Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä sinne verkkopankkiin sitte pääsee jos ei googlen kautta voi mennä?

T*hmä kysyy
04.02.2021 |

Huijauslinkkejä poliisin mukaan, joissa anastetaan tunnukset.

Kommentit (224)

Vierailija
181/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai osaat selaimeen laittaa pankin oman nettisivun www.pankinnimi.fi tms?

Mikä on selain?

Selain on tietokoneohjelmisto, jolla pääsee internettiin. Suosituin selain lienee Google Chrome (se on siis eri asia kuin Google-haku). Muita selaimia ovat esim. Safari, Edge, Vivaldi ja Internet Explorer.

Osoiterivi on paikka, jonne kirjoitetaan haettavan sivun nettiosoite, esim. www.vauva.fi

Kirjanmerkki on tiettyyn paikkaan talletettu nettiosoite, jossa käyt usein. Joissakin selaimissa se kulkee nimellä Suosikki.

Kirjanmerkin voi tehdä klikkaamalla Ctrl- ja D-näppäimiä (puhun nyt siis läppäristä, en alypuhelimesta) ja sen jälkeen klikkaamalla Valmis siinä puhekuplassa, joka ilmestyy kuvaruudun oikeaan yläkulmaan.

Vierailija
182/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap t*hmä kirjoitti:

Mä oon pian 50 🤭

Mut joo, kiitos asiallisesta opastuksesta kaikille

Mitä tuo ikä tässä kohtaa vaikuttaa? Kyllä työikäisen pitäisi osasta käyttää nettiselainta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löysitkö ap sen osoiterivin? Eli kun avaat selaimen, se osoiterivi on se yläpalkkissa oleva rivi, johon pystyy kirjoittamaan. Siihen kirjoitat pankkisi verkko-osoitteen esim. www.op.fi riippuen missä pankissa tilisi on. Ja lopuksi painat enter, niin pääset kirjautumissivulle.

Eipä toimi enää näin kaikissa selaimissa. Kun napsautat sitä osoiteriviä kirjoittaaksesi siihen, se muuttuu hakukoneen ikkunaksi. Olen tuo Firefoxin maininnut, veikkaan, että Google, joka omistaa kohta kaikki selaimet, on sanonut, että tehdäänpäs tämä näin, että saadaan googleen lisää hakuja.

Jos kirjoitat firefoxin osoitekenttään op.fi, niin se menee pankkiin suoraan. Mutta jos kirjoitat pelkän op, niin tehdään haku. Likimain kaikki tunnetuimmat selaimet toimii nykyään noin.

Ei vuorenvarmasti mene, sulle ei vaan näytetä kaikkea. Lisäksi se riippuu siitä, mikä hakukone on oletuksena.

No totta helvetissä menee. Missä tynnyrissä sinä olet kasvanut?

Vierailija
184/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin aikaa sitten tajusin, että äiti, 70 v, ei ymmärrä miten googlea käytetään. Vaikka onkin 25 v tehnyt koneen ärellä töitä.

Hän oli niin ihmeissään, miten onnistun löytämään kaikesta tietoa, kun hän olisi tarvinnut polkupyörän, niin minä löysin minuutissa sellaisen, jonka hän ei ollut löytänyt edes muutaman päivän googlauksella. Ja kun koronatesteistä puhuttiin, niin hän ei mistään löytänyt miten sellainen tehdään.

Selvisi, että hänelle googlaus on se, että kirjoitetaan siihen hakukenttään thl.fi tai tokmanni.fi tai mistä sivustosta onkin nähnyt jostain mainoksen tai maininnan. Ei tajunnut kirjoittaa siihen vaikka naisten polkupyörä 28" tai "miten koronatesti tehdään".

Vierailija
185/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jänkkääjä, testasitko tuon älykääpiö sivun? Meneekö sinnekin suoraan?

Sä varmaan testasit. Etsitkö synonyymiä itsellesi.

Testasin op ja www.op.fi.

Molemmat samaan osoitteeseen ✌️

Ensimmäinen vaan menee google-haun kautta. Sama toiminnallisuus kuin vanha "I'm feeling lucky" nappi Googlen hakusivuilla.

Vierailija
186/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on loistava esimerkki siitä, miksi luen tätä palstaa. Mikään ei ole viihdyttävämpää kuin ihmisten käsittämätön tyhmyys.

Asiat ei ole niin yksinkertaisia kuin luulet. Itse olet tyhmä.

Itseasiassa monet asiat ovat hyvinkin yksinkertaisia, kuten tämä.

Tais kalikka kalahtaa :D

Vierailija
187/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sinne voi mennä Googlen kautta, jos vaan osaa katsoa, minkä hakutuloksen sieltä avaa. :D

Vierailija
188/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai sinne voi mennä Googlen kautta, jos vaan osaa katsoa, minkä hakutuloksen sieltä avaa. :D

Pitää vaan olla tarkka, osoitteessa voi olla vaikka yhden kirjaimen ero huijaus sivustoon. Minulle aikoinaan opetettiin, että se lukon kuva takaa turvallisuuden, mut tämäkään ei sitten pidä paikkaansa enää.

Jos epäilee pankin sivua, kokeile laittaa väärä tunnus. Jos menee läpi on huijaus sivusto.

Vierailija
189/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko ihmiset oikeasti näin tyhmiä?

Älykännykän käyttäjät ovat todella noin tyhmiä. Eivät osaa tiedon hakua, eivät ymmärrä kirjanmerkkejä.

Vierailija
190/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän vuokran maksun huomiseen. Jos vika saadaan korjattua?

Ei se ole vika vaan HUIJAUS.

Hankkikaa tosiaan edunvalvonta tai kunnan sosiaalitoimen kautta välitystili, jos ette osaa varoa huijauksia.

Vierailija
191/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap t kirjoitti:

Siis kirjanmerkin kautta meneminen.

Kannattaa se osoite vielä vilkasita vaikka meneekin kirjanmerkin kautta. Voi vaikka kirjoittaa itselleen talteen se oikea pankin osoite kaikkine merkkeineen.

Eipäs ole tullut testattua, käynnistyykö tuo pankkiturvaohjelma jollain feikkisivustolla.

Esim. Firefoxissa tuossa osoitekentässä on riippulukkoa muistuttava symboli ennen https://www.jotain.fi -muotoista osoitetta. Siitä riippulukon kuvasta kun klikkaa, näkee, onko sivu oikeasti pankin sivu, vaiko sittenkin jonkun epämääräisen huijarin...

Vierailija
192/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap t*hmä kirjoitti:

Mä oon pian 50 🤭

Mut joo, kiitos asiallisesta opastuksesta kaikille

Mitä tuo ikä tässä kohtaa vaikuttaa? Kyllä työikäisen pitäisi osasta käyttää nettiselainta.

Niinhän työikäisten pitäisi osata! Vaan kun tietäisit, miten avuttomia monet täyspäiväisesti tietokoneella työtä tekevistä ovat: "Miten saan sähköpostiin liitteen? Miten saan sähköpostin liitteen auki? Miten saan kuvan tallennettua? Miten saan tulostetua yhden sivun? Miten saan powerpointin esitystilaan?"

Vierailija
193/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on selain?

?

Vierailija
194/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on selain?

??

Vierailija
195/224 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari työkaveriani olivat aivan tumpeloita tietokoneen kanssa. He pyysivät usein käymään ja selvittämään, mikä oli mennyt jumiin.

Minä menin. Näytin heille, että ensin painetaan xxyy, jolloin he kaivoivat kynän ja paperin: "hetkinen, hetkinen, laitetaanpa muistiin",  ja kirjoittivat näppäimet järjetyksessä: "ensin siis F2, sitten, Ctrl+Y..... 

Kun olin selvittänyt ongelman (tavallisesti vain painamalla enteriä), he kysyivät haavi auki: SIIS MITEN SÄ SEN TEIT????

Ja taas parin päivän kuluttua sama rumba. Edellä mainittu kynä-ja-paperi-menetelmä oli jo unohtunut.

Sain pomoltani noottia, että olen liian usein poissa omalta työpisteeltäni, jossa pääasiallinen hommani oli tuottaa tavaraa firman "isolle koneelle". Kun kerroin, että vietän osan aikaani näiden kahden tumpelon kanssa, heidät pantiin kurssille opiskelemaan pc:n käyttöä.Ja tuottamaan "Isolle Koneelle" samaa tavaraa

Heistä ei tullut kurssilla yhtään viisaampia. He jäivät vähän ajan kuluttua eläkkeelle.

Vierailija
196/224 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000007935417.html

Kts. myös video, huijaussivulla on lukon kuva.

Huijauksessa osoite, esim. www.nordea.fi voi olla vaikkapa www.nordea.fi_ ja googlesta jos klikkaat sitä tarkastamatta osoitetta meneekin huijarin sivulle. Siksi osoite pitää googlen(tai minkä tahansa muun hakukoneen) kautta mennessä tarkastaa aina, kirjoittaa erikseen tai käyttää suosikkeihin tallennettua oikeaa osoitetta.

Lukon kuva ei tarkota että sivu on aito, kts. video;

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vanhat-neuvot-eivat-suojaa-nettihui…

Vierailija
197/224 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin on pankkiasioissa turvallisempi kuin läppäri tai tabletti. Jos näin kirjassaan kirjoittaa Juha Hyppönen niin siihen on uskominen. Hyppönen on se F-Securen "rokkitähti".

Vierailija
198/224 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, miten avuttomia räpeltäjiä jotkut ovat tietokoneiden kanssa, saisi varmaan ihan oman ketjun.

Meidän uusi työntekijä, jota perehdytin, oli ihan ihmeissään kun näytin muuten selaimessa avataan uusi välilehti.

Meillä on paljon selainpohjaisia ohjelmia ja hän oli käyttänyt jokaista erikseen, sulkien aina välissä koko selaimen.

Vierailija
199/224 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen t*hmä kirjoitti:

Eli googleenko toi osoite? En luota mobiilisovellukseen. Mulla on avainlukulista vielä käytössä.

Ei, ei googleen, ei! Kuinka monta kerta tämä pitää teille rautalangasta vääntää?

Kun kerran menette sille oikealle sivulle, tallentakaa suosikkeihin.

Vierailija
200/224 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää vaan olla tarkka, osoitteessa voi olla vaikka yhden kirjaimen ero huijaus sivustoon. Minulle aikoinaan opetettiin, että se lukon kuva takaa turvallisuuden, mut tämäkään ei sitten pidä paikkaansa enää.

Jos epäilee pankin sivua, kokeile laittaa väärä tunnus. Jos menee läpi on huijaus sivusto.

Niin kuin oli PayPal huijaussivustokin joskus. Kun oikeahan on tietysti PayPal niin huijaussivusto oli PayPaI.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi