Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentoemännät kriisissä; ei pääse matkustamaan kuten aiemmin.

Vierailija
06.02.2021 |

Useilla lentoemännillä on kriisi: joutuu jumittamaan kotimaassamme Suomessa. Joutuu kestämään pakkasta ja talvea sekä räntäsadetta. Rikas mies tietenkin elättää, eikä hätää huomisesta. Tuleekohan monellakaan mieleen, että se on suurimman osan suomalaisista elämää. Ja ruokajonoissa käyvät ihmiset ovat myös ihmisiä.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustamohenkilöstöllä isoin ongelma tällä hetkellä on se, että töitä ei ole. Tai jos on, ovat jotain muuta kuin sitä, mitä aiemmin tekivät - ja mitä haluaisivatkin tehdä.

Työmarkkinoilla ei ole kokemusta tilanteessa, jossa sadat lentoemot hakevat töitä. Mihin heitä voisi sijoittaa, kun työkokemus on kuitenkin aika spesifiä, ja koulutusta ei monilla juurikaan ole?

Mihin tahansa aspa-hommiin. Sitähän heidän työnsä pääosin on. Näinä aikoina joutuu moni muukin sijoitetuksi tehtäviin, joihin ei ole suoraa koulutusta. Sitten vaan opetellaan uusi työ eikä kitistä. 

Mihin tahansa aspahommiin on liikaa hakijoita jo nyt.

Ja kyllä varmasti lentoemännän työ on hohdokkaampaa kuin joku puhelinaspassa oleminen. Jälkimmäistä olen itse tehnyt.

Lentoemännän työ hohdokasta :D:D:D Ahtaassa purkissa pakkohymy huulilla asiakkaiden toiveita täyttämässä ja sen jälkeen pyörimässä hotellissa odottamassa seuraava pakkohymykierrosta. Itse on kyllä keksi mitä hohtoa siinä on. 

Vierailija
22/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tämä perustuu? Omaan kokemukseen vai luitko jonkun artikkelin vai? 

Somessa seuraamieni lentoemäntiin. Työ itsessään ei tunnu olevan monenkaan niin tärkeää. Mutta matkustaminen. Kun ei voi nyt matkustaa, niin se on elämää suurempi kriisi. Kuinka moni tekisi lentoemännän työtä, jos siinä ei saisi asua firman piikkin hienoissa hotelleissa ja päästä aurinkoon syksyn/ talven keskellä? Veikkaan, että aika harva. Jos lennot olisi vain yhtämittainen jakso ilman lepoaikaa lomakohteessa, niin koko työstään menisi maku. Veikkaan minä.

No nythän siellä Aasian kohteissa ovat vuorokauden hotellihuonekaranteenissa. En tiedä olisiko monesta meistä tuohon. Itse en ainakaan pystyisi. 

Vuorokausi karanteenissa. Kyllä on rankkaa. Alle 20-vuotiaat jääkiekkopojat olivat Kanadassa hotellikaranteenissa viikon. Kaikki selvisivät hengissä. Jos ei pärjää vuorokautta yksin, on asiat pahasti pielessä. 

Niin, ymmärrätkö että heillä on tämä joka kerta kun sinne lentävät, eli kerran viikossa ehkä, tai useammin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat vähän vahingoniloiselta...Sinunkin verorahoista ne päivärahat maksellaan, eli ei kannattaisi iloita kenenkään työttömyydestä

En minä ole vahingoniloinen. En minä tätä koronaa tilannut tai olisi halunnut. Tämä keskustelu pohjautuu siihen, kun somessa seuraamillani lentoemännillä on samat jutut: itse työ ei harmita, vaan se ettei pääse matkustamaan. Laitetaan kuvia rantalomakohteista, kun on niin ikävää olla Suomessa. Ei nämä henkilöt ainakaan asiakkaita kaipaa tai itse työtä. Vaan sitä, että työssä pääsee matkustamaan niin paljon lomakohteisiin firman maksamaan hotelliin.

Vierailija
24/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat vähän vahingoniloiselta...Sinunkin verorahoista ne päivärahat maksellaan, eli ei kannattaisi iloita kenenkään työttömyydestä

Tuskinpa ovat päivärahalla. Ansiosidonnaista saavat ja se on suurempi kuin monen palkka. Eikä sitä makseta verorahoista. 

