Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko vielä Valintalot, Siwat ja Ruokavarasto nimiset kaupat?

Vierailija
09.02.2021 |

Itse kävin niissä tyytyväisenä.

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ikuisesti Ruokavaraston mainokset:

Kotimatkasi varrellaaa     Ruokavarasto

En tosin ole ikinä käynyt ruokavarastossa, en ole koskaan asunut lähellä.

Vierailija
62/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannelmäessä oli Penni/Varuboden :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rabatti ja rahat riittää!

Vierailija
64/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi soimaan päässä sen Marketan mainos, jossa mieshenkilö lauloi rauhallisella äänellä että ”Mennään Marketan kautta kotiin”...

Vierailija
65/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elanto tuo aina mieleen keltaiset lautarakennukset, vanhentuneet tuotteet ja kuittipinot, joita asiakkaat keräsi ostoksistaan ja kassaneiti naputteli ostohyvityksen laskemiseksi. 

Elannon Pullapuoti taas oli kaupunkitalon kivijalassa ja siellä käytiin välitunneilla ostamassa herkullisia pähkinäviinereitä, aahhh.

Kukkura-kaupan ja keräysvihkoon liimattavat Kukkura-merkitkin muistan. 

T-market Pops oli jossain vaiheessa perheen vakiokauppa.

Sesto taisi olla ensin T-ryhmää ja myöhemmin Stockmannia - ainakin siellä sai maksaa Stockan kortilla, jos oikein muistan. 

Ruokavarastosta ostettiin nuorena kaljaa ja joku kaveri oli aina Siwassa töissä.

Valintatalosta jäi lämpimät lapsuusmuistot: tietenkin ne kauniin vaaleanpunaiset muovikassit, mutta myös tuore, hyvä leipä ja vispipuuro pienissä rasioissa. Aina kun äiti tuli töistä vaaleanpunaisen kassin kanssa, tiesi, että on jotain hyvää tiedossa. Itse en aikuisena kyllä Valintatalossa juuri asioinutkaan.

Vierailija
66/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ruokaa ei saanut mutta...

Vaatehuoneen mainoksia muistan hyvin! Pienenä tyttönä :D

Vierailija
67/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavarastoa en muista, onko ollut alueellinen? Mutta muistan T-kaupat, E-marketit ja Sparin. 

Vierailija
68/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, Pukeva, Sateenkaari ja Aholaita tulivat mulle mieleen edesmenneistä kaupoista.

Vierailija
69/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-myymälät ja Centrum. Työväenliikkeen kauppoja.

Vierailija
70/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manteli myymälät

71/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt ei Siwaa muistaisi, kun siitä on vasta pari vuotta. 

Muistan myös muut mainitut ja Rabatin sekä Eurosparin, joka kai oli isompi Spar-kauppa. Halpakaupoista muistan Aholaidan sekä Tokmanniin sulautuneen Vapaa Valinnan. 

Vierailija
72/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Euromarketteja miten paljon? Täällä oli yks ja se harmitti kun häipyi.

Enkten kuitenkin varmaan Anttila jäänyt harmittamaan, siellä kun oli kaikkea.

Vierailija
73/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, Pukeva, Sateenkaari ja Aholaita tulivat mulle mieleen edesmenneistä kaupoista.

Oliko Sateenkaari jonkinlainen kemikalio? Niitä taisi olla vain Helsingissä? Vietin itse lapsuuteni Tampereella, mutta muistan Helsingissä asuvan tätini käyneen Sateenkaari-myymälässä kun oltiin hänen luonaan vierailulla.

Vierailija
74/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko Sateenkaari jonkinlainen kemikalio? Niitä taisi olla vain Helsingissä? Vietin itse lapsuuteni Tampereella, mutta muistan Helsingissä asuvan tätini käyneen Sateenkaari-myymälässä kun oltiin hänen luonaan vierailulla.

Kyllä se oli kemppari ja Hgissä niitä tosiaan oli useita.

Vierailija
75/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rabatti ja rahat riittää! Muistatko vielä nämä 9 katukuvasta kadonnutta kauppaa?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001160630.html

Vierailija
76/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan Tampereelta Vikkula-kaupat. Niitä taisi olla ainakin Hämeenkadun alkupäässä lähellä Hämeenpuistoa ja Kauppakadulla, mutta oliko joku kolmaskin? Ikkunat oli aina teipattu umpeen erilaisilla käsinkirjoitetuilla tarjouksilla, jotka olivat risareunaisia ja antoivat jotenkin oudon vaikutelman. Kaverilla oli tapana käydä ostamassa näistä jotain karkkia, mutta sitten hänen äitinsä sanoi, että niissä oli myyty pilaantuneita elintarvikkeita (tjsp) ja sanoi, ettei pitäisi käydä. Tämä siis 90-luvulla. 

Tampereella niin ikään Euro-Sparin avaaminen Lielahdessa oli iso juttu. Muistan kuinka kavereiden vanhemmat puhuivat siitä jotenkin ihmeellisen edullisena, ja sinne matkustettiin kehyskunnista. 

Opiskellessani Siwa oli lähin kauppa. Se oli kallis - kavereiden kesken puhuttiin aina "siwa-lisästä". Joskus oli kuitenkin pakko mennä sinne, kun seuraavaan ruokakauppaan oli jo paljon pidempi matka. Valikoima oli huono. Lähinnä aivan perusjuttuja, kuten maitoa ja leipää tuli sieltä ostettua. Mielestäni Siwoissa kävi enemmän ns. levotonta sakkia. Ainakin itse tuli nähtyä niissä usein todella päihtyneitä ja arvaamattoman oloisia ihmisiä. 

Vierailija
77/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavarastosta en ole kuullutkaan. Omalla kylällä oli kaksi Siwaa ja yksi Valtsu. Pikku-Siwaan oli kiva poiketa, tuttujen myyjien kanssa tuli turistua. Tulee surullinen olo, kun nyt näkee nuo rakennukset tyhjillään mätänemässä.

Vierailija
78/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs M-marketit! :D

M-kauppojahan on edelleen. Vai onko M-market joku eri ketju?

Vierailija
79/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1985 aloitin Sestossa ja sitten meidät myytiin ja meistä tuli Valintatalo ja tiesin jo silloin että alamäki alkoi....

Vierailija
80/128 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannelmäessä oli Penni/Varuboden :)

Niin oli Meilahdessakin! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä