Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toiminko väärin nuoren kanssa ja miten ”kovettaa” itsensä näissä tilanteissa?

Vierailija
09.02.2021 |

Nuorimies torkutti aamulla pitkään ja puoli tuntia ennen koulun alkua pyysi minua lähtemään viemään kouluun prelejä varten. Täällä aamulla pakkasta -25 ja auto ollut kylmänä koko yön tietenkin eikä roikassa. Menen itse vasta iltavuoroon ja paria tuntia ennen lähtöä laitan lämmitykseen, koska sähkönkulutus kovaa pakkasella. En voinut lähteä viemään. Toki ohjeistin poikaa vastaisuudessa sopimaan asioista jo edellisenä iltana, jotta asiaan voi varautua ajoissa.
Niin lähti poika pakkaseen kävellen tuskin ajoissa kouluun ehtien. Harmitti hänenkin puolestaan ja tietenkin siksi, että piti vähän tiukemmin asiasta keskustella ennen lähtöä. Tiedän etten olisi voinut toimia muuten, mutta silti jäi kolkuttamaan ikävästi 😕

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et vaan lähtenyt viemään. Kyllä se auto olisi käynnistynyt.

Vierailija
2/35 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olisin varmaan lähtenyt viemään. ymmärrän syysi hyvin ja ymmärrään pahan mielesikin, muta sitähän tämä vanhemmuus vähän on. Aina on jostain huonommuuden tunne. Kun poika tulee kotiin, laita vaika joku lempiruoka pöytään ja kysele miten koe meni. Ja sano ihan suoraan, että sullekkin tuli aamusta paha mieli, että koitetaan jatkossa katsoa nämä jo illalla.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, auto on toistakymmentä vuotta vanha ja kalliiseen remonttiin ei ole varaa mikäli moottori esim tykkäisi ”huonoa”. Ei välttämättä lähde ihan ns. palmun alta niinkuin uusi enkä uskalla vanhaa autoa rasittaa, kun yhteenkaan ei olisi varaa.

Vierailija
4/35 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, auto on toistakymmentä vuotta vanha ja kalliiseen remonttiin ei ole varaa mikäli moottori esim tykkäisi ”huonoa”. Ei välttämättä lähde ihan ns. palmun alta niinkuin uusi enkä uskalla vanhaa autoa rasittaa, kun yhteenkaan ei olisi varaa.

Ei siitä mitään seuraa autolle!

Vierailija
5/35 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olisin vienyt jos kerran kotona hereillä olisin ollut. Ehkä olisin itse jo illalla sanonut teinille, että voin heittää jos kerran aamulla on -25 astetta pakkasta.

Vierailija
6/35 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 30 vuotta vanha auto ja lähtee käyntiin aina ns. palmun alta. Noita uudempia näkyy aika usein hinausautoilla korjaamon pihalle menossa.

Vierailija
7/35 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt kokonaan sun vika ole, vaikka onkin teini, niin voi myös ottaa vastuuta siitä, että aikataulut pitävät.

Ehkä tuo sinun näpäytyksesi ei tullut nyt ihan oikeaan kohtaan, mutta olihan tuossa selvästi asennetta, että itse voi torkuttaa kun mamma kuitenkin aina pelastaa tilanteesta. Siitä voi olla ihan hyvä puhua sellaisena hetkenä kun ei ole tunteet pinnassa.

Vierailija
8/35 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olisin vienyt jos kerran kotona hereillä olisin ollut. Ehkä olisin itse jo illalla sanonut teinille, että voin heittää jos kerran aamulla on -25 astetta pakkasta.

Illalla asiasta ei ollut vielä mitään puhetta. Toki olisin auton siinä tapauksessa laittanut lämmitykseen. Usein menee jonkun kaverinsa kyydillä, omin kyydein tms.

Vierailija
9/35 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan faktojen mukaankin on. Esim.

https://yle.fi/uutiset/3-8570543

Vierailija
10/35 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olisin varmaan lähtenyt viemään. ymmärrän syysi hyvin ja ymmärrään pahan mielesikin, muta sitähän tämä vanhemmuus vähän on. Aina on jostain huonommuuden tunne. Kun poika tulee kotiin, laita vaika joku lempiruoka pöytään ja kysele miten koe meni. Ja sano ihan suoraan, että sullekkin tuli aamusta paha mieli, että koitetaan jatkossa katsoa nämä jo illalla.   

Juuri tällanen pumpulissa kasvattaminen tekee nuorista henkisesti heikkoja ja kaikesta valittavia. Ei se poika siinä mitään traumoja saanut että turha on alkaa mitään lempiruokia tekemään ja "pahasta mielestä" puhumaan.

Vierailija
11/35 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todella kaikki nykyvanhemmat niin lastensa lieassa, ettei uskalleta käyttää maalaisjärkeä tai kasvattaa välillä vähän niinkin, ettei aina ole kaikki mukavaa? Tai ettei olla aina toteuttamassa pienintäkin pyyntöä heti, kun sellainen osataan ehdottaa?

Jos poika oli menossa preleihin niin ei taida olla enää ihan pikkupoika kyseessä? Eikö sellaisen pitäisi jo itsekin osata vähän ennakoida?! Kuljetettiinko teitä aikoinaan vanhempien taholta joka paikkaan ihan vaan pyynnöstä? Saati äkkiaikataululla? Minua ei oikeastaan koskaan, eikä se ollut ongelma. Ainakin sopimaan oppi ja hyvissä ajoin. Ei nämä mitään itsestäänselvyyksiä ole tai ollut. Mistä se omien asioiden huolenpito sitten opitaan, jos takaporttina vanhempi sukkuloi aika kaiken maaliin?

Vierailija
12/35 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tällanen pumpulissa kasvattaminen tekee nuorista henkisesti heikkoja ja kaikesta valittavia. Ei se poika siinä mitään traumoja saanut että turha on alkaa mitään lempiruokia tekemään ja "pahasta mielestä" puhumaan.

Tämä! Näin niitä asioita opitaan, vaikka sitten kantapään kautta.

Vierailija
13/35 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin siinä autossa sentään toista kymmentä vuotta vanhoja öljyjä on? 

Vierailija
14/35 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tuossa on hyvät ohjeet miten sitä autoa kannattaa ylläpitää talvea varten. 

Vierailija
15/35 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Preleihin menevä on jo sen verran monta vuotta käynyt kouluja, että pitäisi osata ennakoida tuollaiset asiat. Ei tuon ikäistä voi enää paapoa liiaksi.

(meillä lukion ekaluokkainen hyppäsi pyörän selkään puoli kahdeksalta, pakkasta -21)

Vierailija
16/35 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tehnyt mitään väärin, joten sinulla ei ole tarvetta hyvitellä asiaa millään tavalla. Illalla sanot vaan pojallesi, että jos tarttet kyytiä, niin kerrot tarpeeksi ajoissa että osaat valmistautua asiaan. 

Vierailija
17/35 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tuossa on hyvät ohjeet miten sitä autoa kannattaa ylläpitää talvea varten. 

Onko todella noin kova tarve päästä pätemään asiassa kuin asiassa? Autohan tässä ei ole se pääasia.

Vierailija
18/35 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo, huomaa kyllä että sun kansa ei ole ikinä mistään puhuttu. Janoin hyvä tuli. Mites, joko oot leipäjonossa tänään käynyt? koska sen pitemmällehän sä sen pleikan äärestä tuskin uskallat?

Vierailija
19/35 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi tärkeänä päivänä "kouluttamaan" tällaisesta asiasta. Tavallisena koulupäivänä sietäisikin kävellä, mutta prelit kuitenkin voi tehdä ison eron kirjoitusmenestykseen.

Vierailija
20/35 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin vienyt, mutta olenkin pehmo. Mun lapset on kunnollisia, tyytyväisiä ja reippaita, vanhin jo aikuinen. "Pumpulissa kasvattaminen" voi olla ihan hyväkin asia.