Vierailija
25/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somessa seuraamieni lentoemäntiin. Työ itsessään ei tunnu olevan monenkaan niin tärkeää. Mutta matkustaminen. Kun ei voi nyt matkustaa, niin se on elämää suurempi kriisi. Kuinka moni tekisi lentoemännän työtä, jos siinä ei saisi asua firman piikkin hienoissa hotelleissa ja päästä aurinkoon syksyn/ talven keskellä? Veikkaan, että aika harva. Jos lennot olisi vain yhtämittainen jakso ilman lepoaikaa lomakohteessa, niin koko työstään menisi maku. Veikkaan minä.

No nythän siellä Aasian kohteissa ovat vuorokauden hotellihuonekaranteenissa. En tiedä olisiko monesta meistä tuohon. Itse en ainakaan pystyisi. 

Vuorokausi karanteenissa. Kyllä on rankkaa. Alle 20-vuotiaat jääkiekkopojat olivat Kanadassa hotellikaranteenissa viikon. Kaikki selvisivät hengissä. Jos ei pärjää vuorokautta yksin, on asiat pahasti pielessä. 

Niin, ymmärrätkö että heillä on tämä joka kerta kun sinne lentävät, eli kerran viikossa ehkä, tai useammin. 

No hui hirveää. Onpa todella kova hinta siitä, että saa pitää työnsä....

Vierailija
26/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole vahingoniloinen. En minä tätä koronaa tilannut tai olisi halunnut. Tämä keskustelu pohjautuu siihen, kun somessa seuraamillani lentoemännillä on samat jutut: itse työ ei harmita, vaan se ettei pääse matkustamaan. Laitetaan kuvia rantalomakohteista, kun on niin ikävää olla Suomessa. Ei nämä henkilöt ainakaan asiakkaita kaipaa tai itse työtä. Vaan sitä, että työssä pääsee matkustamaan niin paljon lomakohteisiin firman maksamaan hotelliin.

Olet ihan kuutamolla. Itse tunnen henk.koht lentoemäntiä ja kyllä kaikilla se huoli on omasta toimeentulosta ja siksi sinne töihin halutaan, samoin sitä työtä jostain kumman syystä tuntuvan kaipaavan. Toisaalta osa on tyytyväisiä kun kerrankin ei tosiaan tarvitse kokoajan matkustaa vaan saa olla kotona. 

Vierailija
27/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysehän oli siitä, että lähtisitkö itse tarjoilijaksi peltiputkeen 10 kilometrin korkeuteen vain päästäksesi hotellihuonekaranteeniin?

En minäkään, ei mun työni ihan noin tylsää sentään ole.

Eipä se heidän työnsä normioloissakaan kummempaa ole, joten mitä luultavimmin tykkäävät tuollaisesta, kun alalle ovat hakeutuneet. 

Vierailija
28/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on sairaanhoitajan/apuhoitajan jne koulutus ja ovat siis muissa töissä

Vierailija
29/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustamohenkilöstöllä isoin ongelma tällä hetkellä on se, että töitä ei ole. Tai jos on, ovat jotain muuta kuin sitä, mitä aiemmin tekivät - ja mitä haluaisivatkin tehdä.

Työmarkkinoilla ei ole kokemusta tilanteessa, jossa sadat lentoemot hakevat töitä. Mihin heitä voisi sijoittaa, kun työkokemus on kuitenkin aika spesifiä, ja koulutusta ei monilla juurikaan ole?

Mihin tahansa aspa-hommiin. Sitähän heidän työnsä pääosin on. Näinä aikoina joutuu moni muukin sijoitetuksi tehtäviin, joihin ei ole suoraa koulutusta. Sitten vaan opetellaan uusi työ eikä kitistä. 

Ja kyllä varmasti lentoemännän työ on hohdokkaampaa kuin joku puhelinaspassa oleminen. Jälkimmäistä olen itse tehnyt.

Vai hohdokkaampaa. Koita itse tehdä 13 tunnin työpäiviä vähässä hapessa metalliputkessa, kokoajan jaloillasi. Käyt siinä välissä "nukkumassa" yhden yön väärällä aikavyöhykkeellä ja sama takaisin. Syö lentokoneruokaa vessan vieressä seisaaltasi. 

