”Kollega saattoi läpsäistä peniksellä poskeen” – Ravintola-alalla työskentelevät naiset kertovat nyt kokemuksistaan
Härskiä vitsailua, lääppimistä, takapuolelle läimäyttelyä, kehon kommentointia ja suoraa ehdottelua. Ravintola-alalla työskentelevät naiset kertovat, millaista kohtelua he joutuvat sietämään töissä.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000007785115.html
Kommentit (112)
Sekin on alistumista kun alkaa itse heittää rivoa ja ronskia läppää ja ajattelee olevansa jotenkin kova. En ymmärrä miten joku haluaa hetkeäkään työskennellä noin alentavassa työympäristössä.
Ihan turhaan tuosta syytetään pelkästään miehiä. Samanlaisia raju-Riittoja olivat itse keski-ikäiset naiset niissä paikoissa, joissa työskentelin. Hirveää rääpimistä seksielämästä ja hurttia huumoria heitettiin ujoimmistakin työntekijöistä.
Työskentelin siis paikoissa, jotka olivat naisvoittoisia. Ihan samalla tavalla se on nöyryyttävää, että toinen nainen aloittaa seksijuttujen jakamisen ja epämääräisen kyselemisen nuoremman naispuolisen työntekijän kanssa. Ja jos et ymmärrä etkä halua asioita revitellä, olet kireänuttuinen leidi.
Vierailija kirjoitti:
”OLIN ravintolan ainoa naispuolinen baarimestari. Kollegoideni mielestä oli valtavan hauskaa pitää minua yhtenä pojista, ja jos kumarruin esimerkiksi ottamaan tiskin takaa jääkaapista olutta, saattoi kollega läpsäistä minua peniksellä poskeen asiakkaan näkemättä. Kaikki piti kestää, koska pojat tekivät näitä asioita toisilleenkin, ja olinhan kuin yksi kundeista.” Nainen, 36
Siis tekivät mitä? Pojat läpsivät baaritiskin takana toisiaan poskille pippeleillään? En tiedä mitä ajatella...
Skälihän tuo on tasa-arvoista, joskin todella typerää käytöstä, kohtelevat muita samoin kohteen sukupuolesta riippumatta. Tuo esimerkki ei siis minusta sovi juttuun, jos kerran syy kohtelulle ei ollut kohteen naiseus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”OLIN ravintolan ainoa naispuolinen baarimestari. Kollegoideni mielestä oli valtavan hauskaa pitää minua yhtenä pojista, ja jos kumarruin esimerkiksi ottamaan tiskin takaa jääkaapista olutta, saattoi kollega läpsäistä minua peniksellä poskeen asiakkaan näkemättä. Kaikki piti kestää, koska pojat tekivät näitä asioita toisilleenkin, ja olinhan kuin yksi kundeista.” Nainen, 36
Siis tekivät mitä? Pojat läpsivät baaritiskin takana toisiaan poskille pippeleillään? En tiedä mitä ajatella...
No naisethan ovat huutamalla huutaneet viime vuodet sitä tasa-arvoa.
Tässä sitä tasa-arvoa miehiltä, tasa-arvoista kohtelua sukupuolesta huolimatta, kohdellaan "yhtenä jätkistä".
Eikö kelpaakaan? No miksi sitten olette vaatineet sitä? Älkää vaatiko asioita, joita ette todellisuudessa haluakaan.
Tasa-arvo vaatimukset nopeasti unohtuvat, kun naisetkin laitetaan pakolla armeijaan tai sivariin. Ette tainneetkaan haluta tasa-arvoa, vaan erityiskohtelua ja etuoikeuksia?
No katsos kun sitä tasa-arvoa vaatiessamme me emme tienneet, että te miehet normaalisti läiskitte toisianne munalla naamaan tai työnnätte sormenne sammuneen kaverin anaaliin ja siitä kaverin suuhun ihan läpällä tai runkkaatte ja katsotte pokea ringissä tai pelaatte pelejä, joissa runkkaatte ringissä kuppiin ja viimeinen keltä lentää joutuu juomaan koko kupin sisällön tai harrastatte telakoitumista jne jne jne... Te miehet olette sukupuolena paljon kummallisempi kuin osasimma aluksi epäillä ja nämä "normaalit, miehiset läpät" on meidän naisten silmissä ihan sairaita, henkisesti epäkypsien ihmisten sekoiluja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normi tarjoilijapoika touhua. T. Kokki
Aihisen Kapen mielestähän on ihan ok nämä läpsimiset ja seksistiset jutut. Facebookissa Hanna Sumari lynkattiin mammojen toimesta pystyyn, kun uskalsi puuttua Kapen mielipiteisiin.
Kyllähän esimerkiksi pankeissakin oli tuota paljon sekä kuulemma myös opettajanhuoneissa jne. Myös poliisissa.
No kun olin nuorempana baarissa töissä, niin ahdistelijoita olivat naisasiakkaat, aika usein tuli läpsyjä perspuolelle. Ei häirinnyt kyllä, nauratti. Naiset, varsinkin yli kolmekymppiset kun humaltuu, niin niiden tekee kovasti mieli hiplata nuoria miehiä. Metoota vain teillekin arvon mammat.
Meikä oli 40 vuotta ravintoloissa töissä - niin kapakoissa, fiineissä ruokaravintoloissa, baaritiskin takana jne jne ja kyllähän siellä härskit puheet lensi takahuoneessa.. mutta en minä mitään traumoja niistä saanut.. eikä tietääkseni kukaan naispuolisista kolleegoistanikaan.. ehkä tänä päivänä traumatisoidutaan sitten herkemmin kun näin kuuluu tehdä. Ravintolatyö on sen verran hektistä että jotenkihan sitä puretaan - vaikka härskillä huulenheitolla. Voin vain kuvitella miten lääkärit ja hoitsut heittävät läppää jossain kiireisellä ensiapupolilla..eiköhän siellä vaan ole sama ellei härskimpikin meno..
Miten ketään läpsäistään peniksellä poskeen jos se toinen ei ole suihinottoasennossa?
Penis on parhaimmillaankin vain reilut 20 cm pitkä - 90% keisseissä lyhyempi. Eli posken pitää olla aika pirun lähellä jotta penis yltää siihen.
Lisäksi vaikka naiset ovat lyhyitä, 99% poski ei ole miehen peniksen tasolla kuitenkaan.
Nämähän on ihan huuhaata nämä jutut!?!? Ja jos yrittää saada lisää palkkaa imemällä mieskokin penistä, niin kyllä siihen kuuluu saada läpsiä peniksellä poskelle. Ei mikään ilamiseksi tule naisillekaan!
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän esimerkiksi pankeissakin oli tuota paljon sekä kuulemma myös opettajanhuoneissa jne. Myös poliisissa.
Ei kyllä meidän opehuoneessa sentään ole kukaan vielä kaivanut penistä lahkeesta. Huumori joskus on hiukan hurttia, mutta niin se on kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
No kun olin nuorempana baarissa töissä, niin ahdistelijoita olivat naisasiakkaat, aika usein tuli läpsyjä perspuolelle. Ei häirinnyt kyllä, nauratti. Naiset, varsinkin yli kolmekymppiset kun humaltuu, niin niiden tekee kovasti mieli hiplata nuoria miehiä. Metoota vain teillekin arvon mammat.
Ei se ahdistelu hyväksyttävämpää naisten tekemänä ole. Kiva kai jos sinua nauratti, mutta ei "kyllä naisetkin" ole perustelu sille että ahdistelu on ok.
Pahimmillaan tietysti kamalaa, mutta parhaimmillaan hillittömän hauskaa. Kyseisen nuoran tanssiminen on taitolaji jonka hallitseva voi ja saa sanoa mitä vain olematta niljakas. Sellaisia työkavereita mulla oli suurin osa, mutta aina joukossa oli joku jonka kanssa piti sitten vääntää rautalangasta missä raja menee.
N50
Vierailija kirjoitti:
Miten ketään läpsäistään peniksellä poskeen jos se toinen ei ole suihinottoasennossa?
Penis on parhaimmillaankin vain reilut 20 cm pitkä - 90% keisseissä lyhyempi. Eli posken pitää olla aika pirun lähellä jotta penis yltää siihen.
Lisäksi vaikka naiset ovat lyhyitä, 99% poski ei ole miehen peniksen tasolla kuitenkaan.
Nämähän on ihan huuhaata nämä jutut!?!? Ja jos yrittää saada lisää palkkaa imemällä mieskokin penistä, niin kyllä siihen kuuluu saada läpsiä peniksellä poskelle. Ei mikään ilamiseksi tule naisillekaan!
Oletko tyhmä, mielikuvitukseton, trolli vai lukutaidoton?
Et tiennyt, että joskus täytyy kumartua vaikkapa etsimään jotain alahyllyltä?
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli varmaan ihan normimenoa 80-luvulla, mutta nykyään olisit voinut käydä kertomassa asiasta esimiehellesi, joten naiset olisi heitetty baarista ulos. Ihan hyvä, että törkymeno saadaan siistittyä pois.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan tietysti kamalaa, mutta parhaimmillaan hillittömän hauskaa. Kyseisen nuoran tanssiminen on taitolaji jonka hallitseva voi ja saa sanoa mitä vain olematta niljakas. Sellaisia työkavereita mulla oli suurin osa, mutta aina joukossa oli joku jonka kanssa piti sitten vääntää rautalangasta missä raja menee.
N50
Kelle nelikymppiselle esimiehelle voi tulla pieneen mieleenkään, että on ok heittää 16-vuotiaalle harjoittelijalle jotain "bikinit päälle ja miehiä viihdyttämään" -läppää? Se on niin kaukana mistään nuorasta ja niin oli suurin osa noista muistakin esimerkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ahdistelu hyväksyttävämpää naisten tekemänä ole. Kiva kai jos sinua nauratti, mutta ei "kyllä naisetkin" ole perustelu sille että ahdistelu on ok.
Kyllä se naurattaa vieläkin, mutta ei ne enää läpsi, olen likempänä kuuttakymmentä enkä enää käy baareissa juurikaan, mutta ei siitä ahdistelusta jäänyt traumoja, vaan hilpeitä muistoja. Tämä ahdistelukeskustelu nyt on nykyään vaan lähtenyt aika lailla lapasesta.
Kamalaa kun pitäisi varmaan olla jotenkin tuohtunut, mutta naurattaa. Päivänselvää ettei ahdistelua pidä hyväksyä, mutta kun nyt muistelen niitä uskomattomia tempauksia mitä baarissa ja ravintolassa töissä on tapahtunut niin suurin osa oli hillittömän hauskaa. Mutta vain jos ilmapiiri on työyhteisössä kunnossa ja kaikilla on turvallinen olo! sama N50
En tajua miten kukaan pystyy olemaan alalla vuosikausia. Kaiken kruunas känniset asiakkaat.
T. Nro 2