Jos kaikki tuet poistettaisiin huomenna...
Kuinka paljon se vaikuttaisi elämääsi?
Siis ei opintotukea, työttömyyskorvauksia, lapsilisiä, asumistukea, ilmaista kouluruokaa, vahvasti tuettua päivähoitoa, kotihoidontukea, ei yhtään mitään muuta kuin omat palkkatulosi tai muu omaisuutesi jolla kaikki olisi maksettava.
Terveydenhoidosta ja lääkkeistä maksaisit täyden hinnan yksityisillä lääkäriasemilla ja sairaaloissa jos sinulla ei satu olemaan yksityistä sairausvakuutusta tai työterveydenhuoltoa. Julkista terveydehuoltoa ei olisi ollenkaan.
Tällainen ajatusleikki tänään.
Kommentit (102)
Vakuutusyhtiöt joutuisivat vaikeuksiin kun ihmiset irtisanoisivat vakuutukset. Käräjäoikeudet ruuhkautuisivat häädöistä kun ihmisillä ei olisi varaa maksaa vuokraa. Tämän seurauksena pankit joutuisivat vaikeuksiin kun sijoittajat eivät enää pystyisi maksaa lainojaan ihmisten jäädessä roikkumaan asuntoon niin kauaksi aikaa kunnes käräjäoikeus myöntäisi häädön.
toivottavasti sulta poistetaan
aivot sulta jo onkin poistettu
Jos Sijaltainen nousisi.
Sijaltainen_nousisi kirjoitti:
toivottavasti sulta poistetaan
aivot sulta jo onkin poistettu
Keneltä?
No ensinnäkin joutuisin pois tästä kämpästä. Voisin varmaan saada väliaikaisen asuinpaikan jonkun luota, mutta niin kaukaa tältä paikkakunnalta että opiskelu loppuisi. Toinen vaihtoehto olisi yrittää saada joku hanttihomma, jonka johdosta varmaan palaisin niin loppuun kiireisen koulun ja työn kanssa että sekin johtaisi opintojen loppumiseen, jos koko työtä nyt edes löytyisi.
Mielenterveyteni saattaisi kärsiä aika lailla eikä varaa olisi sitä hoitaa nykyistäkään vähää.
Ja koska en suorittanut opintojani loppuun, ei minua varmaan oikein mihinkään töihinkään otettaisi.
En saisi sitten mistään rahaa, koska nyt kun olen sairauslomalla, saan kyllä palkkaa, mutta työnantaja saa mun sairauspäivärahan. Tuskin saisin sitten palkkaa, jos sairauspäiväraha poistuisi. Rintasyöpälääkkeet jäisivät apteekkiin, samoin verenpainelääkkeet. Muutaman kuukauden eläisin ehkä miehen avustuksella, mutta ei hänelläkään rahat riittäisi pidempään mun elättämiseen.
No en tiedä, olen julkisen terveydenhuollon työntekijä äitiyslomalla. Varmaan pitäisi lopettaa äitiysloma kesken ja hakea yksityiseltä töitä. En tiedä saisinko, koska sinne hakisi samalla kaikki muutkin julkisen terveydenhuollon työntekijät. Toisaalta millään yksityisellä toimijalla ei Suomessa olisi rahkeita tai edes tiloja järjestää koko terveydenhuoltoa, joten veikkaan että ainakin alkuvaiheessa yksityiset tulisi pyörittämään toimintaa julkisen tiloihin ja on mahdollista, että samalla saisi ainakin osa vanhasta henkilökunnastakin pysyä.
Mikäli en saisi töitä niin talo pitäisi myydä. Koska miljoonat muut olisivat samassa kusessa, olisi asuntojen hinnat todennäköisesti romahtaneet murto-osaan aiemmasta, eikä myyntihinta kattaisi edes jäännöslainaa. Muutettaisiin meidän viiden hengen perhe sijoituskaksiooni ja yritettäisiin jotenkin selvitä edes sen lainasta plus tietty siitä talon jäännöslainasta. Todennäköisesti ei selvittäisi. Pitäisi myydä sijoituskämppäkin tappiolla ja muuttaa vuokralle, mahdollisesti kahden asuntolainan jämät niskassa. Vuokrakämppien kysyntä olisi vaan räjähtänyt taivaisiin ja niitä olisi vaikea löytää.
Jos ei vuokrakämppää löytyisi, niin äitini todennäköisesti ottaisi meidät nurkkiinsa asumaan ennemmin kuin jättäisi sillan alle. Hänen kaksiossaan olisi kaikilla kuudella hermot riekaleina alle kolmessa minuutissa. Jos oikein hyvin kävisi, niin päästäisiin jonkun sukulaisen velottomaan taloon tai talviasuttavaan mökkiin. Tosin kun ei sellaista omilla vanhemmilla tai sisaruksilla ole, niin en tiedä olisiko tätien ja setien nurkissa tilaa meille, vai olisiko ne jo pullollaan omia aikuisia lapsia perheineen.
Sitten on vielä tietysti se, miten näin massiiviset muutokset vaikuttaisivat yhteiskuntaan ja talouteen ja sitä kautta puolison työllisyyteen. Hän on alalla, joka ei ole kaikkein suhdanneherkin, mutta pelkään että noin massiiviset muutokset yhdessä yössä tapahtuvana kaataisi yhteiskunnan kuin korttitalon eikä oikein kukaan osaisi ennustaa mitä tapahtuu. Voi esimerkiksi olla, että asuntojen pakkomyynti joko kiellettäisiin pankeilta tai sitä säädeltäisiin tai pankit käyttäisivät sitä vain erittäin valikoiden. Liekö pankinkaan etu, että ihmiset paniikkimyyvät pilkkahinnalla ja loppulaina jää maksamatta.
Kiva lukea että täällä on niin anteliasta porukkaa,että mukisematta maksaa veronsa, mutta eivät edes kelakorttia näytä apteekissa tai yksityisellä ja laittavat lapsensakin yksityisiin kouluihin ja ulkomaille opiskelemaan ilman opintotukea etteivät vahingossakaan joudu hyödyntämään yhteiskunnan tukia.
Lapsi muuttaisi meille asumaan ja veljelle pitäisi mun ja toisen veljen järjestää jotain sekä kustantaa hänen elämisensä. Hän ehkä voisi jotain pientä kevyttä työtä tehdä muutaman tunnin silloin tällöin samoin lapsi. Molemmat ovat fyysisistä syistä sairaseläkkeellä, tai lapsi siis kuntoutustuella, veljellä kyllä myös adhd, mutta se ei ole eläkkeen pääasiallinen syy. Mä luulen, että mun veljeä auttaisi myös jotkut hänen tuttavansa, niinkuin auttavat jo nytkin. Veljeä en jaksaisi meillä, lapsi pystyy kyllä huolehtimaan itsestään, veli ei, vaan tarvitsee myös kotihoidon apua jonkin verran. Veli on 62, lapsi 30.
Olen töissä pienyrityksessä, emmekä saa mitään tukia, vaan ihan tuotoilla eletään. Mutta asiakkaiden saamat tuet vaikuttaisivat varmasti asiaan. Rakennusala, erikoistunut korjausrakentamiseen. Kyllähän ne eläkeläisten kämpät jäisivät asiakaskunnasta pois, samoin tietyt julkisen sektorin hankkeet, eli työmäärä tippuisi kyllä. Samoin kyllä toisen veljen tuloista osa on välillisesti riippuvaisia tukien saajista.
90 lisää, että maksaisin hammaslääkäristä jonkin verran enemmän, saman kuin mitä siitä maksettiin 80-luvulla, kun silloin ei kunnallista tavallinen työssäkäyvä saanut. En muista saiko vähentää veroissa, jotain sairauskuluja sai kyllä, mutta eihän se käytännössä isoa palautusta tuonut. Lääkärissä en käy edes joka vuosi, mutta kai sen hinta tuplaantuisi? Käyn yksityisellä, meillä ei työterveyshuolto sisällä lääkärikäyntejä. Kirjastoja ei kai enää olisi ja käytössä olisi tietullit. Aika paljonhan sitä pitäisi maksaa vaikka vähän mistä enemmän, monesta asiasta ei tule edes ajatelleeksi, missä kaikessa on mukana yhteiskunnan tukea.
Lentäisin asunnosta ulos jossain vaiheessa, rahaa on maksaa tällä hetkellä ehkä 4 kk vuokra. Se raha on opintolaina.
Toki sitten ruoka sun muut loppuisi kaapista jossain vaiheessa. Lopputuloksena varmaan sitten muuttaisin vanhemmilleni etten jäisi asunnottomaksi ja ilman ruokaa.
opiskelija
Olen 52v nainen, vakituinen palkkatyö. Aikuiset lapset. Ei mitään tulonsiirtoja yhteiskunnalta.
Eli tuo ap:n kuvailema tilanne ei vaikuttaisi minuun mitenkään.
Muuttaisin takaisin vanhemmilleni. Tienaan osa-aikatöissä noin 300e/kk joten pysyisin hengissä, mutta aika tiukkaa tekisi. Varmaan lopettaisin opinnot siinä kohtaa.
Työpaikkani ovella olisi valtava määrä ihmisiä pakkasessa jonottamassa. Heillä olisi menossa koti alta, ei rahaa lääkkeisiin eikä ruokaan. Joutuisin sanomaan, että valitettavasti en voi auttaa. Tämä auttamispiste on lopetettu. Yrittäkää selviytyä jotenkin.
1990-luvulla näki mitä tapahtuu kun lama tulee.
Nyt tuleva lama vain on 10 kertaa pahempi.
Suurimmalta osalta menee työt ja asunnot.
Henkilökohtaiseen elämääni ei vaikuttaisi mitenkään, mutta työnkuvaani vaikeuttaisi, sillä hoidan välitystilejä yhtenä työnkuvanani. No toisaalta eipä niitäkään varmaan tarvis sit hoitaa, kun ei asiakkaat sais tuloja mistään.
Loppuis köyhien lapsilla lypsätys ja niitä tekis vaan ne je joilla on varaa!!! On laskettu että suomen valtionvelkakin pienenis näiden asioiden myötä muutamassa vuodessa olemattomiiin!!!
Jäisi vuokra maksamatta. Ruoat varastaisi lukemattomien muiden kanssa ja hakisin leipäjonosta. Häädettyä minua ei saisi, sillä hankkisin viimeisillä rahoilla aseen.
Opiskelukin tietysti maksaisi, mun pitäisi varmaan valita kuka kolmesta lapsesta saa jatkaa opintojaan peruskoulun ja lukion jälkeen,
Jotenkin järkyttävää että nämä reppanat roikkuvat vieläkin kiinni jossain yläaste ajoissa. Keski-ikäinen äijä itkee ja kantaa kaunaa kun joku yläasteen mirkkuli ei antanut sille. Sitten ihmetellään kun ei naisille kelpaa nämä "valioyksilöt"