Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä itsestäänselvä asia sinulle selvisi aivan liian myöhään?

Vierailija
06.02.2021 |

Ketjussa ei ole tarkoitus pilkata ketään vaan ihan hyvällä mielellä muistella.

Itse luulin varmaan 9-vuotiaaksi asti että naiset eivät saa ajaa autoa. Jotenkin sen vaan käsitti niin, kun meillä ajoi aina isä ja jos (harvoin) kylään tuli äidin ystävättäriä, heidän miehensä ajoivat heidät perille ja hakivat. Asuimme metsän keskellä maaseudulla ja suurin "nähtävyys" oli kyläkauppa. Kaikki naapurit jotka siellä autolla kävivät, olivat miehiä. Sitten erään kerran mieslomittajamme lopetti ja tilalle tuli nainen. Olin aivan ällikällä lyöty kun hän ajoi itse meille ja takaisin :D

Kommentit (1226)

Vierailija
121/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta aikuisena tajusin, että meidän perheellä oli ollut taloudellisesti tiukkaa silloin kun olin pieni. Siitä ei ikinä puhuttu lapsen kuullen jos oli rahat loppu. Kakarana oli vaan kivaa iskän kanssa ottaa kisaa siitä, kumpi löytää enemmän tyhjiä pulloja. Olin jo muuttanut pois kotoa, kun tajusin, että niillä pullonpalautusrahoilla oli luultavasti ostettu välillä monen päivän ruuat. 

Vierailija
122/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoista valokuvista johtuen luulin pienenä, että "ennen vanhaa" kaikki oli maailmassa väriltään mustavalkoista. Maailmani mullistui, kun rohkenin kysyä isovanhemmiltani, että miltä se mustavalkoinen elämä nyt sitten tuntui ja missä vaiheessa he oppivat näkemään nämä nykyajan värit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että afrikkalaiset midhet ovat moniavioisia.

Vierailija
124/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa oikeuslaitos ei toimi välttämättä puolueettomasti.

Tämä tuli ilmi tuulivoimarakentamista koskevien hallinto-oikeuksien ja korkeimman hallinto-oikeuden tekemissä ratkaisuissa valittajien tappioksi, vaikka selkeästi virheitä oli tapahtunut mm. kunnan, maakuntaliiton ja ely-keskuksen toiminnassa.

Vierailija
125/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

*miehet

Vierailija
126/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan sen järkytyksen, kun 12-vuotiaana tajusin, että opettajatkin voivat polttaa tupakkaa. Olin pitänyt itsestään selvyytenä, ettei opettaja voi tehdä mitään paheellista, mutta sitten näin ala-asteen luokanopettajani tupakalla ja järkytyin perin juurin. :D

Yksi oppilaani kysyi ekaluokan alussa että: Missäs se sinä käyt töissä? Yllättävän moni pikkuoppilas ei hoksaa että se opettaminen on open työ ja työurani aikana yllättävän moni pikkuoppilas on luullut että asun koululla. 

Näinhän se on, että jos opettajatkin kävisivät töissä, missä oppilaat olisivat päivisin?

Vierailija
127/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aina luullut, että teiden varsilla olevat kaiteet ovat niin korkeita, että estävät hirvien/peurojen tuloa tielle. Väärässä olin. Eihän niiden tarvitse edes paljoa loikata kun yli pääsevät. Onneksi autossa oli tehokkaat jarrut. 

Vierailija
128/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maikkarin lentävä pöllö logon olen nähnyt naamana. Pöllön silmät sieraimina. Siiven päät kulmakarvoina. Pöllön jalat suuna.

Noin 20 vuotiaaksi näin kuvan sellaiseksi, kunnes minulle sanottiin siinä olevan pöllö.

T: Mies alle 30v

Minä näin Rantasipi-hotelliketjun logon jäniksenä. Linnun nokka oli jäniksen korvat jne. Vasta joskus pitkällä aikuisuudessa tajusin sen esittävän lintua.

Mulla sama! Ja KOP-pankin logossa en nähnyt oravaa, vaan isopäisen pienipyrstöisen linnun, joka rinta röyheänä purjehtii veden päällä.

Itse näin aluksi reilun kaupan merkin papukaijana.

Vierailija
129/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha saa palkkansa- en tiennyt heti että huippuviran.

Vierailija
130/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle selvisi liian myöhään, että

- ei tarvitse olla mikään nero opiskellakseen yliopistossa, vaan siellä on ihan tavallista porukkaa.

- ei ole mikään pakko alkaa seurustelemaan vaikka menee jonkun kanssa sänkyyn.

- kaikkien hankintojen (koskee myös suhteita) ei tarvitse olla loppuelämän kestäviä. On ihan ok muuttaa mieltään tai todeta, että tuli tehtyä virhearvio.

Minulla sama tämä yliopistohomma. Selvisi, kun pääsin itse yliopistoon, että siellä on ihan perus älykkyysosamäärän omaavia ihmisiä ja toisinaan tuntuu, että jotkut hieman sen alle. Luentosaleissa pulistaan ja kohkataan, ryhmätöissä on aina vähintään se yksi perässä vedettävä ja osa ei pääse aiheista kärryille, ei sitten millään.

Kävin lukion ja kirjoitin ylioppilaaksi, mutta en silloin tiennyt miten yliopistoon pyritään ja että minäkin olisin voinut pyrkiä sinne. Päädyinkin sitten ihan muualle. Tästä olin katkera kunnes aikuisena sitten menin yliopistoon ja valmistuin maisteriksi.

Vierailija
131/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin peruskoululaiseksi asti että kaikki isät ovat insinöörejäja äidit sairaanhoitajia. Meidän perheessä ja kahdessa tuttavaperheessämme nimittäin oli.

Vierailija
132/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelin aivan liian pitkään, että kaikista voi tulla musiikkineroja, kunhan vain harjoittelevat tarpeeksi.

Ai moi, äiti!

Vierailija
133/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin lapsena, että 7Up -limonadin nimi on Zup. Puhuin aina Zupista niin kauan kunnes tulin teini-ikään ja tajusin, että se on SEVENUP.

Tiedän pari, jo edesmennyttä vanhempaa kauppiasta, joista toinen myi Jup- juomaa ja toinen Seittemän uu peetä.

Vierailija
134/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että se nainen on narsisti ja mustamaalannut minua kaikki ne vuodet jo "valmiiksi".

Vierailija
135/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että terveydenhuolto on Suomessa huippuluokkaa.

Että Suomen sosiaaliturva on EU:n parhaita.

Anekdootti yli kymmenen vuoden takaa:

OECD tekee aina parin vuoden välein tilastoselvitystä jäsenmaidensa terveydenhuollosta, siihen kuluvasta rahasta ja rahalla saatavasta tuloksesta. Jouduin eräänä vuonna työssäni vastaamaan kysymykseen: Kuinka kauan kestää päästä erikoistason terveydenhuollon lääkärin arvioitavaksi. Kerroin, että meillä on hoitotakuu, että kuudessa kuukaudessa, mutta että se ei aina toteudu.

Sain viikon päästä puhelun Pariisista, jossa huonosti englantia puhuva (en puhu ranskaa) koetti selittää minulle, että me olemme ymmärtäneet asian väärin. Heidän muista läntisen euroopan maista saamansa vastaukset oli annettu eri aikayksikössä,  tunneissa...

Vierailija
136/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se itsestäänselvä asia, että pieneksi menneet vaatteet pitää vaihtaa isompiin vaatteisiin, mutta itse vielä teininä 18 vuoteen asti käytin pieneksi menneitä farkkuja. Väkisin vaan päälle laitoin, vaikka palleja kiristi. Ehkä ajattelin tekeväni rahallisesti säästöä, kun käytin aina samoja farkkuja.

Vierailija
137/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tiede ei ole meritokratia. Luulin sinisilmäisesti, että kun olet vain tarpeeksi hyvä ja sulla on paljon uusia ideoita, joita julkaiset, rahoitusta ja arvostusta tulee. Todellisuudessa käy päinvastoin, kun muut tulevat kateellisiksi. Täytyisi olla joku vanhempi suojelija systeemissä, mutta en tajunnut sitä ennen kuin liian myöhään ja se sukupolvi oli jo jäänyt eläkkeelle.

Vierailija
138/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan sen järkytyksen, kun 12-vuotiaana tajusin, että opettajatkin voivat polttaa tupakkaa. Olin pitänyt itsestään selvyytenä, ettei opettaja voi tehdä mitään paheellista, mutta sitten näin ala-asteen luokanopettajani tupakalla ja järkytyin perin juurin. :D

Sama! Itse asiassa mulle vielä aikuisiällä tupakkaa polttava ja viiniä - muuallakin kuin ehtoollisella - juova pappi oli järkytys. Tää on kyllä mukavin tapaamani pappi ja kyllä hänellä muuten kristilliset arvot oli, mutta "Jeesuskin joi viiniä", eikä muuten juonutkaan muuta alkoholia kuin viiniä. 

Kiitos vaan. Sain mieleeni jokseenkin stimuloivan mielikuvan seurakuntamme kappalaisesta istumassa viskilasi kourassa chesterfield -sohvalla kuin jossain englantilaisessa kartanoromanssissa ikään. Arvaa kehtaanko mennä kirkkoon enää ikinä, jos ne nyt joskus aukeaa?

Anteeksi OT. Ketjuun liittyen voisin todeta, että tajusin vasta aivan liian myöhään että minun on turha yrittää olla hieno nainen koska edellytykseni siihen ovat perin heikot. Ks. edellinen kappale.

Vierailija
139/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä ei kannata laittaa itseään 100% likoon jos työskentelet jollekkin yritykselle.

Vierailija
140/1226 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pettää aina.Tämä miesten itsestäänselvän normikäytöksen ymmärsin vasta vanhana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan