Millä järkiperusteella perustelette, että miehen - vaan ei naisen - tulee ottaa lakki pois päästä sisällä?
"Koska se kuuluu hyviin tapoihin", "kohtelias mies osoittaa eleellään sitä-sun-tätä", "niin on historiallisista syistä aina tehty" tms. ei ole tarkoittamani järkiperuste.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Muistan että mun ala-asteen äidinkielen kirjassa oli juttua hatun nostamisesta pois päästä. Tämä tapa kuulemma periytyy ritariajalta, jolloin riari nosti kypärän pois kasvoiltaan. En muista niitä merkityksiä tarkasti, mutta eivät ne mihinkään hygieniaan liittyneet. Enemmänkin oli kyse ystävällismielisestä (=ei hyökkäävästä) tervehdyksestä ja kunnioittavasta eleestä.
Myös käden nostaminen tervehdykseksi osoitti toiselle, ettei pidä asetta kädessään ja tulee ystävällisin mielin. Käsite "naiset ensin" ei myöskään ole niin ritarillinen ajatus, vaikka siltä se kuulostaakin. Keskiajalla kapeissa ja pimeissä linnan käytävissä oli turvallisinta laittaa nainen edelle salamurhaajien pelossa.
M25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25 kirjoitti:
Koulus (ala- ja yläkoulu, lukio ja ammattikoulu) ei saanu pojat pitää hattuu, ja jos kysy että miksi, nii aina sai kuulla noita seksistisii tekosyitä ja miesvihaa. Kohta ei varmaa saa mennä ees kauppaan tai kahvilaan hatun kanssa, jos sattuu olee mies…
Älä ruikuta. Olen sua pari vuotta vanhempi mies ja ihan hyvä sääntö on ottaa lakit pois sisätiloissa. Useimmissa paikoissa ei ole pakko ottaa päähinettä pois, mutta sitten vaan pitää kestää paheksuntaa junttimaisuudesta. Hienoimmissa paikoissa heitetään pihalle, jos ei osoita käytöstapoja. Valintasi on sinun ja vastaat seurauksistasi siitä miten toimit.
Ei yhtää yllätä, et elitistit ovat ensimmäisenä heiluttamassa junttikorttia, ku heidä silmissää huonommat ihmiset ei tanssi heidä pillin mukaan… :D
Olen nähnyt sinulla ihan hyviä ja asiallisia kommentteja, mutta tälläinen minä, minä asenne kiristää ilmapiiriä. Mikä siinä on niin vaikeaa ottaa se hattu pois sisätiloissa?
Olen se sama, jolle kommentoit tässä viestissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös pitkään yrittänyt kysellä järkiperusteita tälle "hyvälle tavalle". Ei sitä vielä kukaan ole pystynyt minulle perustelemaan. Hattu päässä sisällä, tai erityisesti syödessä tuntuu nostattavan kovasti tunteita varsinkin vanhemmissa ihmisissä.
Minulla tämän asian hiertäminen on tullut vastaan suhteellisen myöhäisellä iällä koska en nuorempana tykännyt pitää hattua tai pipoa päässä koska ne usein hiostivat, ja olin turhamaisen tarkka kampauksestani. Jossain vaiheessa elämää kasvatin hieman pidempää tukkaa, ja kärsin myös masennuksesta enkä jaksanut joka päivä laittaa hiuksiani joten pidin pipoa tai lippistä päässä.
Tästä sain pariin otteeseen kuulla jotenkin sivuteitse; useinkaan ihmiset eivät kehdanneet aikuiselle tulla sanomaan vaikka asia selkeästi heitä häiritsi. Tämä oli minusta erittäin huvittavaa. Miksi tuo hattuasia on monelle niin tärkeä vaikka eivät pysty sitä mitenkään järkevästi selittämään? Se vain on niin koska asia on heille lapsuudessa painokkaalla äänellä opetettu.
Ymmärrän hyvien käytöstapojen merkityksen esim. hygienian, käytännöllisyyden, muiden ihmisten huomioimisen ja kohteliaisuuden kannalta. Esim. ovien avaukset, lastenrattaiden kanssa auttaminen, tervehtimiset, kiitos/anteeksi, yms. Mutta ketään ei pitäisi haitata se jos päätän pitää hattua sisätiloissa, minulla on siihen omat syyni.
Pitäväthän esim. kokitkin ja monet muut tiettyyn ammattiryhmään kuuluvat hattua sisätiloissa, miksei siis muutkin? Ja turha selittää että se on eri asia koska hygienia. Kokin hattu ei edes ole mitenkään erikoisen hygieeninen (en puhu nyt hiusverkosta mikä on tietysti parempi). Ja jos se selitetään hygienialla niin miksi se olisi sitten ehdottoman kiellettyä kaikkien muiden kohdalla?
Muistan elävästi lapsuudesta tilanteen jossa ehta maajussisetäni söi pöydän ääressä soppaa hankkijalippis päässä. Joku ärähti hänelle että hattu pois päästä syödessä. Tähän setäni totesi että hattu päässä se ruoka on tienattukin. Tämä oli mielestäni hyvä näpäytys ja noudatan hänen esimerkkiään.
Minä pyrin aina noudattamaan hyviä käytöstapoja kun siihen on jotkut perustelut. En kuitenkaan aio jatkossakaan noudattaa täysin turhia ja keksittyjä sosiaalisia kontruktioita vain sen takia että joku on keksinyt että se "kuuluu hyviin tapoihin". Minua ei kiinnosta jos pidät minua junttina. Minä pidän yhtälailla junttina ihmisiä jotka eivät ymmärrä kontekstin merkitystä vaan mustavalkoisesti perustavat elämänsä joillekin typerille "säännöille".
Jokaisessa kulttuurissa on runsaasti irrationaalisia tapoja.
Jos nyt päättäisimme perustaa upouuden yhteisön ja antaisimme vaikka tietokoneen kehittää sinne joitain sinänsä järjettömiä, mutta periaatteessa harmittomia tapoja, niin aika pienellä todennäköisyydellä sinne ilmaantuisi tapa, jossa miehet ottavat hatun sisällä pois päästä ja naiset eivät. Mutta sinne voisi tulla vaikka sellainen, että sukupuolesta riippumatta pitkätukkaisten ihmisten tulee laittaa kolme tikkua nutturaan koristeeksi silloin kun laittavat sellaisen kampauksen.
Mutta fakta on tässä maailmassa tähän maailmanaikaan se, että tuo nykyinen hattutemppuilu kuuluu hyviin tapoihin. Jos ei noudata hyviä tapoja, niin silloin ilmaisee toisaalta junttimaisuutta, toisaalta kunnioituksen puutetta esimerkiksi isäntäväkeä kohtaan. Kyse on siitä, haluaako tehdä omaa individualistista show'ta vai haluaako olla osa yhteisöä ilman että kiinnittää yleisen huomion omiin enemmän tai vähemmän näyttäviin kannaottoihin.
Tapakulttuuri ei ole aina rationaalista, mutta se on silti olemassaoleva asia, joka auttaa meitä asemoimaan itseämme suhteessa toisiimme. Jos joku tulee hautajaisiin bilevaatteissa, niin eihän siinä ole itsessään mitään "järkiperäistä" kritisoimisen aihetta, mutta se osoittaa nykyisen tapakulttuurimme puitteissa toisaalta kunnioituksen puutetta vainajaa kohtaan, toisaalta sillä myös vähätellään omaisten surua. Eikä siinä auta, jos tämä bilehile tulee selittämään muulle saattoväelle, että ei hän tarkoita mitään pahaa, hän vain ei tykkää mustasta väristä tms. Ei hautajaisissa ole kyse yhden yksittäisen hautajaisvieraan performanssista eikä ole kohteliasta yrittää muuttaa sitä sellaiseksi ja nostattaa itseään kaiken keskipisteeksi niin asuvalinnoillaan kuin puheillaan.
Jos haluaa elää omaa yksilökeskeistä unelmaansa, niin toki voi pukeutua tai olla pukeutumatta niin kuin haluaa, mutta niin kauan kuin on osana yhteiskuntaa, niin on hyvä huomioida myös muut ja heidän tunteensa.
Vierailija kirjoitti:
M25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25 kirjoitti:
Koulus (ala- ja yläkoulu, lukio ja ammattikoulu) ei saanu pojat pitää hattuu, ja jos kysy että miksi, nii aina sai kuulla noita seksistisii tekosyitä ja miesvihaa. Kohta ei varmaa saa mennä ees kauppaan tai kahvilaan hatun kanssa, jos sattuu olee mies…
Älä ruikuta. Olen sua pari vuotta vanhempi mies ja ihan hyvä sääntö on ottaa lakit pois sisätiloissa. Useimmissa paikoissa ei ole pakko ottaa päähinettä pois, mutta sitten vaan pitää kestää paheksuntaa junttimaisuudesta. Hienoimmissa paikoissa heitetään pihalle, jos ei osoita käytöstapoja. Valintasi on sinun ja vastaat seurauksistasi siitä miten toimit.
Ei yhtää yllätä, et elitistit ovat ensimmäisenä heiluttamassa junttikorttia, ku heidä silmissää huonommat ihmiset ei tanssi heidä pillin mukaan… :D
Olen nähnyt sinulla ihan hyviä ja asiallisia kommentteja, mutta tälläinen minä, minä asenne kiristää ilmapiiriä. Mikä siinä on niin vaikeaa ottaa se hattu pois sisätiloissa?
Just joo… Iha oikeesti ny. :D Täs ei kyse mistää me, myself and I -jutusta, vaa kiusaamisesta sukupuolen mukaa. Entä jos alettas naisii pukeutuu mekkoon? Tajuutko kuinka typerältä toi siun kommentti kuulostaa? :) "Mikä siinä on niin vaikeaa pukeutua mekkoon?" 2021, ja mies ei vieläkää saa pukeutuu niin kui ite haluu…
Vierailija kirjoitti:
Juntitkin ovat ihmisiä. Miksi heitä syrjitään vaikka väitetään että tässä yhteiskunnassa hyväksytään erilaisuutta. Vaadin tasa-arvoa.
Juntteja ei syrjittäisi, jos käyttäytyisivät kunnioittavasti toisia kohtaan. Ole sellainen toiselle, millaisena haluat toisen olevan itsellesi.
Kovasti tässä nyt kysellään selityksiä ja pidetään tyhmänä tapoja, joihin ei löydy "oikeaa" selitystä. Ei hatun pois ottaminen ole yhtään sen epärationaalisempaa kuin se kättely tai vaikka juhlapukeutuminen, kukkien antaminen, kiroilemattomuus ja piereskelyn ja röyhtäilyn rajoittaminen.
M25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25 kirjoitti:
Just joo… Iha oikeesti ny. :D Täs ei kyse mistää me, myself and I -jutusta, vaa kiusaamisesta sukupuolen mukaa. Entä jos alettas naisii pukeutuu mekkoon? Tajuutko kuinka typerältä toi siun kommentti kuulostaa? :) "Mikä siinä on niin vaikeaa pukeutua mekkoon?" 2021, ja mies ei vieläkää saa pukeutuu niin kui ite haluu…
En tiedä yhtään mistä sä revit tämän aiheen kiusaamiseksi. Hatut päästä pois sisätiloissa on ollut tapa kautta aikain. Jos olet lukenut näitä kommentteja niin olet varmaan huomannut, että se on kunnioittamisen osoitus toisille.
M25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M25 kirjoitti:
Miten niin kiusaamista sukupuolen mukaan? Jos tälle linjalle lähdetään, niin mietipäs vaikka juhlapukeutumista, miten paljon suuremmat vaatimukset se asettaa naisille kuin miehille. Mies voi käyttää samaa pukua häissä ja hautajaisissa ja cocktailtilaisuudessa, mutta naisella pitää olla tiettyä väriä ja helman pituutta ja kampauksellekin on oma etikettinsä. Siiinä sinulle sukupuolen mukaan kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Raamattu.
Tähän se todennäköisesti pohjautuu. Kirkossakin naiset ovat hattu päässä. Raamatussa nainen on luokiteltu lähinnä miehen omaisuudeksi ja lähes lapseen verrattavaan henkilöön, joka on täysin miehensä vastuulla. Jumalalle riitti, että mies paljasti päänsä hänen edessään ja naiset sekä lapset menivät "samaan rahaan". Tämä tietenkin heijastui myös muuhun käyttäytymiseen. Kun mies menee toisen miehen taloon hän paljastaa päänsä, koska koti on pyhä paikka (nainenhan ei ennen omistanut mitään). Ihmettelen vain miksei feministit ala riisumaan hattuaan kirkossa, koska naiselle hatun päässä pitämisen salliminen kirkossa ei suinkaan ole kohteliaisuuden ele, vaan pikemminkin vähempiarvoisuuden osoitus.
