Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirankakkariita eikä kevät ole vielä edes lähelläkään!

Vierailija
11.02.2021 |

Ajauduin lähistöllä asuvan keski-ikäisen emännän kanssa hurjaan riitaan, kun koirani teki tarpeensa yhden puskan viereen. Huuto alkoi ennen kuin ehdin kissaa sanoa. Kiireessä selitin, että siivoan kakat heti kun ehdin. Vetosin siihen, että kaupungin järjestyssäännöissä on maininta, että jätökset pitää siivota jos ei heti, niin heti, kun se vain on mahdollista. Suukopu oli jo alkanut, eikä oma oluni ollut mitenkään hyvä kiireessä tällaista ratkoa. Harmitti myös, että nainen sai maskinsa suojista hyökättyä aika tunnistamattomana, minä taas olin aika 100% tunnistettava koirineen päivineen. Sain asian edes jotenkin menemään ohi, kun kerroin, että siivoan, kun tulen takaisin n.tunnin päästä. Ja näin teinkin. Tuntui vain hullulta rämpiä monta metriä tien sivuun, lumipenkan taakse, hoitamattomaan puskaan, keräämään koiran papanoita. Edes kesällä siinä ei pääse kävelemään. Jalkakäytävä on tehty tien toiselle puolelle. Jotenkin ymmärtäisin jos kyse olisi ollut niistä lukuisista jätöksistä, joita ihmiset jättävät ihan esim kaupan viereen, kävelytielle tai pienen lumipolun viereen (eli asfaltille). Muttakun ei.

Kotiin päästyäni tarkistin asian. Järjestyslaki on korvannut kaupunkien järjestyssäännöt kokonaan. Järjestyslaissa sanotaan seuraavalla tavalla: "3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa."

Onko näin ollen alue, mihin talvella ei edes ole pääsyä lumen kasaantumisen ja auraamattomuuden takia, lain mukaan "hoidettu alue"? Missä menee tulkinta hoidetun alueen suhteen jos minulla oli ylipäätään vaikea edes päästä jalan kyseiseen kohtaan?

Onko laiminlyöty pientare käytännössä "hoidettu alue"? Lain mukaan tai edes maalaisjärjellä?

Yläpeukku, juu on. Alapeukku, no ei ole, varsinkaan talvisaikaan.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sellainen hoidettu alue, josta pitäisi kerätä. Printtaa teksti taskuusi ja näytä seuraavalle valittajalle. Vain hoidetuilta alueilta kerätään (josta leikataan ruohikkoa säännöllisesti jne. esimerkiksi)

Vierailija
2/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä saisi huutaa rumasti sinulle. Sanoo nätisti, jos on asiaa. On kyllä hyvä jos kerää vaikka kevytlapiolla pussiin (ja lapio toiseen pussiin), eikä levitä sitä ympäristöön, osa on pohjavesialueita - vaikuttaa myös ilmanlaatuun koska todella monella on koira (tutkittu esim. Tampereella takavuosina). Ehkä on helpompia kohtia kuin lumikökkövallit, jos katsoo vähän mihin koira menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä saisi huutaa rumasti sinulle. Sanoo nätisti, jos on asiaa. On kyllä hyvä jos kerää vaikka kevytlapiolla pussiin (ja lapio toiseen pussiin), eikä levitä sitä ympäristöön, osa on pohjavesialueita - vaikuttaa myös ilmanlaatuun koska todella monella on koira (tutkittu esim. Tampereella takavuosina). Ehkä on helpompia kohtia kuin lumikökkövallit, jos katsoo vähän mihin koira menee.

Poliisit kävi just raudoittamassa yhden rusakon kavereineen.

Kehtasi paskoa pohjavesialueelle.

Vierailija
4/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti koronatilanne pahenee niin hulluilla on muuta märehdittävää.

Vierailija
5/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sellainen hoidettu alue, josta pitäisi kerätä. Printtaa teksti taskuusi ja näytä seuraavalle valittajalle. Vain hoidetuilta alueilta kerätään (josta leikataan ruohikkoa säännöllisesti jne. esimerkiksi)

Kiitos, hyvä idea.

Harmitti ja suretti ihan vietävästi, että asiasta tuli isohko juttu. Ja se, että olin koiran ulospyytämisen takia nukkunut vain 4 tuntia niin ajatus ei ihan kulkenut. Koiralla on ilmeisesti nyt joku vatsajuttu, ihan oudossa vaiheessa päivää edes tarpeensa siinä teki ylipäätään. Vasta jälkikäteen tajusin, että sillä rouvalla on itselläkin koira. En oikeasti tiedä miten moikkailla enää ikinä kyseistä henkilöä. Minulle on tärkeää olla hyvissä väleissä koiratuttujen kanssa enkä välttämättä olisi itse kehdannut puoliksi tutulle koiraihmiselle tylysti alkaa sanomaan.

Ap

Vierailija
6/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän siinä on ruohikkoa leikattu edes kesällä.

Ap

Vierailija
7/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että häntä veetutti, siivosin itsekin joka ilta koiranjätöksiä kengistäni ennen lumia. Mutta se, että kritisoidaan sivuun papanoimisesta ja vielä minun selälle, en ehtinyt yhtään valmistautua. Ja maski vielä, niin en oikein hahmottanut kuka puhuu edes.

En ole tiennyt, että vaikuttaa ilman laatuunkin...aikamoista. Ja ei kai pohjavesialueita ihan joka nurkalla ole? Sen muistin, että vedet ovat nykyään täynnä e-pillerijätettä, kun hormoneita ei saada talteen vedenpuhdistuksen yhteydessä. Juu ja luulin, että koira menee pissalle, ei ollut kakkoshätä edes käytännössä mahdollinen, mutta tosiaan jokin juttu olennolla vatsassa nyt tuntuu olevan.

Vierailija
8/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruohopuput aina jotain yrittää. Aina se yks stalkkaaja oli pusikossa eikä tyhmä tajunnut että korvat paljasti.

Lähiseudun koirat sitten söi ilolla stalkkerin paskat ja paskoi ne uusiosti.

Kierrätys on pop.

Vierailija
10/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään siivoa koiran jätöksiä hoitamattomilta alueilta vaikka olisi kuinka jonkun marttaliisan näköpiirissä. Siinähän nalkuttaa. Laki on laki.

Tienvarsilta toki otan kakan mukaan, siitä en tingi.

Vierailija
11/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin ihmiset eivät osaa heittää muoviroskia roskikseen niin minä en kerää maatuvaa jätöstä maasta. Oppikaa viemään muovit roskiin, se kuormittaa maailmaa paljon enemmän kuin koirankakka.

Vierailija
12/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alkaa näyttää siltä, että case closed. Kaikki ovat täällä samaa mieltä kuin minä + laki on puolellani eli sanoo, että vain hoidetuilta alueilta pitää putsata. Ja tuo muovipointti on niin totta! Ainut mikä itseäni on hämännyt, niin ne läjät, jotka ovat ihan vain nurmella yms. Oikeesti koiran eleistä voi päätellä milloin se etsii paikkaa, joten silloin sen voi ohjata sivuun (jos kerta ei aio siivota niitä jälkiä). Mutta muutoin ei ongelmaa, jos jätös on sivussa, niin ei minua haittaa. Toki se on aina tautiriski, mutta Suomessa on vielä pääsääntöisesti kylmät kesä(yö)t eikä talvellakaan jäisessä maassa mikään elä.

Sattuipahan muuten silmääni kyseisestä järjestyslaista tämä:

"Yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantaminen yleisellä paikalla on kielletty:

1) metelöimällä ja muulla vastaavalla tavalla;

2) toistuvilla uhkaavilla eleillä, hyökkäävillä liikkeillä, suullisesti esitetyillä uhkailuilla ja muulla vastaavalla, pelkoa herättävällä uhkaavalla käyttäytymisellä"

Elikkä se rouva käytännössä itse rikkoi mesoamisellaan lakia, en minä..... ;)

Ap

Vierailija
13/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No alkaa näyttää siltä, että case closed. Kaikki ovat täällä samaa mieltä kuin minä + laki on puolellani eli sanoo, että vain hoidetuilta alueilta pitää putsata. Ja tuo muovipointti on niin totta! Ainut mikä itseäni on hämännyt, niin ne läjät, jotka ovat ihan vain nurmella yms. Oikeesti koiran eleistä voi päätellä milloin se etsii paikkaa, joten silloin sen voi ohjata sivuun (jos kerta ei aio siivota niitä jälkiä). Mutta muutoin ei ongelmaa, jos jätös on sivussa, niin ei minua haittaa. Toki se on aina tautiriski, mutta Suomessa on vielä pääsääntöisesti kylmät kesä(yö)t eikä talvellakaan jäisessä maassa mikään elä.

Sattuipahan muuten silmääni kyseisestä järjestyslaista tämä:

"Yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantaminen yleisellä paikalla on kielletty:

1) metelöimällä ja muulla vastaavalla tavalla;

2) toistuvilla uhkaavilla eleillä, hyökkäävillä liikkeillä, suullisesti esitetyillä uhkailuilla ja muulla vastaavalla, pelkoa herättävällä uhkaavalla käyttäytymisellä"

Elikkä se rouva käytännössä itse rikkoi mesoamisellaan lakia, en minä..... ;)

Ap

Sinä et tehnyt mitään väärin. Voit viettää loppuillan ilman tykytyksiä :)

Vierailija
14/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa koirien omistajat, että miksi koira pitää päästää tarpeilleen

- talojen ja taloyhtiöiden aidan pieleen

- taloyhtiön autokatoksen nurkalle

- postilaatikoiden eteen

- keskelle kevyen liikenteen väylää

- keskelle hiihtolatua

- keskelle metsässä kulkevaa polkua

Täällä on kaikki paikat keltaisena ja ruskeana. Missään ei ole puhdasta lunta. 

Vierailija
15/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa koirien omistajat, että miksi koira pitää päästää tarpeilleen

- talojen ja taloyhtiöiden aidan pieleen

- taloyhtiön autokatoksen nurkalle

- postilaatikoiden eteen

- keskelle kevyen liikenteen väylää

- keskelle hiihtolatua

- keskelle metsässä kulkevaa polkua

Täällä on kaikki paikat keltaisena ja ruskeana. Missään ei ole puhdasta lunta. 

Yksi kun noihin paikkoihin tekee niin sitten tekee kaikki. Olen heiveröinen nainen ja joskus käytän kaverin koiraa ulkona, ja aina se pyrkii noihin paikkoihin hajujen perässä vaikka yritän kiskoa sitä toisaalle.

Vierailija
16/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen näkökulma, että täällä ainakin lapset nuohoaa lumipenkoissa ties missä kohtaa, joten myös ns. Hoitamattomalla alueella koirankakat voi kohta olla jonkun leikki-ikäisen haalarissa. Ei oo kiva.

Vierailija
17/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruohopuput aina jotain yrittää. Aina se yks stalkkaaja oli pusikossa eikä tyhmä tajunnut että korvat paljasti.

Lähiseudun koirat sitten söi ilolla stalkkerin paskat ja paskoi ne uusiosti.

Kierrätys on pop.

Ovatko uusiopaskotut kasat tulkittavissa pupunpapanoiksi? Silloinhan niitä ei periaatteessa tarvitsisi kerätä edes hoidetulta alueelta.

Vierailija
18/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen näkökulma, että täällä ainakin lapset nuohoaa lumipenkoissa ties missä kohtaa, joten myös ns. Hoitamattomalla alueella koirankakat voi kohta olla jonkun leikki-ikäisen haalarissa. Ei oo kiva.

Lapsia voi opettaa siinä missä koiriakin.

Eivät kai lapset siellä ulkona ilman aikuisen valvovaa silmää ole sen enempää kuin koratkaan.

Vierailija
19/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä pakkasilla koirankakka on kahdessa tunnissa jäätynyt kivikovaksi. Kun tulee kevät, se hajoaa hiekaksi parissa viikossa.

Vierailija
20/29 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiria ja niiden jätöksiä alkaa olla ihan liikaa. Kävin äskettäin uudella hienolla asuinalueella tapaamassa ystävääni kun oli sinne muuttanut, järkyttävä keltaisen ja ruskean kirjava näky tuli pihatiellä vastaan. On kuulemma aiheuttanut aikamoisen mekkalan taloyhtiössä...kukapa haluaisi sijoittaa 200 000 euroa asumiseen vain huomattakseen että ulos astuessa näky ja haju on kuin yleisessä vessassa? Yökki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi