Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitteko kaverin ladata sähköautoa töpselistänne?

Vierailija
10.02.2021 |

Moi! Olen miettinyt sähköauton hankkimista. Kertokaapa, miten mielestänne voisi hoitaa sähköauton lataamisen kun käy kaverin tai sukulaisten luona yökylässä. Kun tilanne on olennaisesti erilainen kuin bensa-autoilla. Kaverini tai sukulaiseni ei maksa bensoja minun autooni tietenkään, ja heidän sähkönsä käyttäminen menee samaan kategoriaan, paitsi että sen käyttämisen on melkein pakko onnistua, ainakin joissain tapauksissa kun asuvat kaukana.

Miten näissä tapauksissa pitäisi toimia? Olisiko kaksikymppiä suoraan kouraan ok? Tai täsmällinen korvaus auton mittarin mukaan sentilleen sillä summalla minkä he maksavat sähköstä? Tai mikä muu?

Mikä teille kävisi jos sähköautollinen kaveri tulisi yökylään?

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee sulake, jos lataa sähköautoa, kun pesukone on päällä tai joku voimatyökalu autotallissa päällä. Siksi en.

Miksi työkalua käytetään autotallissa? Talli on ajoneuvon säilytystä varten. Korjaistöitä ei siellä saa tehdän. Näin sanoo pelastuslaki.

Autotalleja on erilaisia, jos nyt et sattunut tietämään. Joissakin voi olla jopa autonosturikin. Eli kyllä voi tehdä korjaustöitä, eikä mikään pelastuslaki kiellä näin toimimasta kyseisissä talleissa. 

Vierailija
82/105 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaisesti kyläilevän ja latausta pyytävän hyvä kaverin antaisin. Mutta on myös yksi kaveri lähes naapurustossa joka keksisi kaikenlaisia verukkeita päästäkseen lataamaan minun piikkiini pikkuruisen säästönkin vuoksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus viestille 75:

(lainaaminen ei onnistu)

Vierailija on kallis helmi, joka lepää vieraanvaraisuuden tyynyllä. Ja isäntä on kuningas keittiössään.

Vierailija
84/105 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senteistä viis mutta palovaaran tekia en.

Et varmaankaan anna kenenkään tupakoida, polttaa kynttilöitä tai pysäköidä bensa-autoa pihallesi. Kaikissa on moninkertainen tulipaloriski

Vierailija
85/105 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tesla kolmosia ja Y:tä on tiet täynnä. Sellaisen lataaminen täysin tyhjästä ihan täyteen maksaa normihinnalla kotona alle 10 euroa. Ja tuskin kukaan lataa täysin tyhjästä täyteen. 

Tietysti on kohteliasta sanoa, että maksan sähkön + vähän extraa, jos lataisin

Vierailija
86/105 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi, meidän lähitöllä ( 400m)  on sähköautojen latauspaikka.

Vierailija
87/105 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että talo jolla on itsellään sähköauto, mielellään antaisi ladata. Itse ainakin tarjoan sitä mahdollisuutta. Esim kevään yo-juhlien aikana yksi auto oli latauksessa, se takasi tälle perheelle mahdollisuuden ajaa kotiin ilman välilatausta. 

Rahan tarjoaminen on kohteliasta, joku sopiva pyöristys päivän hintaan. Isäntäväki saa sit valita, ottaako sen vastaan.

Vierailija
88/105 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä blondi mutta minun töpseleistäni ei tule sähköä edes kahvinkeittimeen.  Tarvitsen pistorasian johon töpselini tuikkaan.

Vierailija
89/105 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit eivät lataa meillä sähköautojaan! Ennen saavat rakastella vaimoani! Sähkö on niin kallista ja sitä menee niin hirveästi siihen akkuun.

Vierailija
90/105 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töpselistä? Kysymyksessä on kaiketi pistorasia.

Vierailija
91/105 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos plugarin haluaisi ladata (mikä tavallisella töpselillä onnistuu), niin antaisin ladata ja ihan ilmaiseksi. Meillä on itsellä plugari johdossa joka yö ja sähkönkuutus on ihan marginaalista. Ei huomaa kokonaiskulutuksessa juuri ollenkaan.

Niin, on se ihmeellistä ettei sähkövatkaimella lataaminen maksa juuri mitään mutta sähkösauna vie sitten jo lähes konkurssiin, jos börssisähkö lähenee 30 senttiä tunti.... kuitenkin hiukan (reilusti) enemmän patteri (leikki)auto syö yön aikana sähköä.

Vierailija
92/105 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos plugarin haluaisi ladata (mikä tavallisella töpselillä onnistuu), niin antaisin ladata ja ihan ilmaiseksi. Meillä on itsellä plugari johdossa joka yö ja sähkönkuutus on ihan marginaalista. Ei huomaa kokonaiskulutuksessa juuri ollenkaan.

Niin, on se ihmeellistä ettei sähkövatkaimella lataaminen maksa juuri mitään mutta sähkösauna vie sitten jo lähes konkurssiin, jos börssisähkö lähenee 30 senttiä tunti.... kuitenkin hiukan (reilusti) enemmän patteri (leikki)auto syö yön aikana sähköä.

Börssisähkö. :D

Vierailija
93/105 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautoilijat ovat saaneet ladata, en ole mitään veloittanut. Kun olen itse kyläillytmolen kysynyt, että onko mahdollisuutta ladata ja mitä maksaa. Jos ei ole ollut mahdollista olen ladannut muualla. Ei mitään ongelmia.

Vierailija
94/105 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympillä kun lataa, niin tankkaus kestää 30 sekuntia.

Vierailija
95/105 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ladatkoon kunhan maksaa mun bensiinilaskut.

Vierailija
96/105 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritti se. Oli aikamoinen homma saada latausjohto anuksestaan.

Vierailija
97/105 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta saavat ladata ja polttisvieraat voivat imaista autostani bensat kotimatkaansa varten.

Mutta oikeasti, satunnaisen vieraan lataus on niin olematon kuluerä, että onko sillä väliä? 

Vierailija
98/105 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös se, että sähkölämmitys on suurin mörkö mutta sähköauto vihreä vaihtoehto. Äkkinen vois kuvitela että öljylämmityksen vaihtaminen sähkölämmitykseen olis ekologinen vaihtoehto, mutta se onkin päinvastoin

Vierailija
99/105 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taitaisi johdot riittää kuudenteen kerrokseen.

Vierailija
100/105 |
24.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaisesti saisi ladata ilmaiseksi, jos säännöllistä niin pyytäisin jonkin verran rahaa siitä.

Omat ystävät käy kylässä niin harvoin, että joku tunnin-parin lataaminen muutaman kerran vuodessa on ihan se ja sama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän