Lentoemännät kriisissä; ei pääse matkustamaan kuten aiemmin.
Useilla lentoemännillä on kriisi: joutuu jumittamaan kotimaassamme Suomessa. Joutuu kestämään pakkasta ja talvea sekä räntäsadetta. Rikas mies tietenkin elättää, eikä hätää huomisesta. Tuleekohan monellakaan mieleen, että se on suurimman osan suomalaisista elämää. Ja ruokajonoissa käyvät ihmiset ovat myös ihmisiä.
Kommentit (69)
No kyllä minäkin odotan matkustelua enkä ole lentoemäntä. Aika moni haaveilee nyt matkustelusta ja jakaa matkailukuvia, oli ammatti mitä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä perustuu? Omaan kokemukseen vai luitko jonkun artikkelin vai?
Somessa seuraamieni lentoemäntiin. Työ itsessään ei tunnu olevan monenkaan niin tärkeää. Mutta matkustaminen. Kun ei voi nyt matkustaa, niin se on elämää suurempi kriisi. Kuinka moni tekisi lentoemännän työtä, jos siinä ei saisi asua firman piikkin hienoissa hotelleissa ja päästä aurinkoon syksyn/ talven keskellä? Veikkaan, että aika harva. Jos lennot olisi vain yhtämittainen jakso ilman lepoaikaa lomakohteessa, niin koko työstään menisi maku. Veikkaan minä.
No totta kai ihminen tarvitsee lepoa ja vapaa-aikaa. Jos sitä vain pitäisi lentää kymmenen tuntia johonkin, ehkä nukkua siellä ja heti takaisin, siinä olisi jo vähemmän lepoa kuin missään tavallisessa työssä olevalla. Tarvitsee noin raskaassa hommassa olla se joku kompensoiva puoli, ei lentäminen ole edes matkustajana mitään superkivaa hommaa ja jatkuva jetlag ei helpota asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin lentoemo näytti ainakin myyneensä Audinsa äskettäin ja nyt siellä pihassa seisoo joku kaksipaikkainen peltipurkki.
Eikö tässäkään tilanteessa saa toimeentulotukea jos on omaisuutta, vaan pitää kuluttaa säästöt ensin. Surkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somessa seuraamieni lentoemäntiin. Työ itsessään ei tunnu olevan monenkaan niin tärkeää. Mutta matkustaminen. Kun ei voi nyt matkustaa, niin se on elämää suurempi kriisi. Kuinka moni tekisi lentoemännän työtä, jos siinä ei saisi asua firman piikkin hienoissa hotelleissa ja päästä aurinkoon syksyn/ talven keskellä? Veikkaan, että aika harva. Jos lennot olisi vain yhtämittainen jakso ilman lepoaikaa lomakohteessa, niin koko työstään menisi maku. Veikkaan minä.
Kuuluuko se sinulle, mistä muut saa nautintonsa? Olipa itsekäs avautuminen.
Eikö onnellisuus ole tärkeämpää kuin työ itsessään? "Työ itsessään ei tunnu olevan monenkaan niin tärkeää. Mutta matkustaminen". Olet jotenkin hukassa. Kuka nyt alkaisi lentoemännäksi, jos ei nauttisi matkustamisesta? Älytön aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteeko kukaan samanlaisia lentoemäntiä?
Minä tunnen. Somessa valittavat juuri tätä. Toinen ääripää hehkuttaa positiivisuutta, miten nyt lomautettuna on ollut aikaa itselle ja (kalliille) harrastuksille. Käydään ratsastustunneilla, kukkiensitomiskursseilla, life coachin valmennuksissa ym. ym. Meilläkin on toinen ollut lomautettuna, mutta lähinnä kiristetty nälkävyötä. Joo, olen varmaan sitten kateellinen.
Juuri tätä tarkoitin. Minusta se on väärä lähtökohta työlle, jos tekee sitä vain sen takia, että pääsee firman piikkiin hotelliin jonnekin rantalomakohteeseen. Itse työ pitäisi olla pääasia, miksi sitä tekee.
Niin, eihän elämästä nyt sentään saisi nauttia, kamala sentään! Sulla on elämän prioriteetit sekaisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat vähän vahingoniloiselta...Sinunkin verorahoista ne päivärahat maksellaan, eli ei kannattaisi iloita kenenkään työttömyydestä
En minä ole vahingoniloinen. En minä tätä koronaa tilannut tai olisi halunnut. Tämä keskustelu pohjautuu siihen, kun somessa seuraamillani lentoemännillä on samat jutut: itse työ ei harmita, vaan se ettei pääse matkustamaan. Laitetaan kuvia rantalomakohteista, kun on niin ikävää olla Suomessa. Ei nämä henkilöt ainakaan asiakkaita kaipaa tai itse työtä. Vaan sitä, että työssä pääsee matkustamaan niin paljon lomakohteisiin firman maksamaan hotelliin.
Ymmärrätkö mitä sana vahingoniloinen tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Matkustamohenkilöstöllä isoin ongelma tällä hetkellä on se, että töitä ei ole. Tai jos on, ovat jotain muuta kuin sitä, mitä aiemmin tekivät - ja mitä haluaisivatkin tehdä.
Työmarkkinoilla ei ole kokemusta tilanteessa, jossa sadat lentoemot hakevat töitä. Mihin heitä voisi sijoittaa, kun työkokemus on kuitenkin aika spesifiä, ja koulutusta ei monilla juurikaan ole?
Ensihoitajiksi ja kriisinhallintaan - heidän taitojaan näillä saroillahan kehutaaan aina niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta kai ihminen tarvitsee lepoa ja vapaa-aikaa. Jos sitä vain pitäisi lentää kymmenen tuntia johonkin, ehkä nukkua siellä ja heti takaisin, siinä olisi jo vähemmän lepoa kuin missään tavallisessa työssä olevalla. Tarvitsee noin raskaassa hommassa olla se joku kompensoiva puoli, ei lentäminen ole edes matkustajana mitään superkivaa hommaa ja jatkuva jetlag ei helpota asiaa.
Ei neuvotteluihin matkaavilla firmojen työntekijöilläkään ole niin hulppeita lepoetuja, vaikka työ on paljon vaativampaa.
Harva lentoemäntä tekee työtä matkustelun takia. Yleensä siinä on taustalla intohimo ilmailua kohtaan kuten minullakin. On ihan normaalia nähdä pelkkiä lentokenttiä, jos kohteessa käydään niin siellä ollaan 1 yö ja se menee hotellissa nukkuen.
Jos haluaa matkustelun vuoksi töihin niin esim. Matkaopas voisi olla parempi vaihtoehto. Lentoemäntä työskentelee lentokoneessa. Jossain lomalentoyhtiöillä ehkä edelleen niitä pidempiä kohteessa oleskeluja, mutta suurimmalla osalla ei.
Ihmisillä aika väärä kuva lentoemännän työstä. Kyllä tällä hetkellä ihan kaikki matkustelusta tykkäävät kaipaavat matkustelua.
Ihmeellinen vahingoniloinen aloitus.