Yliopisto-opiskelu + vauva, kokemuksia?
Eli oon siis pian valmistumassa kauppatieteiden kandidaatiksi, ja tarkoituksena olisi jatkaa maisteriopinnot heti perään. Sain kuitenkin joku aika sitten tietää, että odotamme poikaystäväni kanssa lasta. Toivoisin kokemuksia teiltä, jotka olette opiskelleet vauvan/lapsen kanssa. Miten opiskelu sujui, pystyitkö keskittymään hyvin opiskeluun? Opiskelitko etänä, jos et, niin missä lapsi oli luentojen ajan?
Kaikki kokemukset toivottuja!
Kommentit (240)
Sehän riippuu paljon siitäkin, millainen vauva teille tulee. Kärsiikö koliikista vai nukkuuko yöt hyvin, syökö korviketta/pullosta valmiiksi pumpattua yms... Mut näitä ei toki voi tietää kun vasta vauvan synnyttyä.
Opiskelu vauvan kanssa vaatii todennäköisesti enemmän hermoja ja keskittymistä parin vuoden ajan, mutta toisaalta onhan se sen arvoista. Sitten olet valmistunut ja voit hakea töitä. Ei se pieni lapsi kärsi siitä jos äidillä on vähän omiakin hommia, varsinkin jos saa viettää enemmän aikaa isänsä kanssa.
Sitä on vaikea etukäteen ennustaa. Itse sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja olin niin sekaisin ja väsynyt pätkäöistä, että en kyennyt muuhun kun hoitamaan lapsen ekan parin vuoden ajan. Sitten lapsi meni hoitoon ja jaksoin jatkaa maisterin opintoja. Jollain taas onnistuu hyvinkin.
mulla on ollut kaksikin lasta mukana yliopistolla luennolla. Tietty otin vain koska tiesin että osaavat olla hiljaa. Katsoivat tietokoneelta kuulokkeiden kanssa piirrettyjä.
Kävin kirjoittamassa kypsyysnäytteen yliopistolla siten, että MLL:n lastenhoitaja oli mukana. Se oli sinänsä virhe, koska tää lastenhoitaja ei oiekin osannut "vahtia" lapsia vaan antoi juosta pitkin yliopiston käytäviä :D
Äitini on ollut isoksi avuksi ja ottanut lapset välillä luokseen, samoin mieheni otti vastuuta lapsista.
Olen myös vauvan kanssa mennyt opiskelemaan ja vauva nukkui käytävällä vaunuissa. Oli hiljaa, koska nukkui ja istuin oven vieressä, että pääsen poistumaan tunnilta nopeasti jos herää.
Kyllä hätä keinot keksii. Se on minun mottoni :)
Tsemppiä opiskeluun. Selviät kyllä.
Vierailija kirjoitti:
mulla on ollut kaksikin lasta mukana yliopistolla luennolla. Tietty otin vain koska tiesin että osaavat olla hiljaa. Katsoivat tietokoneelta kuulokkeiden kanssa piirrettyjä.
Kävin kirjoittamassa kypsyysnäytteen yliopistolla siten, että MLL:n lastenhoitaja oli mukana. Se oli sinänsä virhe, koska tää lastenhoitaja ei oiekin osannut "vahtia" lapsia vaan antoi juosta pitkin yliopiston käytäviä :D
Äitini on ollut isoksi avuksi ja ottanut lapset välillä luokseen, samoin mieheni otti vastuuta lapsista.
Olen myös vauvan kanssa mennyt opiskelemaan ja vauva nukkui käytävällä vaunuissa. Oli hiljaa, koska nukkui ja istuin oven vieressä, että pääsen poistumaan tunnilta nopeasti jos herää.
Kyllä hätä keinot keksii. Se on minun mottoni :)
Tsemppiä opiskeluun. Selviät kyllä.
Mutta siis tietty ota vauva VAIN, jos pystyt takaamaan, että on hiljaa ja oot valmis poistumaan luennolta, jos vauva mölisee.
