Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko mt-diagnoosi vaikuttaa vakuutusten jne saantiin?

Vierailija
05.02.2021 |

Kävin muutama vuosi takaperin yhden kerran psykiatrilla, kun elämäntilanne oli raskas. Hän kirjoitti minulle diagnoosin "ahdistuneisuushäiriö". Pääsin kuitenkin eteenpäin elämäntilanteesta. En ole edes kokenut mitään suurta ahdistuneisuutta sen jälkeen ja koen olotilani ok:ksi. Tuo oli hyvin lyhytaikainen vaihe. Käyn töissä, en ole ollut päivääkään mt-syiden takia esim. sairaslomalla ja en ole ikinä käyttänyt mitään mt-lääkkeitä, enkä tarvetta lääkkeille. Rupesin sitten miettimään vakuutusten hankkimista. Yhtäkkiä selailtuani omia terveystietojani törmäsin tähän diagnoosiin, joka oli tullut tästä yhdestä käyntikerrasta. Ja siellä se nyt papereissa on vaikken oikeasti ole ahdistunut juurikaan enää, enkä varsinkaan koe että minulla on ahdistuneisuushäiriö.

Voiko tällä olla jotain vaikutusta esim. vakuutuksiin? Harmittaa oikeasti jos yksi käyntikerta psykiatrilla vaikuttaa tähän. Tuntuu, ettei paljon huvita jatkossa käydä missään keskustelemassa, jos tällä voi olla jotain tällaisia vaikutuksia elämässä. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt varmaan mennä jollekin terapeutille juttelemaan suoraan omakustanteisesti pari kertaa. Jo tuo yksi juttelukerta toisen ihmisen kanssa selkeytti omia ajatuksia auttaakseen siinä tilanteessa. Voiko tällaisesta diagnoosista päästä eroon?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin googlaillessani esimerkiksi tällaiseen tapaukseen: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005770752.html

Kokemuksia aiheesta? 

AP

Vierailija
2/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuppinikkarille menoa kannattaa miettiä kaksi kertaa, jos et halua pysyviä leimoja papereihisi vaikeuttamaan elämääsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vaikuttaa, mutta vakuutuksen voi saada kun diagnoosista on tarpeeksi kauan aikaa, olisiko joku 5 vuotta? Hakiessani tapaturmavakuutusta kysyttiin, että onko minulla ollut koskaan masennusta. Kun vastasin että ei, niin eivät ne alkaneet sitä asiaa mitenkään tutkimaan, vaatimaan aiempia sairauskertomuksia tms.

Vierailija
4/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri oli 10v sitten masennusoireiden takia lääkärillä, ei saanut edes diagnoosia. Henkivakuutusta päivitettäessä koko vakuutus evättiin ja kesti 8v saada asia kuntoon ja uusi vakuutus voimaan. Että joo, tottakai se voi vaikuttaa.

Vierailija
5/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuppinikkarille menoa kannattaa miettiä kaksi kertaa, jos et halua pysyviä leimoja papereihisi vaikeuttamaan elämääsi.

Jep, jos tiedoissa on merkintä jostakin mt-diagnoosista, se nostetaan esiin lopun ikää joka yhteydessä, koska kaikki mahdolliset lääkärit pääsevät näkemään ko. diagnoosin. Jos menee hakemaan apua oireisiin, jotka ovat täysin fyysisperäisiä, niin sanotaan, että kyse on varmaan siitä aiemmasta mt-diagnoosista.

Vierailija
6/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkivakuutuksen anomisen yhteydessä tutkittiin lääkärimerkinnät viiden edellisen vuoden ajalta. Parin vuoden takainen burn out ja edelleen jatkuva mielialalääkitys nähtävästi johtivat siihen, ettei vakuutusta myönnetty. Mitään itsetuhoisuutta tai muuta vastaavaa ei ole ollut. Eli joko he eivät tutki terveyshistoriaa kovin tarkasti tai sitten vanha burn out -diagnoosi ja/tai pelkkä mielialalääkitys tosiaankin riittävät henkivakuutuksen epäämiseen. 

Vierailija
7/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vaikuttaa, mutta vakuutuksen voi saada kun diagnoosista on tarpeeksi kauan aikaa, olisiko joku 5 vuotta? Hakiessani tapaturmavakuutusta kysyttiin, että onko minulla ollut koskaan masennusta. Kun vastasin että ei, niin eivät ne alkaneet sitä asiaa mitenkään tutkimaan, vaatimaan aiempia sairauskertomuksia tms.

Olin hankkimassa vakuutusta ja on aika kuvaavaa, että olin unohtanut koko diagnoosimerkinnän ja melkein koko käynnin. Mutta siellä se nyt sitten kummittelee nyt omissa terveystiedoissa. Harmittaa. Tästä ei ole vielä viisi vuotta aikaa. Semmoiset vaikutukset sitten tällä yhdellä käynnillä. Enemmän haittaa kuin hyötyä elämälle kyseisestä käynnistä ja merkinnästä. Ei se sitten ilmeisesti auta, kun lykätä näiden suunnittelemieni vakuutusten hankintaa.

AP

Vierailija
8/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkivakuutukseen voi vaikuttaa. Itse olen ainakin saanut esim. matkavakuutuksen ihan tuosta noin vaan.

Vierailija
9/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli joko he eivät tutki terveyshistoriaa kovin tarkasti tai sitten vanha burn out -diagnoosi ja/tai pelkkä mielialalääkitys tosiaankin riittävät henkivakuutuksen epäämiseen. 

Joo, riittää.

Vierailija
10/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkivakuutukseen voi vaikuttaa. Itse olen ainakin saanut esim. matkavakuutuksen ihan tuosta noin vaan.

Tuossa ap:n linkkaamassa jutussa opiskelijalta oltiin evätty matkavakuutus aiemman ahdistuneisuushäiriön takia.

Vierailija
11/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-diagnoosi on yhtäkuin kalteriovi jonka takaa katsellaan yhteiskuntaa johon ei pääse osalliseksi.

Vierailija
12/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, jos tiedoissa on merkintä jostakin mt-diagnoosista, se nostetaan esiin lopun ikää joka yhteydessä, koska kaikki mahdolliset lääkärit pääsevät näkemään ko. diagnoosin. Jos menee hakemaan apua oireisiin, jotka ovat täysin fyysisperäisiä, niin sanotaan, että kyse on varmaan siitä aiemmasta mt-diagnoosista.

Tätäkin olen miettinyt. Tämäntyyppiset merkinnät muodostuu enemmän taakoiksi. Näistä ei ilmeisesti pääse eroonkaan mitenkään. Ihan sama vaikka olisit oireeton ja kyseessä olisi ollut hetkellinen vaikea elämäntilanne ja on epäily että ei edes omaa kyseistä häiriötä. Sinne nuo merkinnät jää pyörimään jonnekin potilastietokantaan sitten. Että kannattiko hakea apua? Ei, jos se estää vakuutusten saamisen viideksi vuodeksi ja jää tietokantaan pitkäaikaisia merkintöjä.

Vierailija
13/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri oli 10v sitten masennusoireiden takia lääkärillä, ei saanut edes diagnoosia. Henkivakuutusta päivitettäessä koko vakuutus evättiin ja kesti 8v saada asia kuntoon ja uusi vakuutus voimaan. Että joo, tottakai se voi vaikuttaa.

8 vuotta? Eikö joku puhunut viidestä vuodesta? 

Vierailija
14/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on nyt jotain salaliitto höpinää. Mistä vtusta muka vakuutusyhtiöt pääsee sun terveystietoja lukemaan? Tai jos pääsee niin eletään orwellilaisessa yhteiskunnassa.

Vierailija
15/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauskuluvakuutuksissa ainakin on ollut sellainen tapa (en tiedä onko enää mutta todennäköisesti on), että jos ilmoitat sinne jonkun sairauksen, niin siihen liittyviä kuluja ei tietystikään korvata. Jos taas jätät ilmoittamatta ja toivot, etteivät ne huomaa, niin syyllistyt rikokseen ja muutenkin joudut pelkäämään, että jäät kiinni, kun alat hakea korvauksia kyseisestä sairaudesta ja vakuutuslääkäri lukee hakemuksen ja lausuntoja ja tajuaa, ettei tämä mikään uusi sairaus voi missään nimessä olla.

Vierailija
16/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on nyt jotain salaliitto höpinää. Mistä vtusta muka vakuutusyhtiöt pääsee sun terveystietoja lukemaan? Tai jos pääsee niin eletään orwellilaisessa yhteiskunnassa.

Ne tiedot pitää antaa tai korvaus evätään sitten jos sille tuleekin tarvetta. Lisäksi nuo tiedot on kysytty jos ap on joskus ottanut esim. Terveysvakuutusta tai lapsivakuutusta.

Vierailija
17/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulle jotenkin uutta tietoa se, että vakuutusyhtiöt yrittävät olla joutumatta maksamaan suuria summia vakuutuskorvauksina ja kyllä perehtyvät ihmisten terveystietoihin lukien jokaisen pienen präntin?. Et voi pimittää mitään terveysongelmiasi, ne kyllä tulevat tietoon, kun on maksun aika.

Vierailija
18/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko minulla mahdollisuus henkivakuutukseen viisi vuotta tuon diagnoosin saannin jälkeen ? 

Vierailija
19/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia kannattaa mahdollisuuksien mukaan pitää masennus ja ahdistus omana tietonaan.

Omakannasta voi yrittää piilottaa tietojen näkyvyyttä, mutta eiköhän ne tulevaisuudessa vakuutusyhtiöille myydä joka tapauksessa.

Suomalaisten henkilö- ja potilastiedot ovat pelkkää kauppatavaraa.

Vierailija
20/31 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on todella hämmentävä, sillä minulla on aika "vaikea" diagnoosi, syön lääkkeitä ja käyn terapiassa, mutta mihinkään se ei ole vaikuttanut. Kaikki vakuutukset olen aina saanut, kukaan ei ole diagnoosista edes maininnut mitään oman lääkärini ja terapeuttini lisäksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän