"Mulla on narsisti exä" - totta vai mustamaalausta?
Jatkuvasti saa kuulla naisilta, että heidän entinen poikaystävä oli narsisti,
mutta käsitettä narsisti viljellään liian yleisesti tietämättä sen merkitystä,
mutta miten on asioiden laita oikeasti - onko totta vai mustamaalausta tämä osoittelu?
Kommentit (589)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, jos mies on narsistin uhri ja nainen käyttäytyy pariterapiassa kuin mallikansalainen, mies on pulassa. Suuri osa avun tarjoajista on naisia ja tuomitsevat puntaroimatta vaihtoehtoja miehen mustasukkaiseksi tilanteessa, jossa vaimo on pettänyt useita kertoja, mutta nainen ohjaa keskustelua ja ihmettelee mistä mies on näitä ajatuksia saanut päähänsä. Tämä uppoaa kaikkiin terapeutteihin ja muihin avunantajiin mitä olen kohdannut Sen jälkeen kaikki terapeutit sun muut ovat naisen puolella ja mies on sekoamispisteessä.
Vaikka näytät todistusaineistoa terapeutille, he uskovat silti naista. Manipulointi on hallussa ainakin vaimollani.
Miksi pitäisi olla todistusaineistoa terapeutille? Eikö ole pääasia, että itse tietää mikä on tosi. Jos toinen ei ole aito, luulisi että terapia on hyödytöntä.
Et taida olla oikein perillä mitä narsismi on. Mies saattaa haluta yrittää pelastaa parisuhteensa. Kuitenkin narsistit myös kykenevät joskus terveeseen parisuhteeseen. Tässäkin langassa yksi nainen tuli kertomaan, kuinka miehensä on dg narsisti ja hyvin menee terapian avulla. Narsismi on tosiaan persoonallisuushäiriö eikä todellakaan mikään kiva juttu sille narsistille myöskään. Narsismi ei ole synonyymi älykkyydelle, eikä pahuudelle.
Eiköhän tuollekin miehelle ole noiden terapiakäyntien jälkeen tullut selväksi, että vaimonsa on liian syvällä persoonallisuushäiriössään. Kyllä tuossa jo erota kannattaisi, mutta niin se vaan menee, että miehetkin voivat roikuttaa itseään löysässä hirressä hyväskoisena, niin kuin naisetkin.
Tätä lankaa kun lukee, niin tulee aika selväksi kuinka naisten narsismista puhuminen on joillekin tosi triggeröivä aihe.
Mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, jos mies on narsistin uhri ja nainen käyttäytyy pariterapiassa kuin mallikansalainen, mies on pulassa. Suuri osa avun tarjoajista on naisia ja tuomitsevat puntaroimatta vaihtoehtoja miehen mustasukkaiseksi tilanteessa, jossa vaimo on pettänyt useita kertoja, mutta nainen ohjaa keskustelua ja ihmettelee mistä mies on näitä ajatuksia saanut päähänsä. Tämä uppoaa kaikkiin terapeutteihin ja muihin avunantajiin mitä olen kohdannut Sen jälkeen kaikki terapeutit sun muut ovat naisen puolella ja mies on sekoamispisteessä.
Vaikka näytät todistusaineistoa terapeutille, he uskovat silti naista. Manipulointi on hallussa ainakin vaimollani.
Miksi pitäisi olla todistusaineistoa terapeutille? Eikö ole pääasia, että itse tietää mikä on tosi. Jos toinen ei ole aito, luulisi että terapia on hyödytöntä.
Vähän pariterapian jälkeen vasta tajusin että vaimo on oikeasti narsisti. En halunnut uskoa, mutta pariterapiasta ei tullut mitään. Terapian jälkeen minua uhkailtiin vaimon toimesta ja sitten oli pakko uskoa. Olen ollut voimaton lähtemään suhteesta, koska pääni on ollut niin sekaisin kaikesta tapahtuneesta. Kerään voimia mutta en halua että vaimon käytös tekee lapsistani uusia narsisteja ja siksi en haluaisi lähteä vielä.
Narsistin kanssa on myös hyviä hetkiä ja nyt vaimoni tekee kaikkensa sen eteen että minulla olisi hyvä olla. Stressi ja tämä rakkaus pommitus tekee lähdinkin vaikeaksi, koska se aiheuttaa samaa kuin huumeriippuvuutta.
Kukaan ei varmasti uskoisi vaimosta mitään sellaista mitä hän on tehnyt. Hän pitää omasta tahrattomasta julkisivustaan kiinni kynsin ja hampain. Nyt minun pitäisi alkaa syödä lääkkeitä, kun olen muka kuvitellut kaiken. Samaan aikaa hän sanoo kuinka olemme luodut toisilleen ja kuinka olen hänen elämänsä rakkaus.
Narsistin uhrimiehelle tässä keskustelussa. Sinuna pelastaisin itseni, vaadi yhteishuoltajuutta ja sitä, että lapset näkevät sinua yhtä paljon kuin äitiään. Muuten hajoat itse vähitellen, etkä pysty suojelemaan lapsiasi. Ansaitset myös aitoa rakkautta, narsistin kanssa et tule sitä saamaan koskaan.
Jos jäät suhteeseen, toivon sinulle voimia. Lue kaikki mitä löydät aiheesta, opettele itsesi suojelua, ympäröi itsesi terveillä ihmissuhteilla. Tue lastesi kehitystä terveeseen suuntaan, etenkin jos teillä on poika, se tapa miten vaimosi kohtelee tätä, vaikuttaa vielä pitkään elämässä.
Eli vastaavassa perheessä, ja se jätti pitkät jäljet. Terve vanhempani yritti lähteä monta kertaa, siihen pystymättä. Lapsen näkökulmasta ero olisi ollut parempi kuin sairas perhe.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin uhrimiehelle tässä keskustelussa. Sinuna pelastaisin itseni, vaadi yhteishuoltajuutta ja sitä, että lapset näkevät sinua yhtä paljon kuin äitiään. Muuten hajoat itse vähitellen, etkä pysty suojelemaan lapsiasi. Ansaitset myös aitoa rakkautta, narsistin kanssa et tule sitä saamaan koskaan.
Jos jäät suhteeseen, toivon sinulle voimia. Lue kaikki mitä löydät aiheesta, opettele itsesi suojelua, ympäröi itsesi terveillä ihmissuhteilla. Tue lastesi kehitystä terveeseen suuntaan, etenkin jos teillä on poika, se tapa miten vaimosi kohtelee tätä, vaikuttaa vielä pitkään elämässä.
Eli vastaavassa perheessä, ja se jätti pitkät jäljet. Terve vanhempani yritti lähteä monta kertaa, siihen pystymättä. Lapsen näkökulmasta ero olisi ollut parempi kuin sairas perhe.
Ei valitettavasti ole niin helppoa miehen vaatia yhtään mitään huoltajuudesta eron jälkeen. Kannattaa hieman tutustua aiheeseen. Lapsista vieraannuttaminen on tässä maassa helppoa. Nainen voi vajaan 10v ajan tehdä tapaamisista mahdotonta ja mustamaalata miestä melkein loputtomasti. Tätä vastaan taistelu syö melkein koko elämän. Kokoajan saa olla valppaana ja dokumentoida narsisti exäni kanssakäyminen. Sekä säilyttää kaikki todisteet tunnollisesti vuosien ajan.
Sinulle narsistin uhrille neuvoisin, että ota yhteyttä narsistin uhrit järjestöön ja pyydä apua. En tiedä onko paras vaihtoehto pysyä suhteessa lapsien takia, mutta ymmärrän huolesi täysin. Olet selvästi jo lukenut aiheesta sen verran, että tiedät narsismin olevan kasvatuksellista. Muista tämä.. Olet hyvä ja lähimmäisistä välittävä mies!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla todistusaineistoa terapeutille? Eikö ole pääasia, että itse tietää mikä on tosi. Jos toinen ei ole aito, luulisi että terapia
Älä syö mitään lääkkeitä narsistin ehdottelemana. Ymmärrät tämän varmasti itsekin. Pidä muistakin rajoistasi kiinni. Narsistin uhrit järjestö saattaa auttaa terapeutin löytämisessä joko ihan itsellesi, tai teille kummallekin pariterapiaan.
Tosin vaikuttaa siltä, että kyseiselle narskulle terapia ei hyödytä mitään. Itsesi tähden kyllä varmaan kannattaisi löytää osaava tuki terapiasta. Lääkkeitä et tarvitse, vaan keskusteluapua jonka kautta löytää ja oppia työkaluja pärjäämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden yli 60v naisen, jonka mukaan hänellä on narsisti äiti, sisko, ex-mies, tytär ja nykyinen mies.
Mutta hänessä ei ole mitään vikaa.
Sellaisia nämä narsistiksi haukkujat yleensä on. Heissä ei ole omien sanojen mukaan ikinä mitään vikaa.
Mulla on exissä paljonkin kusipäitä, vois sanoa. Mutta viimeisimmän kohdalla vois vannoa että on narsisti. Ja toisin kuin täällä joku sanoi, niin ei se pysty sitä väkivaltaa välttämään, se vaan tulee. Mutta siis kaikki ilkeys, kostonhimo ja sellainen halu saattaa minut vaikeuksiin täsmää. Ja toisaalta kukaan muu ei tiedä, mies on oikein herttainen ja kaikkien ihailema muualla, ja kerää somessa huomiota ja kavereita, nuorempia naisia lähinnä.
Kukaan ei uskoisi miten minua kohtelee. No en tiedä perheestään, koska siskonsa kanssa ei ole missään tekemisissä, äitinsä haukkui vain poikaansa kun tapasin, ja isänsä puhuu "taasko on känkkäränkkä", vaikkei nyt ollut mitään erikoista meneillään silloin.
Diagnoosiahan hän ei voi saada, koska "hän ei ole hullu kuten minä" häntä lainatakseni.
Vierailija kirjoitti:Harhaisena luulet taas muita kirjoittajia narsisteiksi.
Kylläpä olet taas poistellut paljon viestejä eilisen jälkeen. Sellaistako "keskustelu" mielestäsi on? Toiset kirjoittavat ihan asiallisia viestejä aiheesta ja sinä poistelet niitä.
Vierailija kirjoitti:Päihdeongelma tai siihen liittyvä väkivalta ei täytä vielä narsimin kriteereitä. Isäsi tuskin oli edes narsisti. Tai jos oli, niin sitten olet sinäkin. Periytyy samalla lailla kuin skitsoaffektiivinen häiriö.
Meinaatko, että jos perheväkivalta ei suoraan aiheuta skitsoaffektiivisuutta, se on ihan ok, ja pieniä lapsia ja naisiakin voi psykoottisen tason harhoista kärsivä narsisti pahoinpidellä ihan huoletta kuinka paljon vaan, eikä mitään haittoja tule kenellekään?
Tilastollisesti psykopaatteja on arviolta 1 % väestöstä länsimaissa. Narsisteja on arvioitu olevan n. 3 %.
Tämä tarkoittaa tilastojen valossa sitä, että jos käyt huomenna Prismassa jossa on 200 asiakasta, joukossa on kuusi narsistia, joista kaksi on psykopaatteja. Tietenkään tämä ei välttämättä toteudu, mutta se olisi silti tilastollisesti mahdollista.
Heihin törmää kaikkialla, vaikka sitä ei tiedosta, eikä mielellään ajattelekaan asiaa.
Narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja ihmispopulaatiossa, joten todella moni törmää elämässään ihan oikeisiin ja väkivaltaisiin narsisteihin. Narsisteja on Suomessa yli 50 000.
Vierailija kirjoitti:
Olet psykoottinen kun näät narsisteja joka puolella. Kuvittelet, että sinua on vainottu yli 20 vuotta kun joku ei tykkää rumpujen soitostasi. Omasta mielestäsi olet vain nero ja menestynyt.
Olet sairaudentunnoton suuruudenhullu.
Ai sinä olet se sekopää joka on vainonnut ja mustamaalannut jotain soittajaa jo yli 20 vuotta, etkä mielisairaana selvästikään kykene lopettamaan käytöstäsi. Mitä olet tähän mennessä saavuttanut sekoilullasi ja mihin pyrit? Osaatko kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet psykoottinen kun näät narsisteja joka puolella. Kuvittelet, että sinua on vainottu yli 20 vuotta kun joku ei tykkää rumpujen soitostasi. Omasta mielestäsi olet vain nero ja menestynyt.
Ai sinä olet se sekopää joka on vainonnut ja mustamaalannut jotain soittajaa jo yli 20 vuotta, etkä mielisairaana selvästikään kykene lopettamaan käytöstäsi. Mitä olet tähän mennessä saavuttanut sekoilullasi ja mihin pyrit? Osaatko kertoa?
Niin.. Siis mihin sinä pyrit tällä pulushakillasi? Voitko kertoa? Eikö ole parempaa tekemistä kuin paskoa lankaa asiaan kuulumattomalla riitelyllä? Mitäpäs jos menisit vaikka kävelylle, tai keksit jotain muuta tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.. Siis mihin sinä pyrit tällä pulushakillasi? Voitko kertoa? Eikö ole parempaa tekemistä kuin paskoa lankaa asiaan kuulumattomalla riitelyllä? Mitäpäs jos menisit vaikka kävelylle, tai keksit jotain muuta tekemistä?
En minä aloitanut mistään soittajasta kirjoittelua tässä ketjussa. Sinähän sen soittajan tuot varmaan joka keskusteluun jossa kirjoittelet.
Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:
Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.
Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.
Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.
Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.
Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.
Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.
Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä, valaisee Lauerma.
Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.
Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.
Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.
Vierailija kirjoitti:En minä aloitanut mistään soittajasta kirjoittelua tässä ketjussa. Sinähän sen soittajan tuot varmaan joka keskusteluun jossa kirjoittelet.
Narsismiin liittyy usein erilaisia harha-ajatuksia. Narsisti voi esimerkiksi nähdä vihaamansa henkilön viestejä netissä joka puolella.
No onpas nyt narsismi ekspertit linjoilla, lol. Ette ole psykiatrian erikoislääkäreitä yksikään. Kenenkään exä ei ole ollu narsisti, VAAN TE ITSE OLETTE, tutkimuksen mukaan. Ne jotka näkee narsisteja muissa, OVAT SITÄ ITSE, tottA!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:En minä aloitanut mistään soittajasta kirjoittelua tässä ketjussa. Sinähän sen soittajan tuot varmaan joka keskusteluun jossa kirjoittelet.
Narsismiin liittyy usein erilaisia harha-ajatuksia. Narsisti voi esimerkiksi nähdä vihaamansa henkilön viestejä netissä joka puolella.
Tämä tuli itselläkin mieleen. Hän vastasi minulle, mutta en ole koskaan mistään "soittajasta" kirjoitellut. En edes tietäisi koko trollista jos en olisi tätä lanka lukenut. Todellisuuspakoinen vänkääjä tuo on ainakin, jos ei narsku. Olisikohan myös vastuussa tämän langan kommenttien poistelusta ja muusta kontekstin sekoittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
No onpas nyt narsismi ekspertit linjoilla, lol. Ette ole psykiatrian erikoislääkäreitä yksikään. Kenenkään exä ei ole ollu narsisti, VAAN TE ITSE OLETTE, tutkimuksen mukaan. Ne jotka näkee narsisteja muissa, OVAT SITÄ ITSE, tottA!!
Eipä ole tainnut monikaan psykiatrian erikoislääkäri nähdä läheisesti narsistin väkivaltaista raivokohtausta, joita tämä säännöllisesti läheisilleen esittelee. Eihän narsisti lääkärille riehuisi samalla tavalla, koska lääkäri voisi pitää narsistia ihan sekopäisenä.
Tiedän yhden yli 60v naisen, jonka mukaan hänellä on narsisti äiti, sisko, ex-mies, tytär ja nykyinen mies.
Mutta hänessä ei ole mitään vikaa.