Mikä itsestäänselvä asia sinulle selvisi aivan liian myöhään?
Ketjussa ei ole tarkoitus pilkata ketään vaan ihan hyvällä mielellä muistella.
Itse luulin varmaan 9-vuotiaaksi asti että naiset eivät saa ajaa autoa. Jotenkin sen vaan käsitti niin, kun meillä ajoi aina isä ja jos (harvoin) kylään tuli äidin ystävättäriä, heidän miehensä ajoivat heidät perille ja hakivat. Asuimme metsän keskellä maaseudulla ja suurin "nähtävyys" oli kyläkauppa. Kaikki naapurit jotka siellä autolla kävivät, olivat miehiä. Sitten erään kerran mieslomittajamme lopetti ja tilalle tuli nainen. Olin aivan ällikällä lyöty kun hän ajoi itse meille ja takaisin :D
Kommentit (1226)
Vierailija kirjoitti:
Olen akateemisen loppututkinnon suorittanut yli 40 v. sitten ja tehnyt huonosti sitä vastaavan uran. Samalla minusta on tullut suurperheen isä ja isoisä. Vasta eläkkeelläollessani olen huomannut, että jokin apumiehen tai pakettiautonkuljettajan homma olisi paremmin sopinut lahjoilleni ja voimilleni - naimattomana.
Perässä tullaan, peräsin on jo rikki.
Että jos henkilö puhuu muista pahaa sinulle, hän todennäköisesti myös puhuu sinusta pahaa muille.
Tänään sain tietää, että koirillakin on uhma-ikä.
Seitsemän vuotiaasta asti itselläni on ollut koiria ja nyt kun on kaksi kerralla niin olivat tosi aggressiivisia toisilleen. Eräs sitten pihelimitse ilmoitti, että tuo käyttäytyminen kuuluu uhma-ikään.
Että valtava osa ihmisistä on täystauloja.
Että paperimaskin renksuja voi venyttää vähän niin ne eivät kiristä korvia.
Vierailija kirjoitti:
Seitsemän vuotiaasta asti itselläni on ollut koiria ja nyt kun on kaksi kerralla niin olivat tosi aggressiivisia toisilleen. Eräs sitten pihelimitse ilmoitti, että tuo käyttäytyminen kuuluu uhma-ikään.
Joku koira soitti sulle ja kertoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että laskuja ei ole mikään pakko maksaa ajallaan ja puolen vuoden eräpäivän myöhästymisetkään ei kaada maailmaa. Olisi omat talousasiat paljon paremmassa jamassa tällä hetkellä jos sen olisi ymmärtänyt jo vuosia sitten. Mutta aina toitotetaan, että laskut on maksettava ajallaan.
Mutta myöhästymisestä joutuu maksaa korkoa.
Mitä pidemmälle lykkää maksamista sitä korkeammat korotkin ovat.
Kyllä nykyään on joku Lindorf vai mikä se nyt onkaan kimpussa välittömästi. Itselläni hukkui uuden liittymän sähkölasku postiin ja voi herrajumala sitä showta. Täysin veemäinen "asiakaspalvelu" niillä myös.
Lapsena luulin, että naiset eivät aja autoa. Ala-asteella, kun koulumme naisopettajat tulivat autoilla töihin, pidin heitä lähes poikkeuksellisina supernaisina. Luulin myös, etteivät miehet osaa laittaa ruokaa, ja etteivät isät muissakaan perheissä koskaan osallistuneet siivoamiseen, tiskaamisen ym. kotitöihin.
Luulin parikymppiseksi asti, että lämminhenkisiä vanhempia, joille voi puhua mistä vain, on vain televisiosarjoissa. Luulin, että muissakaan perheissä tunteita ei saanut näyttää, eikä mistään puhuttu.
Sen että olisikin pitänyt muuttaa maalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seitsemän vuotiaasta asti itselläni on ollut koiria ja nyt kun on kaksi kerralla niin olivat tosi aggressiivisia toisilleen. Eräs sitten pihelimitse ilmoitti, että tuo käyttäytyminen kuuluu uhma-ikään.Joku koira soitti sulle ja kertoi?
Vieläpä pihelimellä!
Se että jos et ala viimeistään täysi-ikäisenä käyttämään päihteitä, kuten alkoholia, vähintään viikonloppuisin, niin saat valmistautua pysymään jonkin asteisena ulkopuluolisena jopa aiempien parhaimpien ystävien joukossa!
Kaikkihan ovat periaatteessa yksilöitä, mutta jos ei missään elämän vaiheessa ole ollut koskaan mitään hinkua käyttää päihteitä, ja halua vetää nuppia sekaisin edes viikonloppua juhlistaakseen, niin sillon se yksilön vapauden valinnan ymmärrys loppuu kuin seinään.
Terveelliset elämäntavat kyllä ymmärretään, toki vain tiettyyn pisteeseen saakka, kunhan ei koskaan päihteiden kustannuksella!
Etenkin näin miehenä sitä ei ymmärretä lainkaan. Menetin ystävyyssuhteen lapsuuden ja nuoruuteni erittäin hyvän ystävän kanssa, vastoin tahtoani, sen takia että häntä alkoi kupittaminen kiinnostamaan ja minua taas ei siihen mukaan saanut. Myös erään tyttöystäväni äidille olin optimaallinen sulhasehdokas, kunnes sai tietää että en käytä päihteitä. Hän tuli avautumaan lähikaupassa törmätessämme, että olen kuulemma liian omituinen hänen tyttärelleem koska en ryyppää. Aika hassua kuulla yrittäjäperheen suusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että parisuhteessa on pakko antaa vaikka ei aina haluta. Miks ei voipuolin ja toisin sanoa suoraan että nyt ei tartte turhaan silitellä. Toisen mieliksi rakastelu on ihan helvetillistä.
Herranjestas eikä ole pakko antaa.
Kyllä parisuhteessa miehen kanssa elävän naisen täytyy aina antaa miehensä rakastella itseään kun mies tahtoo. Vaikka nainen ei itse haluaisi niin silti on annettava koska miehrn halu voittaa naisen halun. Varsinkin jos nainen ja mies ovat naimisissa keskenään niin on erittäin tärkeää ja aivan välttämätöntä, että nainen antaa miehen rakastella kanssaan aina kun mies haluaa. Kun minä menin naimisiin, niin pappi monta kertaa toisti kirkossa vihkikaavan aikana, että "Miehellä on oikeus rakastella vaimoa aina kun haluaa eikä naisella ole lupaa kieltäytyä siitä".
Vierailija kirjoitti:
Tajusin vasta yli 20-vuotiaana, että asiassa kuin asiassa harjoitus tekee mestarin. Joku tuolla aiemmin kirjoitti, että tajusi liian myöhään, ettei kaikista ole musiikkineroksi vaikka kuinka harjoittelisi. Itse tajusin tietyllä tapaa päinvastaisen asian harmillisen myöhään.
Jokaisesta ei tietenkään missään nimessä ole neroksi, mutta suurimmalla osalla meistä on ahkeran työskentelyn seurauksena rahkeita keskivertoa paremmaksi haluamassamme asiassa. Tajusin siis, että vaikkei olisi ns. luontaisesti lahjakas jossain asiassa, niin harjoittelemalla ja ahkeroimalla voi saavuttaa ammattimaisen tai ainakin lähes ammattimaisen tason. Ja sitten taas vaikka olisi minkälaiset neron kyvyt luonnostaan, niin ilman harjoittelua jää vain keskinkertaiseksi. Vaikka olisit esimerkiksi luontaisesti lahjakas tarinoiden kirjoittaja, niin et kuitenkaan kehity loistavaksi kirjailijaksi, jos et lue kirjoja tai harjoittele peruskoulun äidinkielen esseiden jälkeen kaunokirjallista tekstiä.
Tämä tuntuu täysin itsestäänselvyydeltä, kun sen kirjoittaa auki. Silti olen useamman kerran todistanut, kun ihan aikuiset ihmiset märehtivät: "En osaa asiaa x, kun ei mulla vaan ole sellaisia luontaisia lahjoja." Saatetaan jopa haikailla ja unelmoida, että kunpa voisin harrastaa ja tehdä asiaa x, mutta kun en vain ole lahjakas. Ihan älytöntä! Jos haluat harrastaa jotain, niin aloita harjoittelu ja lopeta surkuttelu joidenkin mystisten nerolahjojen perään.
Vähän samansuuntaisesti suljin itseltäni monet ammatit mielessäni pois, koska en nähnyt itseäni osaamassa niitä hommia. Mutta koulutuksessa ja harjoittelussahan ne taidot opitaan! Otin liian kirjaimellisesti sen lausahduksen, ettei sitä ja sitä "työtä tehdä papereilla vaan persoonalla".
En tiennyt, mikä on se juttu pimpissä, joka on herkkä kosketukselle, ennenkuin 28 vuotiaana tein syrjähypyn ja se kaveri kertoi...olin jo asunut 5 vuotta avoliitossa! Mies ei paljoa kosketellut! Ei ollut seksuaalivalistusta koulussa eikä kotona, eikä lehdissä jatkuvasti juttuja ihmisen anatomiasta ja seksistä🤣Ei kyllä noin paljoa tarttis olla nykyäänkään eikä noita julkkisten avautumisia, vähempi valistus hyvin riittäisi!
Että ketään ei kuitenkaan kiinnosta mikään muu kuin tittelit, materia.
Asuimme maalla syrjässä muista kylän taloista pikkutilalla. Lapsena luulin, että kaikki lapset joutuvat
tekemään töitä melkein kaiken aikaa ja vapaata sai vain karkaamalla jonnekin, metsään, rannalle tai
muihin leikkeihin. Emme saaneet koskaan mennä muiden kylän lasten leikkeihin.
Se työnteko iskostui koko ajan niin selkäpiihin, että minun on vaikeaa olla aikuisenakaan jouten.
Aina on jotain puuhailtava, muuten tulee syyllinen olo laiskottelusta. Lapsena sai alituiseen kuulla,
että laiskotella ei saa. Oikeastaan vasta aikuisena sain muilta kuulla, mitä kaikkea kivaa olivat lapsina touhunneet.
Olen koko ikäni luullut että se on Eloveera eikä Eloveena. Joskus ihmetellyt että ompas paha ärrävika tuolla kun ei osaa sanoa Eloveera.
Ei luoja millaista itsesääliä ketju täynnä, vaikka hyvänmielen ketjuksi tehtiin -_-
Itse luulin pitkään, että aseksuaaleilla ei ole minkäänlaisia seksuaalisia tarpeita. Tämän jos olisin tajunnut heti, olisin tajunnut aiemmin myös mikä itse olen. Onneksi vielä ei ole kuitenkaan mitään hävitty!
Vierailija kirjoitti:
Ei luoja millaista itsesääliä ketju täynnä, vaikka hyvänmielen ketjuksi tehtiin -_-
Itse luulin pitkään, että aseksuaaleilla ei ole minkäänlaisia seksuaalisia tarpeita. Tämän jos olisin tajunnut heti, olisin tajunnut aiemmin myös mikä itse olen. Onneksi vielä ei ole kuitenkaan mitään hävitty!
Lapsena lisäksi luulin, että ilmaus "harmillista" on harmin lista" :D
Isä opetti, kun oltiin pieniä lapsia, että miten toimitaan eri hätätilanteissa. Olin sitten sekoittanut ne päässäni ja luulin varmaan 15 vuotiaaksi, että jos syttyy kotona tulipalo, pitää avata radio ja kuunnella ohjeita. Välillä aina mietin, että kuka siellä radiossa tietää antaa ne ohjeet, mutta luotin isän sanaan. Teininä vasta syttyi lamppu päässä, että olin vaan sekoittanut eri tilanteet keskenään. Onneksi en lapsena ollut tulipalossa...
Että auringon UV-säteily aiheuttaa ryppyjä. Nyt päälle kolmekymppisenä kun pieniä ryppyjä löytyy, toivon, että olisin jo parikymppisenä tajunnut suojata kasvot aurinkovoiteella.