Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalloisen lihavat saavat koronarokotteen ennen muita

Vierailija
05.02.2021 |

Sairaalloisen lihavat (painoindeksi yli 40) saavat koronarokotteen ennen muita, sillä lihavuus altistaa vaikealle koronavirustaudille. Näin kertoo Helsingin Sanomat. Mielipiteitä tästä? Ymmärrän, että joskus lihavuus johtuu jostain muusta sairaudesta, mutta yleensä ei. Mutta jos lihavuus ei siis johdu sairaudesta, niin eikö tällä perusteella myös tupakoitsijoiden pitäisi päästä jonon ohi? :D

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalloisen lihavat, keuhkoahtauma- ja maksakirroosipotilaat. 

Vierailija
22/32 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea päätös sikäli, että merkittävä lihavuus näyttää olevan ikää, keuhkosairautta jne huomattavasti suurempi riski vakavalle sairastumiselle (koronasta), saisivat olla jopa 1. riskiryhmässä. Toisaalta tuon kokoisia ei paljon näe, ei ainakaan baareissa/yökerhoissa/keikoilla ym, missä ihmiset nyt liikkuvatkaan. Monella taitaa olla aika liikkumaton elämäntyyli (sedentary lifestyle), jo ihan tuollaisesta painosta johtuvien kremppojen ja epämukavuuksienkin vuoksi, että ehkä eristäytyminen on ollut sikäli helpompaa. No näillä mennään. Ratkaisevaa tässä on, että saataisiin eläkeikäiset 65-70+ rokotettua, he niitä tehoja ja vuodeosastoja kansoittavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronarokote nyt vaan ei ole mikään hyveellisistä, terveellisistä elämäntavoista annettava palkinto, vaan sillä yritetään estää sairaaloiden kuormittumista ja riskiryhmäläisten kuolemia. 

Vai mitä ap hakee tuolla, että lihavuus ei aina johdu sairaudesta? Sitäkö, että omaa syytään lihoneet tai keuhkonsa pilanneet eivät ansaitse rokotetta ennen muita ja joutavatkin joutua suurempaan vaaraan kuin muut, koska ovat noin leväperäisesti eläneet? 

Vierailija
24/32 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol. Hajoa siihen sitten. Mielenkiintoista, että ensin ulistaan etten minä ainakaan ota kyseistä rokotetta ja nyt kun niitä ei saakaan tosta vaan ei olla tyytyväisiä siihenkään.

Vierailija
25/32 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaus voi olla itseaiheutettua: sydänsairaudet myös (syöt vain rasvaista ja suolaista ruokaa koko ikäsi) joten jos tätä tarkemmin mietitään, niin listalla on muitakin "hylättäviä" kuin BMI. Kannattaa unohtaa tämä ihan itse analysointi.

Vierailija
26/32 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronarokote nyt vaan ei ole mikään hyveellisistä, terveellisistä elämäntavoista annettava palkinto, vaan sillä yritetään estää sairaaloiden kuormittumista ja riskiryhmäläisten kuolemia. 

Vai mitä ap hakee tuolla, että lihavuus ei aina johdu sairaudesta? Sitäkö, että omaa syytään lihoneet tai keuhkonsa pilanneet eivät ansaitse rokotetta ennen muita ja joutavatkin joutua suurempaan vaaraan kuin muut, koska ovat noin leväperäisesti eläneet? 

Juuri näin hän haluaa päästä haukkumaan ja lyömään lihavia. Sinänsä järkevää rokottaa ne, joille tauti on vaarallisin ensiksi. Terveet urheilijat rutikuivat laudat voidaan jättää vaikka rokottamatta. Eihän kyseessä ole kuin nuhakuume heille.

Vierailija
27/32 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin onnellinen. 😍

Aiemmin mä sain ilmaisen influenssarokotteen sairaalloisen lihavuuteni takia.

En tiennytkään, että saan koronarokotteenkin muita ennen.

Kiitos sinulle aloittaja joka koetit provota mutta teit minulle palveluksen.

Vierailija
28/32 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinänsä ymmärrettävää. Henkilökohtaisesti ihan sama missä järjestyksessä nuo riskiryhmät rokotetaan. Saan itse tuon rokotteen viimeisten joukossa. Ei ole sairauksia, olen työtön ja kolmekymppinen. Ja asun alueella missä vähiten koronaa. Vaikka tällä hetkellä ei alueiden mukaan olekaan rokotukset, mutta saattaahan sekin muuttua. Ja ei minulla kiire ole.

Vierailija
29/32 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä taas osoittaa, miten hirveä synti lihavuus yhteiskunnassamme on. Muista riskiryhmistä ei tässä sitten puhuttukaan mitään, vaikka moni ns. elintasosairaus vie riskiryhmään ja niihin olisi voinut elintavoilla vaikuttaa. Ja jos elintavoista halutaan palkita, niin rokotejärjestyshän pitäisi sitten olla se että terveet, hoikat, hyväkuntoiset ensin? Sekö siis olisi ap:n mielestä se oikea järjestys?

Vierailija
30/32 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belgiassa BMI-raja on 30; silloin kuuluu riskiryhmään ja saa rokotuksen ensimmäisten joukossa (sen jälkeen kun on rokotettu hoivakotivanhukset, sairaanhoitajat jne.)

Vierailija
31/32 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen niin onnellinen. 😍

Aiemmin mä sain ilmaisen influenssarokotteen sairaalloisen lihavuuteni takia.

En tiennytkään, että saan koronarokotteenkin muita ennen.

Kiitos sinulle aloittaja joka koetit provota mutta teit minulle palveluksen.

Kaikki saavat kausiflunssarokotteen ilmaiseksi. Jos et tiennyt koronarokotteen etusijastasi, et ilmeisesti ole perehtynyt krooniseen tilaasi kovin ihmeellisesti etkä seuraa uutisia lainkaan. Vauva - Suomen tärkein uutis- ja terveydenhuoltokanava.

Vierailija
32/32 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 tyypin diabeteetikko saa rokotteen ennen 1 tyypin diabeetikkoa?

No kakkostyypillähän on metaboliasairaus. DM 1:llä on ”vain” autoimmuunitauti, joka ei ole jatkuva tila, se autoimmuunireaktio siis, vaan ohimennyt tilanne. Jos DM 1 ei ole elinvaurioita, jotka näkyisivät metaboliassa, ei ilmeisesti ole niin suuressa koronariskissä, kuin kakkostyyppi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi