TAMPERE: Miksi menette ruuhkabusseihin ilman maskia ja istutte maskillisen viereen, vaikka turvavälit?
Yskitte ja röhitte vielä, aivastatte käteenne ja painatte stop- nappia? Saatatte istua sairaalassa tai muussa hoitotyössä olevan viereen, vaikka ei saisi. Miten tällaista voi tapahtua? Bussikuski ei puutu näköjään ja bussiin otetaan täysi määrä ihmisiä?? Miksi ei lisätä vuoroja?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä pidän kassia vieressä, ei nyt korona-aikaan tarvitse änkeä kenenkään viereen istumaan. Itse jään seisomaan jos en saa omaa penkkiriviä. Ehkä voin heltyä maskilliselle ottamaan kassin pois mutta maskittomalle en ikinä, heidän pitäisi tajuta pysyä koko bussista pois.
Mitä teet kun nostan kassisi syliisi tai heitän bussin avoimesta ovesta ulos ja menen vapaalle paikalle istumaan?
Minulla on astma joten en voi käyttää maskia.
On pakko pitää maskin naruja ristissä.Kansalaismaskissa ainakin on niin pitkät narut että koko maski pyörii kuin puolukka siellä jossakin,jos ei laita naruja ristiin.
En tiedä,kuinka pitkäksi on kuviteltu maskin reunan,kasvojen n. keskokohdan, ja korvantaustan väli.
Mallinuken päälle oli kuvattu maski,oli ainaskin puoli kertaa lisää mun kasvojen koko siitä kohdin.Ja mä en ole mikään luonnonoikku.Siis posken leveys korvantakuseen.
Siinä syy miksi narut ristissä.
Ne kirurgiset maskit on yhtä tyhjän kanssa olen useamman kerran todistanut bussissa, kun maskilliset yskii edessä ja se ilmavirta tulee sieltä sivuaukoista ulos tai kun maskilliset änkee ihan vierestä ohi pälättäen. Mutta onpahan hyviksen leima otassa, kun maski päässä yskii bussissa tai kaupassa, vaikka muut saavat osansa niistä pisaroista maskista huolimatta.
Itse en voi käyttää maskia, koska henki ei kulje. Hengittäminen kun on elinehto ja töissä on käytävä. Maksatko sinä minulle palkkani kotona istumisesta? Astman ja kroonisen nuhan, jota nämä talvikelit oikein innoittaa aihettaa lisäksi sen, että posket tukossa, lisäksi kanssamatkustajien hajusteet saa usein limakalvot poskionteloissa ja kurkussa turpoamaan ja tupakansavua sisälle tulevat matkustajat saavat minut haukkomaan henkeä. Laita siinä sitten vielä jokin rätti naamalle, kun muutenkin henki kulkee huonosti ja se maski saa minut hengittämään tosi raskaasti ihan lyhyessä ajassa ja pois ottaessa hengitys ihan sekaisin. Huono hapensaanti aiheuttaa minulle myös rytmihäiriöitä.
Joten älä sinä kirurginen maski naamalla yskivä ulise muille maskittomuudesta. Itse olen bussissa sentään aivastelematta ja yskimättä, kaupassakin pyrin olemaan ihan hiljaa ja kiertämään muut kaukaa. Toki niitäkin on, joille maski ei aiheuta haittaa, mutta sitten on meitä jotka ei voi maskia käytää. Joo ja riskiryhmään kuulun minäkin, mutten silti ole hysteerinen, vaikka ilman maskia joudun töissä kulkemaan. Jos mahdollista yritän kulkea sellaisilla vuoroilla, jotka eivät ole täynnä.
Puhut asiaa.
Kun ymmärtää todennäköisyyksiä, välttyy elämässä ylipäätänsä monelta ikävältä asialta. Monelta unohtuu edelleenkin kylmät faktat, että Suomessa koronan on sairastanut alle 1 prosentti väestöstä ja silti ihmiset elävät kuin maailmanlopun edellä.