Minkälaiset ihmiset vastustavat pakkoruotsia?
Vastustaako siis yksikään korkeakoulutettu ihminen pakkoruotsia? Entä ymmärrättekö vastustajat silti ruotsin osaamisen edut? Kaikki tuntemani sujuvasti ruotsia puhuvat suomenkieliset ovat korkeakoulutettuja ja ymmärtävät ruotsin osaamisen heille tuomat edut. Menestyvät urallaan, hyödyntävät pohjoismaista yhteistyötä, suomenruotsalaista asiakaskuntaa ja niin edelleen.
Kommentit (25)
No jos esim. opiskelisimme sen sijaan Saksaa me voisimme olla paljon vauraampi maa jo pelkästään sen takia että tänne tulisi enemmän saksalaisia turisteja. Saksa on Euroopan talousmahti.
Ne jotka haluavat käyttää enemmän aikaa johonkin toiseen kieleen, esim. Kiina, venäjä, ranska, espanja...
No, esim. minä, olen akateemisen tutkinnon suorittanut ja vastustan pakkoruotsia. Luulen, että ruotsin kieltä osattaisiin täällä keskimäärin paremmin, jos sen opiskelu olisi vapaaehtoista.
Sellaiset, jotka arvostavat muiden kielten opiskelua.
Pakko on ehkä huonoin tapa opettaa mitään kieltä. Siinä se mun syy miksi vastustan pakkoruotsia.
Korkeakoulutettu kirjanpitäjä täällä päivää. Ruotsalaisen tyäryhtiön kanssa hoidamme asiat englanniksi, he siellä ruotsissa opiskelevat myös englantia ja osaavat sitä erinomaisesti.
Vastustan pakkoruotsia siksi, koska todella monella on sen kanssa kaikenlaista ongelmaa ja monen kokemus on se, että sitä ei tarvitse mihinkään, minullakin..
Sellaiset, jotka tajuavat kuinka järjetöntä on pakottaa yli 90% enemmistö opettelemaan 4% vähemmistön puhumaa vieraan kielen murretta ja palvomaan maata niiden jalkojen alla.
Vierailija kirjoitti:
No jos esim. opiskelisimme sen sijaan Saksaa me voisimme olla paljon vauraampi maa jo pelkästään sen takia että tänne tulisi enemmän saksalaisia turisteja. Saksa on Euroopan talousmahti.
Saksaa voi ottaa koulussa vaikka A1 kielenä jo ekalla luokalla nykyisin jos se vain kuuluu koulun kielten tarjontaan, eli sitä voi opiskella paljon ennemmin ja pidempään kuin ruotsia. Ei sulje toisiaan pois. Sama koskee monia muitakin kieliä.
Ruotsi on hyödyllistä niille, jotka sitä elämänsä, työnsä ja harrastustensa puolesta käyttävät. Itse olen käyttänyt englantia ja japaniakin enempi. Tarpeensa kullakin. En silti kävisi väittämään, että kaikkien olisi opiskeltava japania, kun se minulle on niin hyödyllinen kieli, tosi helppo ja koska Japani on niin iso talousmahti ja koska Suomessa on niin paljon japanilaisia turisteja. Toiset firmat haluaa tehdä kauppaa Pohjoismaiden kanssa, toiset Saksan ja toiset Venäjän kanssa. Samoilla argumenteilla voisi puolustaa kymmentä kieltä, mutta ihmisellä on kuitenkin vain rajallinen aika ja energia opiskella kielitaito oikeasti hyväksi.
Siksipä olisi parempi, että ihmiset saisivat itse valita opiskelemansa kielet. Kahden pakollisen kielen opiskelua kannatan, mutta jos ne saisi itse valita, niin opetuksen taso varmasti nousisi siinä samalla, kun olisi oikeasti motivoituneet opiskelijat.
Vierailija kirjoitti:
Pakko on ehkä huonoin tapa opettaa mitään kieltä. Siinä se mun syy miksi vastustan pakkoruotsia.
Sama syy on suomenruotsalaisilla pakkosuomeen. Ja se, mitä meille kummallekkin kieliryhmälle opetetaan, ei vielä takaa sitä, että me ymmärtäisimme toisiamme. Syy siihen on monet murrealueet, joissa molemmat kielet eroavat ns. kirjakielestä.
Terve taas Sven. Pohjoismainen yhteistyö on tosi jees. Alueella asuu 20 miljoona ihmistä (tai jopa 25 miljoonaa, jos suomalaiset laskee, mutta ei lasketa, kun eihän suomi ole sukua ruotsille). On ymmärrettävää, että suomireppanan on leikittävä näiden tyyppien kanssa. Mitäpä niistä 7,8 miljardista muusta ihmisestä, jotka eivät suomea puhua.
Korkeastikoulutettu osaaja luonnollisesti näkee maailman laajasti ja pohtii vain omaa uraansa. Koulutuspolitiikan tarkoitus tulee olla tämän yksikön tukeminen. Hän ei kuitenkaan voi tehdä henkilökohtaisia ratkaisuja oman erikoisuuden tukemiseen vaan valtion pitää ohjata hänet lukemaan ruotsia. Muuten häneltä jäisi tämä mahtava kieli lukematta.
Kyllä Sven, jankkaamasi argumentit ovat niin vahvoja, että olet täysin oikeassa. Kun toistat tämän saman tuuban samalla vimmalla kun amk- jankkaaja väheksyy tradenomeja ja ikis nuoria tyttöjä, niin maailmassa ei ole kohta mitään halveksittavampaa kuin nuori ruotsia osaamatoton tradenomityttö, joka ihastuu 30- vuotiaaseen mieheen.
Samaa mieltä kuin pari tuolla ylempänä kommentoinutta: pakko on se syy miksi vastustan. Olen itse täysin kaksikielinen, mistä minulla on ollut paljon sekä iloa että hyötyä, mutta ei kukaan pakolla kieltä opi!
Realistit.
Nykyään työelämässä ei tarvitse ruotsia mihinkään. Akateemisissa piireissäkin pääkieli on englanti.
Vierailija kirjoitti:
Punatukkaiset. Punatukkaiset varmasti vastustaa.
Totta. Mä olen punahiuksinen korkeakoulutettu ja vastustan pakkoruotsia. Sille on ihan mahdotonta löytää järkeviä perusteluja, vaan ne kaikki on tasoa "löydät suomenruotsalaisen poikaystävän".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksaa voi ottaa koulussa vaikka A1 kielenä jo ekalla luokalla nykyisin jos se vain kuuluu koulun kielten tarjontaan, eli sitä voi opiskella paljon ennemmin ja pidempään kuin ruotsia. Ei sulje toisiaan pois. Sama koskee monia muitakin kieliä.
No tietysti sulkee, koska koulun tuntimäärä on kuitenkin rajattu ja tavallinen ihminen ilman erityistä kielellistä lahjakkuutta ei jaksa opiskella montaa kieltä pakkoruotsin lisäksi. Pakkoruotsin osaaminenhan on ollut laskussa jo pitkään eikä bättrefolk edes kelpuuta sitä mongertavia palvelualamaisikseen.
AP varmaan saa tästä jotaki sairasta nautintoo, ku en oo korkeesti koulutettu elitisti ja vastustan pakkoruotsia. Syyt vastustamiseen on just ne yleisimmät, mitä aina mainitaan. Omalla kohdallani lukio venyi ruotsin takii neljään vuoteen ja sit se, et vapaa-ajallani oon opiskellu katalaanii, espanjaa ja italiaa, nii olis ollu kivempi opetella jotaki noista ruotsin sijaa. Also, ruottii en oo tarvinnu kertaakaa lyhyen elämäni aikana. :)
On se nyt hölmöä tehdä kaikki virallinen kahdella kielellä kun vähemmistö osaa suomea oikein hyvin.
Kielten opettelu ja osaaminen on muuten kiistaton etu.
Kaikesta mahdollisesta osaamisesta voi olla hyötyä. Tutkitusti myös eri oppiaineet voivat tukea oppimista monella tavalla. Esiermkiksi on huomattu, että päivän aikana liikkuminen parantaa oppimistuloksia. Myös taideaineilla on vaikutusta itseilmaisuun, tunnetaitioihin jne.
Peruskoulussa (tai lukiossa) on aina rajallinen määrä tunteja. Näin ollen nämä hokijat A1- kielestä ja tämä ei ole tuosta pois ovat varmaan ihmisiä, jotka osaavat kaiken mahdollisen - koska eihän minkään oppiminen ole pois mistään muusta, joten kaikki voivat oppia kaiken?
Punatukkaiset. Punatukkaiset varmasti vastustaa.