Polttomoottoreiden valmistus ja bensa-autoilu loppuu
Näin käy, mutta koska meitä köyhiäkin on, bensa-autoilla on kysyntää vielä kauan tuonkin jälkeen. https://www.iltalehti.fi/talous/a/f6621ba2-72a0-49b0-bc19-eb1ae0b0d9ed
Kommentit (45235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei muka kelpaa? Suurin osa käytettynä myytävistä autoista on takuuttomia ja kauppa käy.
Eipä niissä tavallisissa perheautossa ole yhtäkään sellaista yksittäistä komponenttia jonka vaihtaminen takuun jälkeen voi maksaa muutaman kymmenen tuhatta kuten sähköauton akusto. Etkö tosiaan tajua asioiden välisiä eroja?
Etkö itse tajua sitä että jos ajat vanhalla polttomoottoriautolla maksat kymmenessä vuodessa nykyrahassa 20 000-40 000 enemmän bensoista kuin jos ajat sähköllä. Tuolla säästöllä maksaa vaikka akun vaihdon. ( tosin Tesloilla ei näytä olevan tarvetta)
Ja samalla ajaa vähän tyylikkäämällä ja fiksummalla autolla.
Erilaiset haittaverot ja päästökaupat tulevat takaaman sen että bensan hinta nousee. Mikään ei ole niin varmaa kuin se.Oletko muuta saanut tänäänkään aikaiseksi kuin vain väkinäistä jankutusta vauva-palstalla?
Kuka maksaa sulle tästä bensatrollauksesta ja miksi itse roikut koko päivän täällä ?
ylellisiä sähkö-autoja voipi vuokrata niin ne on ylivoimasesti
halvimpia sillai yksityisajossa.
vaikka olisi mikä bensaauto itsellä tulee siihen
monenlaiset vakuutukset, vero ja huollot päälle.
ja tämä näkyykin sitten lompakossa.
ja ei tarvi edes puhua päästöistä..
Tää on hauska ketju. Välillä kinastellaan siitä, maksaako 100 km sähköautolla 2 vai 3 euroa ja välillä siitä, kestääkö akku 500 vai 600 tuhatta kilometria. Voitaisko välillä keskustella bensa-auton vastaavista: 15 vai 20 euroa ja 200 vai 300 tuhatta kilometria (jos siis laskee noi nokka-akselin ketjun, jakopään tiivisteen ja kannen tiivisteen öljyn vaihdon normaalihuoltoon kuuluviksi hauskoiksi väliylläreiksi ennen katsastusta).
Vierailija kirjoitti:
Olen 50+ vuotias, enkä tule todennäköisesti ikinä tarvitsemaan leluautoa. Bensakoneella ajellaan niin kauan kuin kortti säilyy eli maksimissaan 30 vuotta.
Samaa mieltä. Itse jo maksanut omakotitalon velat, enkä aio ottaa velkaa mahdollisesti loppuelämäksi kertakäyttöisen litiumauton takia. Sillä tullaan toimeen mitä nyt on, ja jos bensan hinta kovin nousee, se on poissa muusta kulutuksesta. Muuhun se ei vaikuta
Tässä iässä ei enää ajatella mitä EHKÄ säästää 10 vuoden aikana kun ostaa velkarahalla samanhintaisen auton mitä omakotitalo joskus maksoi. Aion jättää perinnöksi muutakin kuin velkavetoisen Teslan ja pankkilainan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei muka kelpaa? Suurin osa käytettynä myytävistä autoista on takuuttomia ja kauppa käy.
Eipä niissä tavallisissa perheautossa ole yhtäkään sellaista yksittäistä komponenttia jonka vaihtaminen takuun jälkeen voi maksaa muutaman kymmenen tuhatta kuten sähköauton akusto. Etkö tosiaan tajua asioiden välisiä eroja?
Etkö itse tajua sitä että jos ajat vanhalla polttomoottoriautolla maksat kymmenessä vuodessa nykyrahassa 20 000-40 000 enemmän bensoista kuin jos ajat sähköllä.
Bensaan menee noin satanen kuussa 2000 euron autolla. En usko, että sähköauto paljon halvempi on. Eikä tarvitse pohtia latauksia. Ja kun biokaasun jakelu kasvaa, voin muuttaa auton kaasukäyttöiseksi.
Ajat siis noin 8000 km vuodessa. No silloin bensakulut ovat aika pienet.
Mutta heti kun kilometrejä tulee 20 000 tai enemmän ja jos auto syö 7 litraa tai enemmän alkaa tuo bensan hinta tuntua. Ja se tulee nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö itse tajua sitä että jos ajat vanhalla polttomoottoriautolla maksat kymmenessä vuodessa nykyrahassa 20 000-40 000 enemmän bensoista kuin jos ajat sähköllä. Tuolla säästöllä maksaa vaikka akun vaihdon. ( tosin Tesloilla ei näytä olevan tarvetta)
Erilaiset haittaverot ja päästökaupat tulevat takaaman sen että bensan hinta nousee. Mikään ei ole niin varmaa kuin se.Oletko muuta saanut tänäänkään aikaiseksi kuin vain väkinäistä jankutusta vauva-palstalla?
Kuka maksaa sulle tästä bensatrollauksesta ja miksi itse roikut koko päivän täällä ?
Olin päivän jo töissäkin ja ensimmäinen viesti lähti muutama tunti sitten. Mitä sinä olet saanut tänään aikaiseksi? Töissä siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö itse tajua sitä että jos ajat vanhalla polttomoottoriautolla maksat kymmenessä vuodessa nykyrahassa 20 000-40 000 enemmän bensoista kuin jos ajat sähköllä.
Bensaan menee noin satanen kuussa 2000 euron autolla. En usko, että sähköauto paljon halvempi on. Eikä tarvitse pohtia latauksia. Ja kun biokaasun jakelu kasvaa, voin muuttaa auton kaasukäyttöiseksi.
Ajat siis noin 8000 km vuodessa. No silloin bensakulut ovat aika pienet.
Jotain sentään tajuatkin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putin. Samalta henkilöltä voit ostaa foliota ja tehdä siitä hatun itsellesi.
ram-rami kirjoitti:
En tiennytkään, että jossakin on hyväntekeväisyysjärjestö, joka "vuokraa" sähköautoja alle omakustannushintaan.
Yrittäisit edes.
Sähköautoja ilmeisesti lainoitetaan nykyään ihan ilman takaajiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset haittaverot ja päästökaupat tulevat takaaman sen että bensan hinta nousee. Mikään ei ole niin varmaa kuin se.
Ja varmaan on myös vedyn tuleminen polttoainekäyttööön.
Ajaminen vedyllä maksaa 3-4 kertaa enemmmän kuin sähköllä ajaminen.
Ei maksa. Uudet reaktorityypit tekevät vetyä helposti ja halvalla, samalla puhdistaen ilmaa hiilidioksidista, ja EU:ssa moni maa panostaa vetyyn, joka sopii ammattikäyttöön ja perheautoon todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä perinteiset huoltoasemat kuolevat.
Mitä siitä sitten? Eihän ne nykyäänkään enää ole mitään muuta kuin kaljanostopisteitä. Kylmäasema on järkevämpikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teppo: etkös itse saa juuri sitä aikaiseksi jatkuvasti? Luovuta jo ja ota iltalääke
Tää sähköauto paska ja länkytys voisi jo saada järjen valon, eli.
-sähköautot KAIKKIIN maailman suurkaupunkeihin (myös Helsinkiin) pakollisiksi 2030 alkaen... ja
kehä 3 sisäpuolella ajelu bensa-autolla tietullin kautta kertaverolle (niin kova ettei tod kannata)
... muu maa => ajelu vapaata enegiamuodosta riipumatta. Saman tyyppinen alueellinen sähköautojen käyttöpakko ympäri maailmaa niin liikenteen päästöt ovat hallinnassa. Täytyy muistaa että CO päästöjen globaali kokonaisongelma on muualla kuin ajoneuvoliikenteessä.
Hybridi ja vety autot käyttöön (täyssähkö on muutenkin ihan perseestä, tulette vielä näkemään tulevaisuudessa)
tälläiset "aluerajauksethan" on nyt jo Koronaikana saatu alustavasti sisäänajettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 50+ vuotias, enkä tule todennäköisesti ikinä tarvitsemaan leluautoa. Bensakoneella ajellaan niin kauan kuin kortti säilyy eli maksimissaan 30 vuotta.
Samaa mieltä. Itse jo maksanut omakotitalon velat, enkä aio ottaa velkaa mahdollisesti loppuelämäksi kertakäyttöisen litiumauton takia. Sillä tullaan toimeen mitä nyt on, ja jos bensan hinta kovin nousee, se on poissa muusta kulutuksesta. Muuhun se ei vaikuta
Tässä iässä ei enää ajatella mitä EHKÄ säästää 10 vuoden aikana kun ostaa velkarahalla samanhintaisen auton mitä omakotitalo joskus maksoi. Aion jättää perinnöksi muutakin kuin velkavetoisen Teslan ja pankkilainan.
Taloudellinen orjuus on parhaita orjuuden lajeja. Moni ottaa nykyään liikaa velkaa ja yrittää maksaa sitä vuosikausia takaisin. Moni epäonnistuu ja menettää kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään että tuo bensa-auto viedään sinulta pois väkisin ennen kuin ajokortti.
Sitä ennen olet ehtinyt hukata rahaa bensaan enemmän kuin sähköauto maksaa uutena. Mutta ehkä sun kannattaa odottaa vuosi tai pari ennenkuin vaihdat auton. Sitten saa jo käytettyjä sähköautojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään että tuo bensa-auto viedään sinulta pois väkisin ennen kuin ajokortti.
.
Tuskin. Sen voi muuttaa kulkemaan biokaasulla, ja sen jakeluhan on lisääntymässä koko ajan Suomessa ja myös muuallakin. Ja jo nyt biodieseliä käyttävä dieselmoottori on ekologisempi kuin litiumpatteriset sähköautot.
No nyt kyllä keitti jakopään ketjut kiinni. Taidan lähteä pakoputken vaihtoon. Hyvää yötä kaikille haisevan polttoaineen ystäville, joille hajut tuo muiston lapsuuden tulpan vaihdosta.
ram-rami kirjoitti:
sulla on kyllä ihan hullunjutut.
Ajaminen vedyllä maksaa 3-4 kertaa enemmmän kuin sähköllä ajaminen. Kyllä sitä varmaa rekoissa ja työkoneissa käytetään.
Mutta ei henkilöautoilija siihen lähde. Ei kukaan lähde ajelemaan millekkään ”huoltoasemalla” enää 5-10 vuoden päästä. Kun sähköä saa seinästä. Ja nämä perinteiset huoltoasemat kuolevat. Muutama jää jäljelle rekkojen tankkausta varten.
Moottoriteiden varsille tulee autoilijoiden kauppa-ja virkistyskeskuksia joissa voi vessassa käynnin aikana ladata sähköä autoon.