Palstan tradenomien työllistyminen
Eikö kukaan muu ole koskaan ihmetellyt sitä, millaisiin työpaikkoihin kertomuksensa mukaan palstan tradenomit työllistyvät?Tunnen viisitoista tradenomia, eikä kukaan ole todellakaan mikään "asiantuntija valtiolla".
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan paljon huonommista ammattikorkeakouluista. Mitä ne nämä ovat, kuinka näitä rankataan?
No itse ainakin kuulee kokemuksia ja yhden AMKn opiskelijana nykyään voi tehdä campusonline-sivuston ja 3AMK jne. tuoman yhteistyön kautta verkkokursseja muista AMKoista ympäri Suomen.
Joillain nyt vaan on parempi maine työnantajien mielissä.
Laureassa ainakin jokunen vuosi sitten paino oli vertaisoppimisella jossain tradetutkinnossa, ei paljoa opettajan kanssa opetusta, ryhmätöitä yrityksille tms lähinnä. Joku random Lapin AMKn, jossa voi opiskella kaikkea fyssarista koodariin, ei opetuksen taso ei välttämättä ole yhtä tasokasta kuin vaikka vain bisnekseen keskittyneessä Haaga-Heliassa.
Kyllä sieltä haaga-heliasta valmistuu aika paljon muitakin, kuin tradenomeja. Työnantajia ei myöskään paljoa kiinnosta se mistä amkista se paperi on hankittu. Yksinkertaisesti pääkaupunkiseudulla on eniten työpaikkoja ja työllistyminen sen vuoksi helpompaa.
Sieltä valmistuu tasan tradenomeja (paljon), restonomeja ja yhden sortin eli journalismin medianomeja (aika vähän).
Eli ei aika paljon muitakin 😅
Ja kyllä kiinnostaa aina jonkin verran osaa, sama kuin yliopistoissa
Me olemme Suomessa, emme Yhdysvalloissa. Ei täällä ole mitään väliä sillä, mikä sen oppilaitoksen nimi on mistä olet valmistunut. Se, mikä on tutkinnon nimi, tarkastetaan. Ei sitä mistä se tutkinto on hankittu. Etenkään yliopistopuolella ketään ei todellakaan juuri kiinnosta, varsinkin kun osasta tutkintoja voi jo päätellä mistä ne ovat peräisin.
Älä jauha kuraa.
Viime viikolla selasin työpaikka ilmotuksia ja muutamassa sanottiin jopa suoraan, että Aallon opiskelijat/valmistuneet OK, ehkä TUNI.
Nokia esim. näin kirjoitti, kuten pari muutakin.
Käytännössä Big 4 -yritykset Suomessa haluaa lähinnä Aallosta porukkaa, Hanken OK myös.
Vaasan tai Turun KTMt ei kelpaa.Ystäväni ollut kahdessa näistä HR hommissa ja olen Hankenin opiskelija, joten en puhu läpiä päähäni kuten sinä.
Kyllä HHlla vaan on hyvä maine mitä tulee liiketalouden tradenomeihin, miksei muka oppilaitos vaikuttaisi?
😂😂 Nojohan on. Kuule, laitatko noita ilmoituksia tännekkin? En ikinä, en koskaan, missään ole nähnyt, että työpaikkailmoituksessa kerrottaisiin mistä pitää olla valmistunut. Tutkintonimikkeen olen kyllä bongannut useamman. Ps. Tiedän kyllä ihan montakin ei-Aalto tai Hankken taustaista, jotka työskentelevät juuri mm. Nokialla.
No emmä niitä jaksa sulle kaivaa. Voin toki koittaa.
Ja en väittänyt, että kaikki on, vaan tässä teknologialan ilmossa Aaltolaisia kaipailtiin.
Eli höpöhöpö juttuja. Joo, joskus kaivataan jotain maisema-arkkitehtejä tms. Mutta niitä nyt ei kovin monesta paikkaa tässä maassa valmistu, niin on aika luonnollinen rajaus. Mutta ei kukaan heitä hyvää hakijaa pois siksi, että koulutus on väärästä yliopistosta. (Tai AMK:sta).
Tarkentaisin sen verran, että valtion viroissa "väärä" tutkinto tai oppilaitos johtaa hylkäämiseen. Vaikka kuinka hyvä hakija olisi kyseessä. Julkishallinnossa kun on omat kiemuransa, edelleen. Toisaalta toivottavasti säilyykin, ettei mene ihan törkeän poliittiseksi peliksi jokainen nimitys.
Nojoo, totta. Kyllä se ylempi kk tutkinto noissa usein tarkoittaa juuri sitä yliopistoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketä se yllättää, että tutkintonimikkeen suorittaneissa on paljon vaihtelua työnkuvissa kun tradenomeja valmistuu tosi paljon. Osa pääsee rimaa hipoen läpi ja ei se suoritus sitten töissäkään ole kummoinen.
Taloushallinnon töihin ainakin minulle oli hyvä tutkinto. Palkka suhteessa tutkinnon vaivaan on oikeinkin hyvä. Tietysti olisin voinut jankata pari vuotta pääsykokeita ja valmistua viidessä vuodessa sen jälkeen KTM:ksi, mutta ihan hyvä oli tehdä myös tradenomitutkinto ja valmistua 2,5 vuodessa suoraan töihin.
Silloin kun kävin oman tradenomintutkintoni, sitä ei voinut saada läpi alle 3,5 vuodessa. Käytännössä suurin osa valmistui 4 vuotta opintojen alkamisesta.
Jo on kummallista. Melkoisen vaativia nuo traden opinnot. Kauppatieteen maisteriksi valmistuu suhteellisen helposti neljässä vuodessa, jos ei tee mitään ylimääräistä tai venytä gradua.
Meillä töissä tradenomi kehityspäällikkönä, aloitti tuolla tittelillä jo kesken opintojen. Suhteilla saattaa olla merkitystä.
Itse teen asiantijatyötä yo-papereilla ja opiskelen samalla tradenomiksi. On kosiskeltu kilpailijoillekin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä tradenomi kehityspäällikkönä, aloitti tuolla tittelillä jo kesken opintojen. Suhteilla saattaa olla merkitystä.
Itse teen asiantijatyötä yo-papereilla ja opiskelen samalla tradenomiksi. On kosiskeltu kilpailijoillekin.
Suhteilla hyvinkin. Tradenomin paperit eivät takaa mitään johtajan paikkoja.
Taas tätä tradenomien mollaamista. Valmistuin itse tradenomiksi 2013 ja päivääkään en ole ollut työttömänä. Teen töitä idänkaupassa firmassa, joka tuo Suomelle vientituloja. Maksan veroja kuten muutkin. Eikö sekään riitä?
Tradenomi 2019, pankissa rahoitusasiantuntijana. Ja hei, meidän pankinjohtaja on tradenomi.
Olen tradenomi ja tunnen siksi aika paljon tradenomeja. Itse olen tällä hetkellä asiantuntija, olen ollut myös päällikkötehtävissä, mutta irtisanouduin myrkyllisen työkulttuuriin vuoksi. Suurin osa tuntemistani tradenomeista on jonkin sortin managereita tai asiantuntijoita, löytyy myös yrityksen perustaneita toimareita pari (mikä tietysti ei vielä kerro paljon, mutta ainakin yksi näistä yrityksistä on ihan menestynytkin ja työntekijöitä käsittääkseni parikymmentä). Ne, jotka ovat vaihtaneet (huom, vaihtaneet, eivät päätyneet ainoana vaihtoehtona) työtä koulutustavastaamattomiin, ovat "alimmissa" positioissa eli esimerkiksi assareina.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nuo kuvat tulkitsee? Missäpäin maailmaa?
"Lääketieteellisen johtajan mukaan Digifundus Oy tuottaa
Jyväskylän kaupungin diabeetikoiden silmänpohjakuvausten lisäksi oheispalvelut,
joita ovat silmälääkärin lausunto-, ajanhallinta-, kutsu- ja
vastauskirjepalvelu.Palvelukokonaisuuden sisältö on sovittu yhdessä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin
silmätautien yksikön ja Jyväskylän kaupungin edustajien kanssa.
Lääketieteellinen johtaja toteaa, että vastauskirjeen lähettämisestä, sisällöstä
ja allekirjoituksesta on sovittu yhdessä Jyväskylän kaupungin kanssa.
Kirjeen tarkoituksena on lisätä diabeetikoiden tietämystä sairaudestaan ja sitä kautta
parantaa omahoitoa. Mikäli kirjeen saanut henkilö haluaa lisätietoja kirjeen sisällöstä,
on hänellä mahdollisuus saada lisätietoja paikalliselta diabeteshoitajalta tai omalta lääkäriltään."
---jos joku ei kuitenkaan jaksa/ehdi kokonaan lukemaan.
Lähettääkö ne kutsun kuvaukseen kaikille 100-vuotiaillekin?Siinä kuvauksessa käytetään silmän mustuaista laajentavia tippoja, oftan Tropicamid
Sen pakkausseloste on kyllä melkoinen, kun apuaineiden listassa lukee Keuhkopöhön aiheuttava aine,
siis tuntien kuluttua!
Löytyy käyttöturvallisuustiedotteesta: B e n t s a l k o n i u m k l o r i d i :
"aine on s y ö v y t t ä v ä ä silmille, iholle ja h e n g i t y s t e i l l e .
Syövyttävää nieltynä.Liuoksen nieleminen voi aiheuttaa aineen joutumisen keuhkoihin ja kemiallisen keuhkotulehduksen vaaran"
Bentsalkoniumkloridi
Hoitotahtoon kirjattavaa tekstiä: ei missään tapauksessa saa laittaa minulle. Miksi muille pitää sallia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteilla hyvinkin. Tradenomin paperit eivät takaa mitään johtajan paikkoja.
No ei tietenkään takaa. Ei mitkään paperit takaa johtajapaikkaa. Mutta tradenomeja löytyy johtajista, samoin täysin kouluttamattomia löytyy johtajista. Nykyisen työnantajani toimitusjohtaja on käynyt peruskoulun. Sen jälkeen tehnyt vain töitä. Ja on muuten todella hyvä työssään. Toinen esimerkki on henkilö, joka kävi koulua ylioppilaaksi asti, sen jälkeen töitä. Jossain vaiheessa aloitti tradenomitutkinnon, mutta jätti sen kesken, pääsi silti myyntijohtajaksi. Hänellä on niin kova osaaminen käytännön työelämästä, että tutkinnoilla ei tee tuossa kohtaa mitään.
Itse olen opparia vajaa trade enkä ymmärrä miten ihmiset pääsevät kesken opintojakin oman alan töihin? Itse olen tietysti se kaupan kassa. Hakemuksia olen tehnyt. Harjoittelun tein eräässä toimistossa, se oli kyllä virhe että valitsin pienen yrityksen jolla ei ollut edes mahdollista työllistää harjoittelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen tradenomi ja tunnen siksi aika paljon tradenomeja. Itse olen tällä hetkellä asiantuntija, olen ollut myös päällikkötehtävissä, mutta irtisanouduin myrkyllisen työkulttuuriin vuoksi. Suurin osa tuntemistani tradenomeista on jonkin sortin managereita tai asiantuntijoita, löytyy myös yrityksen perustaneita toimareita pari (mikä tietysti ei vielä kerro paljon, mutta ainakin yksi näistä yrityksistä on ihan menestynytkin ja työntekijöitä käsittääkseni parikymmentä). Ne, jotka ovat vaihtaneet (huom, vaihtaneet, eivät päätyneet ainoana vaihtoehtona) työtä koulutustavastaamattomiin, ovat "alimmissa" positioissa eli esimerkiksi assareina.
Missä vaiheessa tradenomin tutkinnosta tuli epäkelpo assarille? Tätä minä en ymmärrä, tämä muutos on tullut n. 10 viimeisen vuoden aikana, jolloin on ryhdytty kaikenlaisiin "nimikikkailuihin" ym. Alunperin tradenomin koulutuksessa yksi tärkeimmistä päämääristä oli tuottaa laadukkaita ja päteviä assareita ym. Nykyään tradenomit ovat ainakin omasta mielestään "asiantuntijoita" etc. Toki tuo asiantuntija on itsessään hämärä käsite, mutta esimerkiksi näin virkamieskatsontakannasta se tarkoittaa yleensä henkilöä, jolla on vuosien yliopistolliset opinnot jostain tietystä alueesta.
Minä työskentelen koulutukseni mukaisesti (tradenomi, kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma) kirjastonhoitajana. En tosin työskentele valtiolla. Sain töitä n. 8 kk valmistumiseni jälkeen, enkä sen jälkeen ole ollut työttömänä tai tehnyt muiden alojen hommia.
Mä mitään töitä saa, kun on vaan AMK tutkinto. Pitäisi ihan ehdottomasti olla akateeminen kandi ja BSc. Silloin se vasta elämä hymyilisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opparia vajaa trade enkä ymmärrä miten ihmiset pääsevät kesken opintojakin oman alan töihin? Itse olen tietysti se kaupan kassa. Hakemuksia olen tehnyt. Harjoittelun tein eräässä toimistossa, se oli kyllä virhe että valitsin pienen yrityksen jolla ei ollut edes mahdollista työllistää harjoittelun jälkeen.
Tälläisiin ketjuihin vastailevat vain ne, joilla menee hyvin. Suomessa on tuhansia tradenomeja. Suurin osa tekee jotain ihan muuta, kuin on asiantuntijana tai johtajana. Toki aina joku pärjää, niin se menee. Kaupan kassa on ihan hyvä duuni, ja kyllä siitä pääsee sitten aikanaan päälliköksi. Tuo että kokonainen ryhmä tradenomeja pääsisi heti johonkin asiantuntija yms. tehtäviin on ihan väritetty tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa tradenomin tutkinnosta tuli epäkelpo assarille? Tätä minä en ymmärrä, tämä muutos on tullut n. 10 viimeisen vuoden aikana, jolloin on ryhdytty kaikenlaisiin "nimikikkailuihin" ym. Alunperin tradenomin koulutuksessa yksi tärkeimmistä päämääristä oli tuottaa laadukkaita ja päteviä assareita ym. Nykyään tradenomit ovat ainakin omasta mielestään "asiantuntijoita" etc. Toki tuo asiantuntija on itsessään hämärä käsite, mutta esimerkiksi näin virkamieskatsontakannasta se tarkoittaa yleensä henkilöä, jolla on vuosien yliopistolliset opinnot jostain tietystä alueesta.
Miten niin alunperin oli tuottaa jotain laadukkaita assareita? Tässä ketjussa on nyt hoettu näistä assareita vaikka kuinka paljon, mutta harvempi osaa enää edes auki kirjoittaa, mitä ihmettä ne edes on?
Muutenkin tämä vänkäys johtaja vs. assari on sinänsä ihmeellinen, että koulutuksen lisäksi on kysymys aina myös urakierrosta. Harvempi sitä johtajan paikalta aloittaa, oli paperit mitä tahansa. Kyvykys taas voi edetä ilman papereitakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä työskentelen koulutukseni mukaisesti (tradenomi, kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma) kirjastonhoitajana. En tosin työskentele valtiolla. Sain töitä n. 8 kk valmistumiseni jälkeen, enkä sen jälkeen ole ollut työttömänä tai tehnyt muiden alojen hommia.
Se on muuten aika harvinaista, että tradenomi on kirjastonhoitajan nimikkeellä. Ei yleensä riitä. Maisterihakijoita työkokemuksella varustettuna on pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Missä asut? Mun paras ystävä asuu pohjois-karjalassa ja tradenomi. Tehnyt koko työuransa Alkossa. Yrittänyt hakea jotain muutakin, mutta ei ole päässyt haastatteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nuo kuvat tulkitsee? Missäpäin maailmaa?
"Lääketieteellisen johtajan mukaan Digifundus Oy tuottaa
Jyväskylän kaupungin diabeetikoiden silmänpohjakuvausten lisäksi oheispalvelut,
joita ovat silmälääkärin lausunto-, ajanhallinta-, kutsu- ja
vastauskirjepalvelu.Palvelukokonaisuuden sisältö on sovittu yhdessä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin
silmätautien yksikön ja Jyväskylän kaupungin edustajien kanssa.
Lääketieteellinen johtaja toteaa, että vastauskirjeen lähettämisestä, sisällöstä
ja allekirjoituksesta on sovittu yhdessä Jyväskylän kaupungin kanssa.
Kirjeen tarkoituksena on lisätä diabeetikoiden tietämystä sairaudestaan ja sitä kautta
parantaa omahoitoa. Mikäli kirjeen saanut henkilö haluaa lisätietoja kirjeen sisällöstä,
on hänellä mahdollisuus saada lisätietoja paikalliselta diabeteshoitajalta tai omalta lääkäriltään."
---jos joku ei kuitenkaan jaksa/ehdi kokonaan lukemaan.
Lähettääkö ne kutsun kuvaukseen kaikille 100-vuotiaillekin?Siinä kuvauksessa käytetään silmän mustuaista laajentavia tippoja, oftan Tropicamid
Sen pakkausseloste on kyllä melkoinen, kun apuaineiden listassa lukee Keuhkopöhön aiheuttava aine,
siis tuntien kuluttua!
Löytyy käyttöturvallisuustiedotteesta: B e n t s a l k o n i u m k l o r i d i :
"aine on s y ö v y t t ä v ä ä silmille, iholle ja h e n g i t y s t e i l l e .
Syövyttävää nieltynä.Liuoksen nieleminen voi aiheuttaa aineen joutumisen keuhkoihin ja kemiallisen keuhkotulehduksen vaaran"
Bentsalkoniumkloridi
Hoitotahtoon kirjattavaa tekstiä: ei missään tapauksessa saa laittaa minulle. Miksi muille pitää sallia?
https://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.display?p_lang=fi&p_card_id=1584&…
Aika monessa valmisteessa sitä on, ja itse ne on löydettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin alunperin oli tuottaa jotain laadukkaita assareita? Tässä ketjussa on nyt hoettu näistä assareita vaikka kuinka paljon, mutta harvempi osaa enää edes auki kirjoittaa, mitä ihmettä ne edes on?
Muutenkin tämä vänkäys johtaja vs. assari on sinänsä ihmeellinen, että koulutuksen lisäksi on kysymys aina myös urakierrosta. Harvempi sitä johtajan paikalta aloittaa, oli paperit mitä tahansa. Kyvykys taas voi edetä ilman papereitakin.
Puhutaan sitten ennemmin vaikka johdon sihteereistä. Tai hallinto tms. sihteereistä, käräjäsihteereistä yms. Siis näistä, jotka ns. pitävät pakkaa kasassa, organisoivat, tiedottavat, aikatauluttavat ym. Mutta eivät osallistu ns. Itse työhön, jos nyt noin voi sanoa.
Onpas laiska jätkä. Moni opiskelee nelikymppisenä ja viiskymppisenä uuden tutkinnon, alla voi olla yksi tai useampi. Kolmekymppinen on vielä nuori, sillä on työikä vielä yli kolme vuosikymmentä jäljellä. Siihen nähden eikö olisi järkevää panostaa pari vuotta opintoihin sen sijaan, että makaa työttömänä syljeskelemässä kattoon? Sinkulle se on aina vähän vaikeampaa mutta teitä on kaksi. Kuten sanottu, pelkkää laiskuutta.