Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polttomoottoreiden valmistus ja bensa-autoilu loppuu

Vierailija
12.02.2021 |

Näin käy, mutta koska meitä köyhiäkin on, bensa-autoilla on kysyntää vielä kauan tuonkin jälkeen. https://www.iltalehti.fi/talous/a/f6621ba2-72a0-49b0-bc19-eb1ae0b0d9ed

Kommentit (45235)

Vierailija
21041/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olen reissussa, niin haluan päättää itse, missä pysähdyn ja milloin pysähdyn sen sijaan, että olisin pakotettu tekemään sen, koska auto kaipaa lisää virtaa.

Tankkaan siis ennen reissua tankin piripintaan ja sitten ajelen ja pysähtelen missä huvittaa milloin huvittaa enkä ole sidottuna siihen, että auto pitää ajaa määräajoin jollekin tietylle latauspisteelle ja sitten odotella siellä ensin omaa vuoroa ja sitten nauttia liikenneaseman kahvilan "tunnelmasta".

Haluan siis itse valita, missä kallisarvoisen vapaa-aikani vietän.

Ja sitten kurvaat ABClle tilaamaan lehtipihvin, ranskalaisilla, ilman silliä, että saat halpaa polttoainetta ja vihreän kortin bonukset. Vapaa valinta my ass.

Huomaa kyllä miten polttomoottoriautojen kieltämistä ajava sähköautoilija ei ymmärrä vapaan valinnan käsitettä.

Minullako sitten ei ole mitään oikeutta saada valita hengitänkö puhdasta ilmaa, häh!?

Ei millään pahalla, mutta aika monesta sähköautoilijasta tuli kertaheitolla ympäristöaktivisti heti sähköauton ostettuuan. Jos on itse ajanut vaikka 20 vuotta ensin sen aikaisilla bensa- ja dieselautoilla on aika tekopyhää alkaa heti arvostelemaan muita. Monilla ei ole eikä tule olemaan sähköautoon varaa vielä pitkään aikaan. Siirtymäaika kestää pitkään, ainakin kymmenen vuotta, ennen kuin bensa-autoista aletaan päästä eroon isossa mittakaavassa. Tulkoot vaikka mitkä päästökaupta tai biovaatimukset. Polttonesteisiin menevä raha on sitten pois muusta kulutuksesta. 

Polttomoottorikuskithan ne ovat aina niin huolissaan Kiinan ja Kongon luonnosta, että voisivat vaikka muutta sinne ja laittaa itsensä ketjuilla kiinni kaivoskoneisiin.

Mieluummin reilun kaupan luomubensaa Nigerin suistosta kuin Kongon lasten muovilapioilla kaivamaa kobolttia. Ja maailma pelastuu.

Vierailija
21042/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen minä vielä jotenkin ymmärtäisin jos joku hullu haluaa jostain ihmeellisestä syystä ajaa sähköpatteriautolla mutta en sitä miksi he ovat kieltämässä polttomoottoriautolla ajavien ilon ja hävittämässä kokonaisia elinkeinoja ja kulttuureja maailmasta? Eikö heille riitä se että saavat ajaa sillä sähköpatteriautollaan, mitä muut eivät ole heiltä kieltämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
21043/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/autot/art-2000008210652.html

Varokaa, sähköauto lähistöllä! Pitäisikö edellä kulkea punaista varoituslippua heiluttava ihminen kuten autoilun alkuaikoina : )

Tuohan olisi Suomessa Opel Ampera-e, jos sitä siis myytäisiin.

Vierailija
21044/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sähköautot yleistyy nopeasti, että järkevän hintaista bensaa jää veneisiin, moottorikelkkoihin, ym. laitteisiin mihin sähkö ei sovellu.

Vierailija
21045/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen minä vielä jotenkin ymmärtäisin jos joku hullu haluaa jostain ihmeellisestä syystä ajaa sähköpatteriautolla mutta en sitä miksi he ovat kieltämässä polttomoottoriautolla ajavien ilon ja hävittämässä kokonaisia elinkeinoja ja kulttuureja maailmasta? Eikö heille riitä se että saavat ajaa sillä sähköpatteriautollaan, mitä muut eivät ole heiltä kieltämässä.

Eivät nämä polttisfanaatikot kovin iloisilta minusta vaikuta. Itse en kannata polttiskieltoa, koska teknologia ja markkinavoimat marginalisoivat ne joka tapauksessa.

Vierailija
21046/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olen reissussa, niin haluan päättää itse, missä pysähdyn ja milloin pysähdyn sen sijaan, että olisin pakotettu tekemään sen, koska auto kaipaa lisää virtaa.

Tankkaan siis ennen reissua tankin piripintaan ja sitten ajelen ja pysähtelen missä huvittaa milloin huvittaa enkä ole sidottuna siihen, että auto pitää ajaa määräajoin jollekin tietylle latauspisteelle ja sitten odotella siellä ensin omaa vuoroa ja sitten nauttia liikenneaseman kahvilan "tunnelmasta".

Ja sitten kurvaat ABClle tilaamaan lehtipihvin, ranskalaisilla, ilman silliä, että saat halpaa polttoainetta ja vihreän kortin bonukset. Vapaa valinta my ass.

Huomaa kyllä miten polttomoottoriautojen kieltämistä ajava sähköautoilija ei ymmärrä vapaan valinnan käsitettä.

Minullako sitten ei ole mitään oikeutta saada valita hengitänkö puhdasta ilmaa, häh!?

Ei ole silläkään kobolttikaivoksessa kaivavalla lapsella tai maanomistajalla, jonka maat pakkolunastetaan kaivosta varten.

Vierailija
21047/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä vähän kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole silläkään kobolttikaivoksessa kaivavalla lapsella tai maanomistajalla, jonka maat pakkolunastetaan kaivosta varten.

Vaikka kobolttia ei ole käytetty autojen akuissa enää aikoihin, niin silti kobolttikaivoksen ongelmat ovat paikallisia, kun taas ilmastopäästöt ovat kaikkialla. Yksistään Euroopassa kuolee 400 tuhatta ihmistä fosiilisista tuleviin pienhiukkaspäästöihin _joka vuosi_. 

21048/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sähköautot yleistyy nopeasti, että järkevän hintaista bensaa jää veneisiin, moottorikelkkoihin, ym. laitteisiin mihin sähkö ei sovellu.

No ton takia ei bensasta enää ikinä tule järkevän hintaista ja kyllä sähkö noihin muihinkin soveltuu.

Vierailija
21049/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kesästä asti ajanut ID.3:lla ja kyllä se suupielet vetää edelleen hymyyn. On se ajaminen vaan niin vaivatonta ja hieno ajettavuus takavedon ja tarkan ohjauksen takia. Niin ja en ajele Lappiin millään autolla. ID.3:n lataan pääasiassa kotona ja jonkin verran on tullut K-Latausta käytettyä. En ikimaailmassa vaihda enää polttomoottoriautoon. Seuraavaan asuntoon kun muutetaan niin pitää olla sellainen, jossa voi ladata autoa eli se määrää nyt myös minkälainen seuraava asunto voi olla eikä toisin päin.

Sinäpä sen sanoit. Auto ei enää määrää pelkästään, missä pysähdyt ja miten usein pysähdyt. Se määrää jopa, missä voit asua.

Taloyhtiöiden kannattaakin laittaa latausasiat kuntoon tai asuntojen arvo tulee romahtamaan.

Suurimmalla osalla asuntojen ostajista ei ole eikä tule olemaan ladattavia sähköautoja, joten olet väärässä.

Vierailija
21050/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä vuodesta alkaa todellinen sähköautojen voittokulku. Vuonna 2018 Suomen sähköautokanta (täyssähköautot) lisääntyi alle tuhannella sähköautolla. Viime vuonna jo liki 14 000:lla. Tänä vuonna etenkin käytettyjen täyssähköautojen tuonti tulee lisääntymään rajusti. Toki myös uusien sähköautojen myyntikin vähintään tuplautuu. Eli tänä vuonna täyssähköautojen määrä tulee lisääntymään kymmenillätuhansilla, eli sähköautokantamme yli kaksinkertaistuu tänäkin vuonna.

Muutama kymmenentuhatta ei ratkaise mitään, jos Suomessa on liikennekäytössä noin 5,2 miljoona autoa.

Tämähän on rakas ystävä vasta alkua. Kun ajattelee, minkälaisella vauhdilla sähköautoilu on lisääntynyt on se todella hurjaa, kun otetaan huomioon, että se on edelleenkin vasta lähtökuopissaan ja esimerkiksi maailman suurimmalta autonvalmistajalta ei vieläkään ole tullut kauppoihin ainuttakaan sähköautoa.

10 vuoden päästä sähköautoja on jo noin miljoona ja se on jo yli kolmannes henkilöautokannasta.

Viiden vuoden päästä sähköpatteriautoja ei enää ole.

Oletko aivan varma?

Olen saanut tämän tiedon korkeamman minäni kautta ja nähnyt tulevaisuuteen. Sähköpatteriautoja ei enää näkynyt.

Niin häviävät bensa-asemat kuin puhelinkopit aikoinaan.

Lapsenlapsesi ei enää tiedä mitä “tankata” tai “huoltis” tarkoittaa.

Ja bensan haju saa ihmiset kauhuissan kääntämään päänsä kaupungissa. Kuinka joku kehtaakaan saastuttaa ilmaa jota vedämme keuhkoihinmme

Automekaanikot uudelleenkouluttautuvat latauslaiteasentajiksi.

Huoltoasemat muutetaan outlet-keitaiksi tai ravintolamaailmoiksi.

.

Et ole oikea ennustaja vaan harhakuvitelmissa elävä sähköautouskovainen.

Ah ha ha! You are very funny!

Osaatko enemmän englantia kuin tämän lauseen : )?

Osaatko soittaa enemmän kuin peruskomppia, defis? Jaa, ethän sinä osaa sitäkään. Joistain tuli parhaita siinä ajassa jossa sinusta ei ole tullut mitään.

Rumpuja hakkaa vain ne, jotka eivät osaa soittaa oikeita soittimia.

Kun bändin laulaja, kitaristi ja jopa basisti poistuvat keikan jälkeen kuka yksi, kuka kaksi hyvännäköistä naista kainaloissaan, jää rumpali roudarien kanssa purkamaan patteristoaan.

-ohis

Motorisesti rummut ovat yksi vaikeimmista soittimista, kuten urutkin. Jalkojen mukanaolo soitossa nostaa vaikeustasoa huomattavasti kun mennään vähän peruskomppia kauemmaksi.

Soitapa edes yksinkertainen sointu niillä rummuillasi, jos osaat.

Alkaako taas se sama roolileikki, jossa kuvittelet olevasi ammattimuusikko ja soitonopettaja? Ei kai taas...

Keneksiköhän sinä taas tuota kirjoittajaa kuvittelet? Voisi tosiaan sanoa, että ei kai taas, mutta ihan sieltä sinun puoleltasi.

Kannattaa tosiaan olla leikkimätttä mitään musiikin ammattilaista jos ei osaa soittaa kuin suutaan. Sellainen käytös on todella tyhmän ihmisen touhua. Varmaan sinustakin.

Tässä ketjussa ei tosiaan ole minkäänlaisia todisteita soittotaidoistasi ja tietämyksesi musiikista vaikuttaa pohjautuvan netistä kopioimiisi lauseisiin, joita toistelet täällä satunnaiseen epätahtiin. Mitäköhän sinun nyt oman neuvosi mukaisesti kannattaisi tehdä?

Sähkö-sebolla taas heti aamusta vaan soittelut ja sähköautot mielessä. Kuka sinulle sebbo maksaa, että voit vuodenkin lobata sähköautoja vauvapalstalla aamusta iltaan?

Vierailija
21051/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä vähän kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kobolttia ei ole käytetty autojen akuissa enää aikoihin, niin silti kobolttikaivoksen ongelmat ovat paikallisia, kun taas ilmastopäästöt ovat kaikkialla. Yksistään Euroopassa kuolee 400 tuhatta ihmistä fosiilisista tuleviin pienhiukkaspäästöihin _joka vuosi_. 

Tesla 3 Std+:n akut ovat kaiketi koboltittomia, isommissa sitä tiemmä on.

Maailman kobilttivarat: https://www.statista.com/statistics/264930/global-cobalt-reserves/

Jos koboltin käyttö ahistaa, ethän vain tallenna dataasi kovalevyille, joiden kiekot on tehty kobolttiseoksesta.

Vierailija
21052/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ton takia ei bensasta enää ikinä tule järkevän hintaista ja kyllä sähkö noihin muihinkin soveltuu.

Taitaisi aika paljon painaa akkukäyttöinen moottorikelkka. Ehkä sillä voisi asfaltilla ajaa, mutta lumeen se uppoaisi. Eikä taitaisi rangekaan kovin suuri olla.

Vierailija
21053/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kesästä asti ajanut ID.3:lla ja kyllä se suupielet vetää edelleen hymyyn. On se ajaminen vaan niin vaivatonta ja hieno ajettavuus takavedon ja tarkan ohjauksen takia. Niin ja en ajele Lappiin millään autolla. ID.3:n lataan pääasiassa kotona ja jonkin verran on tullut K-Latausta käytettyä. En ikimaailmassa vaihda enää polttomoottoriautoon. Seuraavaan asuntoon kun muutetaan niin pitää olla sellainen, jossa voi ladata autoa eli se määrää nyt myös minkälainen seuraava asunto voi olla eikä toisin päin.

Sinäpä sen sanoit. Auto ei enää määrää pelkästään, missä pysähdyt ja miten usein pysähdyt. Se määrää jopa, missä voit asua.

Taloyhtiöiden kannattaakin laittaa latausasiat kuntoon tai asuntojen arvo tulee romahtamaan.

Todennäköisesti ne taloyhtiöt, jotka eivät tuhlaa asukkaiden rahoja joutavanpäivisiin turhuuksiin tulevat olemaan niitä kaikista houkuttelevimipa asuinkohteita.

Nyt puhutaankin lain määrämistä perusedellytyksistä, ei joutavanpäivisistä turhuuksista.

Tässä tapauksessa ne ovat kyllä yksi ja sama asia. Sähköautoja on ollt markkinoilla kohta 20 vuotta.

Koko sinä aikana meidän taloyhtiössä ei ole ollut ainuttakaan asukasta, jolla olisi ollut sähköauto.

Vierailija
21054/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä vähän kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Josta vain pieni osa tulee liikenteestä. Liikenteessä kuolee myös ihmisiä vaikka päästöjä olisi nolla.

Vierailija
21055/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tesla, elinkaari 10v, hankintahinta 100 000€ pääomakulujaksottaen 10 000€/v. Muut kulut 10 000€ /v. 

Yhteensä 20 000€/v . Eipä ihme että kiireellä tätä pakotetaan. Kiire kiire, sähköauto pelastaa (osakkeenomistajien satumaiset voitot).

Vierailija
21056/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt olen seuraillut niin kyllä noiden ABC-asemien pihat ovat etupäässä polttiksia pullollaan. Että ei se idyllinen varvaslaituri ihan kauhean korkealla prioriteeteissa taida olla polttiskuskeillakaan. Josta päästään siihen teesiini, että kunhan sen sähköauton hankkii niin yhtäkkiä huomaa että mitään ongelmia ei oikeasti ollutkaan.

Ehkä sitten jos harrastaa jotain explorer-retkeilyä, eikä reissuilla ole mitään varsinaista määränpäätä vaan ajellaan vaan minne ikinä mieleen juolahtaa, niin polttis on parempi ja huolettomampi vaihtoehto. Mutta siihenkin ”ongelmaan” on ratkaisu tiheämpi ja nopeampi latausverkosto.

Et ehkä ole huomannut, että valtaosa autoista on edelleen niitä polttiksia. Se, että massat menee sinne ABCille ei tarkoita sitä, että kaikkien olisi pakko sinne mennä nyt tai jatkossa.

Ei niin. Mutta se tarkoittaa sitä, että tuo "ongelma" on joko täysin keksitty tai todella marginaalinen. Mutta saatte te jatkossakin minun puolestani ajella lilluttelemaan varpaita siellä taukopaikan laiturilla. Minä ajan suorinta tietä mökille, jotta voin puolestani tehdä sitä ihan omalta laituriltani käsin.

Juu olen huomannut tässä keskustelussa, että teillä sähköautoilijoilla on joku pakkomielle mökistä. Ja ymmärtäähän sen. Pitää olla joku turvapaikka, johon auton saa aina lataukseen. Jos lähtee hiukankin kauemmaksi, voi käydä niin, että takaisin tullaan hinausauton lavalla.

Vierailija
21057/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaisi aika paljon painaa akkukäyttöinen moottorikelkka. Ehkä sillä voisi asfaltilla ajaa, mutta lumeen se uppoaisi. Eikä taitaisi rangekaan kovin suuri olla.

Etenkin kun pääasiassa talvella ajetaan : )

Vierailija
21058/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla asuntojen ostajista ei ole eikä tule olemaan ladattavia sähköautoja, joten olet väärässä.

Noin puolet ensirekisteröidyistä autoista on jo nyt ladattavia, n. 10% täyssähköisiä. Latausänkyröinti tulee taloyhtiöiden osakkaille kalliiksi, varsinkin kun latausmahdollisuus järjestyy pikkurahalla. Jos taas sähköpääkeskus on 1800-luvulta, se pitää uusia joka tapauksessa.

Vierailija
21059/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen harkinnut sähköautoa, mutta useilta käyttäjilta kuullut, että talvella sähköautolla ei pääse pitkälle.

Myös latausongelmia pakkasella. Naapuri latasi autoaan vuorokauden, eikä silti päässyt edes lähtemään asioilleen.

Onko hankittava lämmin talli autoa varten? Mitä muuta?

Naapuri ei ole tehnyt vielä kalliita kaapeli- ja ryhmäkeskusremontteja? Lataaminen 50KWh täyssähköautoon voi kestää 23 tuntia.Pakkaselle 30 tuntia jopa enemmän.

Unohda sähköautot!

Sähköautolla leikkii tänään ne, jotka leikkivät patterileluilla pienenäkin, suusta tuli pärinä. Kuten tänäkin päivänä, pärinä pitää tehdä itse. Sähköautoneidit täällä pärisevät.

Ja neitipojat piipittävät.

Vierailija
21060/45235 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että autolla pääsee yhtäkkiä parisataa kilometriä vähemmän "tankkausten" välillä *ei* tule jäämään historiaan yhtenä ihmiskunnan merkittävistä eloonjäämistaisteluista.

Ei varsinkaan, kun se ajanjakso tulee jäämään niin lyhyeksi, ettei sitä enää edes parikymmenen vuoden päästä kukaan muista. Kun Leaf tuli noin 10 vuotta sitten markkinoille oli sen range noin 100 kilsaa. Nykyisten uudenpien sähköautojen range on jo 300-500 kilometriä. Ei tässä mennä montaakaan vuotta eteenpäin, kun uusien sähköautojen range on jo bensa-autojen kanssa samoissa, ellei enemmänkin. Toimintamatkan rajallisuus, oli siis vain mitättömän pienen välivaiheen ongelma.

Jos et ole huomannut, niin tuo etäisyyden kasvu on suurimmaksi osaksi tullut akkujen kokoa kasvattamalla. Jos nykytekniikalla halutaan tehdä auto, jolla on isompi range kuin polttomoottoriautolla, ne akut painaa saman verran kuin koko muu auto yhteensä. Tällöin puolet akkujen varastoimasta energiasta menee niiden itsensä liikuttamiseen.

PM-autossa tätä ongelmaa ei ole, sillä tyypillisesti täysi tankki painaa enintään yhden matkustajan verran ja tankin pinnan laskiessa myös auto kevenee ja viimeisillä tipoilla pääsee pidemmälle kuin niillä ensimmäisillä.

Sähköautossa tällaista ilmiötä ei ole, vaan akkujen liikuttamiseen tarvitta osuus energiasta ei vähäne latauksen vähentyessä.

Ketju on lukittu.