Onko lapsen lyöminen yleinen kasvatuskeino Yhdysvalloissa? Katsoin Youtube-videota....
Ja siinä kristitty pariskunta selitti, että eivät vielä ole lyöneet/läpsäyttäneet eli englanniksi "spanking". Kommenteissa jotkut eurooppalaiset kauhistelivat, mutta kristityt jenkit pitivät ihan normaalinan ja hyväksyttävänä. Muistelisin myös, että Ylen Aupairit-sarjassa monet suomalaiset aupairit ovat selittäneet, kuinka järkyttävää on kun vanhemmat lyövät lapsiaan. Mielestäni on aivan uskomatonta, jos lapsen lyöminen on jotenkin hyväksyttävää.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ollaan sitä nyt niin lumihiutalemaisesti todellisuudesta vieraannutettuja, että hellanlettas sentään 🙄 Kyllä se vielä muutama kymmenen vuotta sitten Suomessakin oli ihan normihommaa ja tapahtuu edelleen. t. remmillä ja nyrkillä kasvatettu
Väittäisin, että selvä ero menneen ja nykyajan välillä on se, että nykyään vain sekopäät lyö lapsiaan, mutta aiemmin ihan normaaleissakin perheissä saattoi saada remmiä.
Mua ja mun sisaruksia ei koskaan lyöty kotona ja olemme kaikki syntyneet 1960-luvulla.
Suomessa on kyllä hurjan paljon väkivaltaa nuorison keskuudessa nykyään. Jatkuvasti kuulee pahoinpitelyistä ja jopa murhista, joihin nuoret ovat syyllistyneet. Vanhemmat eivät tiedä mistään mitään ja pennut kulkevat kylillä omin päin etsimässä tekemistä. En sitten tiedä, onko vapaalla kasvatuksella yhteyttä tämän nykysuuntauksen kanssa. USAssa ehkä lapset kasvatetaan Herran nuhteessa vanhanajan malliin. En puolusta, ihmettelen vain. Ammattilainen en ole. Terv. kuuskytluvulla kasvanut mummo, joka sai muutaman kerran Koivuniemen herraa ja josta tuli ihan kunnon kansalainen.
Jossakin Supernannyn jaksossa, jossa hän oli usa:ssa, annettiin ymmmärtää, että isä vei pienen pojan toiseen huoneeseen (vyöllä?) lyötäväksi. Poika oli vieläpä jotenkin erityinen ja ”rike”, jonka hän teki oli mitätön. Poika silminnähden pelkäsi isäänsä ja isän mielestä se oli hyvä asia. Oli kamalaa katsottavaa.
Usa on valtava maa ja olen ymmärtänyt, että joissakin osissa maata ruumiillinen kuritus on arkipäivää. Itsestä oon sitä mieltä, että väkivalta opettaa väkivaltaa. Se vaikuttaa eri tavoin eri lapsiin ja herkimmät se voi hajottaa hyvin pahasti henkisesti. Aikuisella täytyy olla rakentavammat keinot kasvattaa.
Jännä, että kaikesta turhasta siellä ihmiset haastavat toisia oikeuteen, mutta lasten läpsiminen on ok.
Ei ole tavallista ainakaan USAn länsirannikolla keskiluokkaisissa perheissä, olen siellä omat lapseni kasvattanut ja tuntenut monia lapsiperheitä. Olen kuullut kyllä, että nk. konservatiivisemmissa, uskovaisissa perheissä olisi tavallisempaa.
Ja siis ton Youtube-videon kommenteissa jenkit puollustavat tätä pariskuntaa, kun eurooppalaiset kommentoivat tuota lyömisasiaa. Heidän mielestään on "vähän extreme", että viranomaiset tai poliisi puuttuisi lyömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis ton Youtube-videon kommenteissa jenkit puollustavat tätä pariskuntaa, kun eurooppalaiset kommentoivat tuota lyömisasiaa. Heidän mielestään on "vähän extreme", että viranomaiset tai poliisi puuttuisi lyömiseen.
Kertokaa nyt joku, mitä tämä lyöminen käytännössä on ja minkä ikäisistä lapsista on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt joku, mitä tämä lyöminen käytännössä on ja minkä ikäisistä lapsista on kyse?
Tuolla pariskunnalla on taapero
USAssa kirjoitti:
Ei ole tavallista ainakaan USAn länsirannikolla keskiluokkaisissa perheissä, olen siellä omat lapseni kasvattanut ja tuntenut monia lapsiperheitä. Olen kuullut kyllä, että nk. konservatiivisemmissa, uskovaisissa perheissä olisi tavallisempaa.
Jep, lyöminen on ok, mutta muksuja kylvetään uimapuvuissa, ettei mene vahingossa lapsenrais kai luksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisin ihan hiljaa kun Suomessa pienet vauvat laitetaan ulos pakkaseen nukkumaan. USAssa siita tulisi vankilareissu.
Ei Usassa varmaan niinkään paleltumista pelättäisi vaan sitä, että joku kaappaa sen lapsen.
Kannattaisi ottaa asioista selvää. Tilastojen mukaan nuorten väkivaltaisuus on paljon alhaisempaa kuin aikaisemmin.
Mieheni on amerikkalainen. Ikinä ei ole lyöty eikä hänen kavereitaankaan. Myöskään serkkuja tms. ei todellakaan ole lyönyt eikä miehelle tulisi mieleen lyödä meidänkään lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ollaan sitä nyt niin lumihiutalemaisesti todellisuudesta vieraannutettuja, että hellanlettas sentään 🙄 Kyllä se vielä muutama kymmenen vuotta sitten Suomessakin oli ihan normihommaa ja tapahtuu edelleen. t. remmillä ja nyrkillä kasvatettu
Väittäisin, että selvä ero menneen ja nykyajan välillä on se, että nykyään vain sekopäät lyö lapsiaan, mutta aiemmin ihan normaaleissakin perheissä saattoi saada remmiä.
Olen sentään 60v eikä minun lapsuudessani pidetty normaalina, että lapsia remmillä lyötiin.
Ruumillinen kuritus oli kiinni ottoa kun riehuminen ei muuten loppunut, tukasta kiinni ja tiukka nyt loppuu tuo käytös.
Muutama vuosi sitten täällä Keski-Euroopassa olin mukana erittäin kansainvälisessä keskustelussa tästä aiheesta. Vain minä ja yksi norjalainen olimme sitä mieltä että lapsia ei saa kurittaa fyysisesti, se on aina vanhemmat kyvyttömyyttä hoitaa asia muulla tavalla. Kaikki muut (laajsti eurooppalaisia, amerikkalaisia, afrikkalaisia) olivat sitä mieltä että "kyllä niin pitääkin tehdä, minuakin lyötiin ja minusta tuli ihan normaali". Tuliko? Oikeasti?
Ainakasn siellä lapset ei määrä, mitä kotona tehdään ja miten ollaan
Palstalla naisten pöksyt oli märkinä kun alffauros mies löi lapsen sairaalakuntoon.
Eihän se tarvitse edes tuonne asti mennä kun jo Euroopassa tapa on yleinen. Täällä vaan hymistellään miten on hyvin kasvatettuja lapsia, vaikka kotona tulee koivuniemen herraa jos eivät tottele.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun vitosluokalla jostain syystä tappelin toisen tytön kanssa välitunnilla ja sille tuli siitä pieni haava. En mitenkään tarkoituksella edes löynyt se oli vaan sellaista nujakointia ja käsi vaan vahingoissa huitaisi naamaan. Tästä meni tieto kotiin, niin kotona tuli rangaistukseksi remmiä.
Onko tässä teidän mielestä mitään epäloogisuutta? Opetetaan, että ei saa lyödä lyömällä vyöllä?
Vanhemmillesi pitäisi antaa mitali. Ihailen tuollaisia perheitä, joissa uskalletaan antaa remmiä perseelle silloin kun tarve on. Todennäköisesti et nujakoinut tuon jälkeen? Vai kuinka?
Tässä on nyt monta kommenttia, että ei ole hyväksyttävää tai normaalia jenkeissä. Mutta olisiko jotain todisteita asialle, edes jotain omaa kokemusta?