Miten ihmeessä selvitään kun kaikkiin asuntoihin tulee pakolliset vesimittarit?
Tämä muutoshan on tulossa tulevaisuudessa kaikkiin asuntoihin eli jokainen asunto maksaa oman kulutuksen mukaan vesilaskua.
Minua ainakin hirvittää jo tuo tilanne. Asun vuokralla asunnossa, jonka ainoa "luksus" on lämmin suihku. Lämmin suihku on aivan ihana tapa lämmitellä ja nauttia edes hetki. Tuntuu, että meiltä köyhiltä viedään se ainoa asunnon luksus pois.
Muita, joita huolettaa tämä asia?
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Samaa suren kuin ap.
Mulla ei paljon huvituksia ole. Lämmin suihku kuuluu niihin mitä ilman en pärjää.Kai sitä sitten täytyy ruveta haisuliiniksi jos rahat ei enää veteen riitä.
Käyn sitten vain kerran viikossa pitkässä lämpimässä suihkussa.
Jos käytät vettä normaalisti niin vesimaksusi ei nouse nykyisestä, vaikka kävisit joka päivä lämpimässä suihkussa. Jos haluat pihistellä ja elää haisulina niin siitä vaan, silloinhan huoneistokohtainen mittari on sinulle hyvin edullista. Jos taas lutraat suihkussa tolkuttoman kauan kerrallaan niin voit opetella nopeammaksi tai maksaa siitä huvista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä vuokrassasi siitä vedestä maksat nyttenkin.
Kiinteä hinta tapaa olla halvempi.
Äitini alueella vesi on järkyttävän kallista. Vaikka hän miten yrittää pihistellä niin vesimittarin kanssa lasku on iso, vaikka hänen aiempi kiinteä vesimaksunsakin oli isompi kuin minulla eri paikkakunnalla. Oma paikkakuntani on muuten kyllä kalliimpi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas huomaa miten osa ihmisistä luulee että se raha tulee taikaseinästä. Ei se teidän suihkuttelu aiemminkaan ole ollut ilmaista, säästäväisemmät ihmiset sen ovat maksaneet
Tässä taas näkee tämän sairaan ajattelutavan joka on istutettu suomalaisiin kuluvien vuosien aikana. Naapuri aina paha, naapuria pitää kytätä, minä maksan kaiken minä elätän muut, säästö säästö, kytätään vaan sitä naapuria ettei vaan tuhlaa vettä litraa enempää joka on RIKOS, naapurit tekevät aina rikoksia tai ainakin yrittävät muiden taskuille pthyi.
Hyi helvetti..ettekö te itse ole huomanneet tätä "naapurien" muiden kansalaisten maalittamista ja kyttäyskulttuurin lietsontaa.
Se 25e/kk ei ihan oikeasti ole niin iso summa että pitää housuna repiä, mutta se että tällä verukkeella siirretään perusasia vesi jonkin säännöstelyn piiriin on, luuletteko te todellakin ettei hinnat nouse saman tien? Onhan meillä maailman halvinta sähköäkin juu..
Köyhät tunnistaa sitten jatkossa hajusta ja likaisista hiuksista.
Ollaan yhtäkkiä palattu ajassa 100 vuotta taaksepäin.
En olisi uskonut, että elämäni päivinä tämmösenkin vielä näen! Luulin, että ne ollaan hyvinvointiyhteiskunta ja sivistysmaa ja ettei vedestä ole pulaa.
Kunta kohtaistahan tämä on. Esimerkiksi Joensuu nosti veden hintaa tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä vuokrassasi siitä vedestä maksat nyttenkin.
Kiinteä hinta tapaa olla halvempi.
Äitini alueella vesi on järkyttävän kallista. Vaikka hän miten yrittää pihistellä niin vesimittarin kanssa lasku on iso, vaikka hänen aiempi kiinteä vesimaksunsakin oli isompi kuin minulla eri paikkakunnalla. Oma paikkakuntani on muuten kyllä kalliimpi.
Ei kyllä kiinteä hinta ole kalliimpi, vesiyhtiö on laskuttanut taloyhtiötä todellisen kulutuksen mukaan, ja sen perusteella nuo kiinteät hinnat on laskettu. Vesi on saman hintaista, omilla mittareilla se kulutus vaan jaetaan todellisen käytön mukaan eikä säästäväisten tarvitse maksaa lutraajien veden käyttöä. Keskimäärin veden kulutus muuten vähenee ihan taloyhtiötasolla, kun siirrytään kiinteästä maksusta omaan mittariin, eli säästöä kertyy kaikille muutamat superlutraajat pois lukien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas huomaa miten osa ihmisistä luulee että se raha tulee taikaseinästä. Ei se teidän suihkuttelu aiemminkaan ole ollut ilmaista, säästäväisemmät ihmiset sen ovat maksaneet
Tässä taas näkee tämän sairaan ajattelutavan joka on istutettu suomalaisiin kuluvien vuosien aikana. Naapuri aina paha, naapuria pitää kytätä, minä maksan kaiken minä elätän muut, säästö säästö, kytätään vaan sitä naapuria ettei vaan tuhlaa vettä litraa enempää joka on RIKOS, naapurit tekevät aina rikoksia tai ainakin yrittävät muiden taskuille pthyi.
Hyi helvetti..ettekö te itse ole huomanneet tätä "naapurien" muiden kansalaisten maalittamista ja kyttäyskulttuurin lietsontaa.
Se 25e/kk ei ihan oikeasti ole niin iso summa että pitää housuna repiä, mutta se että tällä verukkeella siirretään perusasia vesi jonkin säännöstelyn piiriin on, luuletteko te todellakin ettei hinnat nouse saman tien? Onhan meillä maailman halvinta sähköäkin juu..
Mikä kyttäys tai maalitus? Säännöstely? Kyse on vain siitä että jatkossa kaikki maksavat oman kulutuksensa mukaan. Osa siis maksaa vähemmän kuin kiinteä vesimaksu oli, osa enemmän. Kulutuksen mukaan. Onpa tosi itsekästä joo, ettei halua naapurin pesuhetkiä maksaa
Edellisessä asunnossa kerrostalossa vesimaksumme oli 17eur/hlö ja viiden hengen perheessä se on jo iso summa. Rivitalossa nyt maksamme varmaan noin kolmasosan tuosta, kun on oma vesimittari.
Olin tuon kerrostalon hallituksessa, ja näin toteutuneet kulut. Kyllä ne vesimaksuilla kerätyt rahat meni aika tarkkaan vesikuluihin. Eli käytännössä maksoimme jonkun toisen vesiä. En oikein ymmärrä, miksi tämä on jollekin niin kauhea ajatus, että joutuu oman käyttönsä mukaan maksamaan ja ihan kiroilee, kun joku toinen ei maksakaan sun käyttöä.
En enää muuttaisi kiinteän vesimaksun taloyhtiöön, koska en halua maksaa luttaajien vesiä. On se kumma, kun kaikkea olisi kiva tehdä, mutta ei maksaa. Jos haluaa lutata vedellä, olkaa hyvä mun puolesta, kunhan maksattr itse kuutiohinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvallehan tuommoinen 25e/kk ei olekaan iso summa, mutta otetaanpas vaikka keskimääräinen nelihenkinen perhe joka maksaa joka kuukausi 100e/kk vesilaskua, eli 1200e/vuosi. Vesimittarin kanssa nelihenkisen perheen vesimaksu on max 70e/kk, joten vuodessa säästöä tulee 360e. Kyllä minua ainakin v*tuttaisi ihan armottomasti maksaa vuodessa 360e enemmän siksi, että joku naapuri haluaa käydä pitkissä suihkuissa. Onneksi on oma mittari!
Ei kukaan estä ketään läträämästä vedellä niinkuin ennenkin kun mittarit tulee. Mutta kukaan ei maksa myöskään enää kulujanne puolestanne. Itsekin tuhlaan joskus varmaan turhaan lämmintä vettä, jos olisi oma mittari niin varmasti olisin itsellenikin tiukempi tässä.
Vierailija kirjoitti:
En enää muuttaisi kiinteän vesimaksun taloyhtiöön, koska en halua maksaa luttaajien vesiä. On se kumma, kun kaikkea olisi kiva tehdä, mutta ei maksaa. Jos haluaa lutata vedellä, olkaa hyvä mun puolesta, kunhan maksattr itse kuutiohinnalla.
Aamen. Mutta ei, nämä ihmiset kokevat oikeudekseen tehdä asioita muiden rahoilla ja me ollaan pahiksia kun ei haluta sitä kustantaa
Vierailija kirjoitti:
En olisi uskonut, että elämäni päivinä tämmösenkin vielä näen! Luulin, että ne ollaan hyvinvointiyhteiskunta ja sivistysmaa ja ettei vedestä ole pulaa.
Siis suihkussa käyntiä ei kielletty, vaan jatkossa maksat omasta käytöstäsi. Tunnin suihku muiden maksamalla vedellä ei saa sinua yhtään puhtaammaksi kuin 5 minuutin normaali suihku, jollaisia siis ne "rikkaat" eli mm. oman vetensä SEKÄ sen lämmityksen maksavat omakotitaloasujat usein ottavat. Veden lämmitys kun vie ihan pirusti energiaa. Ihan reilua että jokainen maksaa oman kulutuksensa mukaan.
Nämä kiinteän maksun kannattajat varmaan toivoisi myös kiinteää sähkölaskua? Koska elämässä ei ole muita iloja kun katsoa aamusta iltaan telkkaria ja se tulisi paljon halvemmaksi jos ne vähemmän kotona olevat ja sähköä käyttävät maksaisi osan sinunkin sähkölaskusta? En minä oikein nää miten tämä veden kulutus eroaa sähkön kulutuksesta, molemmat on hyödykkeitä jotka on välttämättömiä, mutta niitä voi käyttää joko paljon tai säästeliäästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi uskonut, että elämäni päivinä tämmösenkin vielä näen! Luulin, että ne ollaan hyvinvointiyhteiskunta ja sivistysmaa ja ettei vedestä ole pulaa.Siis suihkussa käyntiä ei kielletty, vaan jatkossa maksat omasta käytöstäsi. Tunnin suihku muiden maksamalla vedellä ei saa sinua yhtään puhtaammaksi kuin 5 minuutin normaali suihku, jollaisia siis ne "rikkaat" eli mm. oman vetensä SEKÄ sen lämmityksen maksavat omakotitaloasujat usein ottavat. Veden lämmitys kun vie ihan pirusti energiaa. Ihan reilua että jokainen maksaa oman kulutuksensa mukaan.
Tulet näkemään tämän mitä ennustin koska Kela ei varmaankaan tule myöntämään harkinnanvaraista vesilaskuihin. Ei ainakaan kantiksille.
Mun eläkeläisäitini maksaa koko ajan enemmän vedestä nyt kun on oma mittari. Vaikka asuu yksin. Siisteystaso on alkanut ikävästi laskea
Vierailija kirjoitti:
Nämä kiinteän maksun kannattajat varmaan toivoisi myös kiinteää sähkölaskua? Koska elämässä ei ole muita iloja kun katsoa aamusta iltaan telkkaria ja se tulisi paljon halvemmaksi jos ne vähemmän kotona olevat ja sähköä käyttävät maksaisi osan sinunkin sähkölaskusta? En minä oikein nää miten tämä veden kulutus eroaa sähkön kulutuksesta, molemmat on hyödykkeitä jotka on välttämättömiä, mutta niitä voi käyttää joko paljon tai säästeliäästi.
Voin helposti olla lähes ilman sähköä. Sähkön säästäminen on paljon helpompaa. Hygieniasta ja siisteydestä on ikävä ja vaikea tinkiä. Sottapytyillehän se ei ole ongelma ja heitä saamme koronastakin kiittää.
Vesilasku on kallis ja sähkö. Ellei joku tutki niiden hintoja ja kohtuullista. Astiskoneiden puutteet myös korjaukseen suunnitteluvaiheessa, että pesisi kerralla ja ohjelman kesto ei puoltatoista tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin helposti olla lähes ilman sähköä. Sähkön säästäminen on paljon helpompaa. Hygieniasta ja siisteydestä on ikävä ja vaikea tinkiä. Sottapytyillehän se ei ole ongelma ja heitä saamme koronastakin kiittää.
Mikä tässä nyt on niin vaikeaa käsittää? Jos käytät keskiverron kerrostalonne asukkaan tapaan vettä maksat saman kuin nyt. Jos läträät tuntikaupalla maksat siitä ja silloin se on oma valintasi käyttää törkeästi rahaa suihkussa seisomiseen
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suuresti, ettei tästä ole oikeasti noussut meteliä. Kun lähes kaikissa vuokra-asunnoissa Helsingissä vesimaksu on 25€/kk/hlö ja yleensä ei ole edes tasauslaskua vuoden jälkeen. Perheellisillä maksut nousevat helposti yli 100€ kuukaudessa.
Et voi odottaakaan mitään tasauslakua, jos as. oy:ssa on kiinteä vesimaksu.
Se on kaikille sama x€/hlö, lotraat tai säästeliäästi vettä käytät.
Entisessä kämpässä kiinteä vesimaksu 23€/kk, nykyisessä ennakko 10€, tasauslasku puolen vuoden välein, viimeisin palautus alle 10€, kun en ole töissä päässyt käymään siellä "pakollisessa" hikisuihkussa. Edellinen palautus lähes puolet, eli n. 35€ puolen vuoden kotisuihkuista, pyykinpesuista, tiskivesistä. En lotraan, vaan osaan sulkea hanan saippuoinnin ajaksi. Myöskään hiuksia pestessä veden ei tarvitse koko ajan virrata, eikä astioita huuhdellessa.
Lakisääteinen vesimittari mittaa todellisen vedenkulutuksesi, et maksa naapurien lotrauksesta. Eikö se sinusta ole hyvä asia?
Vesimaksu ei myöskään jää vuokranantajan taskuun, niinkuin joku epäili, vaan vuokranantaja maksaa saman summan as.oy:lle.
Vähän maalaisjärkeä!
Meillä on nelihenkinen perhe. Ratkaistiin tuo sama ongelma niin, että muutettiin ruokavaliota ja nyt kaikilla on kelluvia pökäleitä. Ollaan saatu ajoitettua paskominenkin suunnilleen samaan aikaan, niin ei tarvi kuin kerran vetää, niin paskat menee pois.