Itse olen hyvin suopea opiskelulle vaikka on lapsia mutta täytyy muistaa ymmärtää kanssaopiskelijoita ja opettajaa ja sitä, että muut ie ole tulleet sinne kuuntelemaan sinun vauvasi itkua.
Itsekin olen ottanut pari kertaa vauvan mukaan luennolle, kun syötin hänet juuri ennen, ja tiesin että nukkuu 98% todennäköisyydellä koko luennon ajan, minkä kyllä tekikin. Varmistin opettajalta, että sopiiko hänelle jos otan vauvan mukaan, ja sovittiin että saan lähteä, jos vauva herää. Hän oli tosi ymmärtäväinen ope, kaikki eivät ehkä ole ihan niin ymmärtäväisiä.
Luennothan on nykyisin moodlessa ja niitä voi katsoa koska ehtii. Oma vauvani nukkui kivasti päiväunia ja sillä aikaa voi pyörittää luentoa, kirjoittaa esseetä tms. Pitää äidinkin mieleltään virkeänä kun on älyllistä tekemistä vaipanvaihdon ohessa. Tentteihin tarvitsee sitten järjestää lapsenhoitajan. Hyvin se onnistuu, tsemppiä.
Tsemppiä! Tuleeko olemaan raskasta, mutta myös sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä! Tuleeko olemaan raskasta, mutta myös sen arvoista.
Tulee* olemaan raskasta
Vierailija kirjoitti:
Luennothan on nykyisin moodlessa ja niitä voi katsoa koska ehtii. Oma vauvani nukkui kivasti päiväunia ja sillä aikaa voi pyörittää luentoa, kirjoittaa esseetä tms. Pitää äidinkin mieleltään virkeänä kun on älyllistä tekemistä vaipanvaihdon ohessa. Tentteihin tarvitsee sitten järjestää lapsenhoitajan. Hyvin se onnistuu, tsemppiä.
Toki opiskeluava ova saaneet jo yksistään "korona-aikana" uusia muotoja mutta en halua olla pessimisti ja iilon pilaaja mutta huomauttaisin kuitenkin, että läheskään kaikki luennot eivät vielä ole modlessa, eikä yliopisto-opiskelu vielä ole tehtävissä vain kirjekurssina tai muutoin etänä.
Mutta toki paljon riippuu myös alasta, mitä opiskelee. Ja jopa yksittäisistä oppiaineen proffista ja sen muista vastuu henkilöistä toisilla vaikuttaa olevan edelleen itseisarvona toimia kuin maailman omistajat, jotka vaativat ja odottavat, että asiat menevät heidän tahtomallaan tavalla, koska "näin on toimittu ennenkin, niin näin tehdään ainakin minun aikanani aina"
Itsestään selvää lienee myös se opiskelijan oma asema. Toisille etäopiskelu sopii toisista on kärjistäen jäänyt mielikuva, että tarvitsisivat jatkuvasti jonkun, joka pitäisi heitä kädestä ja kertoisi ja ohjaisi, mitä opiskelijan tulisi tehdä seuraavaksi.
Meille tuli vauva kesken lääkikseni. Jäin hoitamaan häntä vuodeksi, sitten palasin opiskelemaan ja myös töihin. Mies opisekli ja teki töitä myös, paitsi vauvan ollessa 1 v. ja minun palatessa opiskelemaan mies jäi hoitamaan lasta kesäksi, kun minä menin toiselle paikkakunnalle töihin. Sitten lapsi meni päiväkotiin, ja elettiin arkea ihan tavallisesti.
Omaa opiskeluani äidiksi tulo vain ryyditti. Kun on pieni lapsi kotona, niin se kirjastossa istuttu lukuaika pitää todella käyttää hyödyksi, eikä vaan roikkua kahviossa tai tekstata kavereiden kanssa. Motivaatio valmistumiseen oli hyvä ja työteho niinikään.
Sain toisen lapsen pian valmistumisen jälkeen. Raskauteni ja synnytykseni ovat menneet hyvin ja lapset ovat olleet terveitä. Käytössä olevia apuvoimia (mummit ja ukit) on ollut jonkin verran päiväkodin kesäloman ajalle (muutama päivä) mutta normaalin arkeen ei juurikaan, isovanhemmat asuvat etäisyyden päässä ja kullakin omat työnsä. Kaveriapua on ollut samassa tilanteessa olevalta perheeltä, ja heille sitä on myös meiltä järjestetty, puolin ja toisin siis autellaan.
Ennen lapsia opiskelin ulkomaisessa yliopistossa Euroopassa. Vaunut olivat tuttu näky yliopistossa ja vauvoja näkyi luennoilla paljon.
Nyt Suomessa en ole nähnyt vauvoja luennoilla koskaan. Hieman pelottaa, koska omani syntyy minä hetkenä hyvänsä. Toki jään kevääksi pois, mutta syksyllä haluaisin jo yrittää vähän opiskellakin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen lapsia opiskelin ulkomaisessa yliopistossa Euroopassa. Vaunut olivat tuttu näky yliopistossa ja vauvoja näkyi luennoilla paljon.
Nyt Suomessa en ole nähnyt vauvoja luennoilla koskaan. Hieman pelottaa, koska omani syntyy minä hetkenä hyvänsä. Toki jään kevääksi pois, mutta syksyllä haluaisin jo yrittää vähän opiskellakin.
Harvassa maassa on yhtä hyvä julkinen lastenhoito kuin Suomessa. Ja vaikka muulta osinaan vaikutaa, niin suomalainen ja pohjoismainen parisuhde on globaalisi arvioiden verraten tasa-arvoinen....
Vierailija kirjoitti:
Itsekin opiskelin eräässä ulkomaisessa yliopistossa muutama vuosi sitten. Siellä oli muutama lastenhoitaja, joille pystyi viemään vauvan/lapsen luentojen ajaksi. Todella fiksu palvelu, monilla kavereillani oli silloin pieniä lapsia (itsellä siis ei) jotka käyttivät tuota ja kehuivat paljon. Suomessakin voisi tämä olla hyödyllistä.
Minä tein gradun äitiyslomalla ja olen totaaliyh. Vauva nukkui kyllä paljon. Muutama esseekurssi meni myös. Gradun aineisto oli kerätty jo aiemmin eli tuohon ajanjaksoon meni kirjoitustyö. Kokeile miten sujuu ja varaudu siihen että jos ei homma toimi niin pidät sen vuoden opinnoista väliä. Onnea vauvasta!
Voithan aloittaa opinnot, ja jos tuntuu että vauva tarvitsee enemmän huomiota, etkä pysty keskittymään, niin ainahan voit keskeyttää opinnot ja jatkaa myöhemmin.
Hyvin sujuu. Teen kouluhommia päikkäriaikaan, sekä yöuniaikaan. Mies etänä töissä ja auttaa vauvan kanssa. Luentoja kuuntelen kuulokkeilla ja vauva sylissä tai puuhaa omiaan. Kannattaa kuitenkin olla ottamatta paineita, jos ei suju niin ei suju. Oma jaksaminen ensin.
N29
Maisteriopinnot ja etänä opiskelua, taapero kotona. Loistavasti on onnistunut!
"Kauppaopiston naiset ne todella kääntää mun pään"
Ymmärsinkö väärin, kun olin edellä ymmärtävinäni, että Ap:lla on rinnallaan myös kumppani (poikaystävä). - Miksi Ap:n pitäisi omistaa lähitulevaisuutensa olemalla kiinni lapsessa, sillä sille tuo kommenttisi minusta hieman kuullosti.
En sano nyt nuoren vauvan tarvisemista virikkeistä mitään, vaan jatkan, että en usko että tuleva lapsi menee hajalle ja pilalle, jos hän viettää aikaa, vaikka kokonaisen päivän tai aluksi vain puolikin päivää isänsä kanssa tai yleisemmin enempi isänsä kanssa.
Ja Ap tekee tuona aikana "omia juttujaan" ja luonnollisesi vastaavasti tilanne voi olla välillä toisin päin.
Ei lapsi kuole tai saa elinikäsiä traumoja, vaikkeivat molemmat hänen vanhempansa olisi jakuvasti hänen vierellään.
Sinkkumies