Luetellaan elokuvia, joiden katsominen kuuluisi ihan yleissivistykseen
Kommentit (755)
Mitäs yleissivistävää siinä on, tai edes sivistävää? Kumma, ettei tämän maan kansa ole sivistynyt, kun on sankoin joukoin silmät tapilla tollottanut lukuisia tuntemattomia versioita.
Yksi lensi yli käenpesän
Panssarilaiva Potemkin
Tie - La Strada
Casablanca
Porvariston hillitty charmi
Kellopeliappelsiini
Kaikki äidistäni
Forrest Gump
Kwai-joen silta
Schinlerin lista
Salainen agentti 007 ja tohtori No
Top Gun
Jurassic Park
Die Hard
Yksin kotona
Tuntematon sotilas (Laine)
Linnut
Vertigo
Sound of music
Tuulen viemää
Thelma ja Louise
Vain muutaman dollarin tähden
Titanic
Dogville
The Shining - Hohto
Naapurin Totoro
Citizen Kane
Kolme väriä - sininen, valkoinen ja punainen
Uneton Seattlessa
Breaking the Waves
Mission Impossible
Ylpeys ja ennakkoluulo
Broken Flowers
Päiväni murmelina
Ihana elämä
Mies vailla menneisyyttä
Cherbourgin sateenvarjot
Piano
Pianisti
Ilmestyskirja. Nyt
Pulp Fiction
Villi sydän
Dancer In the Dark
Elephant
Magnolia
Charlie Chan-filmit olivat hyviä. Miksi ei esitetä?
Vierailija kirjoitti:
Pulp fiction. Elokuva oli ensimmäinen missä juoni ei ollut lineaarinen, mutta toimi hyvin. Väkivalta on vaikea aihe, mutta elokuvassa sitä käsiteltiin monesta näkökulmasta ja yksityiskohdat jätettiin katsojan mielikuvien varaan, mikä teki siitä vielä pahempaa.
Tunnustan odottaneeni mielenkiinnolla Uman ja Travoltan rakastelukohtausta kun menin täysin lankaan. Tulikin ihan jotain muuta...
Pidän elokuvasta, mutta ei se ensimmäinen elokuva ole, jossa juoni ei olisi lineaarinen.
Väkivallan käsittely on myös hyvin samantyylistä kuin Sergio Leonen länkkäreissä, joihin(niin kuin paljon muuhunkin) kuvassa on paljon viittauksia.
Kuvassa on jopa kohtaus, joka on mielestäni suora lainaus "Hyvät, Pahat ja Rumat"- leffasta.
L.A. Confidential
https://en.wikipedia.org/wiki/L.A._Confidential_(film)
In 2015, the United States Library of Congress selected L.A. Confidential for preservation in the National Film Registry as "culturally, historically, or aesthetically significant"
Vierailija kirjoitti:
Kaksi Mariaa
Tarkoitin VivaMaria!-Viva Maria!
Bardot ja Moreau vauhdissa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan Blues Brothers - viittauksia siihen oli kyllästymiseen asti ja oli hyvä tietää mistä oli kyse.
Nyt Blues Brothersin on korvannut Superbad.
Speden Blu Brothers Mullin Mallin-filmissä.
Sademies
Forrest Gump
Truman Show
Vierailija kirjoitti:
Rambot kaikki viisi.
Tää on kyllä paras. Sarkasmia, note! Pidän Uudenvuoden lupaukseni edelleen ja TV pysyy kiinni. Myös elokuvat jätin samassa rytinässä. Kohta tullee 2 kuukautta täyteen ja mitä olen menettänyt? Lähes varmana totean etten mitään. Mutta saanut olen ja paljon.
Maa on syntinen laulu
- 1973 Rauni Mollbergin ohjaus
Tuomas Epäileväinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rambot kaikki viisi.
Tää on kyllä paras. Sarkasmia, note! Pidän Uudenvuoden lupaukseni edelleen ja TV pysyy kiinni. Myös elokuvat jätin samassa rytinässä. Kohta tullee 2 kuukautta täyteen ja mitä olen menettänyt? Lähes varmana totean etten mitään. Mutta saanut olen ja paljon.
ostin juuri isomman telkkarin ja kuinka onnellinen olen ollutkaan! Yle areenaa, ruutua, katsomoa, hiihtokilpailuja, hömppärealityä, jalkapalloa, elokuvia
Monet Vesku Loirin tähdittämät.
Esim: Ulvova mylläri, Pojat, Rakastunut rampa
Pakko mainita myös Hurmaava joukkoitsemurha...
Kalle Päätalon romaanisarjoihin pohjautuvat elokuvat.
Ennen vanhaan Blues Brothers - viittauksia siihen oli kyllästymiseen asti ja oli hyvä tietää mistä oli kyse.
Nyt Blues Brothersin on korvannut Superbad.