Finnairin kaukokohteissa lentoemännät ja lentäjät voivat olla vaikka 5 päivää ennen paluulentoa. Siis ennen koronaa. Firma maksoi hotellit ja päivärahat jne. Ja hotellit eivät olleet mitään kahden tähden hotelleja. Lentäjillä työsuhdeautot, käytännössä ilmaiset. Ei ihme, että Finnairilla meni huonosti ennen koronaa.

Vierailija
30/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa ovat päivärahalla. Ansiosidonnaista saavat ja se on suurempi kuin monen palkka. Eikä sitä makseta verorahoista. 

Ihan uutisena että kyllä se ansiosidonnainenkin työttömyysrahaston varoilla maksetaan ja niillä työttmyysvakuutusmaksuilla joita sinunkin palkastasi kokoajan menee. Vain pieni osa ansiosionnaisesta maksetaan kassojen varoilla.

Vierailija
31/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut siihen tulokseen että ketjun AP on täysi imbesilli. 

Vierailija
32/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan kuutamolla. Itse tunnen henk.koht lentoemäntiä ja kyllä kaikilla se huoli on omasta toimeentulosta ja siksi sinne töihin halutaan, samoin sitä työtä jostain kumman syystä tuntuvan kaipaavan. Toisaalta osa on tyytyväisiä kun kerrankin ei tosiaan tarvitse kokoajan matkustaa vaan saa olla kotona. 

Jos olisi huoli toimeentulosta, niin silloin menisi vaikka kaupan kassalle, että saa jotain rahaa. Mutta nämä vinkujat ovat kotona ja postailevat kuvia rantalomakohteista miten ikävä on matkustamista.

Vierailija
33/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi aika vaikea olla lentoemo, jos ei pitäisi matkustamisesta...?

Vierailija
34/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut siihen tulokseen että ketjun AP on täysi imbesilli. 

Ja mihin perustuen? Siihen, että olen itse nähnyt somessa lentoemäntien näin tekevän?

Ap

Vierailija
35/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan varmasti jokainen lentoemäntä ja lentäjä haluaa takaisin töihin.

Vierailija
36/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uutisena että kyllä se ansiosidonnainenkin työttömyysrahaston varoilla maksetaan ja niillä työttmyysvakuutusmaksuilla joita sinunkin palkastasi kokoajan menee. Vain pieni osa ansiosionnaisesta maksetaan kassojen varoilla.

Ihan tiedoksi, että minun palkastani ei mene senttiäkään lentoemäntien liitolle (mikä se ikinä onkaan nimeltään). Eikä vakuutusmaku ole vero. 

Vierailija
37/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan varmasti jokainen lentoemäntä ja lentäjä haluaa takaisin töihin.

Ja millään muulla alalla ei haluta?

Vierailija
38/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteeko kukaan samanlaisia lentoemäntiä?

Minä tunnen. Somessa valittavat juuri tätä. Toinen ääripää hehkuttaa positiivisuutta, miten nyt lomautettuna on ollut aikaa itselle ja (kalliille) harrastuksille. Käydään ratsastustunneilla, kukkiensitomiskursseilla, life coachin valmennuksissa ym. ym. Meilläkin on toinen ollut lomautettuna, mutta lähinnä kiristetty nälkävyötä. Joo, olen varmaan sitten kateellinen.

Vierailija
39/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimpissä tykyttää matkustuskiima.

Vierailija
40/69 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai hohdokkaampaa. Koita itse tehdä 13 tunnin työpäiviä vähässä hapessa metalliputkessa, kokoajan jaloillasi. Käyt siinä välissä "nukkumassa" yhden yön väärällä aikavyöhykkeellä ja sama takaisin. Syö lentokoneruokaa vessan vieressä seisaaltasi. 

Finnairin kaukokohteissa lentoemännät ja lentäjät voivat olla vaikka 5 päivää ennen paluulentoa. Siis ennen koronaa. Firma maksoi hotellit ja päivärahat jne. Ja hotellit eivät olleet mitään kahden tähden hotelleja. Lentäjillä työsuhdeautot, käytännössä ilmaiset. Ei ihme, että Finnairilla meni huonosti ennen koronaa.

Tämä tieto on vanhempaa kuin taivas. Näin saattoi olla vielä 80-luvulla, nykyisin suurin osa lennoista on yhden yön yöpymisiä. Ollut jo toissa vuosikymmenellä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi