Polttomoottoreiden valmistus ja bensa-autoilu loppuu
Näin käy, mutta koska meitä köyhiäkin on, bensa-autoilla on kysyntää vielä kauan tuonkin jälkeen. https://www.iltalehti.fi/talous/a/f6621ba2-72a0-49b0-bc19-eb1ae0b0d9ed
Kommentit (45235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoilun vastustjien mielikuvituksen puute jaksaa aina hämmästyttää. Ei millään uskota että tekniikka kyllä kehittyy huimaa vauhtia ja ihmisten elämään sopivat vaihtoehdot kyllä tulevat nopeasti. Itse uskon että 10 vuoden päästä esim. ne kaupunkilaiset joilla ei ole kotona latauspistettä, laittavat sen auton vain laturiin sen lähimmän Prisman tai Sittarin parkkihallissa. Sen 30 minuutin aikana jonka ostosten tekeminen kestää, autoon latautuu hyvällä suurteholaturilla 200-300 km lisää toimintamatkaa. Sillä pärjää kaupunkiolosuhteissa taas siihen seuraavaan ostosreissuun saakka. Lataaminen ei siis käytännössä vie aikaa lainkaan koska se tapahtuu aikana jonka ihminen käyttää johonkin muuhun.
Tekniikan kehitys omalta osaltaa rajoittaa sähköautojen hankintaa, koska miksi ostaa nyt mahdollisesti muutaman vuoden kuluttua vanhanaikainen auto?
Tuolla ajattelutavalla ei voi koskaan ostaa yhtään mitään, koska aina on jotain parempaa/halvempaa tulossa tulevaisuudessa.
Solid state-akut ovat jo olemassa, eikä mitään mullistavaa sen jälkeen ole akkutekniikan suhteen näköpiirissä.
No jos jo uusimmat sähköautot (esim. Ioniq 5) antavat lähes 500 km kantaman ja pikalautauksella 100 km lisää rangea jopa 5 minuutissa niin miten paljon tarvitaan lisää kehitystä että se riittää isolle osalle ihmisistä?
Pikalataus on tosi paha asia litiumakuille.
Ja kesällä pikalataus voi kestää pitkäänkin, koska akkuja joudutaan jäähdyttämään välillä.
Kyllähän kunnon sähköautojen akuissa on sekä jäähdytys että lämmitys. .
Ja Teslan akkujen pelkkä lämmityshän vie virtaa muutaman sähkökiukaan verran kun se lämmittelee pihalla akkujaan talvella. Sen päälle sitten vielä lataus.
Juuri niin. Hassua että suomalainen kyllä suruttaa napsauttaa sen kiukaan lämpiämään vaikka päivittäin ympäri vuoden mutta muu sähkön kulutus onkin sitten kaikki ihan kamalaa,
Sähkökiuas ei ole pihalla päällä yökausia jos on pakkasta. Oletko tosiaan noin tyhmä, vai trollaatko vaan koko ajan?
Ei akun lämmityskään ole päällä yökausia vaan juuri sen verran että akku saavuttaa riittävän lämpötilan latausta varten.
Akkuja on pakko pitää lämpimänä talvella, sehän on jo takuukysymys. Pakkanen tuhoaa akustoa.
Minkä auton takuuehdoista löydät ehdon että akkuja pitää lämmittää talvella koko ajan?
Varmaan ihan kaikkien. Jos litiumakusto pääsee jäätymään kovalla pakkasella, siihen tulee fyysisiä vaurioita.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352152X18306522
Ei näyttäisi ainakaan -196c pikkupakkaset kennoille hallaa aiheuttavan. Ehkä siellä teillä päin on kuitenkin kylmempää?
Akkua voi käyttää myös talvella, koska se lämpenee käytettäessa. Akkua ei kuitenkaan koskaan saa jättää pakkaseen pidemmäksi aikaa. Pakkasessa käytettäessä akun kapasiteetti pienenee huomattavasti. Myös akun elinikä voi lyhentyä hieman paljon kylmässä ajettaessa.
Pikkupakkasessa kapasiteetti kasvaa.
Ei kasva, mutta jo pienellä pakkasella sähköauton range tippuu jopa yli 40 prosenttia.
Eipä tuosta juurikaan haittaa ole. Sähköauton voi sitten ladata kun tarvitsee. Älä osta sähköautoa jos pahalta tuntuu. Minä ostin ja olen ollut todella tyytyväinen. Ekoteko, siitä kannattaa maksaa.
Itse odottelen niitä solid state-akkuja ihan rauhassa kuten neuvoi konsulttikin tekemään. On sen verran parempaa tekniikkaa litiumpattereihin verrattuna.
Näin kun tekee ja odottelee parempaa tekniikkaa niin saa odotella oloputtomiin koska aina tulee jotain uutta.
Akkutekniikan suhteen ei ole mitään mullistavaa tulossa, ja uusi solid state-akkutekniikka on jo olemassa ja käytössä. Muutama vuosi niin niitä alkaa saada jo myös henkilöautoihinkin bussien lisäksi. On odottamisen arvoinen asia.
Eipä tuo nyt ainakaan minulle mitään lisäarvoa toisi, eli ei ole todellakaan odottamisen arvoista.
Moni haluaa rahalleen enemmän vastinetta
Mitä lisävastinetta? Minä en ainakaan tunne ketään.
Parempaa laatua pienemmällä hinnalla.
Ei se laatu ole yhtään parempaa kun nykyisetkin riittävät.
Kyllä solid state-akut ovat paljon parempia.
Eivät ole.
Kyllä ovat. Paljon parempia kuin nykyiset litiumakut.
Sano yksikin asia mikä niissä on parempaa?
Ovat paljon kevyempiä, enemmän energiasisältöä suhteessa painoon, palamaton, ottaa virtaa vastaan helpommin eri lämpötiloissa.
Ja kun en tarvitse ainuttakaan näistä ominaisuuksista, niin ne eivät ole minulle millään tapaa parempi vaihtoehto.
Monelle on. Konsulttikin neuvoi odottamaan ihan rauhassa tekniikan kehittymistä.
Hyvän neuvon IT-konsultti antoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja akkujen lämmitys pakkasella vie paljon sähköä ja maksaa varmaan enemmän kuin on saavutettu etu.
Tuli varmaa tietoa, siitä kertoo tuo sana "varmaan".
Taaskaan ketään ei huoleta webaston tai lohkolämmittimen käyttö, eikä niiden kuluja "tarvi" laskea. Mutta sähköautossa esilämmitykset muuttuu helvetin esikartanoksi, miksi? Ottaako niin paljon pannuun se, ettei ole kunnon autoon varaa, ja siksi pitää keksiä tikusta asiaa?
Aiotko taas jankuttaa koko päivän sähköautoista kuten eilenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja sähköautolla sen vihreyden takia. Olen se, joka tuossa aiemmin kirjoitti ajavansa sähköautolla sen suorituskyvyn yms. vuoksi.
Mihin tarvitset Suomen tieliikenteessä suurta suorituskykyä?
Voimaa ei ole koskaan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja sähköautolla sen vihreyden takia. Olen se, joka tuossa aiemmin kirjoitti ajavansa sähköautolla sen suorituskyvyn yms. vuoksi.
Eli mihin tarvitset Suomen tieliikenteessä suurta suorituskykyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä järkeä. Toisilla sitä on, toisilla taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoilun vastustjien mielikuvituksen puute jaksaa aina hämmästyttää. Ei millään uskota että tekniikka kyllä kehittyy huimaa vauhtia ja ihmisten elämään sopivat vaihtoehdot kyllä tulevat nopeasti. Itse uskon että 10 vuoden päästä esim. ne kaupunkilaiset joilla ei ole kotona latauspistettä, laittavat sen auton vain laturiin sen lähimmän Prisman tai Sittarin parkkihallissa. Sen 30 minuutin aikana jonka ostosten tekeminen kestää, autoon latautuu hyvällä suurteholaturilla 200-300 km lisää toimintamatkaa. Sillä pärjää kaupunkiolosuhteissa taas siihen seuraavaan ostosreissuun saakka. Lataaminen ei siis käytännössä vie aikaa lainkaan koska se tapahtuu aikana jonka ihminen käyttää johonkin muuhun.
Tekniikan kehitys omalta osaltaa rajoittaa sähköautojen hankintaa, koska miksi ostaa nyt mahdollisesti muutaman vuoden kuluttua vanhanaikainen auto?
Tuolla ajattelutavalla ei voi koskaan ostaa yhtään mitään, koska aina on jotain parempaa/halvempaa tulossa tulevaisuudessa.
Solid state-akut ovat jo olemassa, eikä mitään mullistavaa sen jälkeen ole akkutekniikan suhteen näköpiirissä.
