Työpaikkailmoituksessa ei puhuta aina totta.
Osastopäällikkö haastatteli. Sain sen työpaikan. Mutta luvattua muiden työntekijöiden apua ei herunut. Pikemminkin välteltiin. Lähin esimies oli teekkari ja piti minua liian vanhana oppimaan uutta.
Nuori polvi ei ymmärtänyt miksi 40 vuotta täyttäneitä pitäisi opastaa. Potkuja junailivat. Ei onnistunut.
Sain kuitenkin siirron toisiin tehtäviin. Siellä nuori esimies sai YT-neuvottelut aikaan. Potkut tuli.
Kommentit (30)
Yksi esimerkki: ICT-firman osasto pääsi "vanhuksista" ja raskaana olevasta naisesta eroon,
kun osasto paloiteltiin kahteen osaan. Oli erikseen koodaajat ja hardware asiantuntijat.
Oli ikäänkuin toinen rekrytointikuvio. Kaikille ei riittänyt muka työtä. Silti nuorempia palkattiin jatkuvasti.
Luottamusmies oli täysi nolla. Ei puuttunut tilanteeseen. Kunhan sai pitää oman tonttinsa.
Työpaikkailmoitus ammattimaisesti tehty. Sitä ei kuitenkaan noudatettu. Ikäraja tuli nopeasti vastaan :(
On se tietty määrä glitteriä, mikä pitää ilmoituksessa ymmärtää.
Valitettavasti tulin kerran valituksi sellaiseen työhön, jota ilmoitus tai työhaastattelut ei kuvannut lainkaan. Siinä ei pitänyt paikkansa mikään muu kuin tuote, jonka ympärillä töitä tehtiin. Työn taso ja sisältö oli kuvattu täysin väärin. Meitä tuli kolme sillä ilmoituksella, ja kaikki kokivat täsmälleen samoin.
Esimies kai oikeasti luuli, että työ on sellaista. Sitten oli päällikkötason ihmisiä tekemässä sihteerintyötä.
Edellisessä työpaikassa olisin viihtynyt pitempäänkin. Olin jo ehtinyt sopia esimiehen kanssa osa-aikatyöstä.
Muuten lomautettaisiin. Tuo osa-aikatyö olisi sopinut loistavasti elämäntilanteeseeni !
Siihen diiliin sotkeutui luottamusmies VASTEN TAHTOANI. Vaati minulle kokoaikatyötä !?
Siksi esimiehet katsoivat parhaaksi ensin lomauttaa minut ja sitten irtisanoa.
Kirottu luottamusmies. Vieläkin olisin siinä firmassa töissä.
Lehti-ilmoitus: "On mukavat ja avuliaat työkaverit jotka opastavat mielellään". Mikä vitsi !!
Ne vähän yli kaksikymppiset tekniikan ylioppilaat karsastivat vanhempia työntekijöitä.
Directoriksi pääsi ilman loppututkintoa. Osastopäällikkö, General manager, ei puuttunut asiaan.
Firmassa oli Vice Presidenttinä teekkari. Ei tutkintoa. Ehkä oli johtajan perhetuttu ?
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä työpaikassa olisin viihtynyt pitempäänkin. Olin jo ehtinyt sopia esimiehen kanssa osa-aikatyöstä.
Muuten lomautettaisiin. Tuo osa-aikatyö olisi sopinut loistavasti elämäntilanteeseeni !
Siihen diiliin sotkeutui luottamusmies VASTEN TAHTOANI. Vaati minulle kokoaikatyötä !?
Siksi esimiehet katsoivat parhaaksi ensin lomauttaa minut ja sitten irtisanoa.
Kirottu luottamusmies. Vieläkin olisin siinä firmassa töissä.
Mihin luottamusmiehiä nykyään tarvitaan ? Itse olen aina neuvotellut palkkani.
Ja se on lähes tuplasti enemmän kuin vähäisempi liittojen neuvottelema peruspalkka.
Luottamusmies on kyllä turvana matalapalkka-aloilla. Kun väännetään kättä vaikka kymmenestä €/kk.
Ehkä se on paljon, kun puhutaan hyvin pienistä palkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä- ja sukupuolisyrjintää ei muka ole, mutta tosiasiassa se on merkittävin syy jättää työnhakija palkkaamatta. Ihan julkinen, mutta ääneen sanomaton totuus.
Tietyillä toimialoilla ainakin ikäsyrjintä on ihan täyttä faktaa, esim. it-ala.
En tiedä missä hommissa mutta meiilä.ei ole ketään alle 30-v kun niillä ei todellakaan ole riittävästi osaamista ja kokemusta.
Parhaat koodarit on yli 50. Nuoret vaan säätää joka suuntaan - mikä voi toki jossain hommissa olla hyväkin ominaisuus.
Eihän kukaan hae sellaiseen työpaikkaan, jossa rehellisesti pamautetaan yrityksen toimintatyyli.
Itsekin sain kerran paikan yhdestä siivousyrityksestä, missä kehuttiin yritys työpaikkailmoituksessa suurin piirtein maailman parhaimmaksi. Samaa jauhettiin myös nettisivuilla.
Totuus oli sitten jotain aivan muuta. 6 kuukauden päästä jätin irtisanomisilmoituksen. Ei ollut maailman paras yritys, Elämäni hirvein kokemus