Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ruokia kotonasi syötiin 70-80-luvuilla?

Vierailija
10.02.2021 |

Itse muistan jauhemaksapihvit, maksakastikkeen, murukastikkeen ja lihakeiton, jossa sitkeää lihaa. Juhlaruokana porsaankyljykset. Kaikissa lisukkeena keitetyt tai paistetut perunat tai perunamuusi.
Leipänä ranskanleipää ja päälle lauantaimakkaraa.
Mummolassa läskisoossia ja kesäkeittoa.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksroonilaatikko. Leivät, pullat ymsigi leipoi itse. Olin kade kavereille, jotka sai kaupan ostoleipää

Vierailija
2/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silakkalaatikko =(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalakeittoa, lihakeittoa, kyljyksiä, perunalaatikkoa, kesäkeittoa, spagetti bolognesea, lasagnea, maksasta tehtyä palapastia, lindströminpihvejä, hernekeittoa, makaronilaatikkoa, lihapullia, lihafondueta jne.

Meillä oli tosi monipuolisesti ruokia kotona 80-luvulla. Esim. noista kaikista minulla on muisto. Yleisimmät lisukkeet olivat keitetyt perunat ja salaattina porkkanaraaste tai jokin kiinankaalista tehty salaatti. Yleisimpänä leipänä oli ruisvuokaleipä ja välillä ranskanleipä. 

Vierailija
4/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha, broileri tulee ekana mieleen.

Vierailija
5/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla, Janssoninkiusausta, makkarakeittoa, kaalikääryleitä, kananmunakastiketta, täytetyttyä lihamureketta, porsaan kyljyksiä, spaghettia ja jauhelihakastiketta, kalakeittoa, kesäkeittoa ( se oli mun suosikkiruokani, isäni mausti sen todella voimakkaasti ja rakastin jo lapsena maustettua ruokaa), nuo olivat sellaisia perusruokalajeja. 

Vanhempani olivat kuitenkin myös  kokeilevia kokkeja ja meillä oli sellainen "ruokakortisto" mistä valitsivat usein viikonloppuisin jonkun uuden ruokalajin ja kokeilivat sitä. Kävimme myös suhteellisen usein ravintolassa syömässä, siellä minä valitsin aina lohta ja siskoni nauravat nakit. 

Vierailija
6/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin makaroni- ja silakkalaatikkoa, jauhelihakastiketta, mureketta, lihapullia, läskisoosia, lihakeittoa, paistettuja silakoita, kyljyksiä, riisivelliä.

Viikonloppuisin palapaistia, haudutettua sipulipihviä, punaviinikanaa, karjalanpaistia, joskus possun pala uunissa

Aamupalalla ranskanleipää voilla, leikkeleitä ei ollut kuin juhlapäivinä. Pullat ja kakut leivottiin lauantaisin itse.

Näin 60-70 luvulla stadissa duunariperheessä.

Vierailija
7/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin uunimaggaraa ja sitä itse tehtyä "pitsaa" uunipellillinen. Lämpimiä voileipiä ja uuniomenia vaniljakastikkeella.

Savustettua lahnaa järvestä ja uusia perunoita pellosta.

Vierailija
8/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskanleipä ja lauantaimakkara vievät minut 60-luvulle. Niitä oli usein tarjolla päiväkahvilla koulun jälkeen. Ja siihen aikaan ranskis oli todella hyvää ja rapeakuorista, ei sitkeää muovipussissa hautunutta höttöä.

Aloituksessa mainittuna aikana olin jo omillani, mutta koska olin työpaikkaruokailun piirissä, niin ruokaa laitoin vain viikonloppuisin. Perunoita ja lihakastiketta, broileria, uunilohta, keittoja jne. Salaattitarpeita ei ainakaan maalla ollut talvisaikaan juurikaan tarjolla jos porkkanat jätetään laskuista. Kurkut ja tomaatit tulivat kauppoihin vasta keväällä ja olivat aluksi tuhottoman kalliita. Eli siis suolakurkkua, punajuurta ja porkkanaraastetta.

Vierailija
9/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakastike, kanaviillokki, pizza, uunilohi, kokonainen uunibroileri, kyljykset, kotletit, pannukakku. Joka aterialla melkein perunaa ja ruisleipää. Sekavihanneksia usein kurkun, tomaatin ja paprikan lisäksi lisukkeena.

Vierailija
10/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjen perunoiden ympärille ruuat aika pitkälti rakennettin :) Oli nakki-, jauheliha-, kananmuna- ja porsaanlihakastiketta. Tai vaan ruskeaa kastiketta. Paljon keittoja ja laatikkoruokia. Toki lihapullia, mureketta, porsaankyljyksiä. Porkkana- ja lantturaastetta, kiinankaalipohjaista saalaattia. Punakaalista oli kyllä myös raastetta. Kalaa oli vähän, ja talviaikaan sekin oli kalakeitossa seinä tai sitten kalapuikkoina. Kesäsin sitten järvikalaa, muikkuja ja haukea enimmäkseen.

Hedelmäsalaatti oli tyypillistä jälkiruokaa meillä, joskus toki letut tai köyhät ritarit. Pullaa leivottiin usein myös.

Vierailija
11/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa ja perunaa eri muodoissa.

Vierailija
12/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihakastike, kanaviillokki, pizza, uunilohi, kokonainen uunibroileri, kyljykset, kotletit, pannukakku. Joka aterialla melkein perunaa ja ruisleipää. Sekavihanneksia usein kurkun, tomaatin ja paprikan lisäksi lisukkeena.

Lisään vielä että porkkanoita syötiin yhtä usein kun perunaa. Jos halusi välipalaa se oli porkkana. Lihakeittoa oli myös usein.

Vierailija
13/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoja, puuroja ja vellejä. Kastiketta ja perunaa harvoin. Mm. kaura-, ohra-, marjaohra- tai marjaruispuuroa; kaurapuuroa lukuunottamatta jauhoista ei suurimoista. Manna- ja makaronivelliä. Juustokeittoa ternimaidosta.

Vierailija
14/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisia keittoja, kastikkeita, laatikoita, kiusauksia... samaa kuin nykyäänkin. Mitä te sitten syötte nykyään jos perus kotiruoka on vaan joku 70-80 lukujen juttu?

Vierailija
15/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauheliha- ja currykastike, talouskyljyksiä viikonloppuisin niin että yksi kyljys per syöjä, keittoja kuten jauhelihakeitto, kalakeitto, kesäkeitto, makaroni- ja kaalilaatikkoa, lihasuikalekastiketta, ja usein sunnuntaisin oli kokonainen pakastebroileri ja riisiä. Myös lihapullia ja lihamureketta tehtiin. Pitsaa tehtiin aniharvoin mutta joskus oli jauheliha-tomaattipitsaa josta en tuolloin niin välittänyt. Joka aterialla oli ruisleipää tai joskus itsetehtyjä sämpylöitä ja jotakin vihreää eli salaattia tai tomaattia jne. Limsaa ei ollut kuin viikonloppuisin, joskus tehtiin/puristettiin itse mehua esim. greipistä tms. Marjoja oli aina pakasteessa, samoin hilloa ja itsetehtyä marjamehua kellarissa. Samoin pullaa oli aina pakkasessa kuten korvapuusteja jne. 

Vierailija
16/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisiä tähteitä.

Vierailija
17/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakastiketta. Kesäkeittoa. Uuniseitiä. Uunimakkaraa.

Lämpimiä voileipiä, marjarahkaa ja -kiisseliä... Paljon leivottiin, piirakoita, kääretorttua, pullaa, mokkapaloja ja pannukakkua. Joka päivä syötiin jotain hyvää, se oli silloin tapana. Oltiin tikkulaihoja.

Malla jugurttia, aivan parasta. Iltaisin mustaa sokerista teetä ja voileipiä.

Kesällä paistettiin makkaraa.

Vierailija
18/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tuli nälkä.

Vierailija
19/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistettuja perunoita sipulilla.

Kastiketta ja perunoita. Ruskea kastike, nakkikastike.

Lisukkeena kurkkusiivuja etikassa.

Vierailija
20/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalakeittoa. kesäkeittoa. lihakeittoa. uunihaukea. perunaa ja kastiketta. uunijuureksia. kermaviilikastiketta!