Antaisitteko kaverin ladata sähköautoa töpselistänne?
Moi! Olen miettinyt sähköauton hankkimista. Kertokaapa, miten mielestänne voisi hoitaa sähköauton lataamisen kun käy kaverin tai sukulaisten luona yökylässä. Kun tilanne on olennaisesti erilainen kuin bensa-autoilla. Kaverini tai sukulaiseni ei maksa bensoja minun autooni tietenkään, ja heidän sähkönsä käyttäminen menee samaan kategoriaan, paitsi että sen käyttämisen on melkein pakko onnistua, ainakin joissain tapauksissa kun asuvat kaukana.
Miten näissä tapauksissa pitäisi toimia? Olisiko kaksikymppiä suoraan kouraan ok? Tai täsmällinen korvaus auton mittarin mukaan sentilleen sillä summalla minkä he maksavat sähköstä? Tai mikä muu?
Mikä teille kävisi jos sähköautollinen kaveri tulisi yökylään?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Odota että se viikottain julkaistava mullistava akkukeksintö keksitään aikuisten oikeesti. Sataan vuoteen ei oo onnannu.
Tää on ihan älytöntä, miten sähköautot on saatu rummutettua markkinoille surkealla akkuteknologialla. Noihan ovat kaikki, merkistä riippumatta, onnettomia prototyypin tekeleitä.
Vierailija kirjoitti:
Polttoainekäyttöisellä autolla et maksa mitään, ja herätät myös vihervassarien raivon. Miksi siis vaihtaisit, kun ylläpitokulutkin ovat halvemmat? Älä anna sähkön hinnan hämätä.
Saattaapi olla että kovan pakkasyön jälkeen tarvii se polttomoottori autokin vähän latausta, varsinkin jos pieniä matkoja harvakseltaan ajellaan.Varsinkin nämä uudemmat autot.
Toki sitä virtaa tuolloin saa lataukseen kaverikin.
Talliin ei mahdu kuin oma auto.
Vierailija kirjoitti:
Senteistä viis mutta palovaaran tekia en.
Tuota ei moni tiedä...itse en säilyttäisi autotallissa talon alla moista sammuttamatonta pommia.
Mikäs siinä kunhan otat ruiskeen minun töpselistäni. Suikkarikin käy.
Omille lapsille antaisin oikeuden ladata, mutta puolitutuille en.
Ennakkotapaus: meidän pihalla on pistorasia ulkoeinässä. Kuin ollakaan naapurin aikuinen poika oli latinkissa siinä kun tultiin kotiin, naapurin piha (pojan vanhempien) kun oli täynnä autoja. Otettiin kuvat, vaadittiin jätkä roudaamaan autonsa huut helkuttiin ja maksamaan latauksesta. Nyt on pihassa portti ja valvontakamerat ja naapurille tehty selväksi, että meidän pihaa ei enää käytetä hätätilaparkkipaikkana, edes ilman töpseleitä.
On kyllä melkoista seikkailua noilla sähköautoilla matkustaminen, kun ei ole mitään takeita siitä, saako ladattua jossakin vai ei. Monelle on käynyt matkan varrella niin, että yleisessä käytössä oleva latauspiste ei ole toiminut.
Mä en antaisi ladata, ihan vaan siksi, että sähköauto on ympäristökatastrofi jo itsessään, enkä halua tukea sellaista toimintaa.
Noh, ehkä 100€/h niin voisin harkita.
Harvinaisemmalta (ja mieluisalta) vieraalta en pyytäisi maksua, mutta jos asia alkaa toistumaan, voisi maksu olla aivan paikallaan.
Itse jos kulkisin sähköautolla, ja pitäisi ladata kaverin töpselistä, maksaisin varmasti hieman ylihintaa siitä sähköstä.
Viet reilut tuliaiset ja kysyt saisitko ladata.
Meillä menee sulake, jos lataa sähköautoa, kun pesukone on päällä tai joku voimatyökalu autotallissa päällä. Siksi en.
Ei välttämättä edes mahdollista tavallisessa talossa.
Meillä saisi ladata ihan tuosta vaan ilmaiseksi.
Nyt sitten vaan miettimään että jos yhdestä sähköautosta saa näin paljon päänsärkyä niin mistä Suomen ympäristöpolitiikan mukaan kaikille muutaman vuoden päästä pakollisiksi tulevat sähköautot ladataan.
Kysy suoraan isännältä/emännältä.
Minulla ja kavereilla aika sama tulotaso,joka riittää pattereilla oleviin autoihin, ei siinä pikku lataukset tunnu missään.
Kiitos kaikista mielipiteistä! Toivottavasti niitä tulee vielä lisää.
Senteistä viis mutta palovaaran tekia en.