Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies vertaa minua ensirakkauteensa

Vierailija
04.02.2021 |

Vuosien suhteen jälkeen mies pamautti nyt riidan päätteeksi, että ei tunne minua kohtaan samoin kuin tunsi ensirakkauttaan kohtaan, ja että se häiritsee häntä. Tosi kiva fiilis - olen elänyt uskossa että meillä on asiat hyvin, kahden tasapainoisen aikuisen suhde jossa kommunikoidaan jne. Mutta ei, mies haikailee ja vertaa minua ensirakkauteensa - eikä tajua miten se minua satuttaa. En voi kilpailla haavekuvan kanssa! Nyt mietin eroa, en tiedä pystynkö olemaan tässä suhteessa enää. Tuntuu, etten voi ikinä riittää miehelle.

Kohtalotovereita? Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa ja päässyt siitä yhdessä yli? Ymmärrän, että ensirakkaus on voimakas kokemus jota varmasti jokainen joskus haikailee, mutta tajua miksi mies ei voi antaa muistojen olla muistoja ja keskittyä tämänhetkiseen suhteeseen. Ei sitä ensirakkauden tunnetta kuitenkaan saa ikinä takaisin.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäikö hänellä jotain hampaankoloon ensimmäisessä erossa? Ei olisi halunnut erota?

Jos suhde tuli luonnollisesti tiensä päähän, tuo suutuspäissään kerrottu rehellinen palaute voi osoittaa, että on alkanut osittain kanssasi suhteeseen ns. järkisyistä. Ei siis jäänyt odottelemaan sitä hullaantumista ja kipinän aiheuttavaa kumppania, vaan "tyytyi" ihmiseen, jonka seurassa viihtyy ja on hyvä olla ilman sen suurempia kipinöintejä. 

En osaa tähän sen enempää sanoa, kuin että jos tästä kyse, niin tunnistan tilanteen. Vähän liiankin helppoa olisi ollut jäädä laimeampia tunteita mutta kiintymystä ja turvaa tarjoavaan suhteeseen - mutta en sitten jäänyt, vaikka pelkäsinkin, että jään loppuelämäkseni yksin kun ensirakkauden veroista tunnetta ei koskaan tule. No, tuli sekin sitten myöhemmin, sopivamman ihmisen kohdalla.

Olen pahoillani, tämä ei nyt ehkä sinua lohduta. Muuten, kuin että ehkä pieni etäisyys voisi tehdä hyvää, sittenhän sen näkisi, nouseeko niitä voimakkaita tunteita ja kaipausta menettämisen pelon kautta.

Ero oli miehen kertoman mukaan ruma, eksällä oli ollut salasuhde jonkin aikaa. Eli varmasti jäi jotain hampaan koloon. Tästä on kuitenkin jo useita vuosia.

Voi hyvin olla että mies ei vaan välitä minusta samalla tavalla. Mietin kuitenkin, että onko normaalia olla noin kiinni vuosien takaisessa suhteessaa? Vai onko se vain tekosyy päästä minusta eroon. Ap

Joo, vähän kuulostaa jotenkin, että sen aiemma eron käsittely on jäänyt jotenkin puolitiehen ja on alettu uuteen suhteeseen toiveena päästä sen avulla yli entisestä.

Ei tarkoita, että sinussa olisi mitään vikaa, vaan että tässä on ehkä takana se surullisen yleiseltä tuntuva tarina, että toinen osapuoli olisi ollut valmis ihan oikeaan suhteeseen, mutta toinen osapuoli ehkä tarvitsi enemmänkin jotakuta paikkaamaan aiemman jättämää kipua.

Vaikka pahaa tekee varmasti, niin jättäisin kyllä itse tässä vaiheessa miehen omilleen pohdiskelemaan asioita... Voihan se olla, että se halu taistella suhteesta sieltä nostaisi päätään kun tajuaisi, ettet ole mikään itsestäänselvyys tai entisen eron päälle liimattu paikka, vaan oikeasti jotain, jonka voi menettää.

Tai sitten olisit  vapaa etsimään rinnallesi ihmisen, joka on sinut menneisyytensä kanssa ja joka näkee sinut sinuna, eikä jonain eksän paikalle liimattuna korvaajana... 

Vierailija
22/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on epävarma omista tunteistaan, ei sinusta.

Mitä v[i]ttua tämäkin tarkoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen mies ei vedä vanhoja heiloja uuteen suhteeseen, tulee liian tungosta jos on kolmas pyörä vetämässä. Eli miehesi on siis keskenkasvuinen ja ajattelematon, itsekäs ja hölmö. Kuka tahansa kokeneempi mies sanoisi hänelle että nyt sahaat omaa oksaasi. Jos mies ei ole varma, sitten ei pidä olla yhdessä. Minä ainakin jättäisin tuollaisen vertailijan. Tässä juuri se viisaus että tee välit selviksi entiseen ennen kuin alat uuteen suhteeseen, muuten se uusikaan ei kestä. Suurin osa kuitenkin ottaa sen ensimmäisen kohdalle sattuneen jotta pääsee eksälle näyttämään että kelpaan kyllä muillekin. 

Jotenkin kuulostaa, että nyt ei ole kovin aikuisesta parista kysymys vaan molemmilla on se kasvuprosessi vähän vielä kesken ja se näkyy ihan molemmin puolisena epävarmuutena.

Vierailija
24/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin jättäisin moisen vertailijan. Jokainen ansaitsee suhteen, jossa tuntee olonsa nähdyksi, arvostetuksi, rakastetuksi. Että puoliso on kiitollinen ja että tuntee, että oot paras tyyppi maailmassa, hänen ihminen. 

Vierailija
25/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ylireagoit. Minäkin loukkaantuisin, jos rakastamani ihminen sanoisi minulle noin enkä tuntisi enää hänen rakastavansa minua. Sinuna lähtisin ja jättäisin ukon märehtimään menneitä.

Vierailija
26/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihan kaikille vastaajille ystävällisistä sanoista ja hyvistä näkökulmista!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen mies ei vedä vanhoja heiloja uuteen suhteeseen, tulee liian tungosta jos on kolmas pyörä vetämässä. Eli miehesi on siis keskenkasvuinen ja ajattelematon, itsekäs ja hölmö. Kuka tahansa kokeneempi mies sanoisi hänelle että nyt sahaat omaa oksaasi. Jos mies ei ole varma, sitten ei pidä olla yhdessä. Minä ainakin jättäisin tuollaisen vertailijan. Tässä juuri se viisaus että tee välit selviksi entiseen ennen kuin alat uuteen suhteeseen, muuten se uusikaan ei kestä. Suurin osa kuitenkin ottaa sen ensimmäisen kohdalle sattuneen jotta pääsee eksälle näyttämään että kelpaan kyllä muillekin. 

Jotenkin kuulostaa, että nyt ei ole kovin aikuisesta parista kysymys vaan molemmilla on se kasvuprosessi vähän vielä kesken ja se näkyy ihan molemmin puolisena epävarmuutena.

Ollaan vielä aika nuoria, minä vielä muutaman vuoden nuorempi kuin mies. Että olet kyllä ihan oikeassa, kasvu on vielä kesken. Silti, tai ehkä juuri siksi, tilanne on aika kivulias. Minä ihan oikeasti uskoin että tässä olisi hyvä kumppani ehkä jopa loppuelämäksi.

Vierailija
27/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ihan kaikille vastaajille ystävällisistä sanoista ja hyvistä näkökulmista! <3

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan vielä aika nuoria, minä vielä muutaman vuoden nuorempi kuin mies. Että olet kyllä ihan oikeassa, kasvu on vielä kesken. Silti, tai ehkä juuri siksi, tilanne on aika kivulias. Minä ihan oikeasti uskoin että tässä olisi hyvä kumppani ehkä jopa loppuelämäksi.

Niin sinä elät vielä haavekuvassa, että rinnalle löytyy se virheetön ja täydellinen, joka ei koskaan satuta tai loukkaa, jonka kanssa elää onnellisena sen elämän loppuun asti. Pahus vaan että tällä elämällä on s pirun kierohuumorintaju, että se opettaa jotain ihan muuta.

Vierailija
28/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juurikin tuollainen "menneessä eläjä" (surkimus) ja siksi onkin erityisen otollista, että vaimoni on myös ensirakkauteni.

Mitä ap:n mieheen tulee, miehet ja usein myös naiset, haikailevat todella usein sen ensirakkauden perään. Ei tietenkään jatkuvasti, mutta varsinkin silloin kun nykyisessä suhteessa ilmenee ongelmia, laimenemista tai ihan vaan keski-iän kriisiä. Eihän ne ensirakkaudet sen kummoisempia ole olleet, mutta koska se tyypillisesti on koettu elämänvaiheessa, jossa kaikki oli vielä edessä ja maailma avoinna. Suhde päättyi kuitenkin usein johonkin ulkopuoliseen, toinen muutti muualle opiskelemaan tai muu tilapäiseksi tulkittava tilanne ajoi erilleen. Ei nähty, mitä se arki ja perhekriisit olisivat ja näin ollen se kumppanikin näyttäytyy muistikuvissa jonain unenomaisena. Suhteen alku on se ihanteellinen rakkaustarina, siksi Jack Dawsonin piti kuolla Titanicissa.

Tämän pitäisi ap:n miehenkin ymmärtää.

Vierailija
29/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, onhan se jotain ainut laatuista jota ei toista kertaan koe.

Joo, hyvässä tai pahassa. Itselläni lopulta jälkimmäistä. Ei ainakaan kovin suurta pelkoa että seuraava olisi huonompi, se vaatisi nimittäin jo aika paljon.

Vierailija
30/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan omissa kätösissäse ratkaisu, hakeeko parempaa suhdetta vai tyytykö siihen mitä "saa". Minä olisin äärettömän loukkaantunut.  Ja jättäisin miehen haikailemaan sitä ensirakkauttaan.  TYhjän saa pyytämättäkin. Jokaisella on oikeus on rakastettu, olla sen toisen elämän nainen/mies. Jos tuntee/tietää ettei ole, se siihen suhteeseen ole pakko jäädä. 

Vierailija
31/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ihan kaikille vastaajille ystävällisistä sanoista ja hyvistä näkökulmista! <3

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinä elät vielä haavekuvassa, että rinnalle löytyy se virheetön ja täydellinen, joka ei koskaan satuta tai loukkaa, jonka kanssa elää onnellisena sen elämän loppuun asti. Pahus vaan että tällä elämällä on s pirun kierohuumorintaju, että se opettaa jotain ihan muuta.

Kaikki ne jotka on ja tulee meidän elämään satuttaa tai loukkaa meitä jollakin tavallakin ja voimme valita vain sen ketkä on sen arvoisia että pidämme heidät elämässämme.

Ehkä on aika mennä eteen päin yhtä katkeroittavaa kokemusta rikkaampana.

Vierailija
32/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä soopaa taas kasvamisesta sun muusta. Mitä, jos se miehen ensirakkaus olikin oikeasti sinua parempi ja aitoa rakkautta? Sinä olet vain joku tyytymissuhde, valju kopio aidosta rakkaudesta? Varmaan vaikea paikka vuosien kuluttua myöntää itselleen totuus, mutta parempi niin kuin teeskennellä edelleen.

Vierailija
33/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä soopaa taas kasvamisesta sun muusta. Mitä, jos se miehen ensirakkaus olikin oikeasti sinua parempi ja aitoa rakkautta? Sinä olet vain joku tyytymissuhde, valju kopio aidosta rakkaudesta? Varmaan vaikea paikka vuosien kuluttua myöntää itselleen totuus, mutta parempi niin kuin teeskennellä edelleen.

Harvinaisen tyhmä jätkä kun on suhteeseen alun alkaenkaan lähtenyt. No, onhan noita kaikenlaisia.

Vierailija
34/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä.

Olette Ap olleet jo vuosia yhdessä! Ja silti hän ajattelee noin. Ei se tule tuosta muuttumaan. Olen loukkaantunut puolestasi, tuntuu pahalta tollanen. Arvosta itseäsi ja lähde pois siitä suhteesta.

Vierailija
35/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen juurikin tuollainen "menneessä eläjä" (surkimus) ja siksi onkin erityisen otollista, että vaimoni on myös ensirakkauteni.

Mitä ap:n mieheen tulee, miehet ja usein myös naiset, haikailevat todella usein sen ensirakkauden perään. Ei tietenkään jatkuvasti, mutta varsinkin silloin kun nykyisessä suhteessa ilmenee ongelmia, laimenemista tai ihan vaan keski-iän kriisiä. Eihän ne ensirakkaudet sen kummoisempia ole olleet, mutta koska se tyypillisesti on koettu elämänvaiheessa, jossa kaikki oli vielä edessä ja maailma avoinna. Suhde päättyi kuitenkin usein johonkin ulkopuoliseen, toinen muutti muualle opiskelemaan tai muu tilapäiseksi tulkittava tilanne ajoi erilleen. Ei nähty, mitä se arki ja perhekriisit olisivat ja näin ollen se kumppanikin näyttäytyy muistikuvissa jonain unenomaisena. Suhteen alku on se ihanteellinen rakkaustarina, siksi Jack Dawsonin piti kuolla Titanicissa.

Tämän pitäisi ap:n miehenkin ymmärtää.

Kiitos viisasta sanoista. Näin se varmaan on, tai sitten olen vain kumppani johon mies on tyytynyt paremman puutteessa. Molemmat tosi kivoja vaihtoehtoja :D

Ero taitaa olla ainoa mahdollinen vaihtoehto - en tiedä jaksanko enää olla kolmen henkilön suhteessa. En usko että jaksan.

Vierailija
36/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ehkä toimisi kovin hätiköidysti. Oli typerästi sanottu, mutta saattoi olla myös riidasta johtuvaa harkitsemattomuutta. Ja kuten joku edellä totesi, kaikki suhteet ovat vähän erilaisia, ja tunnepuolikin myös. 

Ehkä itse toimisin niin, että ottaisin mieheen vähän etäisyyttä, ja antaisin hänen miettiä asioitaan. Keskittyisin omiin juttuihini ja miettisin myös itse, mitä haluan ja onko kyse suhteesta, jossa haluan pidemmän päälle olla.

Vierailija
37/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän kauan mies on onnistunut pimittämään tuota tietoa. Yleensä nämä ex-haikailijat paljastavat itsensä jo hyvissä ajoin tutustumisen alkuvaiheessa, kun eivät millään malta olla hehkuttamatta sitä jumalatarta.

Parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan. Minä tiedän mitä sinun sijassasi tekisin, oikeastaan ei olisi kuin yksi vaihtoehto.

Vierailija
38/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän erikoiselta tuntuu, että mies nostaa pettäjän jalustalle. Itse en epäluotettavan kumppanin jälkeen arvosta mitään niin paljon kuin luotettavuutta ja vakautta. Vuoristoratasuhteissa kaikkia tunteita piisaa isolla intensiteetillä.

Kuulostaa, että teillä on avoimet keskusteluvälit. Mies on ollut todella tahditon puhuessaan sinulle tunteistaan eksää kohtaan. Kysyitkö suoraan onko hän miettinyt eroa? Olen samaa mieltä kuin muut, että luovuta ajoissa. Mies ei ole oikea sinulle.

Vierailija
39/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle on siis ensirakkautensa ykkösnainen ja ei pääse siitä naisesta yli. Todennäköisesti mies ei rakasta sinua.

Vierailija
40/48 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on epävarma omista tunteistaan, ei sinusta.

Eivätkös nuo kulje aikalailla käsi kädessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi