"Mulla on narsisti exä" - totta vai mustamaalausta?
Jatkuvasti saa kuulla naisilta, että heidän entinen poikaystävä oli narsisti,
mutta käsitettä narsisti viljellään liian yleisesti tietämättä sen merkitystä,
mutta miten on asioiden laita oikeasti - onko totta vai mustamaalausta tämä osoittelu?
Kommentit (589)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koko elämäni keikkunut hulluuden ja nerouden rajalla. Muutama psykoosikin on tosiaan ollut, ja isä oli väkivaltainen naisten ja lasten hakkaaja. Jokainen lapsistani näyttää kouluttautuvan akateemiseksi.
Näin kuvasi siis narsistihullu itseään. Nimittelee muita tosiaan narsisteiksi vaikka itse on sellainen. Uhriutuva narsku.
Millä tavalla lapsuudessa koetusta perheväkivallasta saa kirjoittaa ilman, että koet sen olevan uhriutumista? Isäni oli tosiaan narsisti ja lasten ja naisten hakkaja ja päihdeongelmainen, joka vietti aikaansa usein putkassakin.
Kyllä se on uhriutumista kun aikuinen ihminen velloo vuosikymmenestä toiseen lapsuudessaan. Piehtaroi katkeruudessa ja jankkaa palstoilla kertoen kokon ajan samaa tarinaa.
Päihdeongelma tai siihen liittyvä väkivalta ei täytä vielä narsimin kriteereitä. Isäsi tuskin oli edes narsisti. Tai jos oli, niin sitten olet sinäkin. Periytyy samalla lailla kuin skitsoaffektiivinen häiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koko elämäni keikkunut hulluuden ja nerouden rajalla. Muutama psykoosikin on tosiaan ollut, ja isä oli väkivaltainen naisten ja lasten hakkaaja. Jokainen lapsistani näyttää kouluttautuvan akateemiseksi.
Näin kuvasi siis narsistihullu itseään. Nimittelee muita tosiaan narsisteiksi vaikka itse on sellainen. Uhriutuva narsku.
On sulla suuret murheet elämässäsi.
Mä en ikinä avautuisi suurista murheistani missään keskustelupalstoilla. Suosittelen samaa muille. Esim. päiväkirja voi olla ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla lapsuudessa koetusta perheväkivallasta saa kirjoittaa ilman, että koet sen olevan uhriutumista? Isäni oli tosiaan narsisti ja lasten ja naisten hakkaja ja päihdeongelmainen, joka vietti aikaansa usein putkassakin.
Kyllä se on uhriutumista kun aikuinen ihminen velloo vuosikymmenestä toiseen lapsuudessaan.
&
Kertomasi asiat ei ole mitään faktoja vaan omia luulojasi ja yleistyksiä. Ja ne kopioidut lauerma-viestit on turhia. Jokainen voi itse lukea mitä narsismi on, vaikka googlehaulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ikinä avautuisi suurista murheistani missään keskustelupalstoilla. Suosittelen samaa muille. Esim. päiväkirja voi olla ihan hyvä.
Ei minulla ole mitään murheita. Isäni kuoli jo 10 vuotta sitten ja jätti jälkeensä sentään aika läjän omaisuutta. Se vähän kompensoi sitä perhehelvettiä jossa jouduin kasvamaan. Nyt ei ole ainakaan taloudellista murhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Päihdeongelma tai siihen liittyvä väkivalta ei täytä vielä narsimin kriteereitä.
Onko sellaista joku sitten väittänyt sinun lisäksesi? Isäni oli arkkityyppinen ja väkivaltainen narsisti, joka käyttäytyi kuten narsistien tässäkin keskustelussa on kerrottu käyttäytyvän. Jokaisen narsistin käytös on kopio toisen narsistin käytöksestä. Perheväkivaltaa ja humalassa jopa psykoottisen tason raivokohtauksia ja harhoja.Laitanko taas saman listan esille jokaisen narsistin maneerisesta käytöksestä?
Levität taas disinformaatiota.
Jokainen narsisti on omanlaisensa. Ei voi niputtaa kaikkia samaan.
Isäsi oli siis psykoottinen niin kuin sinäkin. Teillä oli sama tauti, etkö tunne myötätuntoa vaikka olette yhtä harhaisia? Ja nimenomaam tuon päihderiehumisen vuoksi olet diagnosoinut isäsi narsistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole mitään murheita. Isäni kuoli jo 10 vuotta sitten ja jätti jälkeensä sentään aika läjän omaisuutta. Se vähän kompensoi sitä perhehelvettiä jossa jouduin kasvamaa
Tuntuupa olevan murheita. Itket isäsi perään koko ajan.
-Perimä,
-kehityksen varhaisvaiheet,
-hermoston kehitys,
-tunne-elämän kehitys ja
-sosiaaliset suhteet
vaikuttavat skitsoaffektiivisen häiriön puhkeamiseen.
-Jotkin huumeet tai lääkeaineet voivat aiheuttaa oireita tai vaikeuttaa niitä.
Tutkimus keskittyy nykyisin selvittämään hermoston kehityksen merkitystä, mutta
-yhtään yksittäistä syytä oireiden puhkeamiseen ei ole löydetty.
Skitsoaffektiivinen häiriö näyttää täten olevan osa jatkumoa, joka ulottuu skitsofreniasta vakavan kaksisuuntaisen mielialahäiriön kautta vakavaan ja uusiutuvaan masennukseen. Siitä seuraa, että taudinsyy on luultavasti joissakin tapauksissa lähempänä skitsofrenian ja joissakin tapauksissa taas lähempänä mielialahäiriöitä.
Sairastumisen riskiin voivat vaikuttaa monet geenit. Näiden lisäksi useiden erilaisten biologisten ja ympäristöseikkojen uskotaan vaikuttavat yhdessä perimän kanssa tavoilla, jotka voivat lisätä tai VÄHENTÄÄ yksilön alttiutta sairastua skitsoaffektiiviseen häiriöön. Skitsofrenian kirjoon kuuluvat häiriöt (joihin skitsoaffektiivinen häiriö kuuluu) on jossain määrin liitetty isän korkeaan ikään hedelmöityshetkellä, joka on yleinen mutaatioiden syy.[15] (Lähde: Wikipedia)
Siis isän korkea ikä hedelmöityshetkellä on jossain määrin liitetty näihin häiriöihin, ei suinkaan aukottomasti, kuten jostain aiemmasta viestistä olisi saattanut ymmärtää.
Tämä liittyen edellä esitettyihin väitteisiin skitsoaffektiivisen häiriön syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Päihdeongelma tai siihen liittyvä väkivalta ei täytä vielä narsimin kriteereitä.
Onko sellaista joku sitten väittänyt sinun lisäksesi? Isäni oli arkkityyppinen ja väkivaltainen narsisti, joka käyttäytyi kuten narsistien tässäkin keskustelussa on kerrottu käyttäytyvän. Jokaisen narsistin käytös on kopio toisen narsistin käytöksestä. Perheväkivaltaa ja humalassa jopa psykoottisen tason raivokohtauksia ja harhoja.Laitanko taas saman listan esille jokaisen narsistin maneerisesta käytöksestä?
Jokainen narsisti on omanlaisensa. Ei voi niputtaa kaikkia samaan.Isäsi oli siis psykoottinen niin kuin sinäkin.
Millä tavalla koet, että olen psykoottinen? Viimeisestä psykoosista on todella kauan aikaa.
Vierailija kirjoitti:Tämä liittyen edellä esitettyihin väitteisiin skitsoaffektiivisen häiriön syistä.
Jos lapsi saa kasvaa tasapainoisessa perheessä, se vähentää huomattavasti jopa sellaisiin sairauksiin sairastumisen riskiä, jotka ovat perinnöllisiä. Perheväkivalta aiheuttaa aina lapsen mieleen vaurioita, ja mielen vauriot voivat myöhemmällä iällä laukaista sellaisen perinnöllisen sairauden joka ei muuten olisi "puhjennut" koko elämän aikana. Myös erilaiset päihdeongelmat ovat narsistien lapsilla hyvin yleisiä. Lapsuuden kauhuja paetaan päihteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen narsisti on omanlaisensa. Ei voi niputtaa kaikkia samaan.Isäsi oli siis psykoottinen niin kuin sinäkin.
Millä tavalla k
Olet psykoottinen kun näät narsisteja joka puolella. Kuvittelet, että sinua on vainottu yli 20 vuotta kun joku ei tykkää rumpujen soitostasi. Omasta mielestäsi olet vain nero ja menestynyt.
Olet sairaudentunnoton suuruudenhullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Tämä liittyen edellä esitettyihin väitteisiin skitsoaffektiivisen häiriön syistä.
Jos lapsi saa kasvaa tasapainoisessa perheessä, se vähentää huomattavasti jopa sellaisiin sairauksiin sairastumisen riskiä, jotka ovat perinnöllisiä. Perheväkivalta aiheuttaa aina lapsen mieleen vaurioita, ja mielen vauriot voivat myöhemmällä iällä laukaista sellaisen perinnöllisen sairauden joka ei muuten olisi "puhjennut" koko elämän aikana. Myös erilaiset päihdeongelmat ovat narsistien lapsilla hyvin yleisiä. Lapsuuden kauhuja paetaan päihteisiin.
Mikään yksittäinen asia ei kuitenkaan selitä sairastumista, vaan kyseessä lienee enemmän negatiivinen lottovoitto, jossa 10 eri asiaa on mennyt pieleen lähtien äidin raskaudenaikaisesta ravitsemustilanteesta. Tuo isän ikä hedelmöityshetkellä kuitenkaan ei ole mikään varma tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Perimä,
-kehityksen varhaisvaiheet,
-hermoston kehitys,
-tunne-elämän kehitys ja
-sosiaaliset suhteet
vaikuttavat skitsoaffektiivisen häiriön puhkeamiseen.
-Jotkin huumeet tai lääkeaineet voivat aiheuttaa oireita tai vaikeuttaa niitä.
Tutkimus keskittyy nykyisin selvittämään hermoston kehityksen merkitystä, mutta
-yhtään yksittäistä syytä oireiden puhkeamiseen ei ole löydetty.
Skitsoaffektiivinen häiriö näyttää täten olevan osa jatkumoa, joka ulottuu skitsofreniasta vakavan kaksisuuntaisen mielialahäiriön kautta vakavaan ja uusiutuvaan masennukseen.
Hienoa listausta.
Osaatko vielä kertoa mikä johti siihen, että sinusta tuli narsisti? Osaatko arvioida syytä?
Harhaisena luulet taas muita kirjoittajia narsisteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on uhriutumista kun aikuinen ihminen velloo vuosikymmenestä toiseen lapsuudessaan. Piehtaroi katkeruudessa ja jankkaa palstoilla kertoen kokon ajan samaa tarinaa.Päihdeongelma tai siih
Uhriutumuseen liittyy vielä se, että syyttää lapsuuttaan siitä, ettei saavuttanut elämässään, mihin omasta mielestä olisi ollut mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on uhriutumista kun aikuinen ihminen velloo vuosikymmenestä toiseen lapsuudessaan. Piehtaroi katkeruudessa ja jankkaa palstoilla kertoen kokon ajan samaa tarinaa.Päihdeongelma tai siih
Kävin eilen lukemassa lankaa ja nyt kuule paljastit itsesi. Narsismi ei ole perinnöllistä. Se on kasvatuksellista. Psykopatia on jossain määrin perinnöllistä.
Yrität päteä pseudopsykologialla jolla maalitat yhtä ihmistä. Sairas
Epäilen vahvasti. Itsekkyys ja kusipäisyys ei edellytä narsismia. Kostonhimokaan ei sinällään ole narsisitinen piirre, mutta vakoilu ja kontrollointi alkaa jo liiipata läheltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on uhriutumista kun aikuinen ihminen velloo vuosikymmenestä toiseen lapsuudessaan. Piehtaroi katkeruudessa ja jankkaa palstoilla kertoen kokon a
Siis aivan yks ja sama onko tyypillä narsismia, tai skitsoaffektiivista häiriötä.
SINÄ olet täällä vauvapalstallakin pätemässä jotain pseduopsykopatologista teoriaa ja teet itsestäsi narrin.
Jos tyyppi on MIELESTÄSI hullu, niin miksi sinä pelaat jotain pulushakkia? Sinähän se hullu tässä olet.
Narsismi on lisääntymässä, mutta narsistisia piirteitä on enemmän kuin puhdasta narsismia. Joku voi olla myös persoonallisuushäiriöinen muulla tapaa kuin olisi narsisti ja se käytös on samantapaista kuten kaksisuuntaisilla ja epävakailla.
Se onko naisystävän eksä ollut narsisti, narsismin piireitä omaava, epävakaa, kaksisuuntainen tai kenties jotain muuta mielen häiriötä sairastava vai pelkkä kuspää ei ole se oleellinen asia vaan se, että kohteli toista huonosti ja nainen kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Narsismi on lisääntymässä, mutta narsistisia piirteitä on enemmän kuin puhdasta narsismia. Joku voi olla myös persoonallisuushäiriöinen muulla tapaa kuin olisi narsisti ja se käytös on samantapaista kuten kaksisuuntaisilla ja epävakailla.
Se onko naisystävän eksä ollut narsisti, narsismin piireitä omaava, epävakaa, kaksisuuntainen tai kenties jotain muuta mielen häiriötä sairastava vai pelkkä kuspää ei ole se oleellinen asia vaan se, että kohteli toista huonosti ja nainen kärsi.
Tai sitten naisella itsellään on roppakaupalla narsistisia piirteitä ja vetää hylkäämisestä narsistin raivarit, mistä alkaa lokakampanjointi. On voinut jäädä vaikka kiinni pettämisestä ja pelkää paljastuvansa lähipiirilleen petturina ja valehtelijana. Narsisti lle on tällaisessa tapauksessa luonnollinen ratkaisu ikään kuin suojata selustaansa mustamaalaamalla toista. Herkän ja rikkinäisen egon kosto voi olla myös vahva motivaattori lokakampanjaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, jos mies on narsistin uhri ja nainen käyttäytyy pariterapiassa kuin mallikansalainen, mies on pulassa. Suuri osa avun tarjoajista on naisia ja tuomitsevat puntaroimatta vaihtoehtoja miehen mustasukkaiseksi tilanteessa, jossa vaimo on pettänyt useita kertoja, mutta nainen ohjaa keskustelua ja ihmettelee mistä mies on näitä ajatuksia saanut päähänsä. Tämä uppoaa kaikkiin terapeutteihin ja muihin avunantajiin mitä olen kohdannut Sen jälkeen kaikki terapeutit sun muut ovat naisen puolella ja mies on sekoamispisteessä.
Vaikka näytät todistusaineistoa terapeutille, he uskovat silti naista. Manipulointi on hallussa ainakin vaimollani.
Miksi pitäisi olla todistusaineistoa terapeutille? Eikö ole pääasia, että itse tietää mikä on tosi. Jos toinen ei ole aito, luulisi että terapia on hyödytöntä.