Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help!! 17v tyttö peloissaan sydän oireista!!

Sydän reistailee (ja kaikki muukin)
06.02.2021 |

Olen 17-vuotias tyttö ja 4 kuukautta olen ollut pois koulusta oireiden takia jolle ei löydetä mitään syytä, mutta ilmeisesti joku hermoston häiriö "POTS" taisi olla nimenltään? Noh sydäntä on tutkittu ja vuorossa rasituskoe parin päivän päästä. Päivittäin lisälyöntejä noin 300-3000. Ihan pienikin henkinen rasitus nostaa kuumeen iltaisin 38.0-38.6 tasolle. Myös hitaita ja nopeita rytmihäiriöitä (sinustabradykardiaa ja sinustatakykardiaa.) Voi että kun ahdistaa lopettaa beetasalpaaja lääkitys. Huomenna ei saa enää ottaa tabuja ja jo nyt paniikkikohtaukset päällä. :-) Viimeksi kun lopetin lääkkeen tuli mukavat määrät nopeita rytmihäiriöitä jotka laukaisivat myös ohi menevän TIA-kohtauksen. Oikea puoli halvaantui kokonaan hetkellisesti ja en pystynyt edes kävelemään. Tuolloin olin vieläpä sairaalassa. Muutenkin beetasalpaajasta huolimatta rytmäreitä tulee yöllä yhä. En tiedä mitä tapahtuu kun lopetan nyt lääkkeen hetkellisesti ja muutenkin aina aamuisin herättyäni sydän vetelee noin 140-150 vauhtia kunnes otan lääkkeen. Epäiltiin, että varmaan ylikunto on tän hermoston häiriön aiheuttanut. Jos syke on liian korkea pitkin päivää sydän ärtyy oikkuilemaan vielä helpommin. Ja tää ahdistus... Vaan pahentaa oireita ja hermosto menee entistä enemmän sekaisin. Any help? Mitä mun pitäis tehä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

:( Sad juttu

Vierailija
2/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö sä ruokaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene päivystykseen. Tämä ei ole oikea paikka saada vastauksia.

Vierailija
4/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä syön omasta mielestäni ainakin aika hyvin. Tää järkyttävä hikoilu mitä toi hermosto aiheuttaa vetää joskus kaliumin vähän alhaalle, vaikka syön hyvin. Sairaalassa sain Kalium tabletteja ja nyt aina, kun hikoilen paljon juon sellasta litkua usemman kerran päivässä, joka maistuu ihan p*erseeltä, mutta siitä saa ainakin kuluttaman kaliumin takaisin.

Vierailija
5/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyksessä ei voida tällä hetkellä auttaa minua mitenkään. Suomessa ei ole lääkkeitä ilmeisesti tähän sairauteen. Tätä ei voida parantaa lääkkeellä vain oireita voidaan lievittää. Paracetamolia olen saanut reseptillä 1000mg ja niitä syön aina, kun on kuumetta ja sydänkipuja. Sydänlääkkeetkin on jo käytössä. Vain hermosto voi itse parantaa tämän. Huomaan, että hieronta auttaa, kun hermosto reagoi siihen ja jos olen "kuin en olisi olemassa." Makaan vain ja yritän olla neutraali välittämättä mistään ja tekemättä mitään. Tällaisina hyvinä päivinä sydän ei kipuile ja kuumettakaan ei ole. Heti pieni henkinenkin rasitus laittaa hermoston juoksemaan maratonia. :(

Vierailija
6/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannatais stessata nuin pali.

Ota löysin rantein, asiat menee niin  kuin ne menee, ja asioilla on tapana järjestyä.

Vierailija
7/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta onhan sulla varmasti joku lääkäriaika tulossa tutkimustuloksista, jos ei kerran vielä ole ollut. Lääkäri sitten kertoo jatkosta eli mitä tehdään noiden oireiden suhteen ja siellä kysyt kaiken, mikä mieltä painaa. Vai mitä tarkoitat kysyessäsi, mitä sinun pitäisi tehdä?

Vierailija
8/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona?

Vierailija
9/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep pitäisi vaan osata rentoutua niin hermostokin rauhoittuisi. Jotenkin se on vaan pirun vaikeaa kun tuntuu, että hermosto ei vaan kuuntele ja pauhaa yötä päivää. Ja kyllä nyt helmikuun jokaisella viikolla on jokin tutkimus/lääkärikäynti tulossa tähän liittyen. Pitäisi vaan oppia relax ja miettiä, että ei se sydän nyt pienestä pysähdy, kun ei minulla mitään varsinaista rakenteellista vikaa sydämen rakenteesta löytynyt. Vain joku urheilun synnyttämä, ulosvirtaus hiippaläpässä, mutta sitä ei lasketa kuulemma viaksi. Kyllä tää tästä, kun saisi mielen rauhoittumaan.

Vierailija
10/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vaikka vannoa että syy on kilpirauhasen vajaatoiminta /liikatoiminta, sillä perhessämme on tätä samoilla oireilla. Tätä ei julkisella puolella kauhean hyvin tutkita tai edes haluta tutkia, koska sitä pidetään muotidiagnoosina, testejä voi joutua ottamaan useammat että diagnoosi edes saadaan, tärkeää ois ottaa testi mahdollisimman aikaisin aamulla. Puhu lääkärille asiasta. Googlesta löytyy paljon tietoa aiheesta.

Vierailija
11/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona testikin otettu 7 kertaa ja aina negatiivinen. Myöskään nuhaa tai kurkkukipua ei ole ollut. Muitakin viruskokeita otettu ja aina negatiiviset tulokset.

Vierailija
12/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhanen voisi kyllä olla hyvä tutkia, kun ei ole vielä tutkittu.

Vierailija
13/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin lisälyöntejä noin 300-3000

---

Ei lääkärin huomio : tuosta tulee keskimäärin maksimissaan yksi ylimääräinen lyönti / 29 sekuntia, MINUSTA tuota ei kannata ottaa liian vakavasti.

Mieti mistä se ylirasitus (joka siis nostaa tiedetysti leposykkeen ylemmäs) voisi johtua. Sykemittarivalmistajat muuten käyttävät NIMENOMAAN kohonnutta aamusykettä mitatessaan ylikuntoa.

Väitän : jos teet jotakin jonka tiedät rasittavan itseäsi päivittäin ja jätät sen pois, aamusyke asettuu.

Teillä ei taida olla koiraa - sehän vähentäisi stressiä.

Vierailija
14/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla jonkinlaista urheilu/treenitaustaa?

Vierailija
15/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kilpirauhanen voisi kyllä olla hyvä tutkia, kun ei ole vielä tutkittu.

Ehdottomasti kannattaa, Facebookissa on myös vertaistukiryhmiä, kannattaa tutustua.

Vierailija
16/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Juu kyllä syön omasta mielestäni ainakin aika hyvin. Tää järkyttävä hikoilu mitä toi hermosto aiheuttaa vetää joskus kaliumin vähän alhaalle, vaikka syön hyvin. Sairaalassa sain Kalium tabletteja ja nyt aina, kun hikoilen paljon juon sellasta litkua usemman kerran päivässä, joka maistuu ihan p*erseeltä, mutta siitä saa ainakin kuluttaman kaliumin takaisin.

Kokeilepa meditointia.

Vierailija
17/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuneisuushäiriö?

Vierailija
18/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet vain 17-vuotias niin hormonitasojen heittelemisessä voisi olla tutkittavaa.

Vierailija
19/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole huolissasi. Elät lopun elämääsi.

Vierailija
20/27 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeisiin, joissa otetaan kilpirauhasarvot, ferritiini ja vitamiinitasot. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan