Periikö mieheni omistamani asunnon?
Meillä ei ole avioehtoa. Olin typerä ja menin joitain vuosia sitten naimisiin miesystäväni kanssa. Mies on sittemmin jättäytynyt ns. elämäntapatyöttömäksi, vaikka on täysin työkykyinen. Olen itse sairas ja tulen melko varmasti elämään paljon lyhyemmän elämän kuin hän. Hiljattain erään riidan yhteydessä kysyin, miten hän aikoo elättää itsensä kun minä en ole en täällä ja mies vihjasi, että kuolemani jälkeen hän häätää omistamassani asunnossa asuvan tyttäreni, myy asunnon ja elää niillä rahoilla.
Ainoat omaisuuteni ovat kyseinen asunto ja pieni firma. Omistin asunnon jo ennen avioliittoa ja tytär on asunut siinä monta vuotta (vaihdoin itse pyörätuoliystävälliseen vuokra-asuntoon). Tytär on nyt raskaana ja haluan, että hän saa pitää asunnon ja asua siinä lapsenlapseni kanssa kuolemanikin jälkeen. Asunto ei ole kovinkaan arvokas tai hieno, mutta se on tyttäreni koti.
Kysymys kuuluukin, jos testamenttaan asunnon tyttärelleni jääkö se hänelle, vai voiko mieheni jotenkin keplotella sen itselleen?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan ohjeilla et kyllä selviä.
Ensinnäkään puoliso ei peri - paitsi jos ei ole rintaperillisiä.
Hän voi saada tasinkoa.Onko sillä mitään väliä, minkä niminen se järjestely on, jossa mies saa ainakin osuuden asunnosta? Oli se nimeltään vaikka kuperkeikka, tässä haetaan lopputulosta, ei sitä, minkä niminen toimitus on.
Ap kysyi nimenomaan "periikö mieheni". Jos hakee pelkkää lopputulosta eikä järjestelyn nimellä ole merkitystä, kannattaa kysymys asettaa jotenkin toisin, esim. "voiko mieheni jotenkin saada asuntoni tai osan siitä omistukseensa kuolemani jälkeen?" Jos kysyy perimisestä, on aika luonnollista, että vastaajat vastaavat kysymykseen vain perimisen näkökulmasta.
onko tuo mies lapsen isä, vai uusi mies....jos lapsen isä on kuollut,ja tuo asunto on ollut jo tuolloin heillä, niin silloinhan tämä tytär on jo perinyt siitä puolet.
Äitinsä, eli aloittaja, omisti siitä puolet leskeksi jäätyään..
Uusi mies, jos tuo on sellainen, ei voi omistaa kuin 1/4 osan asunnosta . Eli siitä äidin omistamasta puolikkaasta se mies voi omistaa vain puolet, eli 1/4, tytär perii äitinsä osuuden, eli 1/4 osan. Se uusi mies saa kaikenkaikkiaan vain sen 1/4 osan, jos kuvio on tuollainen.
Kannattaa ottaa yhteyttä lakimieheen ja selvittää asia pohjia myöten, eikä jäädä uskomuksien varaan.
Annat asunnon lahjaksi tyttärelle
Leskellä on oikeus myydä asuntonsa , vaikka asuisi itse hoitokodissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, voit myös ottaa miehestäsi avioeron. Tuollaisen kommentin jälkeen tekisin sen. Pyydä tyttäreltäsi apua, niin että voit tehdä sen helposti ja vain ilmoittaa asian miehelle ja sitten kadota.
Ei kai se mitään auta. Erossakin puolet kuuluu miehelle jos sitä avioehtoa ei ole.
Lahjanluonteisesta kaupasta on kyse silloin, kun omaisuuden kauppahinta on vähemmän kuin omaisuuden käypä arvo eli omaisuus myydään alhaisemmalla hinnalla kuin sen käypä arvo on.
Jos ostat omaisuutta ja maksamasi kauppahinta on enintään 75 % (3/4) omaisuuden käyvästä arvosta, kyseessä on lahjanluonteinen kauppa ja voit joutua maksamaan lahjaveroa. Lahjanluonteisessa kaupassa lahjan arvo on omaisuuden käyvän arvon ja siitä maksetun kauppahinnan välinen erotus.