Kaupoista ei oikein saa tulista chiliä. Vain mietoa chiliä. Minkämerkkistä chiliä olette löytäneet?
Meillä oli kerran sellaisia maustepurkissa olevia pieniä kokonaisia chilejä tms, jotka piti rikkoa ja niistä tuli sitten sitä chilijauhetta. Se oli tarpeeksi tulista.
Nyt olen ostanut chiliä, jossa lukee chili, jauhetta siis, mutta se maistuu tuskin ollenkaan. Ja mitään suolasekoituksia en halua. Vinkkejä?
Kommentit (22)
Kylllähän poppamieheltä löytyy kaiken näköstä kivaa joissa on niitä skovilleja sitten vähän joka lähtööön.
Minulla on 9 eri kuivan chilijauheen sekoitus. Hamstraan eri chilijauheita ja näin tulee kompaktimpi maku.
Ostan vaan tuoretta chiliä ja laitan sen mukaan kuinka tulista haluan (tavallista punaista ja pieniä vihreitä). Ostan vähän isomman määrän kerralla pakkaseen.
Minäkin olen ihmetellyt tätä. Chilijauhe maistuu sahanpurulle.
Habaneroja saa kyllä cittarin vihannesosastolta
Käy aasiamarketissa. Niissä on tosi tujuja mausteita.
Kerran söin 3 stockmanin habaneroa raakana ja kyllä poltti.
K-supermarketeissa on osassa habaneroja tuoreena. Kastikehyllyssä löytyy erilaisia vaihtoehtoja useammalta valmistajalta. Pakkauksia verratessa kun katsoo miten kukin luokittelee kastikkeensa. Maustehyllyssä esim. Meiran tulinen chilirouhe tai Santa Marian chipotle chili.
Piri Piri nimisenä on Santa Marialla niitä kokonnaisia murskattavia tulisia, kuivattuja chilejä.
Mutta muuten normikaupasta saatavat jauhemaiset ei ole kummoisia. Pitää tilata esim. Fataliilta tai Poppamieheltä tai vastaavilta, jos haluaa oikeasti tulista.
Käytän itse ennemmän joku tuorechilejä, tai sitten kastikkeita, esim. Poppamies Scorpionn tai Blair's After Death.
Poppamies Ahjokin on jo aika tujua. Kastiketta tosin, ei jauhettua.
aasia tms kauppoja nykyään joka kylällä, googletat ja hajet sieltä tuoreita chilejä.
Hyvä konsti on k- kaupoissa kertoa mitä haluaa. Yleensä se järjestyy.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä konsti on k- kaupoissa kertoa mitä haluaa. Yleensä se järjestyy.
Laitoinkin jo lähikauppaan yhden ja isoon kauppaan toisen toiveen tämän ketjun vinkkien perusteella. Kiitos vinkeistä! ap
Me ollaan tykästytty cittarin rawit birdeye chileihin vihannesosastolla.
Ei löydy enää Naga Morich jauhetta. Ennen sitä sai putkissa Fatali Gourmentilta. Mistä nyt sais Nagaa tai vastaavaa jauheena?
Haluat ilmeisesti jauhetta? Tuoreita tulisia saa ainakin meidän Citymarketin vihannesosastolta vaikka mitä lajia varsinkin loppukesästä. Monenlaisia tosi tulisia kastikkeita on myös ihan tavallisissa kaupoissa. Mutta ihan vaan tulista jauhetta saa parhaiten etnokaupoista, sieltä ostan itsekin omani kun on niin halpaa. Moni toimittaa nykyään myös postitse jos ei lähellä satu sellaista kauppaa olemaan.
Kasvatan itse Bhut Jolokiaa ja muutamaa miedompaa lajiketta. Samahan se olisi ostaa kaupasta tuoreita tulisia chilejä, niitä tosiaan saa ainakin hyvin varustelluilta vihannesosastoilta. Jos haluaa oikeasti tulisia, niin voi kaupassa googlettaa lajikkeen nimen ja scovillet.
Noita valmiita jauheita myydään kait aika vähän, koska ovat AIVAN liian tulisia normaaleille asiakkaille. Jos joku menee ripottelemaan teelusikallisen keittoon niin eihän siellä keittiössä voi edes olla sen jälkeen.
Niin, eli sitä tarpeeksi tulista en ole nyt enää nähnyt kaupoissa. Se on se ongelma. ap