Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentoemännät kriisissä; ei pääse matkustamaan kuten aiemmin.

Vierailija
06.02.2021 |

Useilla lentoemännillä on kriisi: joutuu jumittamaan kotimaassamme Suomessa. Joutuu kestämään pakkasta ja talvea sekä räntäsadetta. Rikas mies tietenkin elättää, eikä hätää huomisesta. Tuleekohan monellakaan mieleen, että se on suurimman osan suomalaisista elämää. Ja ruokajonoissa käyvät ihmiset ovat myös ihmisiä.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi aika vaikea olla lentoemo, jos ei pitäisi matkustamisesta...?

Samalla logiikalla kaikki lääkärit ja sairaanhoitajat tykkäävät sairauksista ja sairaaloista?

Vierailija
42/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteeko kukaan samanlaisia lentoemäntiä?

Minä tunnen. Somessa valittavat juuri tätä. Toinen ääripää hehkuttaa positiivisuutta, miten nyt lomautettuna on ollut aikaa itselle ja (kalliille) harrastuksille. Käydään ratsastustunneilla, kukkiensitomiskursseilla, life coachin valmennuksissa ym. ym. Meilläkin on toinen ollut lomautettuna, mutta lähinnä kiristetty nälkävyötä. Joo, olen varmaan sitten kateellinen.

Juuri tätä tarkoitin. Minusta se on väärä lähtökohta työlle, jos tekee sitä vain sen takia, että pääsee firman piikkiin hotelliin jonnekin rantalomakohteeseen. Itse työ pitäisi olla pääasia, miksi sitä tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi lääkäri, joka inhoaa potilaita ja itse työtä. Tekee sitä vain ison palkan takia. Ei ole kovin kummoinen lääkäri.

Vierailija
44/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi aika vaikea olla lentoemo, jos ei pitäisi matkustamisesta...?

Samalla logiikalla kaikki lääkärit ja sairaanhoitajat tykkäävät sairauksista ja sairaaloista?

Juuei. He tykkäävät sairauksien hoidosta ja ennaltaehkäisystä. Sehän heidän työtään on. Ei suinkaan sairauksien levittäminen. 

Vierailija
45/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
46/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustamohenkilöstöllä isoin ongelma tällä hetkellä on se, että töitä ei ole. Tai jos on, ovat jotain muuta kuin sitä, mitä aiemmin tekivät - ja mitä haluaisivatkin tehdä.

Työmarkkinoilla ei ole kokemusta tilanteessa, jossa sadat lentoemot hakevat töitä. Mihin heitä voisi sijoittaa, kun työkokemus on kuitenkin aika spesifiä, ja koulutusta ei monilla juurikaan ole?

Mihin tahansa aspa-hommiin. Sitähän heidän työnsä pääosin on. Näinä aikoina joutuu moni muukin sijoitetuksi tehtäviin, joihin ei ole suoraa koulutusta. Sitten vaan opetellaan uusi työ eikä kitistä. 

Mikä ihme siinä on, ettei ihmiset tajua töitä ei noin vaan saa.

Moni ala on nyt jäissä. Matkailu, eli lentokoneet eivät lennä. Tarkoittaa lentohenkilökunta, kenttähenkilökunta, hotellit, ravintolat, autonvuokrausfirmat jne jne

Työttömiä on todella, todella paljon. Jokaiseen työpaikkaan on 10 x enemmän hakijoita, kun vuosi sitten.

Korona menee ohi, matkailu palautuu. Ei uuteen ammattiin valmistuta tosta vaan eikä niitä uusia töitä saa tosta vaan.

Olen henkilöravintolassa töissä, lomautus on elokuun loppuun asti voimassa.

Vierailija
47/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustamohenkilöstöllä isoin ongelma tällä hetkellä on se, että töitä ei ole. Tai jos on, ovat jotain muuta kuin sitä, mitä aiemmin tekivät - ja mitä haluaisivatkin tehdä.

Työmarkkinoilla ei ole kokemusta tilanteessa, jossa sadat lentoemot hakevat töitä. Mihin heitä voisi sijoittaa, kun työkokemus on kuitenkin aika spesifiä, ja koulutusta ei monilla juurikaan ole?

Mihin tahansa aspa-hommiin. Sitähän heidän työnsä pääosin on. Näinä aikoina joutuu moni muukin sijoitetuksi tehtäviin, joihin ei ole suoraa koulutusta. Sitten vaan opetellaan uusi työ eikä kitistä. 

Mikä ihme siinä on, ettei ihmiset tajua töitä ei noin vaan saa.

Moni ala on nyt jäissä. Matkailu, eli lentokoneet eivät lennä. Tarkoittaa lentohenkilökunta, kenttähenkilökunta, hotellit, ravintolat, autonvuokrausfirmat jne jne

Työttömiä on todella, todella paljon. Jokaiseen työpaikkaan on 10 x enemmän hakijoita, kun vuosi sitten.

Korona menee ohi, matkailu palautuu. Ei uuteen ammattiin valmistuta tosta vaan eikä niitä uusia töitä saa tosta vaan.

Olen henkilöravintolassa töissä, lomautus on elokuun loppuun asti voimassa.

Sinä et nyt ihan tajunnut, mistä tuossa puhuttiin. Tuossahan ei puhuttu työnhausta, vaan siitä, mihin tehtäviin lentoemännät voisi sijoittaa. Kaksi eri asiaa. 

Vierailija
48/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lentoemäntä, mutta kyllä kärsin itsekin kun aikoihin ei ole päässyt lomailemaan etelään! Pimeys ja kylmyys ei kiehdo. Kesä meni jotenkuten, mutta nyt alkaa kyllä jo riittää. Karanteeneista johtuen ei mitään saumaa lähteä, kun ei lomat ole tarpeeksi pitkiä.

Vierailija
49/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi lääkäri, joka inhoaa potilaita ja itse työtä. Tekee sitä vain ison palkan takia. Ei ole kovin kummoinen lääkäri.

Miten niin? Kuinka moni rakastaa työtään jatluvalla syötöllä? Pääasia, että työ tehdään asiallisesti eikä näytä inhoaan asiakkaille asti.

Vierailija
50/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko lomautuksesta saatava korvaus on?

Vierailija
51/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteeko kukaan samanlaisia lentoemäntiä?

Minä tunnen. Somessa valittavat juuri tätä. Toinen ääripää hehkuttaa positiivisuutta, miten nyt lomautettuna on ollut aikaa itselle ja (kalliille) harrastuksille. Käydään ratsastustunneilla, kukkiensitomiskursseilla, life coachin valmennuksissa ym. ym. Meilläkin on toinen ollut lomautettuna, mutta lähinnä kiristetty nälkävyötä. Joo, olen varmaan sitten kateellinen.

Juuri tätä tarkoitin. Minusta se on väärä lähtökohta työlle, jos tekee sitä vain sen takia, että pääsee firman piikkiin hotelliin jonnekin rantalomakohteeseen. Itse työ pitäisi olla pääasia, miksi sitä tekee.

Kenelle itse työ on pääasia muka? Kyllä työssä käydään ihan rahasta, ja mahdollisimman kattavat edut on kiva lisä! Harvempi kävisi töissä ylipäätään jos saman rahan saisi muutenkin. Kyse on vain siitä että pyritään valitsemaan mahdollisimman siedettävä työ josta saa mahdollisimman hyvän korvauksen, kun jotain kuitenkin on tehtävä jos haluaa paremman elintason kuin pelkkien tukien varassa notkuessa. Harrastukset on sitten ihan erikseen.

Vierailija
52/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Kuinka moni rakastaa työtään jatluvalla syötöllä? Pääasia, että työ tehdään asiallisesti eikä näytä inhoaan asiakkaille asti.

Veikkaan, että monelle lentoemännille syy tehdä sitä työtä on matkustelu. Pitäisi rekrytoinnissa painottaa enemmän sitä työtä kuin sitä mitä suurin osa lentoemännistä siltä työltä haluaa.

Vierailija
53/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että monelle lentoemännille syy tehdä sitä työtä on matkustelu. Pitäisi rekrytoinnissa painottaa enemmän sitä työtä kuin sitä mitä suurin osa lentoemännistä siltä työltä haluaa.

Lentoemännän työ ei ole matkustelua. Koko ketju on älytöntä paskajankkausta. -eri 

Vierailija
54/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Mitä väliä mikä motivoi? Pääasia että hoitaa sen työnsä. En minäkään työskentele vakuutusmyyjänä siksi että se olisijotenkin erityisen lähellä sydäntä. Mua motivoi palkka ja jossain määrin lisäksi muut edut, ja työkaverit.

Vierailija
55/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Mitä väliä mikä motivoi? Pääasia että hoitaa sen työnsä. En minäkään työskentele vakuutusmyyjänä siksi että se olisijotenkin erityisen lähellä sydäntä. Mua motivoi palkka ja jossain määrin lisäksi muut edut, ja työkaverit.

No jos se sitten riittää sun työnanatajalle, niin kai se sitten riittää Finnairillekin. Että rahan takia sitä kaikki siellä töitä tekee ja matkustelun. Muuten olisivat ihan muissa töissä.

Vierailija
56/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat vähän vahingoniloiselta...Sinunkin verorahoista ne päivärahat maksellaan, eli ei kannattaisi iloita kenenkään työttömyydestä

Tuskinpa ovat päivärahalla. Ansiosidonnaista saavat ja se on suurempi kuin monen palkka. Eikä sitä makseta verorahoista. 

Ihan uutisena että kyllä se ansiosidonnainenkin työttömyysrahaston varoilla maksetaan ja niillä työttmyysvakuutusmaksuilla joita sinunkin palkastasi kokoajan menee. Vain pieni osa ansiosionnaisesta maksetaan kassojen varoilla.

Ihan tiedoksi, että minun palkastani ei mene senttiäkään lentoemäntien liitolle (mikä se ikinä onkaan nimeltään). Eikä vakuutusmaku ole vero. 

Työttömyyskassat maksavat jäsentensä ansiosidonnaisesta vaivaiset 5,5%. Pääosan maksaa valtio verorahoista ja osan myös työttömyysvakuutusrahasto eli sekin palkansaajilta. Jos tämä fakta tulisi laajempaan tietoon, alkaisi ehkä ay-liikkeen valheisiin perustuva kuristusote Suomesta hiipua ja maalla olisi jotain toivoa.

Vierailija
57/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos se sitten riittää sun työnanatajalle, niin kai se sitten riittää Finnairillekin. Että rahan takia sitä kaikki siellä töitä tekee ja matkustelun. Muuten olisivat ihan muissa töissä.

Ymmärsit väärin! Tarkoitin että mikään työ ei ole niin kivaa että itse työn takia sitä haluaisin tehdä. Suurin osa meistä luultavasti kokee samoin. Siksi kaikki työnantajat joutuvat tyytymään siihen että työ ei ole työntekijöille mikään itseisarvo tai harrastukseen verrattava intohimo, vaan yksinkertaisesti keino hankkia toimeentulo.

Vierailija
58/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahan takia ne varmaan siellä muuallakin olisivat töissä....

Vierailija
59/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lentoemännän mies on lentäjä, niin ei siinäkään paljoa tällä hetkellä juhlita. 

Tienaavat sen verran hyvin, että pitäisi olla säästöjä eikä sen suhteen hätää. Jos ovat lomautettuna, saavat ansiosidonnaista, joka on merkittävästi suurempi kuin vaikkapa peruspäivärahalla elävän tulot. Ei siis mitään hätää. 

Ei lentäjien tulot niin isot ole mitä porukka kuvittelee. Lisäksi kannattaa muistaa, että lentäjien koulutus on todella kallis ja he maksavat sen ITSE.

Vierailija
60/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tahansa aspahommiin on liikaa hakijoita jo nyt.

Ja kyllä varmasti lentoemännän työ on hohdokkaampaa kuin joku puhelinaspassa oleminen. Jälkimmäistä olen itse tehnyt.

Vai hohdokkaampaa. Koita itse tehdä 13 tunnin työpäiviä vähässä hapessa metalliputkessa, kokoajan jaloillasi. Käyt siinä välissä "nukkumassa" yhden yön väärällä aikavyöhykkeellä ja sama takaisin. Syö lentokoneruokaa vessan vieressä seisaaltasi. 

Finnairin kaukokohteissa lentoemännät ja lentäjät voivat olla vaikka 5 päivää ennen paluulentoa. Siis ennen koronaa. Firma maksoi hotellit ja päivärahat jne. Ja hotellit eivät olleet mitään kahden tähden hotelleja. Lentäjillä työsuhdeautot, käytännössä ilmaiset. Ei ihme, että Finnairilla meni huonosti ennen koronaa.

Oletpa pihalla. Huh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan