Onko vaatekoot oikeasti muuttuneet noin paljon?
Normipainoinen ystäväni ostaa kuulemma lastenosastolta vaatteita... 165 cm pitkä ja painaa kuulemma n.65 kg.
Itse olen lihonut ja käytän nykyään kokoa 42 joten lastenosastokokoihin on vielä ”jonkun matkaa” 😁mutta siis oikeasti... olenko lihomisen myötä tullut jotenkin sokeaksi muiden koolle... oltiin kesällä shoppailemassa ja mielestäni täysin normaalikokoinen kaverini, ei tosiaan edes minun silmiini hoikka kokeili vaatteita koossa XS ja 34.
Joskus nuorena kun mitat olivat 170/57 kg käytin vaatteita koossa S-M ja 36-38.
Ovatko vaatekoot oikeasti noin muuttuneet vai näenkö minä ystäväni jotenkin lihavampina kuin ovatkaan kun ihmettelen että ostavat lastenosastolta vaatteensa tai koossa XS
Kommentit (38)
Niin sen täytyy olla joo. Ihmettelin vaan näitä juttuja että ostaa lastenosastolta vaatteita... itse en ostanut mitään lastenosastolta vaikka BMI oli joku 19...
Eivät ole muuttuneet. Vaatekokoon vaikuttaa myös malli, samoin pituus, ei niinkään onko hoikka tai ylipainoinen.
Jollekin 180cm hoikalle naiselle saattaisi leveydestä mennä joku S-koko, mutta hihoista tai housunlahkeista tai vaatteen pituudesta se on aivan liian pieni ja tarvitaan L-kokoa.
Normimitoitus on tehty 163-165cm naiselle.
Riippuu varmasti paljon ihmisen luuston rakenteesta. Itse olen ollut reippaasti alipainoinen ison osan elämääni. Silti en pienimpiin kokoihin mahtunut. Olen pitkähkö ja leveäharteinen. Nyt kun olen lihonutkin normipainoon, vaatekoko tuntui järkyttävän suurelta. Reilusti ylipainoinen ystäväni käyttää pienempiä kokoja kun minä.
Kyllä on muuttunut.. olen mielestäni kokoa m tai jopa L jossain, mutta farkut pitää nykyään ottaa s koossa ja nekin tahtoo välillä olla hieman reilut..
Voi hyvinkin ostaa lastenosastolta, kun lastenvaatteita on 170cm saakka ja vaate voi olla suurempi kuin normi naisten koko, koska Eurooppalaisen taulukon mukaan naisten keskipituus 163-165cm.
Vierailija kirjoitti:
Jollekin 180cm hoikalle naiselle saattaisi leveydestä mennä joku S-koko, mutta hihoista tai housunlahkeista tai vaatteen pituudesta se on aivan liian pieni ja tarvitaan L-kokoa.
Näin on. Mulla on 178 cm pitkä teinityttö (tänä vuonna 17 v), jolla on juuri tuo ongelma, että usein vaate olisi S- tai M-kokoisena sopivan leveä, mutta L-kokoisena sopivan pitkä.
Lisäksi painokaan ei kerro kaikkea. Noilla ap:n mainitsemilla mitoilla voi olla vähän pyöreä tai ihan timmi, riippuen, mistä paino koostuu (lihaksesta vai rasvasta).
Vierailija kirjoitti:
On. Kansa lihoo koko ajan! Ent. M on nykyään XS. Iso osa lapsista lihavia. Koot 164 ja 170 menee lähes kaikille normaalipainoisille aikuisille (naisille).
Vaatteen kaavoituksessa ei yksin vaikuta leveys, vaan tärkeämpi on pituus. Ja mallikin vaikuttaa paljon.
Riippuu ihan vaatemerkistä. Skandinaavisilla merkeillä XS vastaa usein kansainvälisesti M-kokoa. Ovat mitoitettu isoille ja roteville pohjoismaalaisille.
Mä kyllä heräsin siihen, että pari vuotta sitten ostin Cubuksesta farkkuja koossa 27 tuumaa?!!?!?? Eläissäni en ole noin pieneen kokoon mahtunut, 29 on ollut ehkä eniten "normikoko" ja joskus 28 joka sekin on tehnyt ajoittain tiukkaa. Ja olen keski-ikäinen - nuorena olin aavistuksen hoikempi.
Olen ihan varma, että koot ovat muuttuneet. Samoin väljä vaatemuoti antaa väärän kuvan kokoluokituksista. Ja farkuissa on nykyään elastaania, mitä ennen ei ollut.
Ihmiset ovat sokeutuneet mitä tulee vartalon kokoon ja vaatekokoihin. Itseään pidetään hoikempina kuin ollaankaan ja tämä väljentynyt kokomitoitus ei yhtään helpota asiaa.
Vierailija kirjoitti:
On. Kansa lihoo koko ajan! Ent. M on nykyään XS. Iso osa lapsista lihavia. Koot 164 ja 170 menee lähes kaikille normaalipainoisille aikuisille (naisille).
Tämä riippuu hyvinkin paljon siitä, minkä mallinen kroppa naisella on. Jos on leveä lantio ja kapea vyötärö, ei istu lasten koot mitenkään, vaikka olisi kuinka hoikka.
