämyssy ja neulemyssy ja sitten lämpöpussiin. Vauvallakin oli hiki, mikä ei yllättänyt, mutta mieluummin vähän liian lämmin kuin varpaat jäässä. Hyvin nukutti joka tapauksessa. Kasvotkaan ei jäätyneet, kun vaunujen edessä harso ja myöhemmin lasitetulla parvekkeella jatkoi unia.
TL;DR: pakkanen on enimmäkseen pukeutumiskysymys, jos ei ole jo entuudestaan pahoja iho-ongelmia, jotka pahenee entisestään. Kyllä minullakin iho kuivaa pakkasella, mutta se kuivaisi vaikka en astuisi jalallanikaan ulos, koska koneellinen ilmanvaihto ja kuiva sisäilma, joten nautin auringosta silloin kun sitä on, vaikka pakkanen poskissa pistelisikin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo kylmä mua haittaa, menisin mielelläni ulos. Olen kumminkin vauvan kanssa kotona ja nyt on vauvalle liian kylmä ulkoiluun. En ole päässyt moneen päivään vaunulenkille ja lasta on vaikea saada nukahtamaan päikkäreille, kun ei voi nukuttaa ulkona. Laskisipa jo nämä pakkaset!
Meilläkään ei nuku päikkäreitä, jos ei pääse lenkille, joten ollaan käyty pakkasillakin lenkillä, jonka jälkeen nukkuu vielä lasitetulla parvekkeella tunnin tai pari. Turaan vaan pari kerrosta sisävaatteita, ulkovaatteet ja sitten lämpöpussiin, niin kyllä siinä ennemmin tulee hiki kuin kylmä. Aikaa pitää tietty rajoittaa ja poskia tunnustella, ettei vauvan kasvot jäädy, mutta tähän saakka on tuntuneet vain vähän viileiltä, mikä on normaalia pakkasessa. Sormet aina oikein hehkuu lämpiminä, jalat vähän viileämmät mutta ei kuitenkaan niin kylmät, että pitäisi huolestua. Tyytyväinen tenava joka tapauksessa.
t. 30
Inhoan kylmää silti oli pakko käydä aamulla avannossa:) Oli vaan niin upean näköistä!
Mutta on tämä paljon parempaa kuin loka-joulukuun ja maalis-huhtikuun harmaa tihku!