Ero ja uusi asunto?
Jos eroamme mieheni kanssa ja haluan ostaa pienemmän asunnon itselleni ennen ositusta. Kelpaako pankille vakuutena, että omistan talostamme puolet (on toki vielä velkaa jäljellä)? Ymmärsikö kukaan? Eli tarkoitus on että joko puoliso jää siihen nykyiseen ja ostaa minut ulos, tai sitten talo myydään. Mutta ennen kuin tämä tapahtuu niin voinko saada pankista lainaa? Säännölliset tulot on ja vakituinen työpaikka.
Kommentit (11)
Niin, mutta vaikka ero peruuntuisikin, niin onhan siitä talosta vieläkin puolet minun? Jos sitä niinku vakuutena ajattelee?
ap
Kyllä tuon pitäisi onnistua, jos vaan talossa riittää vakuusarvoa sen verran, että kattaa sen mitä jää ostettavan asunnon kattamasta määrästä vajaaksi.
Riippuu ihan siitä paljonko velkaa siitä yhteisestä talosta on jäljellä. Et saa toista asuntolainaa jos velkaa on edellisestä reilusti ellet tienaa todella hyvin.
Ei kai onnistu ellei puolikas nykyisen asunnon vakuusarvosta riitä? Vai käykö tuleva exäsi takaamaan uutta asuntolainaasi?
Pankkia kiinnostaa maksukyky ja vakuudet suhteessa lainaan ja ostettavaan kohteeseen.
Teillä on ilmeisesti yhteinen laina nyk. asuntoon. Tulojesi pitäisi riittää sekä siihen, että uuteen lainaan. Vaikka ajatuksissa on myydä asunto, se ei ole pankin näkökulmasta mitenkään selvää ja valmista.
Asunto-osake arvostetaan n. 70-80 % arvosta vakuutena, loppu pitäisi löytyä muualta. Jos haluat käyttää nykyistä kotia vakuutena, siihen pitää saada suostumus toiselta omistajalta.
Kannattaa keskustella pankkineuvojan kanssa. Minulla onnistui Nordean kanssa tuollainen tilanne, tosin minulla oli omia säästöjä n. 40.000 ennestään.
Pankki voi edellyttää, että vanha asunto on myyty ennen uuden lainan myöntämistä.
Kahden asunnon lainanmaksusta on selviydyttävä myös, jos vanha asunto ei mene kaupaksi tai toinen pitkittää ositusta.
Ja onko sinulla lisävakuutta, esim. säästöjä? Vakuutta, kun pitää olla 10% edestä.
Eikö ole helpompi muuttaa hetkeksi vuokralle niin kauan että ositus tehty, talo myyty tai eksä maksanut sinut ulos?
Itse ehkä suosiolla muuttaisin välissä vuokralle, ellei olisi hyvin paljon löysää rahaa. Eli sen verran, että ihan oikeasti selviät tilanteessa, jossa exä rupeaa hankalaksi ja ei suostu myymään yhteistä taloanne ja olet siinä kiinni pahimmillaan vuosiakin.
Hmm. Kyllä olisi ainkin parempi, että ositus olisi tehty. - Ei olsi ensimmäinen kerta kun ero peruuntuu tai huomattava summa onkin huvennut ex-kumppanin kanssa riidellessä.... Ainoa mikä pankkia kiinnostaa on se mien selviät lainan maksusta....