Tätä asiaa olisinkin kysynyt. Selitys on ensimmäinen jonka tästä aiheesta nähnyt ja kuulostaa niin idioottimaiselta jotta saattaapi olla jopa totta. Erikoista on kuitenkin se etteivät naiset kirkossa poista päähinettään tämän tiedon saatuaan.
On se vaan vaikeaa osoittaa sivistynyttä käytöstä nykypäivänä. Tämäkin aihe heijastelee osittain siihen miksi Suomessa ei olla mukavia verrattuna muihin maihin. Täällä Suomessa otetaan niin paljon itseensä ja ajatellaan suurimmaksi osaksi vaan itseään.
Missä on sitä selkärankaa elää sopusoinnussa kaikki keskenään? Kaikkien asioiden kyseenalaistaminen vaikuttaa syövän sitä selkärankaa.
Kunnioitusta se miehiltä hatun päästä ottaminen merkitsee ja hyviä tapoja myös. Kirkossa kunnioitetaan Jumallaa, ruokapöydässä pöydän antimia, hautajaisissa vainajaa jne. Mutta saako hatussa pitää hakaristiä? Osaatte te vääntää asiasta kun asiasta. Käytöstavat kunniaan.
Ei siihen järkiperusteita ole.
Se on tapa. Vaihtelee kulttuuista toiseen.
Näyttää rumalta, juntilta ja moukalta, kun mies istuu pöydässä syömässä hattu päässä. Siinä on ihan tarpeeksi järkiperustetta.
Voisiko joku kertoa, missä yhteydessä tällaiseen ongelmaan sitten törmää. Eihän naisillakaan hattuja kirkoissa ja juhlissa ole. Vai onko? Jossain kaupassa tms kukaan ei odota, että miehet ottaisivat hatun pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Raamattu.
Tähän se todennäköisesti pohjautuu. Kirkossakin naiset ovat hattu päässä. Raamatussa nainen on luokiteltu lähinnä miehen omaisuudeksi ja lähes lapseen verrattavaan henkilöön, joka on täysin miehensä vastuulla. Jumalalle riitti, että mies paljasti päänsä hänen edessään ja naiset sekä lapset menivät "samaan rahaan". Tämä tietenkin heijastui myös muuhun käyttäytymiseen. Kun mies menee toisen miehen taloon hän paljastaa päänsä, koska koti on pyhä paikka (nainenhan ei ennen omistanut mitään). Ihmettelen vain miksei feministit ala riisumaan hattuaan kirkossa, koska naiselle hatun päässä pitämisen salliminen kirkossa ei suinkaan ole kohteliaisuuden ele, vaan pikemminkin vähempiarvoisuuden osoitus.
Tätä asiaa olisinkin kysynyt. Selitys on ensimmäinen jonka tästä aiheesta nähnyt ja kuulostaa niin idioottimaiselta jotta saattaapi olla jopa totta. Erikoista on kuitenkin se etteivät naiset kirkossa poista päähinettään tämän tiedon saatuaan.
Siis miten usein sinä näet kirkossa naisia hattu päässä? Eihän siellä edes ole hattuja kuin joillain vanhuksilla talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu Suomessa hyviin käytöstapoihin. Ja tämä on järkiperuste.
niiaus kuuluu myös hyviin käytöstapoihin tosin en ole nähnyt kyseistä ilmiötä ainakaan 20 vuoteen.
Sama koskee naisen kiroilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Raamattu.
Siis miten usein sinä näet kirkossa naisia hattu päässä? Eihän siellä edes ole hattuja kuin joillain vanhuksilla talvella.
Onko siellä kirkossa nykyään muita kuin pappi ja kanttori?
Kummalla oli hattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu Suomessa hyviin käytöstapoihin. Ja tämä on järkiperuste.
niiaus kuuluu myös hyviin käytöstapoihin tosin en ole nähnyt kyseistä ilmiötä ainakaan 20 vuoteen.
Sama koskee naisen kiroilua.
Ja miehen kiroilua
M25 kirjoitti:
No oliko siellä koulussa kaikki tytöt hatut päässä sitten, vai mikä on ongelma? En muista koko kouluaikana, että meidän koulussa olisi yhdelläkään tytöllä ollut koskaan hattu päässä sisällä. Hyvä jos joku alistui pitämään pipoa ulkona talvella.
Kirkon sääntöjen mukaan juu. Mutta toi oli opettaja joka noudattaa koulun sääntöjä myös kirkossa.