60 vuotiaat vanhempani eivät osaa käyttää nettiä
Eivätkä uskalla soittaa asiakaspalveluihin. Ainoa puhelinnumero kaikiin maailman asioihin ratkaisu on minun puhelinnumeroni, ja vain siksi koska osaan köyttää aateekoota.
Miksi boomer-vanhemmilta ihmisiltä puuttuu kyky oppia tai omaksua mitään uutta? Kun taas isovanhempani whatsappaa 80 vuotiaana.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää komentaa ne kansalaisopistolle aateekoo-kurssille. Vanhuksille järjestetään sellaisia.
Kirjastoissa on myös järjestetty, en tosin tiedä onko ne nyt tauolla koronan vuoksi.
Minun 71-vuotias äiti käyttää nettiä esim. laskujen maksamiseen ja lainojen uusimiseen. Ei muuten juuri käytä sitä. Monelle vanhemmalle ihmiselle netin käyttö ja opetteleminen on vaikeaa.
Miksi ihmeessä ja miten kummassa 71-ikäisellä on lainoja...joita pitää oikein uusiakin....
Kirjaston kirjalainoja, hölmö! 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää komentaa ne kansalaisopistolle aateekoo-kurssille. Vanhuksille järjestetään sellaisia.
Kirjastoissa on myös järjestetty, en tosin tiedä onko ne nyt tauolla koronan vuoksi.
Minun 71-vuotias äiti käyttää nettiä esim. laskujen maksamiseen ja lainojen uusimiseen. Ei muuten juuri käytä sitä. Monelle vanhemmalle ihmiselle netin käyttö ja opetteleminen on vaikeaa.
Miksi ihmeessä ja miten kummassa 71-ikäisellä on lainoja...joita pitää oikein uusiakin....
Kirjalainoja? 👍
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaston kirjat??
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat boomerilla, suuria ikäluokkia? Niihin lasketaan 1945-1950 syntyneet, jolloin ne kaikki on jo 70 v ja yli.
Itse olen 60-v, humanisti ja työkseni teen sisältöä nettiin, suunnittelen mm uutta hakukonetta yms. Ja skypetän ja chattailen 86 v tätini kanssa.
Boomer on lyhenne sanoista baby boomer, joka viittaa Yhdysvalloissa vuosina 1946–1964 syntyneisiin ikäluokkiin.
Kälyni on 64v ja toimii ammattikorkeakoulussa tietotekniikan opettajana. Lanko on 65v ja on erään pankkiryhmän mobiilipankin kehitystyöryhmässä.
Tässä nettitaitokeskustelussa on jäänyt kovin vähälle huomiolle ap:n maininta, että vanhemmat eivät uskalla soittaa asiakaspalveluihin. Täydellinen tietokone/nettitaidottomuus on tuossa ikäluokassa jo poikkeuksellista, mutta tämä puhelinjuttu vielä pari pykälää hämmentävämpää - onhan asiakaspalvelupuhelimia erilaisine näppäilyvalintoineen ollut vuosikymmeniä. Ja nimenomaan aikaan ennen nettiä oli erilaisten puhelinasiointien hoito aivan selvästi aikuisuuden perustaitoja. Nykyään asiansa saa hoidettua ilman ihmiskontaktia klikkailemalla, jolloin voi tuntua hankalalta jos joutuukin soittamaan, mutta kuusikymppisille puhelinasioinnin pitäisi olla tuttua peruskauraa. Todella outo tapaus tässä siis kyseessä!
Minun vanhempani eivät osaa liittää tiedostoa sähköpostiin. Eivätkä tallentaa tiedostoa tiettyyn kansioon.
Oma äitini käyttää ihan sujuvasti kaikkia laitteita, on 61v. Samoin 70v siskonsa, joka on esim. Facessa. Jotkut 80v saattaa olla vielä ulkona noista, ei tosin kaikki heistäkään.
Riippuu niin kovasti ihmisestä, minun äitini ja sekä hänen, että isäni sisarukset käyttävät nykyteknologiaa sujuvasti, 54-vuotias isäni sen sijaan ei osaa edes lähettää tekstiviestiä vanhalla Nokialla, tietokoneella osaa pelata pasianssia.
Ap, opeta vanhempasi ensin pelaamaan tietokoneella vaikka pasianssia, niin hiiren käyttö tulee tutuksi. Sitten opetat kirjoittamaan ja lähettämään sähköpostia jne. Siitä se sitten pikku hiljaa voisi lähteä sujumaan. Terv. Yksi yli kuuskymppinen
Vierailija kirjoitti:
Eivät minunkaan. Isä on 68v eikä ole koskaan edes koskenut tietoneeseen tai älylaitteeseen. Äitini on 65v ja omistaa tabletin ja liittymän mutta ei osaa käyttää niitä. Rakennusmies ja myymälävastaava ovat ammateiltaan.
Saman ikäiset vanhemmat, toinen arkistonhoitaja ja toinen lähäri (ennen nimike oli perushoitaja). Kumpikaan ei osaa puhua sanaakaan enkkua, ei köyttää tietokonetta, ei käyttää älypuhelinta., ovat tyhmiä kuin saappaat kaikin tavoin.
Epäilen että kyse on asenteesta. Mun vanhemmilla laiska ja tyhmien asenne, eivät opi. Joillain muilla innokas aktiivi asenne, oppivat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät minunkaan. Isä on 68v eikä ole koskaan edes koskenut tietoneeseen tai älylaitteeseen. Äitini on 65v ja omistaa tabletin ja liittymän mutta ei osaa käyttää niitä. Rakennusmies ja myymälävastaava ovat ammateiltaan.
Saman ikäiset vanhemmat, toinen arkistonhoitaja ja toinen lähäri (ennen nimike oli perushoitaja). Kumpikaan ei osaa puhua sanaakaan enkkua, ei köyttää tietokonetta, ei käyttää älypuhelinta., ovat tyhmiä kuin saappaat kaikin tavoin.
Epäilen että kyse on asenteesta. Mun vanhemmilla laiska ja tyhmien asenne, eivät opi. Joillain muilla innokas aktiivi asenne, oppivat hyvin.
Et se sinäkään sitten älyllä loista, mistäs sitä oisit saanut.
Vierailija kirjoitti:
No jo tietokoneen ostaminen on haastavaa tuon ikäiselle ihmiselle.
Kun se sitä joskus nuoremmillekin.
Ja saada se tietokone käyttökuntoon sitten.
Ja sen jälkeen opetella käyttämään sitä kaikkinensa.
Ja lopuksi oppia käyttämään nettiä ja uskaltaa käyttää sitä.
Sinähän voit ap itse alkaa opettamaan vanhempiasi, siitä se lähtee.
Ei aina kovinkaan haastavaa. Olen n 60v. Ostin uusimman tietokoneeni pari vuotta sitten Cittarista. Kerroin vain myyjälle minkä koneen halusin, hän haki sen varastosta, löin koneen kassahihnalle, toin kotiin, piuhat seinään, muutamat asiat kuntoon, kuten tietoturva ja sitten surffaamaan. Mutta olen käyttänyt tietokonetta päivittäin kymmeniä vuosia.
Aika erikoista. Päivän kuusikymppinen oli 35 silloin kun nykyaikainen tietokone yleistyi. Autoin taannoin erästä tuon ikäluokan mammaa ja hänen tyttärelleen ihmettelin jälkikäteen, miten tuon ikäinen ei osaa käyttää tietokonetta.
Vastaus ällistytti, mutta jätin kuittaamatta: "kaikki eivät ole diginatiiveja". WTF.
Nuoret ei ehkä ymmärrä meidän vanhojen erilaisia taustoja.Meitä kuuskymppisiä on niin monella taustalla.
Itse aloitin 70-luvun lopulla ohjelmoitavilla laskimilla. Reikäkorttikoneet ja lävistäminen ehti tulla tutuksi.
80-luvun puolivälissä siirryttiin ABC80 kautta Commodoreihin ja HP:n koneisiin. Ohjelmoinnit Basiceilla ja sprite-grafiikalla.
Siitä siirryttiin Unix koneiden ja Fortranin kautta kohti 90-alun PC-aikaa, paskalin kautta c++ ja Lisp ja tekoälyä sekä sumeata logiikkaa. Siitä lähtien aateekoo jatkuvasti mukana päivittäin elämässä. Enkä ole IT alalla.
Edelleen, päivittäin n. 10h joku ruutu nokan edessä mutta koodauksen jätän jo nuoremmille.
Kyllä meitä on erilaisia ja erilaisilla taustoilla ja se on rikkaus.
Miksi työelämässä ei tule ilman nettiä toimeen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi työelämässä ei tule ilman nettiä toimeen?
Koska lähes jokainen tekeminen linkittyy jollain tavoin nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä olen 60-vuotias, en kenenkään vanhempi, ja osaan käyttää tietokonetta ja nettiä. Nettisivujakin olen tehnyt.
No mitä sitten, kysyttiinkö sitä kuka osaa.
Onko tosiaankin perushoitajan nykynimike lähäri?
Haloo, reseptit ovat nykyisin tietokoneella. Ja kyllä valtaosa kuuskymppisistä käyttää älylaitteita, he olivat kolmekymppisia kun koneet alkoivat todella yleistyä.