No jos jo uusimmat sähköautot (esim. Ioniq 5) antavat lähes 500 km kantaman ja pikalautauksella 100 km lisää rangea jopa 5 minuutissa niin miten paljon tarvitaan lisää kehitystä että se riittää isolle osalle ihmisistä?
Ja kesällä pikalataus voi kestää pitkäänkin, koska akkuja joudutaan jäähdyttämään välillä.
Ja Teslan akkujen pelkkä lämmityshän vie virtaa muutaman sähkökiukaan verran kun se lämmittelee pihalla akkujaan talvella. Sen päälle sitten vielä lataus.
Juuri niin. Hassua että suomalainen kyllä suruttaa napsauttaa sen kiukaan lämpiämään vaikka päivittäin ympäri vuoden mutta muu sähkön kulutus onkin sitten kaikki ihan kamalaa,
Sähkökiuas ei ole pihalla päällä yökausia jos on pakkasta. Oletko tosiaan noin tyhmä, vai trollaatko vaan koko ajan?
Ei akun lämmityskään ole päällä yökausia vaan juuri sen verran että akku saavuttaa riittävän lämpötilan latausta varten.
Akkuja on pakko pitää lämpimänä talvella, sehän on jo takuukysymys. Pakkanen tuhoaa akustoa.
Minkä auton takuuehdoista löydät ehdon että akkuja pitää lämmittää talvella koko ajan?
Varmaan ihan kaikkien. Jos litiumakusto pääsee jäätymään kovalla pakkasella, siihen tulee fyysisiä vaurioita.
Ei näyttäisi ainakaan -196c pikkupakkaset kennoille hallaa aiheuttavan. Ehkä siellä teillä päin on kuitenkin kylmempää?
Akkua voi käyttää myös talvella, koska se lämpenee käytettäessa. Akkua ei kuitenkaan koskaan saa jättää pakkaseen pidemmäksi aikaa. Pakkasessa käytettäessä akun kapasiteetti pienenee huomattavasti. Myös akun elinikä voi lyhentyä hieman paljon kylmässä ajettaessa.
Ei kasva, mutta jo pienellä pakkasella sähköauton range tippuu jopa yli 40 prosenttia.
Eipä tuosta juurikaan haittaa ole. Sähköauton voi sitten ladata kun tarvitsee. Älä osta sähköautoa jos pahalta tuntuu. Minä ostin ja olen ollut todella tyytyväinen. Ekoteko, siitä kannattaa maksaa.
Itse odottelen niitä solid state-akkuja ihan rauhassa kuten neuvoi konsulttikin tekemään. On sen verran parempaa tekniikkaa litiumpattereihin verrattuna.
Näin kun tekee ja odottelee parempaa tekniikkaa niin saa odotella oloputtomiin koska aina tulee jotain uutta.
Akkutekniikan suhteen ei ole mitään mullistavaa tulossa, ja uusi solid state-akkutekniikka on jo olemassa ja käytössä. Muutama vuosi niin niitä alkaa saada jo myös henkilöautoihinkin bussien lisäksi. On odottamisen arvoinen asia.
Eipä tuo nyt ainakaan minulle mitään lisäarvoa toisi, eli ei ole todellakaan odottamisen arvoista.
Eivät ole.
Ovat paljon kevyempiä, enemmän energiasisältöä suhteessa painoon, palamaton, ottaa virtaa vastaan helpommin eri lämpötiloissa.
Ja kun en tarvitse ainuttakaan näistä ominaisuuksista, niin ne eivät ole minulle millään tapaa parempi vaihtoehto.
Monelle on. Konsulttikin neuvoi odottamaan ihan rauhassa tekniikan kehittymistä.
Olen samaa mieltä.
Paksu ja suonikas diisselimese kaikilla herkuilla, brummmm, brummmm, tööt tööt...
Sähköautoja ei pitäisi olla eikä polttomoottoriin valmistusta vähentää koka minä haluan vetää asuntovunua 1000 km vaipat jalassa 120 km/h -20˚C joka päivä koska hiihtoloma.
Hassun sedän hassu auto tiellä prutkuttaa...
Pitää ostaa sitten jatkossa kuorma-auto jos henkilöautolla ei saa ajaa. Tuskin niitä kielletään heti kun tavarat eivät liiku polkupyörän tai ratikan avulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos maksat litiumin louhinnasta ja tuotannosta länsimaisen palkan, litiumakkujen hinta nousee huomattavasti nykyisestä.
Hehheh, siinä tuli taas todellista Esson baaria.
Mineraali-markkinat ei toimi ihan kuvittelemallasi tavalla, vaan on olemassa mineraalille maailmanmarkkinahinta, sekä tietenkin eri skenaarioita hintakehitykselle. Kaivosprojekti polkaistaan pystyyn vain, jos nähdään, että ko. kaivos tuottaa rahaa ajan X jälkeen. Jos ennuste näyttää siltä, ettei tuota, niin kaivosta ei avata. Ei sen yksittäisen kaivoksen tuottaman mineraalin hinta nouse yhtään, vaikka sitä olisi kaivamassa Lewis Hamilton 50 miljoonan vuosiliksalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mihinkään, paitsi että suorituskykyisemmällä on mukavampi ajella. Ja etenkin kaasu- tai siis voimapolkimen vaste on sähköautossa ylivertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole.
Kyllä, ehdottomasti. Hevosesta en luovu ennen kuin autot kehittyvät. Ne ovat ihan raakileita eivät sovi maalle ollenkaan. Ehkä jossain kehäykkösen sisäpuolelle voi sellaisella jotain tehdä. Täällä Lapissa ainoa, joka käynnistyy talvella on Suomen hevonen.
Polttoaineiden hintoja tulee korottaa nopeasti ja niin paljon, että fossiiliautojen käyttö loppuu. Turhaa melua ja saastetta. Äänestän jatkossakin vihreitä, jos lupaavat hoitaa fossiiliautot Suomesta pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole.
Kyllä, ehdottomasti. Hevosesta en luovu ennen kuin autot kehittyvät. Ne ovat ihan raakileita eivät sovi maalle ollenkaan. Ehkä jossain kehäykkösen sisäpuolelle voi sellaisella jotain tehdä. Täällä Lapissa ainoa, joka käynnistyy talvella on Suomen hevonen.
Konsultti kehoitti odottamaan sähköautoihin solid state-akkuja, jonka saa jo busseihin ja ammattikäyttöön siis. Ihan järkevä on se neuvo, sillä sen verran parempaa on se akkutekniikka. Eikä sen jälkeen näytä olevan mitään suuria mullistuksia tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksat litiumin louhinnasta ja tuotannosta länsimaisen palkan, litiumakkujen hinta nousee huomattavasti nykyisestä.
Mineraali-markkinat ei toimi ihan kuvittelemallasi tavalla, vaan on olemassa mineraalille maailmanmarkkinahinta,
Jos maksat lapselle työvoimana palkaksi ruoan päivässä ja teltan asunnoksi kaivoksen kupeessa, tai länsimaalaiselle duunarille 15 - 20 euroa tunti samasta hommasta, niin onhan se aika iso ero mitä kustannuksiin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja akkujen lämmitys pakkasella vie paljon sähköä ja maksaa varmaan enemmän kuin on saavutettu etu.
Tuli varmaa tietoa, siitä kertoo tuo sana "varmaan".
Taaskaan ketään ei huoleta webaston tai lohkolämmittimen käyttö, eikä niiden kuluja "tarvi" laskea.
Lohkolämmitin ei vie tehoa parin sähkökiukaan verran kuten Teslan akkujen lämmitys, ja lohkolämmittimen pitää lämmittää kymmenkunta litraa nestettä, ei satojen kilojen akkuja.
Ei kukaan väittänyt, että Teslan akkujen lämmitya veisi vähemmän sähköä. Mutta meinaatko, ettei lohkolämppärin + sisälämppärin kuluja tartte laskea mukaan? Tai webaston käyttöä?
Ainakin mun käyttöprofiililla webasto on pruukannut nostaa talviajan kulutusta n. 0,8-1 l/100km, joka on ihan kohtalainen nousu autoilun polttoainekustannukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoilun vastustajat on kuin suoraan kummelien sketsistä 😂
Joo, kuin Don Quijote taistelmassa tuulimyllyjä vastaan. Tai hevosmies taistelemassa autoja vastaan 100 vuotta sitten 😂
Mua ei sähköautoilu itsessään häiritse, vaan tämä naurettava tekopyhyys että se olisi ilmastoystävällistä. En käsitä, mitä vihreää siinä on kun kaivellaan maat ja mannut mineraalien vuoksi ja mitä vesimääriä moisten kaivoksien ylläpitoom vaaditaan. Aivan taatusti sieltäkin taustalta paljastuu "vihreitä" poliitikkoja rahan kiilto silmissään. Ulkomailta tuodut mineraalit ovat todella karuissa olossa tuotettuja, tässä tuhoutuu vihreiden toinen vakiolässytys: ihmisarvo. Lisäksi nuo akut ovat vanhetessaan ongelmajätettä, mutta sehän ei vihreitä "poissa (suomalaisten) silmistä, poissa mielestä" -poliitikkoja haittaa.
Samaa ihmettelen kanssa, että virheiden mielestä Suomen maat ja mannut pitäisi suojella ja pistää käyttökieltoon omistajiltaan, erityisesti metsät jotka uusiutuvat ja joita uudistetaan, mutta kun akkumineraalikaivoksia tänne haikaillaan niin se luonto niiden alta on sitten menetetty ikiajoiksi. Puhumattakaan kaikista muista ympäristövaikutuksista, kuten Talvivaaran vesistöihin laskemat jätevedet, jotka ovat nyt jo pilanneet ne. Ei niillä kaloilla, simpukoilla, vesikasveilla jne. olekaan mitään merkitystä kun akkuja aletaan tuottaa.
Koko tämä sähköautohöperyys on luonnon ja ympäristön kannalta paljon pahempi kuin synteettiset ja biopolttoaineet. Vanhempana autoinsinöörinä en näe tässä kehityksessä mitään järkeä kokonaisuuden kannalta, vaan se aiheuttaa ympäristölle valtavan kuormituksen, pilaa vedet, maksaa tolkuttomasti eikä kuitenkaan vaikuta ilmastonmuutokseen yhtään mitään - siihen ei vaikuta mikään ihmisen tekeminen. Ihminen on aivan liian pieni osanen tässä kokonaisuudessa.
Osaoptimointia harrastetaan pää märkänä ymmärtämättä ja välittämättä kokonaisuudesta, puutteellisiksi ja virheellisiksi osoitettujen ilmastomallien tuottamien tarkoitushakuisesti väritettyjen tulosten perusteella. Joka käärii tästä rahat ja toiset ovat sokeita ideologian uhreja. Maallikot kuvittelevat olevansa asiantuntijoita uskoessaan itseään miellyttävään propagandaan.
Hyvin menee mutta menköön.
Ihan sama millä perustelet ja mitä kirjoitat. Fossiilimoottoreiden myyntikielto alkaa 13 vuoden ja 3 kuukauden päästä. Ja hyvä näin. Saasteiden lisäksi päästään eroon riippuvuudesta Venäjän ja muiden öljyntuottajien öljystä. Oliko isovanhempasi taistelemassa autoja vastaan 100 vuotta sitten ja kertomassa niiden ongelmista ja hevosten hyvistä puolista. Tai olivatko he taistelemassa sisävessoja vastaan ja taistelemassa puucee:n puolesta.
Miten niin alkaa myyntikielto? Muualla kuin sinun mielikuvituksessasi? Taas tätä samaa totalitarismia, jolla ei ole mitään perusteluita, muuta kuin että koska sinä luulet niin. Yllätys: eipä olekaan sinun päätettävissäsi oleva asia. Eikä tule myyntikieltoa tuossa aikataulussa, fanaatikot älkää kuvitelko.
Eihän kysymys pitäisi olla siitä, millaisella moottorilla auto kulkee, vaan mitä se päästää. Synteettisellä tai biopolttoaineella kulkeva polttomoottoriauto on puhtaampi kuin yksikään akkusähköauto. Synteettinen = uusiutuvalla tai ydinenergialla tuetettu vety + ilmakehästä talteenotettu hiilidioksidi, biopolttoaine = uusiutuvasta biomassasta tuotettu metaani, joka muuten vapautuisi ilmakehään.
Muuten, 40% meidän kunnan sähkölaitoksen myymästä sähköenergiasta tuotetaan fossiilisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mineraali-markkinat ei toimi ihan kuvittelemallasi tavalla, vaan on olemassa mineraalille maailmanmarkkinahinta,
Jos maksat lapselle työvoimana palkaksi ruoan päivässä ja teltan asunnoksi kaivoksen kupeessa, tai länsimaalaiselle duunarille 15 - 20 euroa tunti samasta hommasta, niin onhan se aika iso ero mitä kustannuksiin tulee.
Niin ja se kaivos aukeaa länsimaahan jos mineraalista saa riurtävästi rahaa versus kustannukset, ja vain tällöin. Se on höpöhöpöä, että mineraalin hinta nousisi tuotantokustannusten myötä, joka näin väittää ei ymmärrä mineraalien jalostusalasta ja sen lainalaisuukaista yhtään mitään.