Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minimipalkaksi 15e/h mitäs sanotte?

Vierailija
06.02.2021 |

Sellaisella poikkeuksella että jos on edellisen 12kk:n aikana ollut enemmän kuin 6kk työttömänä on työnantajalla oikeus palkata työntekijä neljän kk:n ajaksi 10 eurolla/tunti. Tämä alennus sen vuoksi että työttömien on helpompi saada mahis näyttää kykynsä ja saada jalkaa oven väliin.

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kova palkka olisi. 

Pahoin pelkään, että johtaisia vain työttömyyden kasvuun. Harvalla firmalla olisi varaa maksaa tuollaisia palkkoja. Suomi ei ole mikään erityisen rikas maa enää nykyään. Velalla pyöritään.

Vierailija
62/62 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kova palkka olisi. 

Pahoin pelkään, että johtaisia vain työttömyyden kasvuun. Harvalla firmalla olisi varaa maksaa tuollaisia palkkoja. Suomi ei ole mikään erityisen rikas maa enää nykyään. Velalla pyöritään.

Näinhän se on. Toisaalta, jos bisnes perustuu sen hintaiseen työvoimaan, jonka ylläpitämiseen tarvitaan merkittävää subventointia, on paikallaan kyseenalaistaa ko. liiketoiminnan mielekkyys.

Suomessa on hankala elää kehitysmaan palkalla Pohjois-Euroopan hintatasolla. Paitsi suorittaviin töihin vuokratun ulkomaisen työvoiman, jonka palkasta niistetään välikäsille huomattava osa.

Itse olen yrittäjänä maksanut aina viisinkertaista liksaa kilpailijoihin verrattuna (yksittäisiä asiantuntijoita ja pieniä firmoja alihankkijoina), ja voin ylpeänä todeta, että esim. työhalukkuus ja työn jälki on ollut sen mukaista.

Halvemmallakin olisin päässyt, mutta: Oma katteeni on vähintään 20-kertainen verrattuna em. kustannuksiin, joten olen katsonut tämän strategian olevan minulle pitkässä juoksussa edullista...ja kerrannaisvaikutuksena myös asiakkailleni, sekä käyttämälleni työvoimalle.

Kumma juttu, että kvartaalitaloudessa on menty 100% päinvastaiseen suuntaan tästä ilmiselvästä syysuhteesta. Ajattelen vaikkapa Serlachiuksen apteekkaripoikaa: Eipä olisi Suomessa teollisuus kehittynyt ilman tämän ymmärrystä infrastruktuurin kehittämisestä (kts.Mäntän paperitehtaan, Suomen rautatieverkoston ja Itämeren laivaväylien historia).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla