Mitkä asiat lapsiperheissä ovat muuttuneet sitten oman lapsuutesi? -peukutusketju
Kysymys otsikossa. Mitä sellaista (asia/ilmiö) oli aikoinaan lapsuudessasi, jota ei enää näe lapsiperheissä? Entä mikä ei ennen olisi tullut kuuloonkaan ja nykyisin tuntuu olevan arkista? Listataan asioita, jotka ovat lapsiperheissä muuttuneet vuosikymmenten varrella. Peukku ylös = samaa mieltä, peukku alas = eri mieltä. Yksi asia per viesti. Ap aloittaa:
Olen ysärin lapsi. Vielä tuolloin oli tavallista, että vieraskin aikuinen saattoi sanallisesti ojentaa, jos lapsi käyttäytyi ikävästi julkisella paikalla, esimerkiksi kiroili tai roskasi. Lapsi myös yleensä otti tuon ojentamisen vastaan ja totteli, pyysi anteeksi tai laittoi roskat roskiin. Nykyisin tällaista "koko kylä kasvattaa" mentaliteettia ei enää juuri ole tai monet lapset viis veisaavat vieraiden aikuisten sanoista. Vanhemmista monet puolestaan kokevat kasvatustaitojensa arvosteluksi, jos joku huomauttaa heidän lapsensa käytöksestä.
Ap
Kommentit (393)
Olen myös ysärilapsi.
Oltiin kesäisin uimassa ilman valvontaa jo varmaan 6 - 8-vuotiaina.
Ei tule nykyään kuuloonkaan.
Kävelin itse päiväkotiin ja sieltä pois. Harrastuksiin menin myös yksin bussilla.
🇺🇦🇮🇱
En tiedä onko hyvä vai huono asia, mutta sellainen yllätyskyläily (soitettiin vaan ovikelloa) on käytännössä kadonnut.
Olen syntynyt vuonna 1991.
12-vuotiaana hoidin parin kuukauden ikäistä siskoani useamman tunnin vanhempien ollessa töissä.
Ei taida nykyään olla tyypillistä?
takapenkillä sai matkustaa ilman turvavöitä
nykyisin tulis heti lasu
Oon syntynyt 80-luvun alussa. Kun olin vauva niin 13 vuotias serkkuni hoiti minua joskus kesäisin koko päivän kun vanhemmat olivat töissä. Oli joskus myös hoitamassa minua yön kun vanhempani olivat mökillä juopottelemassa.
Ei tuo mitenkään niin outoa ollut. Nykyisin tehtäisiin heti lasu.
Ai niin, ja moottoriveneellä ajelimme saaristossa kun olin noin 6v ja veljeni noin 9v. Ilman pelastusliivejä. Uida toki osasimme. Veljeni oli mukava, kun otti meitä pienempiä veneilemään. Taisi olla Yamahan 25-heppainen moottori muistaakseni jonkun soutuveneen perään ruuvattu. Lasten menopeli.
🇺🇦🇮🇱
Aikuisia (opettaja, pappi, poliisi jne) kunnioitettiin. Ei puhettakaan, että olisin esimerkiksi soittanut suutani opettajalle ja käskenyt tämän vetää käteen. Jos olisin noin tehnyt, olisi äiti hävennyt silmät päästään ja minä olisin tullut nolostellen koulusta kotiin.
Lapsi sai lähteä yksin veneellä
pikkukoululainen sai lähteä kavereiden kanssa kaupunkiin
tokaluokkalainen sai hakea siskon päiväkodista
lapulla sai hakea hakeaa ( ymmärtääkseni ) kaljaa ja tupakkaa vanhemmille ( kasarilla.)
Kun soitti autopuhelimeen, piti puhelu ohjauttaa keskuksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
takapenkillä sai matkustaa ilman turvavöitä
Lisäisin tähän vielä, että aikuiset yleensä polttivat röökiä autossa.
🇺🇦🇮🇱
Auktoriteetteja, kuten opettajia, uskoi valta osa oppilaista koulussani vielä 2000-luvun alussa (yläasteella). Typeryyksistä joutuu jälki-istuntoon, vanhemmille meni tieto ja kotona siihen reagoitiin laittamalla nuori eikä opettaja ojennukseen.
Ysärin lapsi minäkin. Meillä uskoteltiin että joulupukki tuo risuja jos ei ole kilttinä ja tontut kurkkii ikkunoista ollaanko kilttinä oltu. Täältä palstalta oon lukenut ettei nykyään saa kasvattaa lapsia liian kiltiksi, saati uhkailla tuollaisella.
Pappamme poltti sisällä tupakkaa kun olimme pieniä vaikka olimme kylässä. Olen syntynyt 1978.
Tosin lentokoneestakin sai polttaa.
Opettaja sai takavarikoida oppilailta tavaroita. Sinne meni open pöytälaatikkoon monen virtuaalilemmikit jos ei tajunnut pitää niitä repussa tunnilla.
Synttärit oli ihanan yksinkertaisia. Oli äidin tekemä täytekakku (jossa päällä jotain säilykehedelmiä ja kermaa), paria lajia keksejä ja ehkä sipsejä. Ohjelmana oli olohuoneessa seuraleikkejä, aasille häntää, tanssia sanomalehdellä, ehkä ongintaa. Nyt tuntuu, että tuollaisille naurettaisiin. Odotetaan hoplop-synttäreitä, synttäreitä hampurilaispaikassa, jossain sisäliikuntaparkissa tai muuta ihmeellisempää. Ilmeisesti myös on yleistynyt, että päivänsankari jakaa jotkut pienet lahjat vieraille. Omassa lapsuudessani se oli päivänsankari, joka sai synttäripäivänään lahjoja.
Leikin leluilla vielä 12-vuotiaana ihan häpeilemättä. Ja ihan normaali lapsi olin, en jälkeen jäänyt.
Kuinka monen 6.luokkalainen enää leikkii?
Lapset olivat sosiaalisempia, koska oli ns. pakko olla. Kaikki asiat hoidettiin kasvotusten ja jo aika pienestä tottui asioimaan virkailijoiden kanssa kirjastossa, kaupassa, kaverin luona puhuttiin vanhempien kanssa jne. Nykyisin monet asiat voi hoitaa kohtaamatta toista ihmistä eikä keskustelutaidot kaikilla kehity.
Ennen tuntui, että lapset ramppasivat harrastuksissa vähemmän, vaan leikkivät ja touhusivat enemmän kavereiden tai perheen kanssa.
Kahvipöydässä ei saanut rohmuta. Usein rajoitettiin, montako kappaletta saa ottaa vaikka keksejä tai montaako eri sorttia saa syödä. Tarjoilukulhoa ei syöty tyhjäksi, jotta muillekin jää.
Tänä päivänä monet rohmuavat kahvipöydässä tarjoiluja urakalla, koskettelevat eri herkkuja tai jättävät puoliksisyödyt herkut lautaselle ottaessaan uusia. Tarjoilukulho saatetaan kahmia tyhjäksi tai pyytää herkkuja lisää, jos ne loppuvat pöydästä.