Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisit sijassani? Työ ahdistaa kamalasti

Vierailija
09.02.2021 |

Minua on työni ahdistanut jo vuosia todella paljon. Niin paljon että oksettaa ja kurkkua kuristaa. Vaikea nukkua. Meinaan räjähdellä perheelleni kun olen niin ahdistunut.

Ahdistaa esimiehet ja ilmapiiri. Olin opintovapaalla ja silloin ei ahdistanut mikään vaan olin iloinen ja hyvinvoiva. Töihin taas palattua iski heti hirveä olo.

Olen hakenut uutta työtä jo pari vuotta siinä onnistumatta. Kävin psykologilla hakemassa apua ahdistukseen ja lopputulos oli selvä kehoitus vaihtaa työtä. Ahdistus ei helpottunut. Mies ei halua että ryhdyn työttömäksi koska sitten ei ole rahaa. Mitä ihmettä teen?

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että irtisanoutumisesta tulee puolen vuoden karenssi jolloin et saa mitään tukia. Ehkä pitkä saikku olisi parempi.

Vierailija
22/109 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalalta työpaikalta kuulostaa. Ei rakentavaa käytöstä todellakaan. Voitko jakaa firman nimen Ap, niin ei tule vahingossakaan mentyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista että irtisanoutumisesta tulee puolen vuoden karenssi jolloin et saa mitään tukia. Ehkä pitkä saikku olisi parempi.

Ei mulle tullut ainakaan kuin 3 kk karenssi.

Olin aika samanlaisessa tilanteessa kuin ap ja lopulta sanoin itseni irti. Paras päätös ikinä.

Vierailija
24/109 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk karenssi. Ei 6 kk.

Vierailija
25/109 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle tullut ainakaan kuin 3 kk karenssi.

Olin aika samanlaisessa tilanteessa kuin ap ja lopulta sanoin itseni irti. Paras päätös ikinä.

Komppaan. Kannattaa irtisanoutua. Terveyttä ei pidä uhrata työlle. Toki taloudellinen puoli voi ahdistaa, mutta jos et irtisanoudu, se koituu sinulle paljon, paljon kalliimmaksi (loppuelämän ahdistus ja mielenterveysongelmat).

Minä nimittäin sinnittelin ihan liian pitkään kunnes uskalsin irtisanoutua ja vasta nyt monta vuotta myöhemmin alan pikkuhiljaa parantua ahdistuksesta.

Vierailija
26/109 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se auta muu, kuin etsiä muita töitä. Kelpaisi vaikka siivoojan tai tiskarin työ, jos ahdistaisi noin kovin. Edellyttäen, että saisi niitäkään töitä. Tänä päivänä kaikki tuntuu olevan kiven alla.

Minulla on korkea koulutus ja työskentelen tutkijana ja kehittäjänä vakituisessa työsuhteessa. En usko että pääsen helposti tiskaajaksi. Varsinkaan kun koronan takia ei ravintoloilla mene hyvin. Ap

Taas on ammattialoittaja asialla.  Mikään ei passaa, ja kuittauksena "Ap".  Mene jo ihan oikeasti välillä töihin sinäkin.

Vierailija
27/109 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta vaan työt, jos mies ei kestä sitä niin jätä se. Kaikilla on oikeus tehdä niinkuin parhaaksi näkee. Kyllä toimeentulotuellakin tulee toimeen. Itse olen tullut sillä summalla jo 10 vuotta elettyä . 2500 euron nettotuloista jää saman verran kuin toimeentulotuki olisi, kaikki muu valuu lasten elatukseen, koska ex elatuskyvytön.

Vierailija
28/109 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssin voi välttää etenemällä virallisia kanavia. TE-toimiston mukaan tämä tarkoittaa sitä, että ensin kantelu työsuojeluviranomaiselle epäasiallisesta kohtelusta, jos työpaikalla on luottamusmies niin sen kanssa jutella ja jos ei, niin työsuojeluvaltuutettu. Työntekijän henkinen jaksaminen työhön liittyvissä asioissa on aivan yhtä paljon työnantajan vastuulla työsuojelulain säätämänä kuin fyysinenkin terveys. Työnantajalle tulee kuitenkin TE-toimiston mukaan antaa mahdollisuus korjata epäkohdat, eli noin vain ei työstä saa irtisanoutua vaikka kuinka olisi hommat perseellään. Valitettavasti.

Näitä työntekijöitään tavalla tai toisella hyväksikäyttäviä tai suorastaan rikkovia yrityksiä on maa väärällään, kun kukaan ei tee ilmoituksia. Työsuojeluvalvonta makaa lähes täysin satunnaiskäyntien varassa, jotka kohdistetaan vain niille aloille, joilla tiedetään laistettavan sovituista, ja joilla harmaa talous kukoistaa. Täällä ennemmin kärsitään hammasta purren kukin omillaan ne 3kk:n karenssit, vaikka sitten työttöminä, kuin nähdään se vaiva että tehtäisiin asialle jotakin. Ei tarvitse kenenkään miettiä, miksi kaikki järki tästä maasta pakenee ulkomaille, missä työkulttuuri on erilainen. AP:kin luultavasti saisi jo Ruotsin tai Norjan puolella koulutettuna asiantuntijana paitsi parempaa palkkaa, myös ihmisarvoista kohtelua.

Jos kuitenkaan rahkeet ei riitä tuohon savottaan, miltä se nyt kuulostaa, niin sinuna AP yrittäisin vielä sinnikkäästi saada äänesi kuuluviin terveydenhuollossa. Jos työterveyslääkäri ei ota asiaa vakavasti - mitä sen pitäisi, koska heidän hommaansa on valvoa myös työsuojelulain toteutumista juurikin näissä asioissa - mene jonnekin muualle. Sinun ei ole pakko käyttää työnantajan valitsemia palveluita ja saat hakea saikkua mistä vain, yksityinen tai julkinen. Älä hyvä ihminen anna työnteon tai työnantajan rikkoa itseäsi. Kirjoita valmiiksi ylös ennen lääkärikäyntiä mitä haluat sanoa, että se varmasti menee perille kaikessa vakavuudessaan.

Vierailija
29/109 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssin voi välttää etenemällä virallisia kanavia. TE-toimiston mukaan tämä tarkoittaa sitä, että ensin kantelu työsuojeluviranomaiselle epäasiallisesta kohtelusta, jos työpaikalla on luottamusmies niin sen kanssa jutella ja jos ei, niin työsuojeluvaltuutettu. Työntekijän henkinen jaksaminen työhön liittyvissä asioissa on aivan yhtä paljon työnantajan vastuulla työsuojelulain säätämänä kuin fyysinenkin terveys. Työnantajalle tulee kuitenkin TE-toimiston mukaan antaa mahdollisuus korjata epäkohdat, eli noin vain ei työstä saa irtisanoutua vaikka kuinka olisi hommat perseellään. Valitettavasti.

Näitä työntekijöitään tavalla tai toisella hyväksikäyttäviä tai suorastaan rikkovia yrityksiä on maa väärällään, kun kukaan ei tee ilmoituksia. Työsuojeluvalvonta makaa lähes täysin satunnaiskäyntien varassa, jotka kohdistetaan vain niille aloille, joilla tiedetään laistettavan sovituista, ja joilla harmaa talous kukoistaa. Täällä ennemmin kärsitään hammasta purren kukin omillaan ne 3kk:n karenssit, vaikka sitten työttöminä, kuin nähdään se vaiva että tehtäisiin asialle jotakin. Ei tarvitse kenenkään miettiä, miksi kaikki järki tästä maasta pakenee ulkomaille, missä työkulttuuri on erilainen. AP:kin luultavasti saisi jo Ruotsin tai Norjan puolella koulutettuna asiantuntijana paitsi parempaa palkkaa, myös ihmisarvoista kohtelua.

Jos kuitenkaan rahkeet ei riitä tuohon savottaan, miltä se nyt kuulostaa, niin sinuna AP yrittäisin vielä sinnikkäästi saada äänesi kuuluviin terveydenhuollossa. Jos työterveyslääkäri ei ota asiaa vakavasti - mitä sen pitäisi, koska heidän hommaansa on valvoa myös työsuojelulain toteutumista juurikin näissä asioissa - mene jonnekin muualle. Sinun ei ole pakko käyttää työnantajan valitsemia palveluita ja saat hakea saikkua mistä vain, yksityinen tai julkinen. Älä hyvä ihminen anna työnteon tai työnantajan rikkoa itseäsi. Kirjoita valmiiksi ylös ennen lääkärikäyntiä mitä haluat sanoa, että se varmasti menee perille kaikessa vakavuudessaan.

Kyllä se on kuitenkin niin, että jos työpaikalla on työterveyspalvelut, työnantajalla on oikeus vaatia käyttämään tämän palveluita eikä heidän tarvitse hyväksyä jonkun muun lääkärin kirjoittamaa todistusta. Olen ollut parissakin työpaikassa, jossa työkaverit on yrittäneet hakea saikkua jostain muualta kuin työterveyslääkäriltä, niin eipä ole onnistunut.

Vierailija
30/109 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä nostaa jos joku haluaisi kommentoida.

Vierailija
31/109 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö mies halua toista työtöntä talouteen vai mikä siinä olisi ongelmana? Saisithan kuitenkin työmarkkinatukea.

Tyypillinen tämän päivän lusmuasenne. Tämän asenteellisuuden vuoksi hyvinvointiyhteiskuntamme turvaverkot joudutaan ajamaan alas.

Vierailija
32/109 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei esimiehet minua kiusaa vaan virallisesti heudän toiminta on suorituksen johtamista. Työterveydessä sanottiin että esimiesten tapa johtaa on toki ikävä ja ahdistava mutta ei mitenkään laiton. Ap

Vierailija
33/109 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap taustalla jotakin muussa elämässäsi olevaa ongelmaa/huolia joka heijastuu työhösi ja näet ja koet asiat negatiivisessa valossa? 

Vierailija
34/109 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap taustalla jotakin muussa elämässäsi olevaa ongelmaa/huolia joka heijastuu työhösi ja näet ja koet asiat negatiivisessa valossa? 

Tällä hetkellä on muutakin stressiä mutta ei ole ollut aina. Olen ollut todella ahdistunut työpaikastani jo useamman vuoden. Myös silloin kun muussa elämässä ei ole ollut stressiä. Ap

Vierailija
35/109 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työahdistus siis alkoi kun meillä vaihtui esimiehet ja sen myötä johtamistavat. Aikaisemman johdon aikana viihdyin tässä samassa työssä hyvin. Ap

Vierailija
36/109 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudu hyvä ihminen. Mikään työ ei mene terveyden edelle.

Vierailija
37/109 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apllä on kolme vaihtoehtoa. Hakea saikkua. Hakea uusi työ. Kestää ahdistus. Ehdottaisin että menet yksityiselle terapeutille. Voihan siellä Työpaikallakin olla ahdistusta aiheuttavia tekijöitä, mutta useinmiten se johtuu henkilöstä itsestään. Onko sinulla ollut työstä suuremmat odotukset ja olet pettynyt. Oletko katkera. Silloin on purettava katkeruuden aiheuttajat. Anna itsellesi lupa olla ahdistunut. Oletko täydellisyyden tavoittelija. Ole armollinen itsellesi.

Vierailija
38/109 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae sitä toista työtä tosi aktiivisesti, jätä vaikka töitä tekemättä nykyisessä työssä jotta jaksat hakea. Ota saikkua.

Tässä olen samaa mieltä, eli suosittelen että käytät myös ihan työaikaa työnhakuun tarvittaessa.

Lääkityksestä voisi saada myös apua ahdistukseen, masennukseen ja jaksamiseen. Sitä ei tarvitse syödä ikuisesti mutta voi auttaa yli tuon vaikean elämänvaiheen.

Vierailija
39/109 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama.

Olen elämäni aikana ollut varmaan viidessätoista eri työpaikassa laidasta laitaan, ja aina kohdannut saman ongelman ennen pitkää: iskee joko burn- tai boreout.

En ole työtävieroksuva - mielelläni teen elantoni eteen töitä, paljonkin. Ongelma on siinä, että mielenterveyteni ei kestä merkityksetöntä työtä eikä sitä, että joku toinen (=työnantaja) sanelee missä, milloin ja miten vietän leijonaosan hereilläoloajastani. Saati sitä, että panostukseni kasvattaa työnantajan lompakkoa.

Minulla ei ole yhtä osaamista tai kiinnostusta ylitse muiden, joten on hankala kouluttautuakaan. Eniten kiinnostaa luovat alat, etenkin kirjoittaminen (joka ikisessä ammatinvalintatestissä kirjailija tulee ensimmäiseksi vaihtoehdoksi), mutta sen lisäksi että näille aloille on tunkua enemmän kuin riittämiin, ei niille niin vain haeta ja ryhdytä palkolliseksi.

Yrittäjyys kiinnostaisi eniten ja se myös sopisi luonteelleni parhaiten. Mutta mitä sitten tekisin? Sitä olen miettinyt koko aikuisikäni.

Vierailija
40/109 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä jää työhön ja työpaikkaan, joka ahdistaa noin paljon!!!! Mutta tyhjän päälle ei kannata jäädä. Itse tein niin. Sain potkut kyllä työstäni, mutta en olidi jäänyt jonatapuksessa.

Onko syy pelkästään työpaikassa, vai ahdistaako myös ammattisi ja ammattialasi? Haluatko vaihtaa ammattia vai vain työpaikkaa? Suosittelen, että haet ammattiapua, psykologi voidi olla hyvä. Lisäksi saattaisit tarvita sairasloman.