Toisaalta, nykyisin monet treenaavat lihaksiaan, ja lihas painaa enemmän kuin läski. Joten samaan ympärysmittaan mahtuu suurenpi massa sitä lihasta kuin läskiä. Itsellänikin housut, jotka ostin, kun olin 8 kiloa kevyempi kuin nyt, ja mahtuu ihan hyvin päälle. Silloin kun en ollut vielä treenannut ollenkaan, nuo housut alkoivat kiristää jo 5 kiloa kevyempänä, kuin nyt olen.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä heräsin siihen, että pari vuotta sitten ostin Cubuksesta farkkuja koossa 27 tuumaa?!!?!?? Eläissäni en ole noin pieneen kokoon mahtunut, 29 on ollut ehkä eniten "normikoko" ja joskus 28 joka sekin on tehnyt ajoittain tiukkaa. Ja olen keski-ikäinen - nuorena olin aavistuksen hoikempi.
Olen ihan varma, että koot ovat muuttuneet. Samoin väljä vaatemuoti antaa väärän kuvan kokoluokituksista. Ja farkuissa on nykyään elastaania, mitä ennen ei ollut.
Ihmiset ovat sokeutuneet mitä tulee vartalon kokoon ja vaatekokoihin. Itseään pidetään hoikempina kuin ollaankaan ja tämä väljentynyt kokomitoitus ei yhtään helpota asiaa.
Ja olen myös ostanut useammat 170 koon farkut lastenosastoilta henkkamaukasta ja Lindexistä.
Olen 50v. 159cm. 50kg. Ja välillä jopa XS vaatteet on liian isoja.
Riippuu ihan hirveesti mistä kaupasta vaatteesi haet. H&M S-koot ovat ihan eri S-kokoa kuin vaikkapa Carlingsissa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan hirveesti mistä kaupasta vaatteesi haet. H&M S-koot ovat ihan eri S-kokoa kuin vaikkapa Carlingsissa.
Joo ja vielä enemmän, missä maassa vaate on valmistettu. Jossakin hikipajassa tuskin kunnioitetaan kansainvälistä mittataulukkoa, kun ei arvosteta muitakaan eettisiä arvoja, vaan kaikki menee tehokkuuden edelle.
Juuri ostin Ruotsissa valmistetut nahkahanskat, jotka oli puoltatoista numeroa pienemmät, kuin Made Kiina hanskat, jotka sopivat käteen.
Senttikokoiset vaatteet on yllättävän (?) leveitä.
160/45 extrahoikka teinini hukkuu lastenvaatteisiin, kuten myös xs/34. Xxs/32 taas on aika hintsusti saatavilla, onneksi maailmalta saa nettikaupoista istuvat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on ostettu samasta kaupasta (BikBok) teinille vaatteita, kasassa oli kokoja xs:stä m:ään. Kaikki sopivia.
"Ihmiset ovat sokeutuneet mitä tulee vartalon kokoon ja vaatekokoihin. Itseään pidetään hoikempina kuin ollaankaan ja tämä väljentynyt kokomitoitus ei yhtään helpota asiaa."
Tuo on ihan totta! Myös kaikki puhelimen selfie/kauneussovellusten vuoksi ihmiset eivät tajua miltä oikeasti näyttävät. Moni ihan järkyttyy, kun yhtäkkiä näkeekin jonkun toisen ottaman kuvan itsestään kauempaa. Itsensä huijausta! Luin jostain aikoinaan, että koot muuttuvat myös sen vuoksi, että ihmiselle tulisi parempi olo itsestä. Mieluumminhan kaikki haluaa ostaa pienemmältä vaikuttavan koon. Tulee näin hyvä mieli itselle, vaikka huijaakin itseään.
Lastenvaatteiden mitoitus on hyvin erilainen. Oma tyttöni on 170 cm, hänelle kävisi pituuden puolesta lastenmalliston vaatteet, mutta ostaa naisten xxs-xs-kokoa, koska ne ovat pienempiä. Lastenvaatteet ovat turhan väljiä, lahkeet liian leveitä, samoin vyötärö.
Ennen vanhaan farkuissa ei ollut elastaania. Minusta esim. Levikset eivät ole kyllä muuttuneet miksikään vuosien saatossa. Nyt malleja on tietysti vähän erilaisia.
Itselläni on vanhoja 38-40 koon vaatteita, ja minusta ne on oikeastaa isompia kuin nämä nykyiset. Eli ehkä puseroiden koossa on ainakin menty naftimpaan suuntaan. Koon 38 pusero on välillä hyvin pieni. Jos siis puhutaan ihan näistä perusvaatteista, ei hyvin väljistä.
Oma kokoni on 38, vanhat 38 vaatteet menee hyvin (on ehkä vähän isoja), ostan pääosin tuota kokoa edelleen, eli minusta ei ainakaan kaikki koot ole suurentuneet.
Kyllä vain. Lehdestä: Suomen yleisin naisten vaatekoko on S-ryhmän myyntidatan perusteella L tai 42. M niin kuin medium ei siis enää olekaan keskivertoa, vaan naiset ostavat suurta kokoa. Juu... Laskiaispullan mussutus näkyy suomalaisissa.