Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstan tradenomien työllistyminen

Vierailija
09.02.2021 |

Eikö kukaan muu ole koskaan ihmetellyt sitä, millaisiin työpaikkoihin kertomuksensa mukaan palstan tradenomit työllistyvät?Tunnen viisitoista tradenomia, eikä kukaan ole todellakaan mikään "asiantuntija valtiolla".

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloituksessa ja muissa kommenteissa toistuu se, että ihan kuin olisi jotenkin uran huippu olla asiantuntija valtiolla. Valtio toki on just se, joka yleensä painottaa kelpoisuusehdoissa koulutusta ja ylempää korkeakoulututkintoa, mikä on monille amk- jankkaajille päähänpinttymä. 

Toinen mikä pyörii on se, että tradeot on myyjiä. Toki Alepan kassalle päätymiseen ei korkeampaa tutkintoa tarvita, mutta ihan varmasti moni trade onkin myyntityössä. Ainakin tuntemani. Löytyy niin automyyjää kuin markkinointi-, tili-, ja viestintätoiminton KAM:ia. Nuo on just niitä vaativia perustehtäviä, joihin traden koulutus tähtää. Siitä sitten voi edetä haastavampiin (tuottoisempiin) myyntitehtäviin tai esim. myynnin johtoon. Kannattaa muistaa, että myyntiä ei valitettavasti edes kauppakorkeassa opeteta ja Haaga-Helia taitaa tässäkin olla suunnan näyttäjä. 

Todella vähän on tradenomeja valtiolla ihan vaan myös siksi, että kyseessä on kaupallinen tutkinto, joka ei valmista valtiolla työskentelyyn millään tapaa, suurin osa ihan yrityksissä.

HSO tradenomit työllistyvät esim. ministeriöihin yksityissektorin lisäksi.

Mitä tarkoittaa HSO?

Johdon assarit meillä teki harkkaa ministeriöihin, mutta jos tilastoja katsoo niin harva trade on valtiolla.

Nythän tuota assi-linjaa ei enää edes ole.

Helsingin sihteeriopisto - eli juurikin HH:n ASSI-linjalta valmistuneet, jotka saavat käyttää tradenomi HSO -titteliä.

Okei kiitos.

Nyt on assi kuopattu ja ihan syystäkin, oli tosiaan aika vanhanaikaista, sihteeriopisto indeed.

Koska assi on kuopattu? Kun itse siellä aikanaan opiskelin ihmettelin miten kyseinen linja on vielä voimissaan. Kaikki kunnia assareille, teillä on vielä paikkanne työelämässä vaikka tehtäväkuva on jo paljon muuttunut ja tulee muuttumaan edelleen. Aika harvassa paikassa enää assareita on.

Ihan hiljattain, se on nykyään lyhenteellä LIIDI, en muista mitä meinaa.

Kuulemma ainakin tossa viitisen vuotta sitten yhtä sillisalaattia kurssivalikoima, jotain random EU-tietoutta ja pöytäkirjan kirjoittamisen harjoittelua.

Uudistus tuli varmasti tarpeeseen vaikka johdon assareita jossain vielä onkin.

Vierailija
122/142 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tradenomi ja tunnen siksi aika paljon tradenomeja. Itse olen tällä hetkellä asiantuntija, olen ollut myös päällikkötehtävissä, mutta irtisanouduin myrkyllisen työkulttuuriin vuoksi. Suurin osa tuntemistani tradenomeista on jonkin sortin managereita tai asiantuntijoita, löytyy myös yrityksen perustaneita toimareita pari (mikä tietysti ei vielä kerro paljon, mutta ainakin yksi näistä yrityksistä on ihan menestynytkin ja työntekijöitä käsittääkseni parikymmentä). Ne, jotka ovat vaihtaneet (huom, vaihtaneet, eivät päätyneet ainoana vaihtoehtona) työtä koulutustavastaamattomiin, ovat "alimmissa" positioissa eli esimerkiksi assareina.

Missä vaiheessa tradenomin tutkinnosta tuli epäkelpo assarille? Tätä minä en ymmärrä, tämä muutos on tullut n. 10 viimeisen vuoden aikana, jolloin on ryhdytty kaikenlaisiin "nimikikkailuihin" ym. Alunperin tradenomin koulutuksessa yksi tärkeimmistä päämääristä oli tuottaa laadukkaita ja päteviä assareita ym. Nykyään tradenomit ovat ainakin omasta mielestään "asiantuntijoita" etc. Toki tuo asiantuntija on itsessään hämärä käsite, mutta esimerkiksi näin virkamieskatsontakannasta se tarkoittaa yleensä henkilöä, jolla on vuosien yliopistolliset opinnot jostain tietystä alueesta.

