Meidän viikon ruokalista, mitä mieltä olette?
Maanantaina ja tiistaina oli makaronilaatikkoa (täysjyvämakaronista ja kauramaidosta) ja lisukkeena porkkanaraastetta ja omenaa.
Tänään pestopastaa ja porkkanapihvejä, sekä kurkkua, tomaattia ja paprikaa.
Huomenna on tomaatti-riisikeittoa sekä itsetehtyä leipää.
Perjantaina himonuudeleita (eli paistettuja nuudeleita ja kasviksia).
Viikonloppuna lapset haluavat tehdä itse pizzaa, ja lisäksi ajattelin että meillä voisi olla lohikeittoa.
Kommentit (68)
Huomaa kyllä, että kasvisruoat on teille ihan vieraita. Joku kyseli hyvien rasvojen perään. Onko todella vallalla se luulo, että kaikki tehdään voihin? Itse käytän kasviölyjä, kuten rapsi, oliivi, sesam. Ja maustan nuudeliwokit esim riisiviinietikalla, soijalla, maapähkinävoilla ja vaahterasiirapilla.
Mitä ap:n listaa jo eilen katselin (mutta en ehtinyt vastata), niin hyvin tehtynä erittäin maukas, terveellinen ja ravitseva lista.
Ihan hyvähän tuo ruokavalio kuulostaa. Eihän tuo kuitenkaan listaa jokaista aamupalaa, lounasta vaan yhden lämpimän ruuan per päivä.
Täysjyvämakaroni on pahaa, samoin kauramaito. Ja omenaa makaronilaatikon kanssa? En vaan ymmärrä. Enkä kasvispihvejä pastan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on, että jos noin kasvispainotteisesti syö niin joka päivä pitäisi olla ruokalistalla myös B12 vitamiinipilleri.
Elintärkeä vitamiini .
Höpöhöpö. Olen ollut kasvissyöjä 25 vuotta enkä ikinä ole tarvinnut mitään vitamiinipillereitä. Maidossakin on B12-vitamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Jos himonuudeleiden ohje on Iltasanomista, niin niihin tulee ainakin pinaattia, purjoa ja muistaakseni porkkanaa. Niihin voi lisätä mitä vain kasviksia, ja pähkinöitä. Ohjeessa tulee myös kananmunaa nuudeleiden joukkoon. Miten tämä EI ole monipuolista ruokaa?!
ehkä se kannattaa kertoa myös aloituksessa, tuskin kukaan rupeaa googlettamaan ap:n ruokia jotta voi vastata mitä mieltä niistä on. Paistetut nuudelit sillaisenaan ei kovin monipuolista ruokaa ole, mutta jos siiihen tulee lisukkeita mukaan niin ei niissä mitään vikaa ole.
Olisin itse mielelläni syönyt noin nuorena. Muistan miten meillä oli lähes joka viikko:
- Uunimakkaraa juustolla ja perunamuussia
- Jauhelihakeitto
-Marakoonilaatikko jauhelihaan
- Jauhelihakastike ja perunamuusi
- Nakkikeitto
Mulla meni poismuuttaessa kauan aikaa, ennen kuin edes pystyin syömään makkaraa tai jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin ap:n ruuilla elää. Suomalaisilla on joku ihmeelleinen kuvitelma, miten hirveästi pitäisi proteiinia olla ravinnossa. Ei ihme, että ovat lihavia.
Pitäisi olla suunnilleen gramma painokiloa kohti päivässä. Esimerkiksi yhdessä kananmunassa on noin 6 grammaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin ap:n ruuilla elää. Suomalaisilla on joku ihmeelleinen kuvitelma, miten hirveästi pitäisi proteiinia olla ravinnossa. Ei ihme, että ovat lihavia.
Pitäisi olla suunnilleen gramma painokiloa kohti päivässä. Esimerkiksi yhdessä kananmunassa on noin 6 grammaa.
Eikös se ole vähän alle gramma (0.8g tai jotain tuollaista) per ihanteellinen paino.
Ja kannattaa muistaa, että proteiinia on ihan kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä, että kasvisruoat on teille ihan vieraita. Joku kyseli hyvien rasvojen perään. Onko todella vallalla se luulo, että kaikki tehdään voihin? Itse käytän kasviölyjä, kuten rapsi, oliivi, sesam. Ja maustan nuudeliwokit esim riisiviinietikalla, soijalla, maapähkinävoilla ja vaahterasiirapilla.
Mitä ap:n listaa jo eilen katselin (mutta en ehtinyt vastata), niin hyvin tehtynä erittäin maukas, terveellinen ja ravitseva lista.
Voita tai kalaa, muulla ei näköjään ihmiset pärjää. Itse en ole käyttänyt voita, saati kalaa yli 20 vuoteen ja hyvin pärjää silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pielestä pastaa ja riisiä ei kannattaisi olla kuin 1-2 x viikossa max, pelkkää tyhjää hiilaria.
Porkkanapihvit ei kaipaa lisähiilaria ollenkaan vaan ennemmin salaattia
Tomaattikeittoon riisiä? Hämärä muisto tästä kammotuksesta 60 - luvulta.
Pizza - lisää hiilareita
Kasviksille ja lohikeitolle peukku
Mitä laittaisit tilalle ?
vastaus sivulla 2. Vaikka on pastaa ja perunaakin se on vain pieni lisuke varsinaiselle ruualle
Eli mitä olisivat sun ruokalajit ? Monille on vaikea ymmärtää mitä tuo ohjeesi tarkoittaa ja voit auttaa.
vastaus 25 vaikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole vähän alle gramma (0.8g tai jotain tuollaista) per ihanteellinen paino.
Ja kannattaa muistaa, että proteiinia on ihan kaikessa.
Ja se, että suomalaiset syö keskiverroin enemmän proteiinia päivässä mitä suositellaan, koska sitä nimenomaan on ihan kaikessa, ei vaan lihassa ja maitorahkassa.
Ma: savukalakiusauksen jämät, tuoretta
Ti: 13v kotsanläksy: perunat ja jauhelihakastike, tuoretta
Ke: nakit, paistetut perunat, sipuli, tuoretta
To-pe: kanaa riisipedillä ja kasviksilla uunissa
La: itse tehty pizza
Su: lohi ja uunijuureksia
Meillä näyttää olevan melko tylsä lista tällä viikolla.
Tuoreet sisältää jääkaapista salaattia, babypinaattia, tomaattia, kurkkua, ituja, paprikaa, kaalia, porkkanaa, mitä nyt sattuu jäljellä olemaan.
Hyvä ruokalistahan tuo on. Meillä syöty kaksi päivää nakki-jauheliha-juureskeittoa ja nyt kaksi päivää riisiä ja kebabkastiketta. Viikonloppu (pe, la, su) menee luultavasti pelkällä valmisruualla (ranskalaiset, pizza ym.). Salaattia ja hedelmiä meillä on sentään myös päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Su: lohi ja uunijuureksiaMeillä näyttää olevan melko tylsä lista tällä viikolla.
Tuoreet sisältää jääkaapista salaattia, babypinaattia, tomaattia, kurkkua, ituja, paprikaa, kaalia, porkkanaa, mitä nyt sattuu jäljellä olemaan.
Mahtaa olla hyviä tomaatteja ja kurkkuja näin helmikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Su: lohi ja uunijuureksiaMeillä näyttää olevan melko tylsä lista tällä viikolla.
Tuoreet sisältää jääkaapista salaattia, babypinaattia, tomaattia, kurkkua, ituja, paprikaa, kaalia, porkkanaa, mitä nyt sattuu jäljellä olemaan.Mahtaa olla hyviä tomaatteja ja kurkkuja näin helmikuussa.
No eihän ne tähän aikaan vuodesta parhaimmillaan ole, talvella meneekin enempi ituja, kaalia ja porkkanaa.
Meillä on nyt viikon sisään syöty
-kaalipataa
-karjalanpaistia perunamuusilla
-lihakeittoa runsailla kasviksilla (keitto tehty karjalanpaistin lopuista)
-tonnikalapizzaa
-lohikeittoa
Syödään lämmin ruoka arkisin vain kerran päivässä kotona. Kaikkiin ruokiin yritän tunkea paljon erilaisia kasviksia. Tällä viikolla ei ole näköjään syöty yhtään täysin lihatonta / kalatonta ruokaa, mutta meillä kyllä syödään niitäkin paljon, esim. linssikeittoa ja chili sin carnea.
Missä protiinit?? Eihän teidän perhe syö sitä tärkeintä ravintoainetta yhtään.
En usko että kukaan syö vapaaehtoisesti noim tylsää ruokaa. "Kurkkua, tomaattia, riisikeittoa... kas kun ei makaronivelliä.
Säälittävintä on että kehtaa raportoida tuon oikein nettiin.😁😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoreet sisältää jääkaapista salaattia, babypinaattia, tomaattia, kurkkua, ituja, paprikaa, kaalia, porkkanaa, mitä nyt sattuu jäljellä olemaan.Mahtaa olla hyviä tomaatteja ja kurkkuja näin helmikuussa.
Kotimaisessa kurkussa ei ole ollut mitään vikaa, ja meillä syödään pieniä luumutomaatteja, ovat makeita ja rapeita.
-eri-
Eli mitä olisivat sun ruokalajit ? Monille on vaikea ymmärtää mitä tuo ohjeesi tarkoittaa ja voit auttaa.