Martti Suosalo joutui myymään sijoitusasuntonsa
https://www.is.fi/viihde/art-2000007787351.html
Ihan hirviää tämä taiteilijoiden koronaköyhyys. Miksei heitä auteta?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosalo yritti ottaa kantaa järjettömiin ja epäreiluihin koronarajoituksiin, mutta kävi vanhanaikaiset, eli sivulause nostettiin otsikoksi. Varmaan enemmän kuin sijoitusasunnon menetys, Suosaloa tuttaa nyt kansan medialukutaidon taso.
Jo se, että ottaa haastattelussa esille sijoitusasunnon, osoittaa jonkinlaista erkanemaa siitä todellisuudesta, missä suurin osa ihmisistä elää. Asian olisi voinut ilmaista muutenkin, paljon yleisemmällä tasolla.
Kyllä se kansankapitalismi on ihan jo nykypäivää. Miksi aina pitää varoa jos tulee puhe rahasta??? Tai säästöistä?
Minulla on pari sijoitusasuntoa. Olen yrittäjä, ja kauhulla seuraan tilannetta joudunko myymään toisen asunnon kun niiden arvo ei ole vielä lainkaan noussut kalliiden remonttien takia ja pk- seudun asuntojen hintakuopan vuoksi. En haluaisi ruveta vielä näin nuorena käyttämään säästöjä kun olen asunnot ja pienen osakesalkun hankkinut todella kovalla työllä ja säästöilläni. Lainaa on sen verran että jos nyt myisin toisen asunnon, maksaisin lainasta ison osan pois ja jäisi aika pieni potti käyttörahaa. Sillä eläisin ehkä 1-2 vuotta. Sitten on kaikki kulutettu, jostain pitäisi tahkota rahaa lisää elämiseen. Helsinki on kallis kaupunki asua!
Suosalon ansiotuloista maksamilla veroilla on elätetty monta työtöntä av-mammaa vuosien mittaan. Nyt kun niitä tuloja ei ole... no, ne av-mammat elättää joku muu veronmaksaja(t). Näitä asioita voi katsoa monesta suunnasta. Kaikkien etu olisi, että kyvykkäät koronan vuoksi töitä menettäneet työllistyisivät pian uudelleen.
Tämä on jotenkin hullua, ettei pelkkä työttömyyskorvaus riitä, vaan taitelijat tarvii "koronatukea valtiolta"
Moni ihminen on Suomessa työtön ja pärjätä täytyy sillä 500e/kk vai paljon se työttömyystuki on.
Työkkäriin vaan töitä hakemaan ja peruspäivärahalle, niin kun muutkin ihmiset. Ei se sairaanhoitajakaan saa kun sen peruspäivärahan, jos ei ole liittoon kuulunut, että saisi ansiosidonnaista.
Kyllähän nämä taiteilijat ym normaalisti elää niin leveää elämää(ulkomaan matkat/sijoitusasunnot/kesämöki ym) ettei ainakaan minulle terveydenhoitoalalla olevalla 40v työelämässä olleella ole koskaan niihin ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jotenkin hullua, ettei pelkkä työttömyyskorvaus riitä, vaan taitelijat tarvii "koronatukea valtiolta"
Moni ihminen on Suomessa työtön ja pärjätä täytyy sillä 500e/kk vai paljon se työttömyystuki on.
Työkkäriin vaan töitä hakemaan ja peruspäivärahalle, niin kun muutkin ihmiset. Ei se sairaanhoitajakaan saa kun sen peruspäivärahan, jos ei ole liittoon kuulunut, että saisi ansiosidonnaista.
Kyllähän nämä taiteilijat ym normaalisti elää niin leveää elämää(ulkomaan matkat/sijoitusasunnot/kesämöki ym) ettei ainakaan minulle terveydenhoitoalalla olevalla 40v työelämässä olleella ole koskaan niihin ollut varaa.
Helsingissä maksat yksiöstä noin 800-1000 euroa vuokraa. Jos on freelanser- periaatteella toiminta ja yrittäjänä(kuten moni taiteilija on pakotettu), ei välttämättä saa samanlaista työttömyystukea kuin ns. normaali kansalainen jäädessään vaille työtä.
Ihan normaalia on että kuuskymppisellä ihmisellä on kesämökit, ja matkustaa ulkomaillakin silloin tällöin. Kateus kuvastuu tekstistäsi. Arvaas miten paljon hyvin tienaavat maksavat veroja Suomessa? Meillä on Euroopan kovin tulovero. Itse maksan palkastani yli 45% veroa! Että saa aika s.... nasti tehdä töitä että saa minkäänlaisia omaisuuksia kerrytettyä.
Nyt Suosalo kirjoitti vaimonsa kanssa myös hesariin "ahdingostaan" - siis mielipidekirjoituksen.
Teatterit täytyy kuulemma avata koska Martilta on peruuntunut esityksiä ja tulot enää 299 000€ vuodessa :(
Tässä oli ihan vasta tänään kulttuuriasioista keskustelu ja nyt se on kadonnut. Sitten tällaista lässytystä täältä kyllä löytyy..
Olen jotenkin ollut siinä uskossa, että Martti olisi maltillinen rahankäyttäjän, mutta jos tuollaisista tuloista ei ole jäänyt kuin vuoden menot, niin olen todella pettynyt...
Ei sitä kukaan rividuunarikaan saa mitään tukia, jos tilillä rahaa tarpeeksi, vaikka kuinka haluisi tehdä olemattomia töitä.
Suomessa on väliinputoaja, jos on hiukan liikaa, mutta hiukan liian vähän tilillä. Silloin pakotetaan vain takaisin köyhäksi omin varoin. Tuskin Martilla ihan pohja taskuissa vielä häämöttää.
Muistan vielä kun syksyllä 2019 yrittäjät kitisivät miten vaikeaa duunareita on irtisanoa... no karma on bitch!
Marin mällää verorahoilla vaikka saa kovaa liksaa ja valtuutettuna palkkiota, päivärahoja, kaikki ateriaedut ja matkakulut.... ja kulttuuriväki joutuu ahdinkoon ja myymään omaisuuttaan. 🤬
Onko toi aamiainen niin isoa asia oikeesti?!
Meillä on kansanedustajia, jotka ovat saaneet sopeuttamiseläkettä samalla kun oma firma tuottanut miljoonia....
Jotain rotia, aika heikko palkka on pääministerillä vastuuseen nähden. Vai oletteko te juuri niitä joille jatkuvasti syydetään rahaa valtion pussista?
Hei tässä totuus: Martti Suosalon verotettavat tulot viimeisen 10 vuoden aikana yhteensä yli 3 MILJOONAA euroa!!!!! Vaimolla Virpi Suutarilla tulot yli keskiverto suomalaisen....
Pitäisi kyllä pärjätä ......
Suosalo on näissä ulostuloissa koko ajan korostanut sitä että hän on kuitenkin alaan nähden etuoikeutetussa asemassa ja voi jatkossa neuvotella esimerkiksi sopimuksensa toisin tunnettuna näyttelijänä. Harvaa kentällä nämä asiat koskee, vaan moni on nyt sossun luukulla kun työkkärissäkin katsotaan "yrittäjäksi" tai "itsensä työllistäjäksi".
amatöörinäyttelijä kirjoitti:
Viisas sanonta on että "älä arvostele toista ellet ole kulkenut hänen saappaissaan". Ei kukaan tiedä toisen elämän kiemuroita. Mutta nämä julkkikset on kaikkien raadeltavana, ei tarvi kuin sanoa ns. väärä sana niin joutuu tikunnokkaan. Arvostelijoita riittää, arvostajia on vähän.
Suosalo on mahtava karismaattinen näyttelijä. Olen törmännyt pari kertaa kun ollut vapaa- ajallaan samoissa paikoissa ja ihanasti on aina tuntemattomiin suhtautunut, lämpimästä ja empaattisesti. Olispa moni muu julkimo yhtä ihana. Törmännyt moniin ylimielisiin töykeisiin ihmisiin joiden naamat jatkuvasti juorulehtien palstoilla. Mutta livenä vasta tajuaa millaisia ovat. Suhtautuminen toisiin ihmisiin kertoo paljon tyypin sielunelämästä ja arvoista. Suosalo on näiden kohtaamisten jälkeen ollut mun suosikkinäyttelijöitä, ei ainoastaan lahjakkuutensa ansiostsa vaan nimenomaan miten muihin ihmisiin suhtautuu.
Jep. Voin vahvistaa että kova työmoraali ja yhtään ei ole noussut hattuun. Olen itse tutustunut häneen töiden kautta, joten olen päässyt näkemään kulissien takaa vähän enemmänkin henkilöä ja persoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Yli 200 000 euron ansiotuloihin ylsi Puotilan lisäksi Martti Suosalo, joka tienasi ansiotuloja vuonna 2019 yhteensä 295 736 euroa. Pääomatuloja näyttelijä kuittasi 7631 euroa. Näyttelijöistä kiitettävät tulot nettosi myös Pirkka-Pekka Petelius.
Mites vuosi 2020 meni?
Onhan tämä hurjaa, mihin tilanteeseen tapahtuma-ala on joutunut. Ja moni muukin ala, esim. ravintolat. Ravintoloilla sentään ollut mahdollisuuksia kehittää palveluita, ihmisten pitää silti syödä.
Suosalo nosti esiin myös alan sopimukset. Ilmeisesti korvaavia töitä ei voinut ottaa, vaan sopimukset sitovat esiintyjiä eri tavalla kuin järjestäjiä. Epäreilua sekin. Aika vaikeisiin tilanteisiin ihmisiä laitettu.
Ei tämä kaikkiin ole osunut samalla tavalla. Esim meidän perheemme talouteen korona ei ole vaikuttanut millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 200 000 euron ansiotuloihin ylsi Puotilan lisäksi Martti Suosalo, joka tienasi ansiotuloja vuonna 2019 yhteensä 295 736 euroa. Pääomatuloja näyttelijä kuittasi 7631 euroa. Näyttelijöistä kiitettävät tulot nettosi myös Pirkka-Pekka Petelius.
Mites vuosi 2020 meni?
Ihan kivasti.
Kulttuuripiirit on aika täysin vasemmistolaisia. Nyt on vasemmistohallitus. Eipä tää ole monelle muullekaan ryhmälle vaivautunut mitään korvauksia tulonmenetyksistä yrittämään järjestää vaikka sulkuja heitellään varmuuden vuoksi sinne sun tänne.
Eli ehkä kannattaisi äänestää järkevämpiä poliitikkoja.
Martti on loistava näyttelijä ja jokaisen euronsa ansainnut - ja vieläpä näyttelijäntyöllään, ei esim. mainostaen paskaruokaa telkkarissa. Lisäksi olen monelta taholta kuullut, että miehen tyyli on muutenkin sellainen, että kannattaa nostaa hattua. Jopa minä köyhä ymmärrän tuon.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuripiirit on aika täysin vasemmistolaisia. Nyt on vasemmistohallitus. Eipä tää ole monelle muullekaan ryhmälle vaivautunut mitään korvauksia tulonmenetyksistä yrittämään järjestää vaikka sulkuja heitellään varmuuden vuoksi sinne sun tänne.
Eli ehkä kannattaisi äänestää järkevämpiä poliitikkoja.
Kulttuuripiirit on todella pieni osa tätä tapahtuma-alan väkeä. Suurin osa on ihan duunareita, myyntihenkilöstöä, äänimiehiä... ilman mitään puoluekantaa. Itse olen tapahtuma-alalla ja on alkanut ärsyttää tämä vasemmistolaisiksi nimittely.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tässä nyt oikein on?
-Eikös sijoitusasunto ole tapana vuokrata eikä myydä?
-Toisaalta, sitähän varten SIJOITUSasunto on että sen voi realisoida silloin kun tarvitsee rahaa.
Korona-aikana vuokramarkkinoille on vapautunut runsaasti mm. aiempia Airbnb -asuntoja. Tunnen itsekin useamman, joka on nyt korona-aikaan joutunut myymään sijoitusasuntonsa syystä, että maksukyisen vuokralaisen löytäminen huomattavasti vaikeampaa kuin aiemmin. Näin ainakin Helsingissä.
Nämä aiheesta avautuneet ovat tosin olleet ilahduttavan jalat maassa -tyyppejä. Eli itsekin myöntäneet että kovin hyvin omat asiat ovat, kun yhdestä sijoitusasunnosta luopuminen se itselle pahin koronaosuma.
Kiva kuulla, että ei ole vain minuun kohdistunut tapa vaan on ihan oikeestikin hieno ihminen.
Toivon hänelle menestystä edelleen!