Polttomoottoreiden valmistus ja bensa-autoilu loppuu
Näin käy, mutta koska meitä köyhiäkin on, bensa-autoilla on kysyntää vielä kauan tuonkin jälkeen. https://www.iltalehti.fi/talous/a/f6621ba2-72a0-49b0-bc19-eb1ae0b0d9ed
Kommentit (45235)
Mun uusi sähköauto on 15 tuhatta halvempi kuin edellinen hybridi huonommilla tehoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On esimerkiksi paljon vanhoja öljylämmitteisiä omakotitaloja joissa asuu jo eläkkeellä oleva pariskunta. Mitäpä arvelette lähteekö 70v pariskunta uusimaan öljykattilaa vaikka maalämmöksi. Remontin hinta on useimmiten reilusti enemmän kuin talon arvo ja kaupaksihan se talo ei edes mene koskaan. Sitä ei myöskään edes kannata myydä sen vähintään viiden vuoden rangaistusajan takia. Niin että eläkeläispariskunta kysyy mielessään että elelenkö ihan mukavasti ja velattomana tässä loppuelämäni vai olenko velkavankeudessa kituuttaen loppuelämäni. Mitä arvelette? Sama on auton osalta. Itselläni on auto, joka kestää loppuelämäni. Miksi käyttäisin n. 50-60 tuhatta autoon jota en tarvitse.
Ilmastonmuutos maksaa meille muutenkin liikaa, niin että siihen en enää omaa henkilökohtaista panostani laita.Hyvä pointti, ihan ymmärrettävää. Toisaalta ei täältä kukaan mitään mukaansa ota, eli itse varmaan tossa kohtaa ajattelisin, että mitä jätän muiden niskoille.
Kyllähän sitä mieluummin muuta jättää kuin pankkivelkaa ja velkavetoisen teslan.
Eli ilmastonmuutos on sitten ihan jees, kunhan ei jää velkaa.
Ylihintaisilla litiumautoilla ei ole yhtään mitään tekemistä ilmastonmuutoksen torjunnan kanssa.
Ihan oikeesti? Eikö siis mitään? Kiinnostais kuulla aun ilmastonmuutoksen torjunnan strategiasta?
Edelleenkin on niin, että alkoholintuotannon tuntuva vähentäminen olisi kätevin ja nopein tapa torjua ilmastonmuutosta.
Miten tuo selittää sen, ettei sähköautoilla vois osallistua talkoihin?
Koska litiumpatteriautojen valmistus on hyvin saastuttavaa toimintaa.
Paljon parempi vaihtoehto kuin saasteautolla ajaminen. Ei niitä huvin vuoksi kielletä 13 vuoden päästä
13 vuoden aikana Suomeen ei saada rakennettua edes riittävää sähköautojen latauskapasiteettia, mutta Ranskassa on silloin jo vetyverkosto, kuten Saksassa on jo nyt.
Höpöhöpö.
Eu on jo päättänyt että päästöt vähenee 55% vuoteen 2030 mennessä. Ja EU on siksi päättänyt myös että moottoriteiden varsille rakennetaan pikalatauspisteitä.
EU:n Green Dealin mukaan sähköautojen latauspisteitä tulee olla EU-alueella vuonna 2025 miljoona, vuonna 2030 kolme miljoonaa ja vuonna 2050 yli 16 miljoonaa.
Nyt jo jokaisen vähänkin merkittävämmän ruokakaupan tai nakkikioskin pihassa tai hallissa on muutenkin latauspisteitä. Niitä tulee lisää jos kysyntää riittää.
Eikä sähköautoilija välttämättä mitään latausasemaa tai superchargeria edes hirveästi tarvitse jos omassa pihassa tai autotallissa voi ladata.
https://www.apu.fi/artikkelit/eu-haluaa-eroon-polttomoottoriautoista-jo…
Vierailija kirjoitti:
https://www.apu.fi/artikkelit/eu-haluaa-eroon-polttomoottoriautoista-jo…
Ja vetyasemia tulee samojen suunnitelmien mukaan 150 kilometrin välein. Ranska rakentaa 1000 vetyasemaa vuoteen 2030 mennessä, ja Saksassa ammattiliikenne jo pärjää vedyllä ja uusia asemia tulee koko ajan lisää. Ja myös biopolttoaineiden tuotanto kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On esimerkiksi paljon vanhoja öljylämmitteisiä omakotitaloja joissa asuu jo eläkkeellä oleva pariskunta. Mitäpä arvelette lähteekö 70v pariskunta uusimaan öljykattilaa vaikka maalämmöksi. Remontin hinta on useimmiten reilusti enemmän kuin talon arvo ja kaupaksihan se talo ei edes mene koskaan. Sitä ei myöskään edes kannata myydä sen vähintään viiden vuoden rangaistusajan takia. Niin että eläkeläispariskunta kysyy mielessään että elelenkö ihan mukavasti ja velattomana tässä loppuelämäni vai olenko velkavankeudessa kituuttaen loppuelämäni. Mitä arvelette? Sama on auton osalta. Itselläni on auto, joka kestää loppuelämäni. Miksi käyttäisin n. 50-60 tuhatta autoon jota en tarvitse.
Ilmastonmuutos maksaa meille muutenkin liikaa, niin että siihen en enää omaa henkilökohtaista panostani laita.Hyvä pointti, ihan ymmärrettävää. Toisaalta ei täältä kukaan mitään mukaansa ota, eli itse varmaan tossa kohtaa ajattelisin, että mitä jätän muiden niskoille.
Kyllähän sitä mieluummin muuta jättää kuin pankkivelkaa ja velkavetoisen teslan.
Eli ilmastonmuutos on sitten ihan jees, kunhan ei jää velkaa.
Ylihintaisilla litiumautoilla ei ole yhtään mitään tekemistä ilmastonmuutoksen torjunnan kanssa.
Ihan oikeesti? Eikö siis mitään? Kiinnostais kuulla aun ilmastonmuutoksen torjunnan strategiasta?
Edelleenkin on niin, että alkoholintuotannon tuntuva vähentäminen olisi kätevin ja nopein tapa torjua ilmastonmuutosta.
Miten tuo selittää sen, ettei sähköautoilla vois osallistua talkoihin?
Koska litiumpatteriautojen valmistus on hyvin saastuttavaa toimintaa.
Paljon parempi vaihtoehto kuin saasteautolla ajaminen. Ei niitä huvin vuoksi kielletä 13 vuoden päästä
13 vuoden aikana Suomeen ei saada rakennettua edes riittävää sähköautojen latauskapasiteettia, mutta Ranskassa on silloin jo vetyverkosto, kuten Saksassa on jo nyt.
Höpöhöpö.
Eu on jo päättänyt että päästöt vähenee 55% vuoteen 2030 mennessä. /quote]Merkittävä ja nopein keino vaikuttaa päästöihin on puuttua alkoholihuumeen tuotantoon.
Vierailija kirjoitti:
Merkittävä ja nopein keino vaikuttaa päästöihin on puuttua alkoholihuumeen tuotantoon.
Suomessahan menee vuodessa niin paljon rahaa alkoholihaittoihin, että sillä rahalla voisi rakentaa kaikki tarvittavat vetyasemat.
Omituisia kommentteja. Olen ajanut 3 vuotta sähköautolla (Tesla). En ole missään vaiheessa törmännyt latausongelmiin. Ajan 23 t km vuodessa, pisimmät matkat n. 300 km päivässä. Pari kertaa tullut pidempi matka (800 km) päivässä.
Vierailija kirjoitti:
EU:n Green Dealin mukaan sähköautojen latauspisteitä tulee olla EU-alueella vuonna 2025 miljoona, vuonna 2030 kolme miljoonaa ja vuonna 2050 yli 16 miljoonaa.
No jo on hulluus vallalla. Vetyasemia ei tarvittaisikaan mitään 16 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Omituisia kommentteja. Olen ajanut 3 vuotta sähköautolla (Tesla). En ole missään vaiheessa törmännyt latausongelmiin.
Hienoa! Moni muu taas on törmännyt. Kannattaa myydä se kottero sitten pois ennen kuin akkutakuu päättyy. Muuten saat ajaa sen itse katkeraan loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Omituisia kommentteja. Olen ajanut 3 vuotta sähköautolla (Tesla). En ole missään vaiheessa törmännyt latausongelmiin. Ajan 23 t km vuodessa, pisimmät matkat n. 300 km päivässä. Pari kertaa tullut pidempi matka (800 km) päivässä.
Sinulla varmaan isompi latauslaite kuin 8A sukotöpseli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituisia kommentteja. Olen ajanut 3 vuotta sähköautolla (Tesla). En ole missään vaiheessa törmännyt latausongelmiin.
Hienoa! Moni muu taas on törmännyt. Kannattaa myydä se kottero sitten pois ennen kuin akkutakuu päättyy. Muuten saat ajaa sen itse katkeraan loppuun asti.
En myy, ajan itse lopun ikääni. Poika voi sitten myydä, jos haluaa päivittää mallin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myy, ajan itse lopun ikääni. Poika voi sitten myydä, jos haluaa päivittää mallin.
Herra uskosi siunatkoon, mutta vanhoja litiumakkuja ei hänkään voi pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teslan latauslaite 3*16A (530€)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan mahtavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkittävä ja nopein keino vaikuttaa päästöihin on puuttua alkoholihuumeen tuotantoon.
Suomessahan menee vuodessa niin paljon rahaa alkoholihaittoihin, että sillä rahalla voisi rakentaa kaikki tarvittavat vetyasemat.
Kyllähän se niin on, että suomalaisuuden kansansielu on jo suurelta osin liuennut alkoholiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TM:
Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan.
https://tekniikanmaailma.fi/teslan-tutkijoiden-hammastyttava-havainto-s…
https://tieku.fi/teknologia/energia/akut/tesla-akku-kestaa-yli-35-miljo…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Olkiluoto 3-voimalaa ajettaisiin sen käynnistymisen jälkeen koko ajan 20 - 30 prosenttia suuremmalla teholla, sillä voitaisiin tuottaa vetyä paljon ja helposti. Laitoksen käyttöikään se ei vaikuttaisi.
Laitos voisi varmaan tuottaa suurimman osan tarvittavasta vedystä, tavallaan siinä kaiken muun "sivussa".
Miksi kukaan ostaisi vetyauton, kun polttoainekustannus lähentelee polttiksen vastaavaa.
Eihän se sitten kovin kallista ole nykyisillä tuotantomäärillä, ja Olkiluoto 3 voisi tuottaa vetyä koko ajan muun tuotannon ohessa, 24/7/365.
Myös uusi sähköauto tulee kalliiksi kilometreiltään kun otetaan myös korkeammat pääomakulut huomioon.
Vetyauton ongelmana onkin hankintahinta.
Tuotantomäärien kasvaessa ja uusien ja perhekäyttöön tarkoitettujen automallien tuleminen markkinoille hinta laskee. Tällä hetkellä sama ylihintaisuuden ongelma vaivaa sähköautoja, vaikka ovat yksinkertaisempia rakentaa kuin tavalliset autot.
Aika paljon saa laskea, että on järkevämpi ostaa vetyauto kuin sähköauto. Suorituskyky on on todella heikko ja lisäksi vedyllä ajaminen on monta kertaa kalliimpaa kuin sähköllä. -70% pitäisi laskea, että lapsella moista harkitsisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TM:
Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan.
Eli niitä akkuja käytetään ensin 8 - 10 vuotta sähköautossa, ja sitten autosta pois kun käyttökelpoinen range on lyhentynyt liikaa, ja sitten varapankiksi johonkin voimalaan. Eikös tämäkin asia jo kerran käyty läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Olkiluoto 3-voimalaa ajettaisiin sen käynnistymisen jälkeen koko ajan 20 - 30 prosenttia suuremmalla teholla, sillä voitaisiin tuottaa vetyä paljon ja helposti. Laitoksen käyttöikään se ei vaikuttaisi.
Laitos voisi varmaan tuottaa suurimman osan tarvittavasta vedystä, tavallaan siinä kaiken muun "sivussa".
Miksi kukaan ostaisi vetyauton, kun polttoainekustannus lähentelee polttiksen vastaavaa.
Eihän se sitten kovin kallista ole nykyisillä tuotantomäärillä, ja Olkiluoto 3 voisi tuottaa vetyä koko ajan muun tuotannon ohessa, 24/7/365.
Myös uusi sähköauto tulee kalliiksi kilometreiltään kun otetaan myös korkeammat pääomakulut huomioon.
Vetyauton ongelmana onkin hankintahinta.
Tuotantomäärien kasvaessa ja uusien ja perhekäyttöön tarkoitettujen automallien tuleminen markkinoille hinta laskee. Tällä hetkellä sama ylihintaisuuden ongelma vaivaa sähköautoja, vaikka ovat yksinkertaisempia rakentaa kuin tavalliset autot.
Aika paljon saa laskea, että on järkevämpi ostaa vetyauto kuin sähköauto. Suorituskyky on on todella heikko ja lisäksi vedyllä ajaminen on monta kertaa kalliimpaa kuin sähköllä. -70% pitäisi laskea, että lapsella moista harkitsisin.
Hyvin pärjää tulevaisuudessa vetyautolla, kun jokaiselle riittää hyvin 100 hevosvoimankin auto. Niin heikko ei vetyauton suorituskyky ole, etteikö se perheelliselle riittäisi aivan hyvin.
Ja hinnat laskevat kun tuotantoa tulee vetyautojen perheautosegmenttiin. Vetyverkostoahan EU:ssa rakennetaan. Ja muuallakin maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan mahtavaa!
Mahtavaa on myös se, että se on markkinoiden halvimpia latauslaitteita ja noudattaa Type 2-standardia eli sillä voi ladata mitä tahansa sähköautoa. Esim. Volkkari otti mainiosti virtaa Teslan pömpelistä Verkkokaupassa. Maksutta toki.