Miten niin alunperin oli tuottaa jotain laadukkaita assareita? Tässä ketjussa on nyt hoettu näistä assareita vaikka kuinka paljon, mutta harvempi osaa enää edes auki kirjoittaa, mitä ihmettä ne edes on? 

Muutenkin tämä vänkäys johtaja vs. assari on sinänsä ihmeellinen, että koulutuksen lisäksi on kysymys aina myös urakierrosta. Harvempi sitä johtajan paikalta aloittaa, oli paperit mitä tahansa. Kyvykys taas voi edetä ilman papereitakin. 

Tuossa haetaan juurikin tradenomia/merkonomia assariksi https://www.kuntarekry.fi/fi/tyopaikat/hallintoassistentti-sote-04-23-2… eli siis tukipalveluassari. Ja joo, urakierto. Kyllä, kyllä, yksityisellä. Mutta veikkaisin kuitenkin, että Helsingin kaupungilla se tradenomi ei nouse lopulta sote-puolen johtajaksi.

Palkka 2174,74 e/kk ??? Voiko pitää paikkansa vai onko toi vaan joku perusosa mihin lasketaan päälle henkilökohtainen lisä? 

Paljonko sitten pitäisi maksa? Ei ne maisteritkaan kovin kuntapuolella tienaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi Vuorinen & Sakari Valkonen Korkeakoulutuksesta työelämään: Tradenomien ja kauppatieteiden maisterien sijoittuminen eroaa siten, kauppatieteiden maisterit ovat sijoittuneet enimmäkseen johtotasolle, keskijohtoon ja vaativiin asiantuntijatehtäviin muun muassa taloushallinnossa sekä tutkimustehtäviin. Tradenomit ovat sijoittuneet pääosin alemmalle tasolle organisaatiossa, sihteereiksi/assistenteiksi, itsenäiseen toimihenkilön asemaan ilman alaisia ja jonkin verran keskijohtoon. Sisällöllisesti tradenomien sijoittuminen painottuu assistentti- ja sihteerityöhön sekä markkinointiin ja asiakaspalveluun liittyviin tehtäviin

Vierailija
124/142 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivi Vuorinen & Sakari Valkonen Korkeakoulutuksesta työelämään: Tradenomien ja kauppatieteiden maisterien sijoittuminen eroaa siten, kauppatieteiden maisterit ovat sijoittuneet enimmäkseen johtotasolle, keskijohtoon ja vaativiin asiantuntijatehtäviin muun muassa taloushallinnossa sekä tutkimustehtäviin. Tradenomit ovat sijoittuneet pääosin alemmalle tasolle organisaatiossa, sihteereiksi/assistenteiksi, itsenäiseen toimihenkilön asemaan ilman alaisia ja jonkin verran keskijohtoon. Sisällöllisesti tradenomien sijoittuminen painottuu assistentti- ja sihteerityöhön sekä markkinointiin ja asiakaspalveluun liittyviin tehtäviin

Tämän valossa palstan tradejen asema työelämässä on kyllä kerrassaan ainutlaatuista.

Vierailija
125/142 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomin tutkinto on siitä hauska, että sillä voi päätyä sinne kaupan kassalle tai edetä pitkällekin yrityksessä johtotehtäviin.

Pelkällä tutkinnolla ei tee mitää, mutta jos opettelee kouluaikana yhden taidon hyvin, niin pärjää loistavasti. Oli se taito sitten koodaus, kirjanpito tai paskanjauhaminen. Tässä maassa on tuhansia kehittämispäällikön tai esimerkiksi koordinaattorin tehtäviä, joihin tarvitaan se nimellinen pätevyys eli se tutkinto ja hyvät paskanjauhannan taidot. Mitään rakettitiedettä ei tarvitse osata.

Vierailija
126/142 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomin tutkinto on siitä hauska, että sillä voi päätyä sinne kaupan kassalle tai edetä pitkällekin yrityksessä johtotehtäviin.

Pelkällä tutkinnolla ei tee mitää, mutta jos opettelee kouluaikana yhden taidon hyvin, niin pärjää loistavasti. Oli se taito sitten koodaus, kirjanpito tai paskanjauhaminen. Tässä maassa on tuhansia kehittämispäällikön tai esimerkiksi koordinaattorin tehtäviä, joihin tarvitaan se nimellinen pätevyys eli se tutkinto ja hyvät paskanjauhannan taidot. Mitään rakettitiedettä ei tarvitse osata.

Totta, mutta keskimäärin sillä traden tutkinnolla ei mennä johtotehtäviin.

Vierailija
127/142 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot niin väärässä....

Vierailija
128/142 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot niin väärässä....

Väitätkö, että tuo aiemmin siteerattu tutkimus on väärässä?

Vierailija
129/142 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tradenomi, ja ollut valtiolla parikymmentä vuotta asiantuntijana.

Vierailija
130/142 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollista, mutta poikkeavaa sanovat tutkimukset.

Vierailija
131/142 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein merkkiliikkeessä 🤣

Vierailija kirjoitti:

Automyyjänä merkkiliikkeessä. N 4500 kuussa liksa.

Vierailija
132/142 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ITC tukena?

Vierailija
133/142 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä asiantuntijana. Omat opiskelukaverit ovat työllistyneet usein ensin assistentti/koordinaattori-tyyppisiin hommiin ja useat ovat edenneet asiantuntijoiksi. Näin se meni itsellänikin. Työkokemuksen kautta tullut osaaminen on varmasti merkittävämpää kun tradenomin paperit, mutta paperit tarvitaan että pääsee niihin junioripaikkoihin.

Itselläni tittelinä koordinaattori mutta työsopimuksessa luokiteltu asiantuntijaksi.

Vierailija
134/142 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen opparia vajaa trade enkä ymmärrä miten ihmiset pääsevät kesken opintojakin oman alan töihin? Itse olen tietysti se kaupan kassa. Hakemuksia olen tehnyt. Harjoittelun tein eräässä toimistossa, se oli kyllä virhe että valitsin pienen yrityksen jolla ei ollut edes mahdollista työllistää harjoittelun jälkeen.

Oma strategiani oli aloittaa töiden hakeminen jo opintojen alussa. Eka paikka löytyi ekalla opiskeluviikolla toimitusjohtajan assistenttina kansainvälisessä, mutta pienessä yrityksessä. Vuotta myöhemmin halusin vaihtaa työpaikkaa, ja seuraavankin työn sain helposti B2b myynnin parista. Kyseessä oli pieni firma, joka oli menettänyt monia työntekijöitä koronan takia, joten etenin supervauhtia urallani. Vuotta myohemmin aloin taas katselemaan uutta paikkaa, koska koin että koronan takia tulotasoni ei ole sitä mitä pitäisi. Siinä vaiheessa minulla oli jo vahvaa asiantuntijatason osaamista mm. digitaalisaation myymisestä, joten haastatteluihin oli helppo päästä. Muutaman kuukauden työnhaun jälkeen allekirjoitin sopimuksen työhön, josta saan hyvän säännöllisen kuukausipalkan ja lisät päälle. Uralla etenemismahdollisuudet hyvät ja ison talon edut. Asiantuntijatyötä. Työtehtävät sisältää mm. koordinointia, kehittämistä, rekrytoimista ja verkostoitumista. Huolimatta aiemmasta taustastani, en tee myyntiä.

Neuvoni siis on, että älä aseta odotuksia liian ylös heti alkuun. Munkin luokalla jotkut työskentelee kaupan kassalla, kun ne haluaa työskennellessä vain jossain tietyssä hommassa, mutta harjoittelupaikkoja/työpaikkoja ei välttämättä sillä alueella ole.

Työnantajat arvostaa yritteliäisyyttä. Ne arvostaa sitä, että todistat olevasi itseohjautuva, ja että sinulla on itseluottamusta. Kyllä ne mieluummin assarin palkkaa asiantuntijatehtäviin kuin vaikkapa kaupan kassan.

Vierailija
135/142 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomin tutkinnon ongelmat juurtuvat siihen, että sitä tarjotaan jokaisessa amkissa. Koulutuksiin on myös täydennyshakuja, joten ihan joka ikinen voi traden paperit hankkia.

Vierailija
136/142 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin kirjastosihteerinä yliopiston kirjastossa, tradenomikoulutuksessa erikoistuin kirjasto-ja tietopalvelualaan.

Vierailija
137/142 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntemat tradenomit ovat lähinnä kaupoissa myyjinä, serkkuni käynyt englanninkielisenä ja hän on esimiestehtävissä. Itse olen myös AMK:n käynyt, koska halusin kätilöksi ja mitä tradenomiopiskelijoita koululla seurasi, niin he kävivät kääntymässä joskus ja jouluna. Tiedä sitten tekivätkö paljon etänä.

Tehdään paljon etänä. Ryhmätöitä myös paljon. Tätä ketjua lukiessa tekisi mieli jättää koulu kesken. Ei huvittaisi ottaa uutta opintolainaa vain valmistuakseen työttömäksi.

Vierailija
138/142 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut tradenomin tutkinnolla ollut palkkatuella sekä kaupungin yksiköissä että valtiolla. 

Nykyään palkkatukea saa yksityiselle. 

Valtiolle 8 kuukauden työhön virastoon oli hakijoita 800, ja 1 valittiin. 

Vierailija
139/142 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille."

https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohd…

Vierailija
140/142 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reiska69 kirjoitti:

Ihan oikein merkkiliikkeessä 🤣

Vierailija kirjoitti:

Automyyjänä merkkiliikkeessä. N 4500 kuussa liksa.

Itkettääkö köyhää?