Mikä itsestäänselvä asia sinulle selvisi aivan liian myöhään?
Ketjussa ei ole tarkoitus pilkata ketään vaan ihan hyvällä mielellä muistella.
Itse luulin varmaan 9-vuotiaaksi asti että naiset eivät saa ajaa autoa. Jotenkin sen vaan käsitti niin, kun meillä ajoi aina isä ja jos (harvoin) kylään tuli äidin ystävättäriä, heidän miehensä ajoivat heidät perille ja hakivat. Asuimme metsän keskellä maaseudulla ja suurin "nähtävyys" oli kyläkauppa. Kaikki naapurit jotka siellä autolla kävivät, olivat miehiä. Sitten erään kerran mieslomittajamme lopetti ja tilalle tuli nainen. Olin aivan ällikällä lyöty kun hän ajoi itse meille ja takaisin :D
Kommentit (1226)
Vierailija kirjoitti:
Äiti kertoi (kun olin lapsi), että tiikerijäätelössä on lakkahilloa. Vasta aikuisiällä selvisi, että se raita onkin appelsiinia... Ei ne vanhemmat siis todellakaan tiedä kaikkea. Viatonta mutta jotenkin silti omituista.
Nytpä pitää korjata aiemmin sanomaani:
tuo tiikerijäätelön raita on nykyään todellakin appelsiinia, mutta:
viime viikolla jäätelökioskilta löytyi uutuusmaku; vanha vanilja ja LAKKA. Sehän piti ostaa ja niinpä se vain olikin kuin entisaikain tiikeritötterö ja mokoma maistuikin täsmälleen samalta kuin muksuna (60-luvulla). Äiti oli kuin olikin oikeassa - lakkaa siinä alunperin oli ollutkin... Sorry, äiti.
Tajusin sen, ettei minun tarvitse tietää niin paljon sellaisesta, mitä en osaa tai mikä ei kiinnosta. Kun vien auton huoltoon, tehkööt ne ketkä osaa. Kun joku haluaa/osaa leipoa mitä hienoimmat voileipäkakut - ok, mulle riittää taidot teeleipiin. Ommelkoot, ken tahtovat - minä tahon virkata...
Olen puutarhuri, osaan marjastaa, retkeillä, tehdä hienoja naruamppeleja ja lierihattuja yms se riittää. Tässä iässä tuntee ittesä aika hyvin, ei tarvihe kaikkia miellyttää tyylillään, saa olla letit, rimpsumekot tai ruutupaidat, tennarit tai kumisaappaat...
N60
Tietänette "sanonnan" "Kyllä se antaa, jos äitiinsä tulee ja pyytää, jos isäänsä"
Olin pitkään jotenkin tosi loukkaantunut tuosta lauseesta, koska tulkitsin sen jotenkin niin, että kaikki naiset ois lutkia.
Vasta joskus kolmekymppisenä ehkä tajusin, että joo, onhan se äiti varmaan antanut, kun on äidiksi tullut...
Kyllä, hävettää tyhmyyteni.
Kuvittelin pitkälti parikymppiseksi, että ihmiset automaattisesti viisastuvat vanhetessaan. Nyt järkyttää se, miten tietämättömiä ja sivistymättömiä suurin osa ihmisistä on - koulutustasosta riippumatta.
Miehet syyttävät puolisoitaan omista virheistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen järkytyksen, kun 12-vuotiaana tajusin, että opettajatkin voivat polttaa tupakkaa. Olin pitänyt itsestään selvyytenä, ettei opettaja voi tehdä mitään paheellista, mutta sitten näin ala-asteen luokanopettajani tupakalla ja järkytyin perin juurin. :D
Sama! Itse asiassa mulle vielä aikuisiällä tupakkaa polttava ja viiniä - muuallakin kuin ehtoollisella - juova pappi oli järkytys. Tää on kyllä mukavin tapaamani pappi ja kyllä hänellä muuten kristilliset arvot oli, mutta "Jeesuskin joi viiniä", eikä muuten juonutkaan muuta alkoholia kuin viiniä.
Ei pidä paikkansa. Missä Jeesus eli, siellä juotiin olutta sen säilyvyyden vuoksi. Raamattua on kirjoiteltu ja käännelty monet kerrat, joten viiniksi on kalja muuttunut.
Kuinka kiintotilavuusprosentti määräytyy puutavaran pinomitassa.
Vierailija kirjoitti:
Tietänette "sanonnan" "Kyllä se antaa, jos äitiinsä tulee ja pyytää, jos isäänsä"
Olin pitkään jotenkin tosi loukkaantunut tuosta lauseesta, koska tulkitsin sen jotenkin niin, että kaikki naiset ois lutkia.
Vasta joskus kolmekymppisenä ehkä tajusin, että joo, onhan se äiti varmaan antanut, kun on äidiksi tullut...
Kyllä, hävettää tyhmyyteni.
Miten nainen on antaja ja mies saaja? Entä jos juuri sinä päivänä kun sinut on aluille laitettu, isäsi ei olisi millään viitsinyt, mutta äitisi teki mieli?
Että ihmisille oma hyvinvointi on aina loppujen lopuksi se kaikkein tärkein asia. Vaikka joku olisi kuinka auttavainen, kiltti, huomaavainen ja toisista välittävä ihminen tahansa niin hänellekin kuitenkin hän itse on kaikista tärkein. Itse asiassa monet auttavat toisia ja harrastavat hyväntekeväisyyttä vain siksi, että he saisivat tuntea itsensä muita paremmiksi ihmisiksi, että heille tulee hyvä olo siitä kun he saavat auttaa toista ja siksi, että muut ihmiset pitävät heitä sitten parempana ihmisenä kun he auttavat toisia mistä he myös saavat hyvän olon itselle. Eli kukaan ei esim. auta toista pyyteettömästi vain sen toisen ihmisen takia vaan omien itsekkäiden syiden tähden.
Vierailija kirjoitti:
Että ihmisille oma hyvinvointi on aina loppujen lopuksi se kaikkein tärkein asia. Vaikka joku olisi kuinka auttavainen, kiltti, huomaavainen ja toisista välittävä ihminen tahansa niin hänellekin kuitenkin hän itse on kaikista tärkein. Itse asiassa monet auttavat toisia ja harrastavat hyväntekeväisyyttä vain siksi, että he saisivat tuntea itsensä muita paremmiksi ihmisiksi, että heille tulee hyvä olo siitä kun he saavat auttaa toista ja siksi, että muut ihmiset pitävät heitä sitten parempana ihmisenä kun he auttavat toisia mistä he myös saavat hyvän olon itselle. Eli kukaan ei esim. auta toista pyyteettömästi vain sen toisen ihmisen takia vaan omien itsekkäiden syiden tähden.
Varmasti näinkin on. Nyt vanhempana teen hyviä tekoja muille ilman, että teen asiasta numeroa. Itse todellakin nautin siitä, että voin auttaa.
Olin aika vanha, kun tajusin, että suurin osa ihmisistä ei ole älyn lahjoilla paljoa pilattu ja että yksinkertaisimmatkin ongelmat ovat monelle ylitsepääsemättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Nää on kivoja, siis ne sellaiset oikeat väärinkäsitykset, ei nuo 'syvissä vesissä rypemiset' niinkään.
Mutta asiaan: Vanijlajäätelö ei olekaan 'maustamatonta jäätelöä'.
Oikeasti maustamatonta jäätelöä ei myydä kaupassa, eli jos teet kotona 'banaanipirtelöä', se on oikeasti banaani-vanijapirtelöä.
^Anteeksi. mutta oletko aina luullut että vanilja kirjoitetaan "vanija tai vanijla" ;)
Että tytölle kasvaa pippeli iän myötä. No ei kasvanut.
Sanat pihlaja ja pihjala meni aina sekaisin, kun nopeaan piti sanoa. Menee joskus vieläkin.
Luulin pitkään, oppikoulussa vielä, ettei opettajat voi/osaa vitsailla. Ruotsin maikka kertoi, että juhliin mennessään miehensä kanssa leikkivät sanaleikkiä. Rouva: mihin laitan pikkukengät? Mies: kasta pissiin (pistä kassiin) Meitä nauratti kauheasti. Bilsan maikka oli loistava piirtäjä. Jos oltiin kiltisti tunnilla, saattoi piirtää taululle loistavia pilakuvia. Kerran sanoi: piirrä aiheesta nälkä. Piirsi ympyrän ja viivoja ristiin rastiin sen päälle. Hyvä, piirsit pettuleivän. En, vaan huussinpöntön, missä hämähäkinseitit...
Vähän sekava tarina, ehkä ymmärsitte silti...
Valitsinnimimerkin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä sellainen kehonkuva-asia, että toisesta ihmisestä näkee sekunnissa harrastaako hän liikuntaa ja se on (lähes) aina tavallaan kiehtovaa ja kiinnostavaa monissa merkityksissä. Mutta silti tätä ei "usko" itsestä.
Olisi mielenkiintoista olla sun syynättävänä. Olen pläski, joka silti harrastaa liikuntaa ihan joka päivä 1-2h.
Ohjaaja salilla, saakelin kovakuntoinen nainen on ylipainoinen. Vetää useammat hikitreenit joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on kivoja, siis ne sellaiset oikeat väärinkäsitykset, ei nuo 'syvissä vesissä rypemiset' niinkään.
Mutta asiaan: Vanijlajäätelö ei olekaan 'maustamatonta jäätelöä'.
Oikeasti maustamatonta jäätelöä ei myydä kaupassa, eli jos teet kotona 'banaanipirtelöä', se on oikeasti banaani-vanijapirtelöä.
^Anteeksi. mutta oletko aina luullut että vanilja kirjoitetaan "vanija tai vanijla" ;)
Minulle selvisi 35 vuotiaana että se on vanilja eikä vanilija. miten kukaan ei ole koskaan korjannut, ei edes kielioppi-nillittäjäkaverini?
Ettei pidä sanoa, mitä ajattelee.
Kuuntelin lapsena 50-luvulla Markus-sedän lastenohjelmaa.Luulin,että Markus-setä on radion sisällä,kun sieltä näkyi hänen baskerinsa.Myöhemmin selvisi,että baskeri olikin "kovaääninen"
Olisi mielenkiintoista olla sun syynättävänä. Olen pläski, joka silti harrastaa liikuntaa ihan joka päivä 1-2h.