Sunnuntaita MAALISMASUILLE!! :)
Hyvää päivää kaikille. Siis nimenomaan Hyvää! :D
Eilen en oikein raaskinut koneelle tulla laisinkaan sillä täällä oli niin paljon muutakin mukavaa puuhaa.. Minä, sain perjantaina käskyn painua alkuviikosta sairaalaan tiputukseen, jos ei ala kamppeet pysyä sisällä. En tiedä mikä ihme tapahtui, mutta.. Söin lihapiirakan, söin toisen, söin muutakin ja kaikki pysyi sisällä pe-illan. Eilen aamulla söin sitten vaikka mitä kaikkea, mutta koko ajan kuvotti ja siirryin sitten suoraan ruokaan. Kaikki pysyi sisällä koko päivän, vaikka välillä tuntui, että pakko käydä pöntöllä yökkimässä. Tulos oli kuitenkin selvä, ei tule mitään eli masu tyhjä ja ei muuta, kun taas ruokaa nassuun. :) Yöllä otin ja nousin kahteen kertaan syömään, kun heräsin, joten aamulla ei edes yökityttänyt lainkaan. :) Nyt sitten syönyt taas tässä vaikka mitä kaikkea ja olo on hassu, mutta eipä okseta.
Yöllä näin sitten unta (kun tätä hyvää oloani niin ihmettelin), että mies oli salaa joka päivä syöttänyt mulle niitä pahoinvointilääkkeitä, kun sitä kävi niin sääliksi se minun jatkuva oksennusparkuminen.. :D Piti aamulla heti kysyä, mutta eihän herra ole vielä edes herännyt, mutta ei se kyllä sitä ole oikeasti tehnyt.. kai..? ;)
Onnekseni rinnat ovat kipuilleet ja masussa nippaillu hurjastikin eilen, joten uskon, ettei kyseessä ole km, vaikka sitä välillä pelkäänkin. Minä, kun taidan olla yksi niistä harvoista, joka ei ole käynyt ultrassa tarkastuttamassa, että tuolla masussa mittään elämää olisikaan.. Mutta usko saa nyt riittää.
Möhkikselle juu, nakkikeittoahan minä syön. Mulla jauheliha tökkii pahasti, ihan kaikessa muodossaan. Tai noh, lihamureke houkuttelis, mut siis keitossa, kastikkeissa ja jopa pizzassa tökkii.. :( Ja sitähän ois pakastin täynnä! Ostatko? ;)
Mutta mäpä nyt menen taas.. Mukavaa päivänjatkoa. :)
Papu 8+2
Kommentit (11)
Ja ällöttää melkein koko ajan. Lapsen kakkavaipan vaihtaminen on jotakin ihan järkkyä, kun kaikki lievemmätkin hajut tekee öklöä.
Mulla oli kans jauheliha esikoista odottaessa semmoinen eväs, jota en kyennyt syömään. Johtuu varmaan siitä, että meillä käytetään jauhelihaa tosi usein ja sitä tuli sit oksennettuakin tosi usein :)
rimma 8+4
Kirjoittelen nyt rauhassa kun mies lähti esikoisen kanssa sukulaistytön synttäreille ja vielä ehdin olla kotona rauhassa kolmisen tuntia ennen kuin lähden polkemaan töihin iltavuoroon. Sitten vielä kaksi yövuoroa niin saa taas lorvia kotosalla tytön kanssa pari päivää rauhassa :-)
Papu kun sanoi ettei ole käynyt ultrassa tarkastuttamassa masuasukin olemassaoloa niin totean että en minäkään ole vielä käynyt, np-ultra on kolmen viikon päästä ja siihen asti olen rauhallisin mielin kun kuitenkin on samanlaisia lieviä oireita kun esikoisesta: etominen, vatsan turvotus, ripuli ja rintojen kivistys, menkkojen uupuminen tietysti ja vatsanippailut kun kohtu kasvaa. Niin ja issias-tyyppistä kipuilua on jo alkanut olla parina päivänä, samalla tavalla kuin esikoisesta.
Ensi viikon ke on eka neuvola, mahtaa ola pirtsakka olo kun menen yövuoron jäljiltä sinne silmät ristissä :-)
Ääh, nyt alkaa jo nälkä kurnia. Pitäisi ottaa kalkkitablettikin kun en juuri maitotuotteita käytä mutta voi että miten voi etoa se tabletin ottaminen... Yäääääks.
Hauskaa sunnuntain jatkoa kaikille.
Kaisu rv 8+4
Kuvotuksesta: Minuakin kuvottaa varsinkin aamuisin aika lailla, mutta en ole oksentanut kertaakaan. Minulla auttaa aika hassu juttu tuohon kuvotukseen. Kun kuvotuskohtaus tulee, nappaan äkkiä sokerittoman Mynthon-pastillin suuhun ja se auttaa... Kun menen vaihtamaan esikoiselle kakkavaippaa, otan pastillin jo valmiiksi suuhun, ei siitä muuten mitään tule. Pahinta on kuitenkin bussissa aamulla valkosipulille tuoksahtavat kanssamatkustajat... Pastilli on suussa koko työmatkan ajan! Onkos muut kokeilleet, tepsiiko tällainen keino?
Ylävatsani on ihan hirveän turvoksissa edelleen ja alavatsakin hiukan. Ostin just uusia työvaatteita, mutta ne ovat aika kesäisiä vielä ja ohuita, joten taitavat jäädä kaapiin tulevia kesiä varten. Yritän salata tämän töissä mahdollisimman pitkälle tai ainakin vielä muutaman viikon.
Mulla on eka neuvola ensi perjantaina, saas nähdä millainen hoitaja sattuu kohdalle. Pääasia että tekee mittaukset tarkasti.
Vähän pukkaa stressiä jo päälle, kun mulla loma loppui viime viikolla ja huomenna on taas työpäivä ja meillä on aika kiirettä luvassa. Ei oikein jotenkin jaksaisi sitä bisneselämää juuri nyt, mutta yritän ajatella positiivisesti ja keksiä työstä hyviäkin puolia. Henkisesti se on aika raskasta mutta toisaalta voi olla palkitsevaakin välillä.
Ja sit pitäisi keksiä, että koska ehtii harrastaa liikuntaakin välillä, kun kotona on kuitenkin toinen pieni äitiä kovasti odottamassa töistä! Ei raaskisi ihan joka päivä sentään mennä jumppaan tms. Miten ne muut kerkeätte liikkua?
-esmeralda-:
Ja sit pitäisi keksiä, että koska ehtii harrastaa liikuntaakin välillä, kun kotona on kuitenkin toinen pieni äitiä kovasti odottamassa töistä! Ei raaskisi ihan joka päivä sentään mennä jumppaan tms. Miten ne muut kerkeätte liikkua?
Mulla jäi liikunnan harrastaminen täysin tammikuussa kun menin töihin. Tosi satunnaisesti oon käynyt lenkillä ehkä 1krt/kuussa. En raaski nipistää yhtään esikoisen ajasta, työpäivään matkoineen menee 10h. Viikonloppuisin ois tietty aikaa, mut nyt ei pystykään, on niin vetämätön olo. Harmittaa kyllä tosi paljon, oon niin monta vuotta harrastanut säännöllisesti liikuntaa ja ollut hyvässä kunnossa. :-( Täytynee ryhdistäytyä heti kun olo vähän helpottaa. Ylipainoo ei onneks oo tullut liikkumattomuudesta huolimatta, paino on itse asiassa laskenut.
Veda 6+7
Eilinen oli ja meni ' kohtalaisen hyvin' ja tänään oli mukava paluu arkeen-eli kaikki on yököttänyt enempi-ja vähempi. Ei jaksaisi tätä oloa, kun ulkonakin on noin kaunis ilma ja olisi mukava mennä aurinkoon muutamaksi tunniksi. Mies keittiössä laittamassa ruokaa, eli mitään ei voi tehdä :-/ Tälläistäkö nämä ensi viikot ovat ? Ei kovin auvoisilta tunnu .. Tuntuu kurjalta valittaa, kun vauvaa ollaan toivottu jo kahden vuoden ajan ja keskenmenoja ollut ihan tarpeeksi, mutta valitanpa kuitenkin, sekin helpottaa olotilaa .. Mitään ei ole voinnut syödä, ainoastaan fittness-muroja, korppuja, mehukeittoa ja juoda fantaa.
Tapper, ei voi kun ihailla sinun ruoansietokykyä :-) Pelkkäajatus palvilihasta leivänpäällä saa kylmätväreet, vaikka hyväähän se oli silloin joskus ..
Liikunnasta: En ole harrastanut liikunta paljoakaan viime viikkoina, mutta silloin tällöin jumppaan tai menen uimaan. Kerroinkin eilen noista nilkkasäryistä mitä on ollut muutaman päivän ajan. Mies löysikin internetistä infoa, että normaalia on raskauden aikana- ja saattaa johtua mineraalien vähäisyydestä elinmistössä tmv. Jalat pidin jo viime illan ylhällä ja samoin koko yön tyynyn päällä ja ihan oli eri tunne aamulla.
Nyt täytyy lähteä keittiöön katselemaan millaisia herkkuja siellä syntyy.
t. emmi rv-7+0
Ehkei ois taas kantsinu alkaa unelmoimaan paremmasta olosta.. :( En ole tänään kyllä kertaakaan pytyllä kyykännyt, mutta eipä kyllä mikään oikein maistukaan. Eilen söin varmaan viikon edestä kaikenlaista ja oli tosi hyvä olo. Nyt sit alko tökkimään kaikki, vaikka on tässä vielä jotain syömisiä kokeilematta. Noh, ihanaa silti se, ettei oksennus lennä! :D
Hassun väsynyt ja tuskainen olo on. Närästääkin muuten ihan pirusti! Olin jo unohtanut vuosien saatossa kaikki asiat raskaudesta, mut tässä niitä putkahtelee mieleen pikkuhiljaa. Närästi julmetusti sillon taannoinkin ja eipä ole mikään mukava tunne.. Mut jos pitäis niinkö päättää, että oksentelu vai närästys niin ehkä mie kallistuisin sittenkin tänne närästyksen puolelle. :)
Huomenna ajattelin suoriutua töihin. Keskiviikkona ois neuvola ja sitten punnataan uudelleen. Josko olisi se paino palannut jo takaisin. Lähes kolme kiloa nyt saa varmasti syömälläkin takaisin, kun ei vaan oksentele.. Tässä justiinsa mietin, kun oli juttua tuosta liikkumisesta, että eipä sitä hirmusesti tule liikuttua. Kyllä siis pyöräilen paljon ja kävelen silloin tällöin, mutta ei muuta. Mahtaakohan sitä talvella sitten liikkua yhtään. Kävelyllekin on niin kamalan vaikea lähteä ihan yksin. Miksiköhän se muuten on niin? Onkohan naisilla joku luontainen tarve yhdistää liikunta ja puhuminen..? Joskus olen jopa lenkillä käynyt niin, että olen jollekin soittanut ja puhunut puhelimessa sen tunnin verran. Jo kuulostaa muuten säälittävältä! :D
Mutta ehken nyt vie enempää taas tät palstatilaa.. Perhe jätti yksin kotiin niin on vähän yksinäistä. Täytyy laittaa mese päälle ja koittaa katsella sieltä juttuseuraa, kun te kaikki luuhaatte ties missä.. ;)
Palataanpa taas, vaikka huomenna, jos hyvin käypi. :)
Papu ja vieläkin 8+2
Olen tainnut hihkua liian aikaisin, ettei oo enää pahaolo. Viimeyö oli tosi tuskallinen. Kauhea päänsärky ja pahaolo, oksentamassakin piti käydä yhdeltä yöllä :(. Vääntelehdin tuskissani sängyssä, kunnes keksin, et nukun puoli istuvassa asennossa. Hirvee yhdistelmä, toivoton väsymys ja järkyttävä päänsärky. Onneks mies oli yövuorossa, ni sen ei tarvinnu kärsiä mun mylläämisistä sängyn ja vessan väliä. Huonosti nukutun yön jälkeen, tänään olen tietenkin taas väsynyt. Huomenna pitäis mennä töihin :(, saapa vaan nähä kuinka alan siellä pilkkimään :/.
Kaivoin tänään marjaämpärin esille, pitäis poimia viinimarjat ja keittää niistä mehua talven varalle. On vaan niin pirskatin kuuma, ettei siellä pensaissa kauan päivällä viihdy. Jos vaikka joku ilta tässä vähän ryhdistäytyis ja poimis pensaat tyhjiks, mehuja keitellessä voi sit taas leppäillä :).
10+0
...yöks... aurinkoinen päivä..taas, eikä vieläkään vesisadetta, raksalla on niin kuivaa, että joka paikka on aivan pölyssä. Ja sitten kun seisot auringon paahteessa miettimässä, että oiskohan tässä hyvä paikka hiekkalaatikolle... huoks... aamuisin on parempi olo ja kuin saa syötyä niin on ihan normaaliolo... tosin sitten 3-4 tunnin kuluttua jos en ole muistanut syödä, paha olo iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Silloin pitää syödä heti ja ehdottomasti, muuten olo pahenee. Muuten aamupahoinvoinnit loppuivat kuin käskystä rv 8 alussa, eli viikon olen heräillyt normaalisti :)
Kahvi ei muuten maistu... aamukahvi lähinnä etoo, päivisin saatan juoda kupillisen.
Minäkään en ole siellä ultrassa käynyt ja ekaan neuvolakertaankin on vielä viikko. Välillä on jotenkin epätodellinen olo... onkohan mahassa sittenkään mitään, jos vaan muuten vaan on paha olo ja väsyttää :/
Raksalla edistytään sellaista vauhtia, että olen todella iloinen, kun tiedän, että talo on valmis jo ennen joulua. Muutin ensimmäistä odottaessani vielä 3 viikkoa ennen synnytystä :/ ja sen asunnon odotus oli jotenkin niin epätoivoista, että meinasi hermot mennä kun mietin ehtiikö vauva syntyä, ennenkuin saan asunnon. Nyt kuitenkin päästään " ajoissa" muuttamaan.
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille !
Ai niin ne viikot on tänään 8+5
Tänään on meillä ollu vieraita oikein urakalla. Päivällä veli perheineen oli meillä syömässä, ja illalla vielä kaverit piipahti kahvilla. Eipä ole vielä kukaan arvannut vauvauutisia, vaikka yleensä oon oikien kahvikissa, ni nyt ei mee kun muutama kupillinen. On kyllä sellainen asia että mun kohdalla voisi jo arvata asian laidan, jos ei kahvi maistu.
Mäkään en oo vielä käyny ultrassa, ja eka neuvola ois ens keskiviikkona, mua on kovasti mietityttänyt kaksosten mahdollisuus, toivottavasti ei kuitenkaan:/. Mutta sitäkin täytyy varmaan jännittää sinne np-ultraan asti.
Oma olo niin kuin tähänkin asti, muita oireita ei ihmeemmin ole, kuin tajuton väsymys, rintojen pinkeys, ja masun pyöristyminen. Ja niinku jollain muullakin, ni närästys on taas muutaman kerran vaivannut, onneksi oli rennietä vielä edellisen raskauden jäljiltä kaapissa. Mutta voimia teille jotka kärsitte pahoinvoinnista...
Petriina rv 8+6
Töissä tässä vielä..pikaisesti kirjoitan jotain :)
Aamulla/aamupäivällä oli nyt vaihteeksi se tämän päivän etovin olotila..en oksentanut mutta ruoka teki tiukkaa saada alas!
Jauheliha on mullakin sellainen jota tuskin edes saatan kaupasta ostaa, saati sitten syödä taikka paistaa..yööök!!
Keitot menee, mietinkin tuossa että onkohan pinaattikeitossa mitään miksi sitä ei saisi syödä? Rautaa se ainakin sisältää ja se tuskin mulle on pahksi vaikka sitä reilusti saisinkin.. Mutta onko siinä muuta esim a-vitamiinia? En muista yhtään..
Masussa on jos jonkumoisia tuntemuksia ja turvotuksia! Väsymyskään ei tunnu helpottavan..ehkä tämä vielä ottaa aikansa! Selkä meinaa kyllä olla tosi kipeä aina jossain vaiheessa päivää, toivottavasti se ei ala vaivaamaan tämän raskauden aikana!
jes, kohta kotiin nukkumaan ja aamulla taas saa palata tänne töihin..kymmeneksi tosin vasta, ehtii nukkua :)
sinna 9+1
PAPU; kuulostaa hyvältä että ruoka alkaa pysyä sisällä :) Ei muuta kuin jatkuvasti sapuskaa napaan niin hyvä tulee.
Mä olin ihan varma toissapvänä että kuvotus alkaa, mutta ei sitten - se olikin vaan seurausta monesta porkkanasta jotka ahdoin tyhjään masuun - kaupassa mieskin katsoi että mun on parempi mennä ulos odottamaan kun naama meni sen näköiseksi että laatta lentää ihan justiinsa. Vaan ohipa tuo sitten meni, järkkyjen ilmavaivojen saattelemana - se siitä sitten.
Aamupalaksi vetelin about neljänneksen ihanasta tuoreesta ruisleivästä, palvikinkulla ja juustolla...nyt hörpin kahvia että ruoka laskis kun on ihan ähky olo :)
Mä siis ilmeisesti säästyin kuvotukselta ihan kokonaan?! Outo juttu. Sen sijaan mun rinnat alkaa olla kuppikoon suuremmat kuin aiemmin, ja täynnä jotain, aiempien pussien sijaan. Ja iltaisin täytyy pysytellä kotona kun ilman SUURTA T-paitaa alamasu paljastaa tilan - siis turvonnut hurjasti jo, vain suurimmat housut menee enää jalkaan.
Nuha vaivaa edelleen, lisäksi työntekoa haittaa isosti, kun limakalvot on turvoksissa ja se tarkoittanee myös keuhkoputkea(?), sillä nyt heinä- ja purupöly saa hengityksen vinkumaan - pelkään että saan " astmakohtauksen" vaikkei ole astmaakaan, niin vaikealta hengitys tuntuu välillä. Täytyy lääkäriltä kysellä mikä juttu tää on vai onko mulla joku keuhkoputken tulehdus joka ei nosta kuumetta ollenkaan..mutta lääkärikin on vasta kuun lopulla :( noh, vien maanantaina pissinäytteen tk:hon ja käyn kysäisemässä terkkarilta, on nimittäin tosi vaikea tehdä töitä kun pitää käydä välillä ulkona haukkaamassa happea, eikä sekään auta - vasta yli tunnin kuluttua helpottaa hengittäminen kun on tullut pölystä pois :(
Vaan eipä tässä muuta, täytyy lähteä pesemään pyykkiä että saa puhtaita vaatteita sitten joskus..
Tappert Ultra 9+0/ oma 8+3