Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä itsestäänselvä asia sinulle selvisi aivan liian myöhään?

Vierailija
06.02.2021 |

Ketjussa ei ole tarkoitus pilkata ketään vaan ihan hyvällä mielellä muistella.

Itse luulin varmaan 9-vuotiaaksi asti että naiset eivät saa ajaa autoa. Jotenkin sen vaan käsitti niin, kun meillä ajoi aina isä ja jos (harvoin) kylään tuli äidin ystävättäriä, heidän miehensä ajoivat heidät perille ja hakivat. Asuimme metsän keskellä maaseudulla ja suurin "nähtävyys" oli kyläkauppa. Kaikki naapurit jotka siellä autolla kävivät, olivat miehiä. Sitten erään kerran mieslomittajamme lopetti ja tilalle tuli nainen. Olin aivan ällikällä lyöty kun hän ajoi itse meille ja takaisin :D

Kommentit (1226)

Vierailija
1101/1226 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin kaukosäätimet keksittiin televisioon? Olin lapsena katsonut vain mustavalkoista tv:tä. Naapuriin tuli ensimmäisiä väritelkkoja, joita käytiin ihmettelemässä. Pitkälle aikuisikään elin ilman telkkaa. Oma eka oli sellainen, mistä kanavat voi valita toosasta. Nyt siis kanavia oli enemmän kuin kaksi.

Jotenkin pidin itsestään selvänä, että kanavat vaihdetaan telkasta. Oli vaikea oppia kaukosäätimeen, ja vieläkin vieras tv on mysteeri.

Siskoltani yksi tiedonhaluinen tenava kysyi: Oliko silloin värit keksitty, kun sinä olit lapsi?

Tää ei liittynyt telkkoihin mitenkään, tuli vaan mieleen...

Vierailija
1102/1226 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että alkoholisti ei lopeta juomista ja viina menee aina kaiken edelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1226 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

NHL tulee sanoista National Hockey League 🙈

Vierailija
1104/1226 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että värjätyt kulmakarvat tekee (minut) vihaisen ja vanhemman näköiseksi.

Vierailija
1105/1226 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä sellainen kehonkuva-asia, että toisesta ihmisestä näkee sekunnissa harrastaako hän liikuntaa ja se on (lähes) aina tavallaan kiehtovaa ja kiinnostavaa monissa merkityksissä. Mutta silti tätä ei "usko" itsestä.

Vierailija
1106/1226 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ulkonäkökysymys on kiehtova. Nuorenpana sitä katsoi enemmän tytön/pojan kasvoja, hiuksia arvioidessaan kauneutta/komeutta. Missit oli silloin persoonallisemman näköisiä. Nykyään katson kononaisuutta, ilmeitä, kävelytyyliä yms. Ja se on metkaa, miten mielipiteet jakautuu voimakkaasti. Oma missini on Anne Pohtamo. Jollain toisella Armi Aavikko. Riitta Väisänen oli kans hurmaava luonnonlapsi. Tapasin hänet joskus lavatansseissa, ei tehnyt itsestään numeroa, toisin kuin jotkut seurueessaan. Nykymissit on paljolti samasta muotista.

Kuvittelin teininä, että kauniit ihmiset on jotenkin onnellisempia... miksiköhän...

Vierailija
1107/1226 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin yli parikymppiseksi asti että reseptilääkkeitä voi ostaa vain yliopiston apteekista. Muista apteekeista sai siis vain esim Buranaa.

Vierailija
1108/1226 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että jokainen ajattelee aina vain omaa etuaan.

Ja se, että oikeasti muita eivät kiinnosta sinun asiasi (ehkä hetkellisesti jos tapahtuu jotain äärettömän dramaattista, mutta muuten lähtökohtaisesti ihmisiä ei vaan kiinnosta).

Vierailija
1109/1226 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruus on aina kaunista.

Pidin itseäni rumana ja läskinä pitkälle aikuisuuteen. En tajunnut, että oli sileä, kuulas iho, paksut, voimakkaat hiukset, tiukka takapuoli ja rinnat siinä, mihin ne kasvavat. Se oli kaikki kaunista.

Harmi, että sen tajuaa vasta neljänkympin korvilla. Olisi ollut niin paljon helpompi nuoruus.

Vierailija
1110/1226 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akai kirjoitti:

Tuo ulkonäkökysymys on kiehtova. Nuorenpana sitä katsoi enemmän tytön/pojan kasvoja, hiuksia arvioidessaan kauneutta/komeutta. Missit oli silloin persoonallisemman näköisiä. Nykyään katson kononaisuutta, ilmeitä, kävelytyyliä yms. Ja se on metkaa, miten mielipiteet jakautuu voimakkaasti. Oma missini on Anne Pohtamo. Jollain toisella Armi Aavikko. Riitta Väisänen oli kans hurmaava luonnonlapsi. Tapasin hänet joskus lavatansseissa, ei tehnyt itsestään numeroa, toisin kuin jotkut seurueessaan. Nykymissit on paljolti samasta muotista.

Kuvittelin teininä, että kauniit ihmiset on jotenkin onnellisempia... miksiköhän...

Nuori, nuorempi, nuorin.

Vierailija
1111/1226 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuvittelin lapsena, että kukaan ei voi päättää omaa ammattiaan itse vaan että se on jotenkin ennalta määrättyä ja joku vaan joutuu telkkariin kertomaan säästä ja jonkun toisen on pakko olla tylsä poliitikko.

Tämä kuvitelma oli oikeasti niin vahva, että olin liki kolmekymppinen kun tajusin että ei hlvetti minäkin olisin voinut mennä lukioon ja pyrkiä sitten yliopistoon farmasiaa lukemaan eikä sitä olisi kukaan/mikään estänyt :-(

Valitettavan monessa vähemmän koulutetussa perheessä kuulee, kuinka vanhemmat ohjelmoivat lapsensa pienestä pitäen, että "meidän perheessä ja suvussa ei ole kukaan kouluja käynyt..." ja jos lapsi haluaisi kokeilla vaikka jotain kehittävää harrastusta, vanhemmat tyrmäävät sen heti "ei me sellaista tarvita."...

Totta - tuli Matilda-elokuva mieleen. Siinä on tällainen perhe.

Ja meilläkin maaseudulla vanhemmat piti harrastuksia turhina :( Eikä koulutukseen kannustettu mitenkään eikä siitä keskusteltu/neuvottu tms. Itse piti ottaa selvää kaikesta ja hakea kouluihin.

Nykyään tuntuu, että vanhempani kokevat alemmuutta koulutetuista lapsistaan. Kertovat kyllä suu vaahdossa, miten kotipaikkakunnalle jääneet "Sika-Sulevit" ovat hyviä työmiehiä. Akateeminen työ heidän silmissään ihan humpuukia.

1112/1226 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhmä luulee että joku asia on itsestään selvä.

Vierailija
1113/1226 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

no mistäs siis sinä luulit niin???😉😉😉

Vierailija
1114/1226 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rarehanu kirjoitti:

no mistäs siis sinä luulit niin???😉😉😉

Varmaan luulit heittäneesi terävänkin piikin, mutta ainakin omasta mielestäni kyseinen kirjoittaja nimenomaan tunnusti olleensa itse tyhmä.

Vierailija
1115/1226 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin vasta aika aikuisena, ettei naisia kannata palvoa. Käsittääkseni se johtuu siitä, ettei minulla ole siskoja.

Vierailija
1116/1226 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AisWaidOpn kirjoitti:

Opin vasta aika aikuisena, ettei naisia kannata palvoa. Käsittääkseni se johtuu siitä, ettei minulla ole siskoja.

No just tämä itselläni myös.

Vierailija
1117/1226 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni kertoi lapsuudestaan, miten isompi sisko kiusasi häntä. Serkku oli kuopus ja isosisko lallatteli: ensin kuoloo isä, sitten äiti, sitten sisarukset ikäjärjestyksessä. Ja SINÄ jäät ihan yksin. Serkku itki asiaa, kunnes perheeseen syntyi vielä yksi lapsi.

Lapset osaa olla julmia ja ajattelemattomia.

Itsekin pitkään kuvittelin, että ikäjärjestyksessä kuollaan. Ainakin meidän perheessä. Muut kuolee tapaturmaisesti kenties.

Siis eihän se mene niin. Pikku vauvojakin kuolee. Toiset taas elää sata vuotta.

Vierailija
1118/1226 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin vasta viime kesänä, että koulun terveydenhoitaja ottaa oppilaita vastaan myös kesällä ja siis nuorimmaiseni oli silloin menossa viidennelle luokalle.

Lapseni eivät ole juuri kouluterveydenhuollon palveluja käyttäneet normaalien kontrollien lisäksi, mutta olisi tuollainen ollut hyvä olla tiedossa ja alempien luokkien kesinä olisi ollut jotain kysyttävääkin. Eihän sinne tietenkään sairauksia olisi menty hoidattamaan, mutta joitain asioita olisi ollut.

Asia selvisi itselleni, kun kouluterveydenhoitaja oli laittanut wilmaan viestin kesälomastaan. Ja tänä kesänä on myös laittanut jonkun joukkoviestin.

Tiesittekö te muut tämän?

Vierailija
1119/1226 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajusin vasta viime kesänä, että koulun terveydenhoitaja ottaa oppilaita vastaan myös kesällä ja siis nuorimmaiseni oli silloin menossa viidennelle luokalle.

Lapseni eivät ole juuri kouluterveydenhuollon palveluja käyttäneet normaalien kontrollien lisäksi, mutta olisi tuollainen ollut hyvä olla tiedossa ja alempien luokkien kesinä olisi ollut jotain kysyttävääkin. Eihän sinne tietenkään sairauksia olisi menty hoidattamaan, mutta joitain asioita olisi ollut.

Asia selvisi itselleni, kun kouluterveydenhoitaja oli laittanut wilmaan viestin kesälomastaan. Ja tänä kesänä on myös laittanut jonkun joukkoviestin.

Tiesittekö te muut tämän?

No kyllä nyt harmittaa, kun en tuota kouluaikoina tiennyt.

M50

Vierailija
1120/1226 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 vuotiaaksi asti luulin, että en tarvitse meluisassa työssä, tehtaassa, kuulosuojaimia, koska olen niin hyvä. Nyt 60 vuotiaana korvat ovat tinnittäneet jo 20 vuotta. Välillä tinnitys on erittäin kova.

Kannattaa käyttää kuulosuojaimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän