60 vuotiaat vanhempani eivät osaa käyttää nettiä
Eivätkä uskalla soittaa asiakaspalveluihin. Ainoa puhelinnumero kaikiin maailman asioihin ratkaisu on minun puhelinnumeroni, ja vain siksi koska osaan köyttää aateekoota.
Miksi boomer-vanhemmilta ihmisiltä puuttuu kyky oppia tai omaksua mitään uutta? Kun taas isovanhempani whatsappaa 80 vuotiaana.
Kommentit (186)
Ap, älä passaa vanhempiasi, vaan anna hoitaa itse/opeta hoitamaan. Tulee muuten 20-30 pitkää vuotta, kun saat hoitaa kaikki heidän asiansa.
Käytän päivittäin tietokonetta vaikka en oikeasti tarvitse sitä mihinkään muuhun kuin hupikäyttöön, ostosten tekemiseen ja joskus pankki- ja viranomaistoimintoihin. Puoliso hoitaa molempien veroilmoitukset ja tekee kaikki budjetit ym. Joskus tarvitsee käyttää sähköpostia, mutta harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Käytän päivittäin tietokonetta vaikka en oikeasti tarvitse sitä mihinkään muuhun kuin hupikäyttöön, ostosten tekemiseen ja joskus pankki- ja viranomaistoimintoihin. Puoliso hoitaa molempien veroilmoitukset ja tekee kaikki budjetit ym. Joskus tarvitsee käyttää sähköpostia, mutta harvoin.
Olen siis 60+ v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät minunkaan. Isä on 68v eikä ole koskaan edes koskenut tietoneeseen tai älylaitteeseen. Äitini on 65v ja omistaa tabletin ja liittymän mutta ei osaa käyttää niitä. Rakennusmies ja myymälävastaava ovat ammateiltaan.
Saman ikäiset vanhemmat, toinen arkistonhoitaja ja toinen lähäri (ennen nimike oli perushoitaja). Kumpikaan ei osaa puhua sanaakaan enkkua, ei köyttää tietokonetta, ei käyttää älypuhelinta., ovat tyhmiä kuin saappaat kaikin tavoin.
Epäilen että kyse on asenteesta. Mun vanhemmilla laiska ja tyhmien asenne, eivät opi. Joillain muilla innokas aktiivi asenne, oppivat hyvin.
Siinäpä tuli valetta kerrakseen, ainakin äitisi osalta. Perushoitajat=lähärit käyttävät joka ainoassa työapikassaan nykysin tietokonetta. !
Ovat käyttäneet jo hieman paikasta riippuen 20-25 vuotta, jolloin kaikki potilastiedot muuttuivat käsinkirjoitetusta koneelle.
On erilaisia ohjelmia, hilkkaa, lifecarea jne. joihin kirjataan potilasasiat päivittäin, tehdään labrapyynnöt jne. KAIKKI lähärit, joka ainoassa työpaikassaan ovat saaneet koulutuksen tietokoneen käyttöön, elleivät ole sitä aiemmin osanneet. On työsähköpostit sekä teamsit ym. käytössä myös.
Äitisi voi olla kyllä laitossiivoojana jossain laitoksessa, heiltä ei edellytetä tietokoneen käyttöä. Mutta minkäänsortin hoitaja hän ei noin taidottomana ole !!
Vierailija kirjoitti:
No jo tietokoneen ostaminen on haastavaa tuon ikäiselle ihmiselle.
Kun se sitä joskus nuoremmillekin.
Ja saada se tietokone käyttökuntoon sitten.
Ja sen jälkeen opetella käyttämään sitä kaikkinensa.
Ja lopuksi oppia käyttämään nettiä ja uskaltaa käyttää sitä.
Sinähän voit ap itse alkaa opettamaan vanhempiasi, siitä se lähtee.
Mun äiti, jo edesmennyt, olisi nyt 84-vuotias ja hän oli pioneeri oman alansa tietojärjestelmien suunnittelussa Suomessa.
Kuuskymppiset ovat vielä työelämässä ja ovat sitä ikäluokkaa, että vaikeaa on tehdä melkein mitään työtä osaamatta tietokoneen käyttöä.
Kyllä teillä nuoremmilla näyttää olevan vaikeaa tajuta, että ei ne tietokoneet ja netit ilmestyneet kuin taikasauvan heilautuksesta esiin kun TE synnyitte, vaan meitä on useampi aikaisempi sukupolvi ollut niitä keksimässä, kehittämässä ja käyttämässä tietä ennen 🤦♂️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät minunkaan. Isä on 68v eikä ole koskaan edes koskenut tietoneeseen tai älylaitteeseen. Äitini on 65v ja omistaa tabletin ja liittymän mutta ei osaa käyttää niitä. Rakennusmies ja myymälävastaava ovat ammateiltaan.
Saman ikäiset vanhemmat, toinen arkistonhoitaja ja toinen lähäri (ennen nimike oli perushoitaja). Kumpikaan ei osaa puhua sanaakaan enkkua, ei köyttää tietokonetta, ei käyttää älypuhelinta., ovat tyhmiä kuin saappaat kaikin tavoin.
Epäilen että kyse on asenteesta. Mun vanhemmilla laiska ja tyhmien asenne, eivät opi. Joillain muilla innokas aktiivi asenne, oppivat hyvin.Et se sinäkään sitten älyllä loista, mistäs sitä oisit saanut.
Itse asiassa loistam, äo 139 mensa virallinen. Olen suvun eka ja ainoa akateeminen. En ole vanhempieni kaltainen, päätin nuorena jo olla jotain ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
No duunariammatti isälläsi, sen voi ymmärtää. Mutta missä ihmeen myymälässä voi olla vastaava niin ettei ole joutunut käyttämään tietokonetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että kyse on asenteesta. Mun vanhemmilla laiska ja tyhmien asenne, eivät opi. Joillain muilla innokas aktiivi asenne, oppivat hyvin.Siinäpä tuli valetta kerrakseen, ainakin äitisi osalta. Perushoitajat=lähärit käyttävät joka ainoassa työapikassaan nykysin tietokonetta. !
Ovat käyttäneet jo hieman paikasta riippuen 20-25 vuotta, jolloin kaikki potilastiedot muuttuivat käsinkirjoitetusta koneelle.
On erilaisia ohjelmia, hilkkaa, lifecarea jne. joihin kirjataan potilasasiat päivittäin, tehdään labrapyynnöt jne. KAIKKI lähärit, joka ainoassa työpaikassaan ovat saaneet koulutuksen tietokoneen käyttöön, elleivät ole sitä aiemmin osanneet. On työsähköpostit sekä teamsit ym. käytössä myös.
Äitisi voi olla kyllä laitossiivoojana jossain laitoksessa, heiltä ei edellytetä tietokoneen käyttöä. Mutta minkäänsortin hoitaja hän ei noin taidottomana ole !!
Äitini jäi jo 56v iässä työelämästä pois. Ei ole tasan tarkkaan mitään tehnyt tietokoneella koskaan. Jos on ollut jossain kone niin on pyytänyt kollegaa tekemään kirjaukset. Ei oikeasti saa edes tietokonetta käyntiin!
Käyttäjä370599 kirjoitti:
Minun vanhempani eivät osaa liittää tiedostoa sähköpostiin. Eivätkä tallentaa tiedostoa tiettyyn kansioon.
Tämä on kuulemma usein vaikeaa juuri nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun kuusikymppiset vanhemmat osaa käyttää tietokonetta yms. Ehtihän nuo parikytä vuotta työelämässäkin käyttämään niitä.
No valtionhallinnossa on alettu käyttää tietokoneita jo 60-luvulta, joten siitä on 60 vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No duunariammatti isälläsi, sen voi ymmärtää. Mutta missä ihmeen myymälässä voi olla vastaava niin ettei ole joutunut käyttämään tietokonetta?
Aikamoinen nappikauppa tosiaan saa olla, ettei varastotilannetta, työvuoroja tai tilauksia joudu katsomaan koneelta.
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaankin perushoitajan nykynimike lähäri?
Kyllä, heillä yhteinen liitto ”suomen perus- ja lähihoitajat”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienessä ruokakaupassa. Tilaukset hoidettiin puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että kyse on asenteesta. Mun vanhemmilla laiska ja tyhmien asenne, eivät opi. Joillain muilla innokas aktiivi asenne, oppivat hyvin.
Arkistonhoitaja joka ei osaa käyttää tietokonetta? Onko ollut vielä viime vuosina työelämässä? Kiinnostaisi tietää, mitä ja missä hän on tehnyt 🤔
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaankin perushoitajan nykynimike lähäri?
Joo. Sitä ennen nimi oli apuhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen nappikauppa tosiaan saa olla, ettei varastotilannetta, työvuoroja tai tilauksia joudu katsomaan koneelta.
Työvuorolistat olivat paperilla, tilaukset tehtiin kerran viikossa puhelimitse. Nykyään on varmaan eri meininki, äiti on ollut eläkkeellä jo 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Monelle vanhemmalle ihmiselle netin käyttö ja opetteleminen on vaikeaa.
Eihän tässä ole ollut kuin 30 vuotta aikaa opetella...
miten he hoitivat asiakaspalveluasiat kun ap oli pieni ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että kyse on asenteesta. Mun vanhemmilla laiska ja tyhmien asenne, eivät opi. Joillain muilla innokas aktiivi asenne, oppivat hyvin.Arkistonhoitaja joka ei osaa käyttää tietokonetta? Onko ollut vielä viime vuosina työelämässä? Kiinnostaisi tietää, mitä ja missä hän on tehnyt 🤔
Hän on siis seiskakymppinen ja jäi 53v iässä eläkkeelle valtion jollain virkamies-erikois-palveluvuosi eläkkeelle (noita oli tosi paljon kasarilla/ysärillä eli pääsi erikoiseläkkeelle nuorena).
Jotain selliaista reikäkortti tietokonetta on käyttänyt, siis joku reikänauhan lukija? Osaako kukaan seniori tarkentaa mikä tää tällänen on ollut?
Mutta ei osaa siis ms office ympäristöä eikä ole halukas oppimaan.
Jep. Hyvä tietää, etten ole ainoa kenen vanhemmat ovat tällaisia. Unohdin mainita aikaisemmin, että kumpikaan ei osaa mitään vierasta kieltä, äiti osaa sanat yes ja no ja siihen se jääkin.